• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review: goedkoper scheren

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Goedkoper scheren met Joep Meloen!

Ik twijfelde waar ik dit wilde typen, het is eigenlijk geen aanbieding, beetje informatie beetje mijn mening... wellicht het benoemen waard en misschien nog leuke ideën, info of een andere kijk, zijn leuk om te horen, past dit in een ander topic beter... dan graag verplaatsen.

De Gilette scheermesjes zijn sinds twee jaar de deur uit en scheer mij alleen nog maar met een "double edge safety razor", diverse merken zijn er te koop en om te beginnen heb ik de 'bambino of zo" als eerst gekocht voor ongeveer 15,- met gratis 5 scheermesjes er bij. Na een review op bol krijg je er nog eens 50 scheermesjes gratis bij geleverd. "Gemeen is dat wel". Dat verklaard ook de 800++ positieve reviews welke dat ding heeft gekregen.
Helaas na een jaar is ie ge vallen en was die stuk het schroefgat was afgebroken. Maar omdat het scheren mij goed beviel heb ik een iets duurdere gekocht: de Bluebeards cutlass deze was maar liefst drie tientjes... want doodskoppie is zo leuk💕 wilde ik eigenlijk meteen als eerst kopen maar wist niet of het mij ging bevallen dan is 30 euro wel weer heel veel... In iedergeval ik heb nu een scheermes met doodskoppie er op jeeej, geen idee of die na een val ook stuk zou gaan... Het maakt overigens geen enkel verschil met de bambino en wellicht kun je ook ome Ali eens bezoeken voor een double edge safety razor voor een knaak. Afijn; Lekker ouderwets, veel goedkoper en meer wondjes... geintje de wondjes vallen echr reuze mee het is wel even wennen om een goede 'hoek' te vinden voor het mes. Waar de Gilette en zo mee buigt met de contouren doen deze dingen dat niet. Dat maakt het voor mijn achterhoofd wel iets lastiger, maar de besparing het waard.
Er bestaan vast ook wel die wel mee buigen...?

Doosje scheermesjes met 100 stuks zijn vaak voor rond de 10 euro, ik heb het merk Shark doen het prima, wellicht zijn er betere maar voor mijn schedel en kaak krijg ik het goed glad. Ik doe er ongeveer 2 weken mee (4 scheerbeurten) per mesje doe je alleen je kaak dan kun je er nog langer mee doen, heb je niet zoveel haar dan kun je er ook langer mee doen. Ik vervang ze regelmatig niet omdat ze echt bot zijn maar gewoon omdat het weinig kost en ik lichamelijk beperkt moet het dus vrij snel gebeuren. Het liefst in een of twee keer.

Dan de scheerschuim gebruik ik Arko shaving sticks. Arko is een 'middeleeuws' merk uit Turkije, de 'zeep' ruikt naar citronella... net als bij de kapper.
Een stick kost rond de 1,- en schrik niet; daar doe ik echt een jaar mee. Nogmaals ik scheer twee keer in de week: kaak en schedel glad. Voordeel van een shave stick is dat deze makkelijk mee te nemen is, en je altijd precies genoeg gebruikt. Het zit in een papieren wikkel, en de kant die open is duw ik in een overgebleven dopje van.. een deo spray geloof ik.
Ik doe m'n hoofd en kaak nat maken met een washandje en heet water (vind ik lekker) lauw of koud kan ook. Dan doe ik de shave stick even onder het warme water en krijt ik alles in waar ik me wil scheren, daarna met de kwast (kom ik zo op terug) alles even opschuimen en opkloppen, en is het te droog doe er wat water bij op de kwast. De kwast zet ik op z'n kop weg (je hebt er ook standaardjes voor). Er zit vaak nog genoeg op voor een tweede scheer beurt, dus hop alles nog een keer inkwasten en nog een keer er overheen met je mes.

Je kan ook stukjes van de stick afschrapen en deze in een scheerkom opkloppen met wat water en een kwast. Vaak komt deze kom ook met een standaard voor je kwast, (ik gebruik beiden niet).

De scheerkwast deze is wat prijzig! De mijne is van dassenhaar en eiken hout. Rond de 20 tientjes zit je redelijk goed. Vind je dit teveel, ga naar de action en koop een dikke schilderskwast... zelfde principe, welicht iets stekeliger. Let er op dat de haartjes niet snel uitvallen, dit gebeurd zelfs ook bij de duurdere volgens de vele reviews die ik gelezen heb over de kwasten, na twee jaar heb ik er nog geen last van gehad, misschien geluk?

Scheeraparaat die na 1 jaar stuk gevallen is:
https://www.bol.com/nl/nl/p/bolano-...200000119559685/?referrer=socialshare_pdp_www

Scheerkwast
https://www.bol.com/nl/nl/p/simia-d...200000102711136/?referrer=socialshare_pdp_www

Scheerstaaf
https://www.parfumdeo.nl/8690506422622-arko-scheerzeep-tray-12-x-75-gram.html

Scheer apparaat die ik nu een jaar gebruik:
https://www.bluebeards-revenge.co.uk/product/the-bluebeards-revenge-double-edge-cutlass-razor/

Totaal (opstart)kosten twee jaar terug:
Scheermesjes 100 stuks = 10,-
Scheer apparaat = 30,-
Zeepstaaf 12stuks = 10,-
Scheerkwast = 20,- +
70,-

Totaal kosten per jaar is moeilijk omdat het scheer apparaat en de scheerkwast ik geen idee van heb hoelang dat mee gaat bij normale omstandigheden. Helaas was de bambino stuk gegaan, zonder dat vallen was er waarschijnlijk niks aan de hand dat was gewoon even pech hebben...

In iedergeval;

Shaving el cheap'o amigo!!
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Mijn reactie heb je waarschijnlijk niets aan :fluit:
Maar sinds ik gestopt ben met scheren voel ik mij bevrijd :)
Eindelijk geen beschadigde huid meer. Geen verplichting. Nooit iets op of leeg of kwijt.
Ben herboren.

Dat is de meest goedkoopste en duurzaamste keus @frans81 :)... mijn ijdelheid ahum houd mij nog even in z'n greep... geen idee waarom.

Heb ik ook last van, gebruik daarom aftershave met olie, alcohol en een geurtje :) prikt wel eventjes maar dat helpt goed tegen eenndroge huid. Ik heb nu een tray van Brut Musk, kostte toen 2,19 per stuk voor 100ml, bijna nergenst meer te koop... doe ik ongeveer een half jaar mee.

Kruidvat 2 voor voor 4,-
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-originals-almond-huidolie-gezicht/p/3865191
Kun je ook als baard-olie gebruiken... geem ervaring mee.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb mijn Philips elektrisch scheerapparaat in Polen gelaten. Ik kreeg het cadeau van mijn opa op mijn 18e verjaardag en na vervanging van de defecte schakelaar door een snoerschakelaar functioneert het 52 jaar later nog steeds.

Nu gebruik ik zo'n wegwerpkrabbertje en zeep me in met gewone huishoudzeep. Ik scheer me niet elke dag meer, maar om de 3 dagen. Gebruik na 2 weken nog mijn eerste krabbertje.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik scheer ook niet meer maar toen ik dat nog wel deed, had ik een blok Aluin voor na het scheren. Erg fijn dat spul

Misschien ook een goede aanvulling voor de EHBO-kist?
In een SHFT-situatie zijn juist de kleine wondjes potentieel gevaarlijk omdat ze vaak genegeerd worden maar toch risico geven op infectie.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik scheer ook niet meer maar toen ik dat nog wel deed, had ik een blok Aluin voor na het scheren. Erg fijn dat spul

Aluin werkt ook goed tegen condens is mijn verteld;
Je bril, badkamer spiegel, autoruiten... gewoon insmeren met scheerschuim waar aluin in zit en wegwrijven en niet afspoelen.
 

Ray

SHTF Expert
De goedkoopste manier van scheren gaat met vuur. Dit is gebruikelijke praktijk in andere delen van de wereld, zie https://www.youtube.com/results?search_query=shaving+with+fire

Hier een tiener uit de VS die een handleidinkje heeft gemaakt: https://www.instructables.com/Fire-Shaving/

Zelfs het bijwerken van je baard gaat met een aansteker en een kammetje:

Zelf ook nog niet uitgeprobeerd, 'k heb nog ouderwetse klapscheermessen liggen en elke zeep werkt als scheerschuim.

PS, sommige mensen willen geen deodorants met aluminiumzouten omdat die schadelijk zouden kunnen zijn. Aluin is een aluminiumzout en dezelfde als die ze in deo's stoppen. Zure etenswaar in aluminium pannen koken doen we ook niet meer want dan krijg je ook een hele verzameling opgeloste aluminiumzouten. Ik heb geen idee/kan niet inschatten hoe schadelijk het is bij gebruik op de huid, maar het verhoogt de pH van je huid flink terwijl die juist wat zurig dient te blijven.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
De goedkoopste manier van scheren gaat met vuur. Dit is gebruikelijke praktijk in andere delen van de wereld, zie https://www.youtube.com/results?search_query=shaving+with+fire

Hier een tiener uit de VS die een handleidinkje heeft gemaakt: https://www.instructables.com/Fire-Shaving/

Zelfs het bijwerken van je baard gaat met een aansteker en een kammetje:

Zelf ook nog niet uitgeprobeerd, 'k heb nog ouderwetse klapscheermessen liggen en elke zeep werkt als scheerschuim.


Met de huidige gasprijzen... Denk ik niet dat t nog goedkoper is :). Zal ik best wel stinken en als je een vetje of olietje er in heb zitten met een syntetisch schort sta je in lichterlaaie. Dat verklaard meteen het vlammetje voor het topic.

Je heb ook een metothode met een gloeiend kooltje.

Ps. Aluminium is ook niet fijn voor je shirts. Krijg je witte vlekken van.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik ben al jaren geleden gestopt met scheren.
Wel heb ik een professionele tondeuze gekocht en ik trim de zaak zo kort mogelijk,
zeg 1mm en dat doe ik al jaren,

begin corona een tweede erbij besteld en sindsdien doet de jongste dochter hier mijn haren Dus bespaar me de kappers kosten.
dat laatste was omdat mijn kapper van 20 naar 32 euro ging voor 10 min werk.
daar was ik pissig over dus sindsdien gebeurd het thuis….
 

phtvs

Sysop
Admin
dat laatste was omdat mijn kapper van 20 naar 32 euro ging voor 10 min werk.

hier idd precies hetzelfde. Dat beetje hoofd en gezichtsbeharing wat ik heb, is zoveel geld niet waard. Mijn vrouw werkt het bij voor me. Ook al is ze bijna blind, het lukt haar toch om iedere keer er weer wat van te maken. De kapper vraagt 23 euro voor hoofdhaar en nog eens 20 euro voor mn baard. Bizar duur idd
 
Bovenaan