• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review: Silky Gomboy 240 (Grove vertanding)

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Voorbereidertjes,

Vanwege een halfgare Fiskars uitschuifzaag (punt afgebroken, verbogen zaagblad) in de BOB vond ik het tijd worden voor een permanentere zaag. Vanwege de jaarlijkse aanbiedingen van Lidl had ik al snel voor 4 hele euro's de inklapbare tuinzaag van Florabest te pakken. Voor zo'n laag bedrag kon ik niet misgrijpen als backup zijnde. Maar dat is het punt: ik moest en zou een hoogwaardige vouwzaag in de tas hebben die voldoet aan mijn kennis en ervaring. Goed gereedschap is immers het halve werk. Zoals gebruikelijk ga ik altijd de outdoorhypes af om te kijken wat echt door de keuring komt en wat je per direct kan afschrijven. Kwam uit bij de Corona Razor Tooth, de Bahco Laplander & Silky Gomboy series.

Waarom ik de Silky Gomboy 240 grove vertanding hebt verkozen boven de anderen is niet meer dan dit de eerste zaag was die me direct opviel vanwege de juiste lengte en zeer scherpe reviews met uitermate hoge waarderingen. Daarnaast wilde ik wat anders dan wat veel mensen al hadden (Bahco Laplander)

Begin maart dit jaar deed ik een bestelling op Ebay.com om het in iets minder dan 2 weken erna op de mat te krijgen. Ik glimjuich nog steeds als ik overal op internet een prijs zie staan die méér is dan wat ik er voor neergeteld hebt. Koopjes blijven leuk. Zeker wanneer het om nieuwe artikelen gaat. De zaag word geleverd in een kunststof koker die eventueel te gebruiken is als draagsysteem. Niet echt degelijk voor de lange termijn, maar het kan er voor nood wel mee door. Het viel me gelijk op hoe heerlijk solide deze zaag in de hand ligt. Handvat voelt zéér aangenaam. Zaagblad heeft aan de rugkant twee inkepingen voor de normale en funky stand. Laatste dient waarschijnlijk voor zaagwerk bij de grond of platte oppervlaktes. De zaagtanden zijn gehard ten opzichte van het staal erachter.



Specificaties (van internet geplukt)

Gewicht: ca 272 gram

Staalsoort zaagblad: SK4 (gereedschapsstaal) Lengte: 240mm, Dikte: 1,3 mm

Materialen handvat: staal en rubber Lengte: 270mm

Ingeklapte lengte: 270mm

Uitgeklapte lengte: 500 mm

662d1987a4bb6c36a995d105a01a88f5.jpg


c1f00d24b95961b0d885908cd20ef3ae.jpg


tests volgen spoedig...

Changing..
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Vervolg review Silky Gomboy 240,

Ik kreeg een tip van pa: er lagen een paar 5 bij 7-balken in de houtbak van een lokaal bedrijf. Kwestie van ophalen en ik kon mijn tests beginnen.

De Silky hanteert heel soepeltjes tijdens het zagen. De Gomboy series zijn ontworpen als trekzaag, dus minimale energieverbruik. Het kostte mij circa 9 seconden om door de balk heen te komen. (errors meegerekend)

Voor de vergelijking en als bonusreview heb ik er de Florabest van de Lidl bijgepakt. Kan er niet meer over zeggen dan dat het een vouwzaag is voor een kleine prijs (€4,-) en uitstekend zijn werk doet(15 seconden) .:). Veel betalen voor je producten zegt ook lang niet alles.;) Mocht je nog om een zaagje verlegen zitten voor in de BOB/rondom huis/in de auto, maar je hebt niet veel ervaring in zagen of je wil niet te snel een grote investering doen. Schroom dan niet om nog snel deze erbij te pakken.

Voor de anderen die wat ervaring hebben in de bosbouw, houtbouw of gewoon gereedschap hanteren als verlenging van de armen, dan is de Silky Gomboy 240 een krachtig stuk gereedschap waar je je keer op keer over zal verbazen.

Deze zaag straalt uit. En niet alleen in looks.

6ba6b2b83b62ab8ac7678454ab7bcae4.jpg


2172f2802a931ddbd58d34e412e9b76d.jpg


Changing
 

Ray

SHTF Expert
Mooi stuk gereedschap en nog fotogeniek ook. :)
Die vertanding ziet er op de foto extreem uit. Verbaasd me niet dat het flink wat seconden scheelt.
Lijkt me dat nat hout ook geen probleem is voor deze jongen.
 

markske

Diehard Prepper
Je wil er vooral je eigen vel niet mee raken met die tanden... loeischerp.
Ik heb de 300 en daar zaag je nog iets sneller mee, het nadeel is gewicht en grootte.
Wanneer een zaagje van een leatherman te kort schiet, is een Silky de volgende stap voordat je naar en echte boomzaag overgaat.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Mooi stuk gereedschap en nog fotogeniek ook. :)
Die vertanding ziet er op de foto extreem uit. Verbaasd me niet dat het flink wat seconden scheelt.
Lijkt me dat nat hout ook geen probleem is voor deze jongen.
De grove editie is speciaal voor nat hout ontwikkeld. droog tot gortdroog hout moet ik nog eens testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Kanina

Diehard Prepper
Ik krijg spontaan zin in zagen met al deze foto's en berichten :thumbsup:
Toch wel handig in de BOB zo'n handzaag die inklapbaar is, niet al te veel weegt (nog geen 3 ons vleeswaren ;)) en ook nog eens razend scherp is.
Maar s weer op de preplijst zetten.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
@Changing the Mindset mogen we vragen wat de Gumboy je heeft gekost? :)

En welke maat raad je aan?
Niet meer dan €30,-;)

Welke zaag ik aan zou raden? Hangt helemaal af waar je het voor nodig hebt. Als je het als enigste zaag in de backpack hebt zitten, dan is de grove tand een goede keus. Voor het fijnere werk kan een kleinere vertanding (Leatherman zaag) handig zijn.

Uiteindelijk blijft de keuze persoonlijk;)

C
 

Kanina

Diehard Prepper
Idd, het zal voor in de BOB zijn. Een kleinere/fijnere versie hebben we in 1 van de Victorinox zitten.
 

Mrod

Senior Prepper
De vertanding van de zaag is belangrijk bij de keuze van de zaag.

Grove vertanding gebruik je eigenlijk vooral voor nat en zacht hout.
Hele fijne vertanding wordt gebruikt voor gedroogd hard hout.

Wil je de zaag gebruiken om te snoeien in de tuin dan kies voor de grove vertanding.


Ik heb bewust voor medium vertanding gekozen want ik zaag vooral droge takken voor het kampvuur.
Droog dennenhout of berkenhout gaat perfect.
Droog eikenhout iets moeizamer.
Maar een paar verse dikke takken voor het bouwen van een shelter gaat weer prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Myronprps

Prepper goeroe
Dat waren we idd van plan! We hebben nog een dikke stam van een blauwe regen staan die ik graag weg wil zagen. Mooi 1e experiment ermee. Die standaard handzaag vind ik maar nix daar voor.

Een standaard handzaag is gemaakt om droog hout te zagen en heeft dus minder zaagsel wat die moet wegvoeren. Een snoei zaag heeft meer ruimte om meer zaagsel weg te voeren en zaagt daarom meer soepel en loopt niet vast.
 
Bovenaan