• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Singer 132KSV18 Zwaardraad naaimachine .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gezien sommigen waaronder ik ons noodzakelijk bezig moeten houden met vooral leuks ! plaats ik maar eens een topic dat waarschijnlijk slechts weinigen interesseert !?

Mijn nieuwe aanwinst die ik via raar verloop heb verkregen staat nu dus in huis .

Het begon met het zeilen op het grote MP . Meteen op de homepage zag ik de,e Singer staan . Aangeboden met alle waar . Allemaal spullen om vooral Paardedekens te maken, Paardetuig , enz .
Het hoogste bod was iets van 85 euro . Echt mp pff , schaam schaam . In de middag tijdens hond uitlaten besloot ik even via het nummer contact te leggen met de verkoper . Vriendelijke oude man stond mij te woord en deelde mij mede dat er veel spullen bij de machine zaten en dat de Singer perfect werkte . Vraagprijs 700 € . Tja ... natuurlijk ver boven mijn budget haha . Had ik al verwacht .
Het werd ook al vlug duidelijk dat hij er geen haast mee had en dat diegenen die hem al benaderd hebben alleen de machine wilden .
Maar dat deed ie sowieso niet . Alles of niets .
Na een paar minuten gaf ik aan te moeten gaan beëindigen met het gesprek . Wenste hem succes en liep verder met de hond .

De dagen verliepen en de Singer bleef door mijn hoofd spoken . Meestal weet ik dan al hoever het is .
Wederom keek ik even naar de advertentie en zag een bod van 135 € . Iets meer maar slaat nergens op .

Ik dacht " laten we de man helpen en een vrijblijvend bod doen van 450€ . Niet met de bedoeling het te kopen . Toch maar eerst even bellen zodat ie mijn bedoeling begrijpt!

Wederom ook weer in gesprek en dat nam een andere richting .
Er bleken al spullen los verkocht . Oa Dekenstoffen .
Hierdoor en door geen kopers voor het geheel is de prijs een beetje gezakt .

600 € . Nog way over my budget maar al minder.
Thuis vertelde ik het verhaal aan mijn Vrouw en voordat ik het wist ( diezelfde avond ) kreeg ik het kadoo van niet die verkoper haha . Nope ! Van iemand anders .

Vlug gebeld en afspraak gemaakt . Op een mooie Zondag samen met mijn Vrouw er naar toe en het geheel bekeken .
De beste man ( zie filmpjes via link's) toonde de werking en gaf uitleg omtrent werking. Ook toonde hij alle spullen die er nog bijzaten . Dat was voor een klein kapitaal zei de man .
Ondanks alles probeerde ik toch nog iets van dat bedrag af te krijgen ( ik voel aan wanneer dat kan bij een persoon , ja schaam schaam ) .
En dat lukte dus met wat nadenken . Mooi bedrag zelfs .

Gezien we het niet meteen mee konden nemen heb ik een nieuwe afspraak gemaakt.
Nu staat ie boven met alle toebehoren.
En ja hoor het zal ook niet ook nu weer zo zijn pff . Ik constateerde een slechts klein iets . Iets aan de tension unit . De discs lagen wel heel los op de as . Zodoende checkte ik de andere Singer met dezelfde unit. Het bleek dat daar een extra vilt schijfje tussenzit.
Alles uitelkaar gehaald en schijfje overgeplaatst naar mijn nieuwe aanwinst .
En toen , ja toen gebeurde het onvermijdelijke ! De machine naaide niet meer fatsoenlijk. Niets dan vogelnesten. Eerst alleen in het begin . Maar door het continue kloten met de tension werd het alleen maar erger. Zelfs zo erg dat ik lussen kreeg van meer dan 1cm onder het werkstuk .
En het was al laat die avond. Toch maar even afstand nemen en uitpluizen in mijn hoofd wat de mogelijke oorzaken konden zijn . Youtube erbij als extra bevestiging van wat ik uiteindelijk dacht dat het was. Toen 12.20 uur terug naar boven en net rust in het hoofd . Werkstuk eronder en draad een keer extra om de tension gedraaid. Toen de voet naar beneden en de bovendraad het eerste stukje onder spanning vastgehouden ( zie je ook in vele filmpjes op youtube , en vooral bij machines met roller foot ). Bij mijn 132K6 met walkingfoot hoef ik geen draad naar achteren of zijdelings onder lichte spanning vast te houden tijdens de eerste steken. En toen bleek dus dat het werkte. Stikt nu weer perfect.
Nu nog even gaan bedenken wat ik met de machine wil gaan maken.
Het ( SV ) dat in type benaming word vermeld, betekend dat het een Special variety/ Version machine is . In opdracht gemaakt en afwijkend . In dit geval sowieso al een reverse knop en een speciaal extra geharde Shuttle Hook ( Spoelhuis ) . Waarschijnlijk meerdere extra geharde delen aanwezig .

https://youtube.com/shorts/MRpBzKcxwTg?feature=share

https://youtube.com/shorts/6wEga4puKv0?feature=share

20210406_182341.jpg 20210406_182410.jpg 20210403_113045.jpg

Vanmiddag laatste check op goede werking .

16179824336457896058158756803826.jpg

De dag van arriveren

20210401_180704.jpg
 
F

frans81

Gast
De problemen met stikken eerder benoemd en door eigen toedoen. Vooral door niet rustig blijven en van het ergste uitgaan.
Normaal let ik op details en nu :(:confused:
Zoals je ziet in de filmpjes houd ook de vorige eigenaar de bovendraad even onderspanning achter het werkstuk . Na een paar steken laat ie los en naait het perfect .

20210407_174113.jpg 20210407_174125.jpg 20210407_174109.jpg 20210407_174105.jpg 1617982824568665148586842708234.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De bijgeleverde waar
Oa nieuwe rol 4mm Vilt van meer dan 1 m breedt , 2 grote stukken ( zijn groter dan ze op foto overkomen ) 4mm dik leder en vele rollen garen in maat 13 met bijbehorende Schmetz naalden .

20210401_180725.jpg 20210401_180825.jpg 20210401_180903.jpg 20210401_180745.jpg 20210405_182735.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Werkt de machine op kracht stroom of op het lichtnet.

Op lichtnet !
Maar ik bemerkte dat er een condensator geplaatst is onder het werkblad. Ondanks dat het dan ongeveer 30% vermogensverlies zou betekenen bemerk ik er niets van .
En ondanks dat het werkt ga ik de motor zeer waarschijnlijk omruilen . De motor van mijn DÜRKOPP 241-3 is 400 watt bij 220v . En daar kan ik met gedoseerd indrukken pedaal langzaam mee naaien als het moet .

Maar ! Ik ga er ook vanuit dat de motor die er nu onder ligt beter afgesteld kan worden. Dat mag ook om de zoveel bedrijfsuren .
Bijstellen dus . Zodoende kan ik die dan mooi reinigen ( lijkt nog nooit gedaan pff ) en lagers vervangen ( klinken en lopen nog goed maar toch )
De oude man zei dat ie de machine zo aangeleverd kreeg nadat ie bij importeur revisie heeft laten toepassen.
Maar dat geloof ik niet daar ik alle kabels heb moeten inkorten daar de mantel te ver gestript was en koperen delen 1 cm uitsteken. Niet echt veilig en een bedrijf zie ik zo geen werk afleveren.
 

Flos

SHTF Expert
Ik zie jou nu nog geen paarden tuig te maken.
En aangezien het al decennia verboden is om een hond voor een kar te spannen ga je ook geen tuig maken voor jou herdershond.
Maar de vraag is nu wat ga je wel maken.

Want dat probleem heb ik ook.
Het komt er maar niet van iets zelf te ontwerpen en te naaien op de machines die ik heb.
Hooguit een herstelling.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie jou nu nog geen paarden tuig te maken.
En aangezien het al decennia verboden is om een hond voor een kar te spannen ga je ook geen tuig maken voor jou herdershond.
Maar de vraag is nu wat ga je wel maken.

Want dat probleem heb ik ook.
Het komt er maar niet van iets zelf te ontwerpen en te naaien op de machines die ik heb.
Hooguit een herstelling.

Waarschijnlijk ga ik beginnen met een ( Rug ) tas naar eigen idee . Of een Slaap iets . Voor oa honderiemen heb ik alles in huis . Maar daar zie ik geen nut van in . Nee ook geen Paarden spul haha . Inspiratie komt nog wel . Ik wou niet voor niets zo'n zwaardraad machine .

O ja ! Ik moet ook nog mijn De Waard Albatros herstellen .

Hoedanook het is mooi om met zo'n oud spul bezig te zijn .

Ben al blij dat ook jij de interesse deeld .

Het belangrijkste voor oa resultaat en motivatie in .. is dat je kunt omgaan met de machines .

Edit;

Voor ( dik ) leder is het vooral van belang dat een machine ook langzaam kan . Alhoewel ik dat sowieso ideaal vind .
Een goed afgestelde Clutch motor zorgt er ook voor dat je wat meer controle hebt wanneer nodig .
 
Bovenaan