• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips and tricks, adviezen en trucs, durf te vragen.

martin

Mankinds only hope
Ik wil dit draadje gebruiken om af en toe een tip uit te werken waar men mogelijk nog niet van op de hoogte is. Deze tips zullen voornamelijk computer gerelateerd zijn. Ik zit niet te wachten op reacties als "dat wist ik al lang. is totaal niet interesant voor mij" maar op "leuk, ik wist niet dat dit mogelijk was, bedankt voor de tip" of helemaal geen reactie. Ik zie steeds vaker dat men bepaalde zaken niet deelt "want dat zal toch wel bekend zijn" terwijl deze instelling juist een blokkade oplevert bij de personen die het hierdoor niet meer durven te vragen.

Ik wil beginnen met:

- Hoe maak ik eenvoudig een afbeelding van een stukje info wat ik op het internet tegenkom
- Hoe voorkom ik dat ik bij een herinstallatie en/of een 2e computer alle zaken van mijn webbrowser opnieuw moet gaan opzoeken/inkloppen.

En natuurlijk weet iedereen tot in detail hoe dit moet. Maar voor alle anderen die het toch niet weten werk ik het uit.

Laat ik alvast de eerste uitwerken tot een "howto"

Stel je zou een stukje tekst of afbeeldingen willen posten en je denkt "hoe moet ik dat nu eenvoudig in deze post verwerken"
Dan kan je prima een foto invoegen via het symbooltje "afbeelding invoegen" of je kunt klikken op de toetscombinatie "{Ctrl} {p}"
Maar dan nog moet je rommelen om die afbeelding op te slaan en deze dan weer zo te selecteren dat alleen het relevante stukje kan worden geupload.

Wat je ook kunt doen is de volgende toetscombinatie die zowel in Firefox als in Edge kan worden gebruikt.
Je drukt met je linker hand op de 2 toetsen {Ctrl} {Shift} en met de rechter hand op de toets {s}.
(als ezelsbruggetje zijn het dus de 2 toetsen linksonder aan je toetsenbord en de {s} van {schermafdruk} of {screenshot})

Als je deze toetsen indrukt krijg je een vreemd selectievlak te zien maar je kunt in dat vak ook gewoon domweg een kader tekenen met je muis.
Ik kies om een kader te tekenen en hierna kan ik met de toetsen {Ctrl} {v} deze selectie plakken en krijg dan dit te zien:

1662408117436.png

En dat is dus hetgeen ik in het kader heb geselecteerd.

Dit bespaard me een flink aantal handelingen want ander had ik het bestand moeten opslaan, hierna het juiste stukje moeten selecteren, en dan ook nog uploaden.

- Maar ik wil geen stukje van een webpagina maar een stukje van mijn computerscherm !!!!!!!!!!!!!!!

Sinds kort is er een sneltoets binnen windows10 en die is:
{windows toets} {shift} {s}

Oftewel
1662408562357.png
En ja, dit plaatje heb ik dus via deze combinatie naar dit forum geplakt.

Met deze combi krijg je wederom een grijs kader en kun je met de muis een vierkant maken en dit vierkant via de "plakken" functie weer in je bericht plakken.
Of voor luie mensen zoals ik de toetscombinatie {ctrl} {v} wat gelijk is aan "plakken" en voor de mensen die dit eng vinden gewoon rechter muisknop en kiezen voor "plakken"
1662408702946.png



Ik hoor graag of het op deze manier een beetje duidelijk overkomt en/of tips om het duidelijker te maken.
En probeer het gewoon even uit. Het is geen ramp dat het niet in 1 keer werkt. En het kost even tijd om het door te nemen maar als je het onder de knie hebt dan bespaard het je ook flink wat tijd in de toekomst.

In een volgende aflevering "Hoe voorkom ik dat ik bij een herinstallatie en/of een 2e computer alle zaken van mijn webbrowser opnieuw moet gaan opzoeken/inkloppen."
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
1662412430427.png


Ja, gelukt!
Pfff, afgelopen week zo mee lopen klooien.
Nu even je post in mapje zetten want dit ga ik weer vergeten.
 
F

frans81

Gast
Interessant Martin,
Soms heb ik hier iemand die mij tijdelijk helpt met vanalles aangaande administratie.
Als ik hem dan op mijn laptop handelingen zie uitvoeren dan kom ik erachter dat ...juist .
Ik nogsteeds wel iets kan leren om het gebruik van mijn laptop te vergemakkelijken.
Op mijn Hp elitebook lukt het geeneens om een simpele printscreen meer te realiseren. Terwijl hij dit vingervlug doet via toets combo's.

Ik hou het hier in de gaten.

Hoef hier nu niet perse een antwoord op. Ik heb geduld.

Grtjs Mart
 

martin

Mankinds only hope
Op mijn Hp elitebook lukt het geeneens om een simpele printscreen meer te realiseren.

Probeer eens de {Alt} en dan de {PrtScn} in te drukken en dan als test in een WORD document te kiezen voor plakken.
Maar los hiervan, probeer even stap voor stap de instructie op te volgen.
Een printscreen kan soms leuk zijn maar meestal is het niet handig omdat er veel te veel info in de afbeelding staat. Door het gebruik van een kader kun je exact hetgeen selecteren wat relevant is zonder de afbeelding te moeten bewerken

Je kunt eigenlijk ook niks fout doen. Probeer het gewoon eens, in het ergste geval lukt het niet en dan kan ik hier weer iets van leren om het nog duidelijker uit te werken.
1662493364832.png
(dat was dus via die toetscombinatie en dan gewoon de optie "plakken" , 2 seconden werk en een stuk sneller dan het toevoegen van een afbeelding)
 

PBear

Mankinds only hope
Ik wil dit draadje gebruiken om af en toe een tip uit te werken waar men mogelijk nog niet van op de hoogte is. Deze tips zullen voornamelijk computer gerelateerd zijn. Ik zit niet te wachten op reacties als "dat wist ik al lang. is totaal niet interesant voor mij" maar op "leuk, ik wist niet dat dit mogelijk was, bedankt voor de tip" of helemaal geen reactie. Ik zie steeds vaker dat men bepaalde zaken niet deelt "want dat zal toch wel bekend zijn" terwijl deze instelling juist een blokkade oplevert bij de personen die het hierdoor niet meer durven te vragen.

Ik wil beginnen met:

- Hoe maak ik eenvoudig een afbeelding van een stukje info wat ik op het internet tegenkom
- Hoe voorkom ik dat ik bij een herinstallatie en/of een 2e computer alle zaken van mijn webbrowser opnieuw moet gaan opzoeken/inkloppen.

En natuurlijk weet iedereen tot in detail hoe dit moet. Maar voor alle anderen die het toch niet weten werk ik het uit.

Laat ik alvast de eerste uitwerken tot een "howto"

Stel je zou een stukje tekst of afbeeldingen willen posten en je denkt "hoe moet ik dat nu eenvoudig in deze post verwerken"
Dan kan je prima een foto invoegen via het symbooltje "afbeelding invoegen" of je kunt klikken op de toetscombinatie "{Ctrl} {p}"
Maar dan nog moet je rommelen om die afbeelding op te slaan en deze dan weer zo te selecteren dat alleen het relevante stukje kan worden geupload.

Wat je ook kunt doen is de volgende toetscombinatie die zowel in Firefox als in Edge kan worden gebruikt.
Je drukt met je linker hand op de 2 toetsen {Ctrl} {Shift} en met de rechter hand op de toets {s}.
(als ezelsbruggetje zijn het dus de 2 toetsen linksonder aan je toetsenbord en de {s} van {schermafdruk} of {screenshot})

Als je deze toetsen indrukt krijg je een vreemd selectievlak te zien maar je kunt in dat vak ook gewoon domweg een kader tekenen met je muis.
Ik kies om een kader te tekenen en hierna kan ik met de toetsen {Ctrl} {v} deze selectie plakken en krijg dan dit te zien:

Bekijk bijlage 22799

En dat is dus hetgeen ik in het kader heb geselecteerd.

Dit bespaard me een flink aantal handelingen want ander had ik het bestand moeten opslaan, hierna het juiste stukje moeten selecteren, en dan ook nog uploaden.

- Maar ik wil geen stukje van een webpagina maar een stukje van mijn computerscherm !!!!!!!!!!!!!!!

Sinds kort is er een sneltoets binnen windows10 en die is:
{windows toets} {shift} {s}

Oftewel
Bekijk bijlage 22800
En ja, dit plaatje heb ik dus via deze combinatie naar dit forum geplakt.

Met deze combi krijg je wederom een grijs kader en kun je met de muis een vierkant maken en dit vierkant via de "plakken" functie weer in je bericht plakken.
Of voor luie mensen zoals ik de toetscombinatie {ctrl} {v} wat gelijk is aan "plakken" en voor de mensen die dit eng vinden gewoon rechter muisknop en kiezen voor "plakken"
Bekijk bijlage 22801



Ik hoor graag of het op deze manier een beetje duidelijk overkomt en/of tips om het duidelijker te maken.
En probeer het gewoon even uit. Het is geen ramp dat het niet in 1 keer werkt. En het kost even tijd om het door te nemen maar als je het onder de knie hebt dan bespaard het je ook flink wat tijd in de toekomst.

In een volgende aflevering "Hoe voorkom ik dat ik bij een herinstallatie en/of een 2e computer alle zaken van mijn webbrowser opnieuw moet gaan opzoeken/inkloppen."

Ik gebruik al sinds de vorige eeuw het programmaatje - tegenwoordig spreekt men wel van "app" - Irfanview, dat onder windows kan draaien, om schermafbeeldingen op te slaan en eenvoudige bewerkingen als contrast- en gamma-correcties mee te doen, of de afbeelding te draaien of te spiegelen.
Met Irfanview kan je ook een afbeelding inscannen en/of door afbeeldingsbestanden van diverse gangbare formaten bladeren.
Het kan gratis gedownload worden en heeft een bescheiden omvang, wat een indicatie is voor gedegen programmeerwerk.

Met een toetscombinatie naar keuze kan je de screendump activeren en achteraf kan je de afbeelding naar wens verkleinen of in een rechthoekig kader bijsnijden en op extern geheugenmedium locatie naar keuze opslaan.

De basisuitvoering is in het Engels, maar diverse talen, waaronder Nederlands, zijn downloadbaar.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Heel mooi @PBear
Maar ik kan toch meer met de uitgebreide beschrijving die @martin gaf.
Martin kan het goed uitleggen, met de juiste tussenstappen. En dat werkt voor mij.
(je snapt, ik ben echt een slechte computerster)
 

martin

Mankinds only hope
Slechter dan mij kan je niet zijn Stuudje want ik snap er geen reet van .

Ok, dan hoor ik heel graag op welk punt de uitleg mank gaat. Op welk punt loop je vast ?
Ik wil heel graag stap voor stap kijken of het me gaat lukken om het ook aan jouw uit te leggen.
Het gekke is dat mensen met minder computerkennis een stuk makkelijker iets is aan te leren dan mensen die denken dat ze alles al weten en hierdoor niet hetgeen doen wat in de handleiding staat.

Maar laten we het experiment aangaan en kijken of jij een schermafbeelding kan plakken van mijn avatar (dat plaatje bij mijn naam) net zoals ik dat nu ook met jouw plaatje doet.

Ik moet wel achterhalen welke browser je gebruikt en welk soort computer je hebt, heb je windows? zo ja, is het windows 10?, gebruik je firefox of gebruik je edge of gebruik je een andere browser?

1662496840762.png
 
F

frans81

Gast
Probeer eens de {Alt} en dan de {PrtScn} in te drukken en dan als test in een WORD document te kiezen voor plakken.
Maar los hiervan, probeer even stap voor stap de instructie op te volgen.
Een printscreen kan soms leuk zijn maar meestal is het niet handig omdat er veel te veel info in de afbeelding staat. Door het gebruik van een kader kun je exact hetgeen selecteren wat relevant is zonder de afbeelding te moeten bewerken

Je kunt eigenlijk ook niks fout doen. Probeer het gewoon eens, in het ergste geval lukt het niet en dan kan ik hier weer iets van leren om het nog duidelijker uit te werken.
Bekijk bijlage 22807
(dat was dus via die toetscombinatie en dan gewoon de optie "plakken" , 2 seconden werk en een stuk sneller dan het toevoegen van een afbeelding)

Morgen even proberen.
Laptop ligt achter de bank te rusten.
 

PBear

Mankinds only hope
Heel mooi @PBear
Maar ik kan toch meer met de uitgebreide beschrijving die @martin gaf.
Martin kan het goed uitleggen, met de juiste tussenstappen. En dat werkt voor mij.
(je snapt, ik ben echt een slechte computerster)

Ik zal mijn best doen om Irfanview later wat omstandiger uit te leggen, want het is echt een erg handig programma om schermafbeeldingen te maken, plaatjes te scannen, inzien, bewerken, af te drukken en een heel stuk eenvoudiger te bedienen dan b.v. photoshop.
Ik ben momenteel nogal druk met de voorbereiding van mijn reis naar de Filipijnen en in een stapsgewijze uitleg kost nogal wat tijd om die in elkaar te puzzelen.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Echt. Van Windows heb ik al gehoord van de rest nog niet.
Ik heb niet eens een computer ( nog nooit gehad nog nooit op gewerkt )
Ik heb een tablet dat enorm traag is.
Ik heb zo een beetje mijn eigen systeem uit gezocht om een afbeelding te plaatsen.

Nou Flos, zo slecht ben je niet met die tablet. Ik zou niet eens weten hoe je op een tablet dit voor elkaar hebt gekregen.
Petje af. 🧢Ik zou het dus echt niet voor elkaar krijgen wat jij met die tablet kan. Als je ooit een computer gaat gebruiken dan kan deze post van pas komen. Maar als ik eerlijk ben zou ik lekker gewoon met die tablet blijven werken want volgens mij kan je hier prima mee overweg en waarom iets anders gebruiken als het huidige prima voldoet.
 

RockyFlats

Ruttaan

Nee, niet "duh" toch zeker, maar een (m.i.) leuke manier om van een geknipt plaatje een puzzel te maken. Wie dit knippen-plakken lukt die heeft er een zo een beloning bij, en ook op een smartphone werkt het, straks met de familie rond het waxinelichtje als licht- en warmtebron!
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hoi beste @martin
Dat zou ik ook graag willen, met onze laptop met Windows 10, en gebruik edge Chromium als browser en Google zoek programma.
Ook hebben we de gratis CCleaner weer geïnstalleerd om de harde schijf op te schonen dat moet om de paar dagen, want dat zitten er weer veel trakkers cookies op
 

JJ&A

Diehard Prepper
Hoi @Flos

Misschien kan ik je ook een beetje helpen, ;)Als @martin dat tenminste goed vind.

Klik op instellingen, dan op apparaat onderhoud, en dan op optimaliseren.
Dat heb ik zelf ook net gedaan en dan komt de melding, (U hebt 2GB interne opslagruimte vrij gemaakt).
En bij interngeheugen nog een keer 367 vrij gemaakt.
En opslag nog 1,67 MB vrij gemaakt, en kreeg de melding 4,3 GB vrij gemaakt.

Dat doe ik regelmatig, als jij dat nog nooit hebt gedaan behaal je een grote winst.

Wij hebben er dus ook een tablet bij van wat jaartjes oud hebben daar een abonnement op en kunnen zo via de tablet draadloos interneten met de laptop onderweg handig met ons T5-campertje.
Dus eigenlijk gebruik ik de tablet hoofdzakelijk daar voor, en onderweg om te kijken wat er allemaal in de omgeving voor winkels zijn en dergelijk, dat is best heel handig.

Als je nog vragen hebt kan je die op het forum zetten.
 

Erny

Last (wo)man standing
@martin Superhandig! Die Ctrl-shft-s kende ik niet. Eigenlijk gebruik ik ook te weinig sneltoetsen/combi's. Deze ga ik wel onthouden. Hoef ik mn screenshots niet bij te snijden in Pix. :thumbup:

Maar... misschien kun het het geheel wat overzichtelijker maken?
Bv door de specifieke uitleg een kopje mee te geven, bv : Ctrl-shft-s = Knippen in screenshot
Dat maakt straks het terugvinden in het zich steeds uitbreidende topic wat gemakkelijker.
Eventueel in je eerste post een inhoudsopgave bijhouden waardoor er gelijk duidelijk is wat je in dit topic kunt vinden?
En het liefst (voor mij dan) elke tip met uitleg in een eigen post? :cool:

Even oefenen in de livestream van de waterhole:

Screenshot 2022-09-10 at 15-01-52 Okaukuejo Resort, Wildlife Waterhole Live camera stream in t...png

Gelukt, geweldig, alleen ene olifant liep net het beeld uit...
Afgelopen week waren er opeens wel 40+ olifanten bij deze drenkplaats... alsof alle kuddes zich hadden samengevoegd.
 
Bovenaan