• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Toyota-techneut presenteert doorbraak batterijtechniek

phtvs

Sysop
Admin

Toyota-techneut presenteert doorbraak batterijtechniek​

Toyota verwacht zijn auto’s vanaf 2027 te kunnen voorzien van batterijen die zowel het gewicht als de kosten halveren. Met deze zogeheten solid-state batterij kan het rijbereik van een elektrische auto naar 1200 kilometer en de laadtijd worden verminderd naar ’tien minuten of minder’.
https://www.telegraaf.nl/financieel...per-bereik-1200-kilometer-en-10-minuten-laden

Dat zou een echte gamechanger zijn als dit klopt. Met name de korte laadtijd zou fantastisch zijn, want die laadtijden zijn toch wel het grootste probleem waar we mee te maken krijgen. Als je ziet dat er soms nu al flinke files staan voor de benzine pompen, dan is er niet veel voor nodig om je voor te stellen hoe lang die files worden bij de laadpalen als straks iedereen elektrisch rijd .
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Als deze batterij ook nog betaalbaar is kan het inderdaad een enorme stap vooruit betekenen. Het opslaan van de overcapaciteit van je eigen PV om daar de auto mee op te laden zit er dan aan te komen.

Aan het op het huidige net plaatsen van laders die bij deze batterij passen zitten nog wel wat haken en ogen.
In 10 minuten of minder 1200 km bij laden komt neer op een vermogen van ongeveer 1,5 MW. Dat sluit je niet overal zo maar aan.
Dit wattage komt overeen met het het gemiddeld vermogen van 4000 huishoudens.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
En als het gaat lukken met de solid state batterij voorspel ik nu al dat het ding de nieuwe melkkoe gaat worden. Reken maar op een extra btw categorie of een milieuheffening.
De automoblist wordt nu leeg gemolken door brandstofaccijns op benzine en diverse soorten heffingen/belasting op netstroom.
Maar als je gaat "tanken" uit je eigen PV en batterij mis je als die tolpoorten.
 

Flos

SHTF Expert
Het huidige stroomnet in Vlaanderen en ook wel in Nederland is niet opgewassen om zo'n laadpalen van stroom te voorzien.
Eentje misschien dicht bij een hoogspanning verdeel punt. Maar verder reikt de capaciteit van de bekabeling niet.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Het huidige stroomnet in Vlaanderen en ook wel in Nederland is niet opgewassen om zo'n laadpalen van stroom te voorzien.
Eentje misschien dicht bij een hoogspanning verdeel punt. Maar verder reikt de capaciteit van de bekabeling niet.

Wellicht dat er een aparte kern centrale word gebouwd om die dingen te vullen en te distributeren naar laad stations. Ipv een tank wagen een trein met 1000den van die accu's. Als diverse merken universeel te werk gaan dan kan je je auto door de wasstraat gooien en onderweg word meteen je accu verwisseld of zo iets. Maar goed moet je alleen al het europese wagenpark omwisellen voor EV's dan heb je wel heel erg veel resources nodig voor al die accu's en dat terwijl de wereld-bevolking volgens mijn flink zal gaan toenemen komende decenia... denk ik niet dat auto's bezitten zoals nu de toekomst is.
Sterker nog, de gemeentes zetten in op snelfiets routes en wellicht dat hele 10 minute cities verhaal.
 
Bovenaan