• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tweedehandse Kogelwerende / scherfwerende / Steekwerende vesten

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds ik mijn laatst verworven Kogel/ steekwerend vest verkocht heb ben ik op zoek gegaan naar iets anders .
Natuurlijk ook via het grote MP ! Maar ook via Dump sites . Ondanks veelvuldig aanbod en staat waarin verkerend zijn ze dus niet veilig te noemen .
En dan toch te bedenken dat er soms toch tamelijk jonge vesten verkocht worden . En met oa Dyneema platen .
Vesten van 2003 , 2005 . Nieuw lijkend . Ja het lijkt nieuw .
Die dingen worden bij defensie 10 jaar na productie datum als onveilig beschouwd en worden derhalve afgestoten en belanden op de Schietbanen alwaar ze gebruikt worden tijdens tactische oefeningen en dergelijke . En waar dus nergens naar gekeken word . Tijgeren door de modder en het water wordt gewoon gedaan met vest aan .
Mij is al vaker opgevallen bij de Soft inserts ( Kevlar inserts ) dat deze loslaten op de randen , en dat ook bij de keramische platen de stoffen bekleding loslaat en een raar kleurtje krijgt .
Het spul breekt af , Degeneratie van de materialen door omstandigheden van buiten af .
Zweet , vocht , ondergedompeld geweest in water en verkeerde opslag enz enz . allemaal dingen die de vezel aantasten .
Natuurlijk willen we dat niet geloven daar de Nieuwprijs in zwaar contrast staat met de tweedehands prijzen .
We kopen derhalve vanuit de Misleiding . Die dingen zijn niet veilig ! Je hebt totaal geen achtergrond info omtrent deze tweedehandse dingen die zogenaamd nog dat moeten gaan doen waar je ze voor aanschaft .
Ik heb een tijdje terug een vest uit 2005 en nieuw lijkend ontdaan van de Inserts en ik schrok . Alles was aan het loslaten en bedekt met fijnstof . De beste Man schrok er zelf van . Ook hij had het net als zovelen gekocht op een Militaria markt . Oke de Dyneema platen leken nieuw en onbeschadigd ! Maar wat heb je alleen aan twee trauma platen . Je betaald 250 tot 350 euro en je hebt toch iets onveiligs . Raar maar waar .

Ik heb besloten ze niet meer aan te kopen en misschien alleen nog voor losse zeer recente trauma platen te gaan ( Stand Alone type ) .
Ook ga ik ze niet meer aanbieden aan anderen . IK bied dan namelijk een onveilig product aan met alle toekomstige gevolgen van dien . Ik heb nu al verschillende van deze tweedehands dingen gehad die er zowel gebruikt als nieuw uitzagen . Altijd gedacht dat ze nog veilig waren . Ook ik heb mijzelf voor de gek gehouden . En ergens wil ik het toch blijven doen . Een Prepper wil namelijk bescherming en probeert overal rekening mee te houden . En vooral zich er ook op voorbereiden middels aanschaf van een product .
Heb nu twee dagen googel door gespit en er is genoeg te lezen over deze oa Shelf Life en levensverwachting van Kogel/ scherfwerende / steekwerende Fibers .
Ik ga het ook niet onderbouwen met tich Links en verwijzingen naar . Totaal niet nodig want wie ben ik om te zeggen " Geloof mij maar " Bijna alle Vesten afkomstig van Defensie of vanuit de Beveiligingswereld zijn afgeschreven .
Verdiep jezelf en lees zelf en wees nuchter . Het spul is niet voor niets en zelfs ook bij bedrijven die een naam hoog te houden hebben in de 50 % uitverkoop . Dat zijn dan vesten van 2 tot 8 jaar oud en nieuw op de plank / vooraad gelegen . Zelfs Vesten met Garantie . Maar hoe ze op vooraad hebben gelegen of waar de Paspop heeft gestaan dat word niet vermeld . Constante UV straling in oa de Zomer is ook Funest .
Dat word echt niet verteld . De Handleiding zegt het een en ander en het Label met de productie datum geeft iets aan . Maar het gros doet er niets mee en ziet alleen de Hoge korting .
KPN had vroeger mega dikke telefoonboeken en die zouden waarschijnlijk nu nog meer bescherming bieden dan bovengenoemde Product groep . Oke draag comfort laat te wensen na Haha
 
F

frans81

Gast
Goede voorlichting Frans blijf ons er mee bestoken.

IK heb het altijd genegeerd . Totdat ik mij afvroeg waarom die inserts er vaak zo slecht er uitzagen .
En dan schrik je toch wel wat je overal op Fora leest . Mensen die antwoorden krijgen op vragen zoals ik al in mijn hoofd had .
Het kan ook niet anders . Zelfs de nieuwste ontwikkelingen en in gebruik zijnde Fibers hebben een maximale als nog volgens de specs vermelde Veiligheid .
Daar hangt dus ook een datum aan . En een aantal zeer belangrijke regeltjes waaraan men zich moet houden an aankoop van zo'n heel duur ding .
 
F

frans81

Gast
Het belangrijkste is inderdaad dat mensen zich bewust zijn van de mindere werking.
Desalniettemin heb ik liever een minder veilig vest aan dan helemaal geen. ;)

Maar, wederom een mooi en duidelijk geschreven stuk @frans81 .

Helemaal gelijk heb je ;)
Maar dan moet de prijs wel in contrast staan met de heul veul mindere werking . Dus geen 125 plus euro voor een mooie en 50 a 70 voor een al slechtere .
Helaas verkoopt iedereen die vesten met hetzelfde idee als ik ze vroeger verkocht en aankocht .
daar zit het probleem :oops:
 

markske

Diehard Prepper
Met alle respect naar frans81 toe, maar aan het gebruik van bepaalde termen, zie ik direct dat de man inderdaad niet onderlegd is in de materie en ja,
dan blijf je er best van weg. De gegeven raad van dat goedkoop afgeschreven vaak niet meer de juiste bescherming biedt is volledig correct.
Ook zijn de keramische platen enkel 'goed' wanneer ze geen barsten vertonen, om daarvan zeker te zijn moet je ze onder x-ray bekijken.

En ja, je wil liever een oude zelfs al beschoten plaat dragen, dan helemaal geen... en dan nog. Loop er eens een dagje mee rond + andere uitrusting,
dan weet je waar je prio's liggen.

PS: Je bent niets met een vest die je niet aan hebt :D :D
PPS: Het ene materiaal is het andere niet, tig smaken en eigenschappen en dus ook veroudering.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Met alle respect naar frans81 toe, maar aan het gebruik van bepaalde termen, zie ik direct dat de man inderdaad niet onderlegd is in de materie en ja,
dan blijf je er best van weg. De gegeven raad van dat goedkoop afgeschreven vaak niet meer de juiste bescherming biedt is volledig correct.
Ook zijn de keramische platen enkel 'goed' wanneer ze geen barsten vertonen, om daarvan zeker te zijn moet je ze onder x-ray bekijken.

En ja, je wil liever een oude zelfs al beschoten plaat dragen, dan helemaal geen... en dan nog. Loop er eens een dagje mee rond + andere uitrusting,
dan weet je waar je prio's liggen.

PS: Je bent niets met een vest die je niet aan hebt :D :D
PPS: Het ene materiaal is het andere niet, tig smaken en eigenschappen en dus ook veroudering.


Het gros van de mensen die deze vestjes op oa MP en Markten koopt hebben er net zoveel verstand van als ik :mad::(
En juist dan zou je je er in moeten verdiepen . Technische termen gebruik ik niet daar het Gros ook hier dit niet begrijpt en ik ze eerst moet opzoeken om zelf de betekenis te achterhalen :( .
En ik ben inderdaad niet onderlegd in de Materie :fluit:
Maar ik vind een waarschuwing wel terecht op z'n plek . En al helemaal omtrent de bedragen die er neergeteld worden door onwetendheid .
Het gewicht daar ga ik het ook niet over hebben en zeker niet met een volle rugzak op je rug Pffff Dat is al van de zotte .
En ondanks dat koopt men het toch . Ik heb dat ding vaak genoeg s'avonds onder een jasje gedaan en dan de rugzak erover en lopen maar .
Maar men word ouder en wijzer en het lichaam zegt FOEI :eek: Bij een bepaalde leeftijd moet men zich er bij neerleggen dat het " Beter voorkomen dan Genezen is " .
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb altijd al een vest willen hebben. Maar ik ken er ook de ballen van wat nu goed of niet goed is. Ik heb er al zien hangen in leger dump zaken voor 100€ ook al weet ik dat een beetje vest al hou tussen 250 en 500€ gaat kosten.
 
F

frans81

Gast
Ik heb altijd al een vest willen hebben. Maar ik ken er ook de ballen van wat nu goed of niet goed is. Ik heb er al zien hangen in leger dump zaken voor 100€ ook al weet ik dat een beetje vest al hou tussen 250 en 500€ gaat kosten.

Mocht je iets kopen dan haal de soft armor inserts eruit en check .
Doe dat met verkoper erbij zodat ie het zelf ziet .
Wanneer slecht dan die prijs naar beneden op Kabouter hoogte haha .
Kevlar Traumaplaten die er zeer netjes uitzien en goed klinken wanneer erop geklopt wordt vormen een minder miskoop risico .
De rubberised / geplastificeerde en nieuwere Dyneema platen zijn meestal oke en een heuse aanwinst . Ze zijn ook veel lichter dan Kevlar .
 

markske

Diehard Prepper
Ik heb altijd al een vest willen hebben. Maar ik ken er ook de ballen van wat nu goed of niet goed is. Ik heb er al zien hangen in leger dump zaken voor 100€ ook al weet ik dat een beetje vest al hou tussen 250 en 500€ gaat kosten.
Mocht je daar echt interesse in hebben, mg je me altijd contacteren.
 
F

frans81

Gast
@markske beste kenner van ... ik heb ook graag even bemiddeling in deze Materie .
Waarheden en onwaarheden .
Ik sta open voor alle belanrijke info ;)
Mocht je dus daadwerkelijk hier in thuis zijn dan mag je via dit Topic wat Tips geven omtrent het tweedehandse aanbod van Werende vesten .

Alvast bedankt :)
 
F

frans81

Gast
@markske beste kenner van ... ik heb ook graag even bemiddeling in deze Materie .
Waarheden en onwaarheden .
Ik sta open voor alle belanrijke info ;)
Mocht je dus daadwerkelijk hier in thuis zijn dan mag je via dit Topic wat Tips geven omtrent het tweedehandse aanbod van Werende vesten .

Alvast bedankt :)

Edit

Dit omdat ik toch iets wil hebben .
 

markske

Diehard Prepper
Mijn tip is dat tweedehands meestal geen goede koop is (wat je ook al aangaf).
Wil je je goed beschermen, moet je weten tegen wat in welke situatie... en goedkoop is het nooit voor iets dat je hopelijk nooit zal kunnen gebruiken...
Voor 95% van de preppers hier, valt het gewoon buiten het budget, zo simpel is het en dat is heel normaal.
Ik heb in het verleden al tips genoeg gegeven op preppers.nl en ook op andere plaatsen...
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn tip is dat tweedehands meestal geen goede koop is (wat je ook al aangaf).
Wil je je goed beschermen, moet je weten tegen wat in welke situatie... en goedkoop is het nooit voor iets dat je hopelijk nooit zal kunnen gebruiken...
Voor 95% van de preppers hier, valt het gewoon buiten het budget, zo simpel is het en dat is heel normaal.
Ik heb in het verleden al tips genoeg gegeven op preppers.nl en ook op andere plaatsen...

;) Dan gaan we weer eens inloggen op het oude forum en er werk van maken .
Het wordt zo vlug vergeten :(:( bij het zoeken naar bepaalde info
" Preppers.nl " :oops:
Verder kijken dan de neus lang is ! Dat is de Hint :D

En inderdaad " Misschien nooit nodig "
Maar wat als je het nodig hebt en het is er niet Pfff
 
F

frans81

Gast
Bij het je begeven door risicovolle gebieden vind ik het toch een item om bij stil te staan .
Ook al is het maar een type vest met wat betere soft armour en minder zware Stalen borst en rugplaat erin .
Ik ben graag kwa uitrusting voorbereid en ook op het onverwachte .
Zal wel aan mijn karakter liggen .
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 een erg informatieve post van u , dank u .Voor mezelf ik heb het geld ervoor niet en ik denk ook niet
dat ze zoiets in mijn maat hebben :rolleyes::D ik heb al problemen bij een goed zittend zwemvest :D
In risicovolle omstandigheden en gebieden is het zeker een handig middel , maar sommige mensen
(ik zeg niet u hoor ;) ) zouden wellicht ook iets sneller overmoedig worden met een kogelwerend vest aan .
Ik weet wel ongeveer de werking van zo'n vest met de kevlar en de keramische platen maar in hoeverre
ze echt kogelwerend zijn ook deze van defensie wat betreft kaliber van wapens ed ik heb geen flauw idee
Zijn deze vesten in staat om een .50 kogel te stoppen of ben je alsnog dood door trauma van de inslag .
Ik weet wel dat de pijlen van een moderne zware kruisboog met een '' broadhead '' punt in
staat zijn zachte deel van een kogelwerend vest te doorboren .(wel van niet al te ver af )
Nogmaals een mooie informatieve post mbt de materialen .
gr will
 
F

frans81

Gast
@frans81 een erg informatieve post van u , dank u .Voor mezelf ik heb het geld ervoor niet en ik denk ook niet
dat ze zoiets in mijn maat hebben :rolleyes::D ik heb al problemen bij een goed zittend zwemvest :D
In risicovolle omstandigheden en gebieden is het zeker een handig middel , maar sommige mensen
(ik zeg niet u hoor ;) ) zouden wellicht ook iets sneller overmoedig worden met een kogelwerend vest aan .
Ik weet wel ongeveer de werking van zo'n vest met de kevlar en de keramische platen maar in hoeverre
ze echt kogelwerend zijn ook deze van defensie wat betreft kaliber van wapens ed ik heb geen flauw idee
Zijn deze vesten in staat om een .50 kogel te stoppen of ben je alsnog dood door trauma van de inslag .
Ik weet wel dat de pijlen van een moderne zware kruisboog met een '' broadhead '' punt in
staat zijn zachte deel van een kogelwerend vest te doorboren .(wel van niet al te ver af )
Nogmaals een mooie informatieve post mbt de materialen .
gr will

Hoi Will

Je hebt het goed haha .
Zelfs met vest aan ben oa ook ik beslist niet overmoedig .
Het is gewoon een beetje extra .
Je mag je door zoiets te dragen beslist niet veilig gaan voelen .
Een zogenaamde punt 50 overleef je niet .
Als je pech hebt spat je alsnog uitelkaar .
De energie die bij deze minutie vrijkomt is onvoorstelbaar .
Bij een slecht vest of bepaalde types minutie loop je alsnog inwendige trauma op .
Dus wat heet veilig .
Je hebt gewoon iets meer kans het te overleven .
En ook in jou maat id er iets te verkrijgen haha .

Gr Frans
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 Ik denk wel dat voor een hoop dingen als deze vesten ed in slechte tijden geldt beter mee verlegen
dan om verlegen :cool: maar je moet er wel vanop aankunnen .
Wat betreft risicovolle gebieden en situaties wat naast zo'n vest toch ook een goed idee is ons wat meer verdiepen
in tactische zaken(ongezien je eigen zoveel mogelijk ongezien verplaatsen ed ) ,
zelfs het oude boek van generaal Sun Tzu is nog altijd een goed boek en wordt zelfs nu nog
door militairen (e.a.) gebruikt .
gr will
 
F

frans81

Gast
@frans81 Ik denk wel dat voor een hoop dingen als deze vesten ed in slechte tijden geldt beter mee verlegen
dan om verlegen :cool: maar je moet er wel vanop aankunnen .
Wat betreft risicovolle gebieden en situaties wat naast zo'n vest toch ook een goed idee is ons wat meer verdiepen
in tactische zaken(ongezien je eigen zoveel mogelijk ongezien verplaatsen ed ) ,
zelfs het oude boek van generaal Sun Tzu is nog altijd een goed boek en wordt zelfs nu nog
door militairen (e.a.) gebruikt .
gr will

Zelf heb ik al tamelijk jong geleerd gebruik te maken van de omgeving waarin ik mij begeef of moet gaan begeven .
Laatst genoemde daar is wel een vorm van verkenning bij nodig .
Maar ook plaatselijk onrust is te benutten of slecht weer .
Een vest is vooral bedoelt voor hetgeen ik niet zie of plots voor me staat . Daar heeft het net een beetje extra .
Helaas 1 verkeerde hit in je been of schouder enz en je bloed ook dood .
Dus wat heet veilig .
Behoedzaam en doordacht bewegen zijn een eerste vereiste . Kogelwerenvest is een Extraatje .
Meer is het niet .
 
Bovenaan