• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vacuüm zakken voor droge compacte kleding

J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De Wibra had vacuüm zakken daar kan je kleding in doen en dat de lucht er uit persen of leeg zuigen met een stofzuiger maar het gat even openlaten en er op gaan zitten en dat afsluiten gaat ook heel goed, zou er trouwens wel wat "zakjes silica gel" in doen.

Rugzak met kleding in een vacuüm zak zorg ook voor meer ruimte, maar je moet er ook weer mee terug komen, dus daar moet wel rekening mee worden gehouden, als er ook voedsel mee gaat en het word gegeten heb je weer wat ruimte, ander ga je maar weer op de vacuüm zakken zitten om de lucht er uit te krijgen.

Met kamperen bvb is het ook heel aangenaam smorgens kurkdroge kleding aan te trekken, en voor de geur kan je er ook stukken lavendel zeep er bij stoppen of een zakje lavendel.
Als kleding zo word mee genomen kan er ook geen schimmel of geurtjes ontstaan.

Ik weet niet of een zakje met actieve kool ook werkzaam is in de zak, om het ontstaan van schimmels en geurtje uit te schakelen.

Misschien zijn dit tips die goed te gebruiken zijn, anders zie ik wel een reactie met meer vragen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Deze zakken zijn fantastisch, ook om kleding mee op te bergen zonder dat de motten er aan beginnen te vreten. Bij de Marskramer hadden ze twee merken, Balbo en ee Mn goedkopere. Die goedkopere is van harder plastic en gaat snel kapot terwijl wij die balbo zakken zeker 5 jaar hebben gebruikt.

Balbo heeft het type wat je zonder stofzuiger kan gebruiken, oprollen en klaar.
 
J

J.J

Gast
Ik denk dat zakken van siliconen het beste zouden zijn, maar ja we leven in een productie maatschappij en daar moeten spullen niet te lang mee gaan.
 

Flos

SHTF Expert
Vroeger als ik met de rugzak ging kamperen deed ik dat ook al. Ik nam altijd oude spullen mee. En veel werdt weg gegooid als ik het gedragen had zo moest het niet mee terug en nam het ook geen plaats meer in.
 

Ray

SHTF Expert
Destijds had ik een set vacuumzakken gekregen die je door oprollen kon leegdrukken, ipv met de stofzuiger.
Lijkt ideaal voor de rugzak, compact en waterdicht. De zakken bleken echter snel te slijten, ventielen lek te raken en voor iedere trip een paar nieuwe aanschaffen werd me veel te duur.

Cruciaal spul gaat in de drybags, heb nu goedkope/zware, wil nog eens van die lichte van Exped oid. Meeste spul kan/mag echter wat nat worden en de liner van de rugzak is nog steeds intact, maar die zal met de jaren slijten en gaan lekken is de ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
L

LadyPrepper

Gast
Ik wilde ze idd gaan gebruiken en heb ze net in de VS gekocht. Goed idee om er een zeepje of lavendel zakje bij in te sluiten JJ; ga ik zeker doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Papillon

Diehard Prepper
Ik zou graag een seal ding hebben waar je ook plastic zakken mee kan sealen, zie ze vaak op youtube gebruikt worden door preppers, zuigt eerst alle lucht eruit, en sealt m dan dicht. Ideaal lijkt mij dat.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou graag een seal ding hebben waar je ook plastic zakken mee kan sealen, zie ze vaak op youtube gebruikt worden door preppers, zuigt eerst alle lucht eruit, en sealt m dan dicht. Ideaal lijkt mij dat.

Mijn moeder had ooit zo'n ding. Ik wilde schrijven waardeloos, maar dat is te krap doro de bocht. HET grote nadeel iswas en zal nog zijn: de smeltrand moet helemaal schoon en droog zijn. Maar als je spul in een zak kiepert is het een hele klus om de smeltrand schoon, droog, recht, heel te houden.

Bij TELLSELL hebben ze daar nooit moeite mee. Maar de positieve ervaring met groenten en andere etenswaar (voor in de diepvries) was toch minder.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou graag een seal ding hebben waar je ook plastic zakken mee kan sealen, zie ze vaak op youtube gebruikt worden door preppers, zuigt eerst alle lucht eruit, en sealt m dan dicht. Ideaal lijkt mij dat.

Je hebt een variant die je gewoon op kunt rollen en leeg drukken. Ik heb er een set van gehad want het leek me makkelijk in de rugzak. In de praktijk bleken de ventielen vrij rap te verslijten en 't wordt een vrij dure zaak om steeds nieuwe te kopen. Voor meer permanente opslag wellicht wel handig en dus niet perse een stofzuiger bij nodig.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Bij de Ikea heb je van die zip-lock zakjes met een dubbele sluiting. Als je die voor 90% sluit en je maakt van het overgebleven stukje een rondje, door de zak tussen je duimen en wijsvingers te nemen en je handen dan naar elkaar te brengen, kun je met je mond de lucht er heel makkelijk uit zuigen. Dan sluiten en je hebt heel wat ruimte bespaart. Tipje, doe dit alleen met schone kleding. Gedragen sokken zou ik een andere oplossing voor bedenken :lol:
 

Vempain

Prepper goeroe
Misschien een overbodige tip maar plaats hem toch :D
Wanneer je kleine spullen wilt "vacumeren" kun je je spullen in een zip-lock zakje doen, deze gedeeltelijk sluiten en dan bijna tot aan de rand van het ziplockzakje in een emmer water doen. (water mag natuurlijk niet in het ziplock zakje komen) Door de druk van het water gaat de overgebleven lucht uit het zakje en kun je deze gemakkelijk sluiten waardoor de lucht er niet uitgezogen hoeft te worden.
 
Bovenaan