• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Warmtepomp blijkt enorme vervuiler, noodmaatregel in de bouw

phtvs

Sysop
Admin

Warmtepomp blijkt enorme vervuiler, noodmaatregel in de bouw​

Uit nieuw onderzoek blijkt dat de warmtepomp ’ongelofelijk veel’ vervuilender is dan werd gedacht. De milieubelasting is zelfs zo zwaar dat een huis met warmtepomp niet of nauwelijks binnen de regels van het Bouwbesluit gebouwd mag worden. Alleen dankzij een tijdelijke noodmaatregel is dit nog mogelijk, meldt de onafhankelijke rekenmeester Nationale Milieudatabase (NMD) maandag.
https://www.telegraaf.nl/financieel...jkt-enorme-vervuiler-noodmaatregel-in-de-bouw

Door de invoering van een ’tijdelijke verrekenfactor” worden de rekenregels omzeild en kunnen kunnen installateurs en bouwers toch binnen de milieuregels blijven.

En weer zakken ze door het ijs omdat er zaken zijn verzwegen/bewust niet meegerekend om een zo positief mogelijk beeld te scheppen. En weer wordt er een noodmaatregel opgetuigd waarvan vooraf al vaststaat dat activistische klimaat groepjes dit gaan aankaarten bij de rechter en de Raad van State.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik kon het lachen niet inhouden toen ik dit las.
Het is voor mij al lang duidelijk dat al die deugrakkers met zo'n ding die iedereen de groene maat willen nemen in avond en nacht de hut verwarmen op elektriciteit grotendeels afkomstig van steenkool, bruinkool en aardgas. En nu blijkt dat er nog een flinke lading andere ellende overheen gerekend moet worden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik kon het lachen niet inhouden toen ik dit las.
Het is voor mij al lang duidelijk dat al die deugrakkers met zo'n ding die iedereen de groene maat willen nemen in avond en nacht de hut verwarmen op elektriciteit grotendeels afkomstig van steenkool, bruinkool en aardgas. En nu blijkt dat er nog een flinke lading andere ellende overheen gerekend moet worden.

Jep, het is net zo "groen" als je Tesla.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Laat je niet door halve informatie en subjectieve berichtgeving om de tuin leiden... en daar lijkt het toch wel op, als Terpstra gelijk heeft...

Techniek Nederland voorzitter Doekle Terpstra wijst erop dat de milieuscore van warmtepompen ‘een onvolledig beeld’ geeft. ,,De score geeft namelijk alléén de milieubelasting van materialen aan en laat de energieprestatie volledig buiten beschouwing. Dankzij de warmtepomp verbruiken nieuwbouwwoningen helemaal geen aardgas meer en daalt de CO2-uitstoot met de helft."

Tja, de energieprestatie... is juist het enorme (milieu) voordeel, lijkt me. Stel, het apparaat produceren is wellicht 10% milieubelastender dan een CV-ketel, maar het rendement is 150-200% beter...

Stroom mag dan deels "vuil" worden opgewekt, maar als je er vervolgens maar weinig van nodig hebt om "veel warmte op te pompen", dan is de milieuwinst kennelijk groot.

En ook de portemonnee-winst is dat😉
 

phtvs

Sysop
Admin
Het gaat er vooral om dat de warmtepomp een veel hoger milieuscore heeft dan dat gezegd werd. Doordat er dingen bewust buiten de berekening zijn gehouden.

Op een grondgebonden woning, zoals een tussenwoning, zou een warmtepomp een bijdrage geven van 0,4. Ter vergelijking: een woning mag op basis van de rekenregels van NMD maximaal een milieuscore van 0,8 hebben om te voldoen aan het Bouwbesluit. Minister Hugo de Jonge (Wonen) wil het maximum van 0,8 zelfs nog verder terugdringen, naar 0,5 in 2025.

Feitelijk betekent dit dat er geen woningen gebouwd kunnen worden want een cv mag niet meer en een warmtepomp dus ook niet. Ik las dat er ook geen nieuwe warmtenetten meer bijgebouwd worden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
En hoe zit het dan met de energieprestatie?
Wordt hier niet het kind met het badwater weggegooid, vraag ik mij af?

Dat is de grap eigenlijk. Ze hebben weer eens regels gemaakt en zijn daar zo ver mee doorgeschoten dat ze een gigantisch onoplosbaar probleem gecreëerd hebben waardoor ze weer de gestelde doelstelling niet kunnen bereiken. Het is net als met de stikstof en Co2. Een doel vastleggen zonder de consequenties daarvan te zien en te begrijpen wat de gevolgen zijn. Gaan dit nog wel vaker meemaken.

Vanuit brancheorganisatie Techniek Nederland wordt gezegd dat de materialen van een warmtepomp dan wel niet duurzaam zijn, maar dat de pomp geen aardgas gebruikt en dus bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot. Een warmtepomp heeft echter wel veel stroom nodig (gemiddeld 3300 kWh, volgens MilieuCentraal).

3300 kWh dat is meer dan de meeste gezinnen nu verbruiken en dat komt dus bovenop je jaarlijkse verbruik.....
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Dat is de grap eigenlijk. Ze hebben weer eens regels gemaakt en zijn daar zo ver mee doorgeschoten dat ze een gigantisch onoplosbaar probleem gecreëerd hebben waardoor ze weer de gestelde doelstelling niet kunnen bereiken. Het is net als met de stikstof en Co2. Een doel vastleggen zonder de consequenties daarvan te zien en te begrijpen wat de gevolgen zijn. Gaan dit nog wel vaker meemaken.



3300 kWh dat is meer dan de meeste gezinnen nu verbruiken en dat komt dus bovenop je jaarlijkse verbruik.....

Met of zondet electrisch koken?
Beter is om gas en elektra op dezelfde hoop te gooien en de hoeveelheid kwh berekenen.
Dan zal je zien dat inductie koken, en een warmte pomp efficienter is, tegenover de hoeveel kwh wat uit het gas gehaald kan worden, voor het verwamen en koken op gas.

Inducte kooklaat is on dat opzichte qua materiaal ook veel milieu onvriendelijker dan een gas kookplaat.

Probleem van gas is dat ik het niet zelf op kan wekken, waar de zonnepanelen dit gebruik aardig opvangt, weliswaar met salderen, en in de toekomat is het nog even aankijken, maar zonder alle zonnepanelen hadden de kolen / gas en bio 'ahum' centrales sowieso moeten draaien.

De koelmiddel zit in een gesloten circuit, en mag officieel alleen aangesloten worden door een bekend STEK monteur.
 

phtvs

Sysop
Admin
Maar als je daarmee 1650 m3 gas uitspaart, dat een verbrandingswaarde van 16500 kWh vertegenwoordigt...? 😉

Zelfs als je zonnepanelen op het dak hebt, zal die stroom in de winter uit centrales moeten komen. Vorig jaar was slechts 30% van de Nederlandse elektriciteitsproductie duurzaam, de rest kwam uit bronnen als kolen, gas en biomassa. Dus die uitstoot blijft ook met een warmtepomp.
https://www.telegraaf.nl/financieel...-in-het-verdomhoekje-of-toch-maar-installeren

Die 3300 kWh is het verbruik van een warmtepomp in de meest ideale situatie (energielabel A), anders verbruikt hij veel meer stroom.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Met of zondet electrisch koken?
Beter is om gas en elektra op dezelfde hoop te gooien en de hoeveelheid kwh berekenen.
Dan zal je zien dat inductie koken, en een warmte pomp efficienter is, tegenover de hoeveel kwh wat uit het gas gehaald kan worden, voor het verwamen en koken op gas.
Bonuspunt @joepmeloen
Inducte kooklaat is on dat opzichte qua materiaal ook veel milieu onvriendelijker dan een gas kookplaat.

Probleem van gas is dat ik het niet zelf op kan wekken, waar de zonnepanelen dit gebruik aardig opvangt, weliswaar met salderen, en in de toekomat is het nog even aankijken, maar zonder alle zonnepanelen hadden de kolen / gas en bio 'ahum' centrales sowieso moeten draaien.
Ook waar.
De koelmiddel zit in een gesloten circuit, en mag officieel alleen aangesloten worden door een bekend STEK monteur.
Het koelmiddel gaat m.i. steeds meer toe naar propaan. En een campingastankje, is nu ook niet zo ozongat-vergroter.

Te hard rijden mag officieel ook niet, om over wildplassen nog maar te zwijgen😉Een STEK monteur is ook geen superman, maar die weet wel hoe het moet en heeft de spullen. Een prepper in uiterste shtf energienood, heeft bij gebrek aan de eerste: Google en Aliexpress, en redt het ook.😆
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Die 3300 kWh is het verbruik van een warmtepomp in de meest ideale situatie (energielabel A), anders verbruikt hij veel meer stroom.
Dat argument lijkt me er toch wel een beetje aan de haren bijgetrokken.😉
Tenminste, een moderne warmtepomp kan goed presteren.
Bij mij, functioneert het nu precies zo, met A+++ airco's.

Haha, en het kaartje laat zien dat Duitsland buurlanden binnenvalt, maar ons met rust laat. Wij lijven daarintegen Schotland, België en stukken van Frankrijk, Italië, Spanje en Griekenland in. Voor een bijna-pensionado, is dat toch wel comfortabel!😆
Mitsubishi-SRK-SRC-35-ZSX-W-2-comp.jpg
 
Bovenaan