• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat als de euro valt? De Tweede Kamer mag de noodplannen inzien

Mayo

Last (wo)man standing

Wat als de euro valt? De Tweede Kamer mag de noodplannen inzien​


https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...-kamer-noodplannen-euro-val-dijsselbloem-kaag

Minister van Financiën Sigrid Kaag zegt per brief toe dat de Kamer de plannen mag inzien, die gemaakt zijn tijdens of na de vorige grote crisis in de EU. In 2014 gaf toenmalig minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem toe dat er noodscenario's waren gemaakt die in werking zouden treden als de euro ten onder zou gaan.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik denk dat als Nederland als democratische rechtsstaat aangemerkt wil worden, de kiezer recht heeft op openbaarheid van deze noodplannen.
Dat zou het vertrouwen in de overheid ten goede komen. Vetrouwen werkt slechts als het wederzijds is. Nu blijkt de overheid de kiezer niet te vertrouwen.

Dat we nu niet mogen weten wat de noodplannen zijn, leidt tot meer onrust, dan de inhoud van die plannen te kennen, lijkt mij.

Gezien de nog steeds stijgende inflatie en het beleid van het kabinet om staatsschulden te financieren met inflatie in plaats van bezuinigingen en/of belastingverhogingen, waarbij pensioenfondsen in waarde uitgehold worden door de verplichting een ruim percentage van de inleg - zijnde uitgesteld loon - te beleggen in zogenaamd veilige staatsobligaties, zie ik het somber in voor de toekomst van de euro en pensioenen die in euro - of andere fiat valuta genomineerd zijn.
 

Ray

SHTF Expert
Een mooi uitgangspunt @PBear maar als bepaalde noodplannen bekend zijn gaan mensen daar naar handelen en dat is meestal terecht ongewenst. Je weet hoe de financiële markt werkt, blinde paniek is meer de standaard reactie dan uitzonderlijk. Dan krijg je juist wat je met die noodplannen wenst te voorkomen en wordt de crisis alleen maar groter.

Hetzelfde geldt voor defensie plannen of andere noodplannen bij crises. Burgers zijn meestal ook niet zo rationeel of allemaal zo netjes.
 

PBear

Mankinds only hope
Misschien de goudprijs weer eens in de gaten houden... 🙄

Ik houd de goudprijs - althans de officiele koers, waarvan de detailhandels prijs voor gouden munten is afgeleid - vrijwel dagelijks in de gaten, middels de app Convertpad.

Momenteel zit de prijs weer eventjes in een dip van 1663 euro per troy ounce. Ik verwacht dat ie binnenkort weer gaat en vervolgens weer in een dip gaat als de prijs opnieuw naar beneden gemanipuleerd wordt zodat de handelaren in goud hun futures kunnen afdekken met fysiek metaal.

De stijging van de prijs komt nu vooral van de Aziatische markten (India, Hongkong, Dubai), die goud serieus nemen als middel ter bescherming tegen inflatie.
In die landen heeft met wat meer recente ervaring met fiat valuta die naar 0 koopkracht gaan. In het westen heerst nog de overtuiging dat goud als geld zijn tijd gehad heeft. Overigens blijkt uit de aankopen van goud door o.a. Centrale Banken in diverse landen, waaronder in Europa Polen en Ierland, dat men in de EU streeft naar een percentueel evenwichtige gouddekking naar rato van het Bruto Binnenlands Produkt. Zodat indien Europese fiat valuta crashen, een nieuw muntsysteem kan worden opgestart op basis van gouddekking, waarmee tevens alle overheidsschulden vernietigd worden.
 

Roel

Mankinds only hope
Als de tweede kamer de noodplannen mag inzien dan is het een kwestie van (korte) tijd en wij weten het ook.
Dat zou niet moeten, maar ach, kamerleden, net mensen nietwaar?
Die hebben meestal ook niet door dat als het gaat sneeuwen, het wel winter zal worden...
 

Ulixes

Prepper
De val van de Euro is onvermijdelijk. Op dit moment kampt Europa, met name Nederland, met torenhoge inflatie door jarenlang feest bij de centrale bankiers. Je kunt een decennium van vrijwel gratis krediet zien als een topsporter op steroïden, op korte termijn geweldig maar lange termijn desastreus.

Onze grote vrienden in Frankfurt zitten nu met de gebakken peren. Inflatie kun je tackelen door de rente te verhogen, maar doe je dat dan vallen de zuidelijke Europese staten (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland). Valt één, dan vallen we allemaal. Dit zagen we al bij Griekse crisis.

Regeren is vooruit zien, dus onderneem nu zelf actie! Ik heb geen enkel spaargeld meer in de Euro, voor mij zijn het Zwitserse Franken maar er zijn ook andere opties (Noorse kroon bijvoorbeeld). Daarnaast natuurlijk ook goud en zilver.

Geloof mij, dit monetaire systeem is niet meer te redden.

Groeten van een oud bankier
 
F

frans81

Gast
Als de tweede kamer de noodplannen mag inzien dan is het een kwestie van (korte) tijd en wij weten het ook.
Dat zou niet moeten, maar ach, kamerleden, net mensen nietwaar?
Die hebben meestal ook niet door dat als het gaat sneeuwen, het wel winter zal worden...

Kamerleden !
Wij hebben deurmatten! Van tijd tot tijd goed uitkloppen en schrobben . En natuurlijk bijtijds vervangen als het binnen toch nog een zooitje wordt en nare sporen achterlaat .
 

marzman

Diehard Prepper
In Duitsland heb je een noordelijke en zuidelijke Aldi (de noordelijke is het meest succesvol en zie je ook hier). Ik denk dat er nog een keer een noordelijke en zuidelijke euro komt (en ik ben benieuwd waar België dan bijhoort ;) )
 

PBear

Mankinds only hope
Dan moet ik er wel wat meer aanschaffen en de prijs is relatief hoog op t moment ;)

Inderdaad, de detailhandelsprijs voor fysiek zilver en de gemanipuleerde prijs op de handelsbeurzen begint steeds verder uiteen te lopen. Zou er dan toch een einde komen aan de gemanipuleerde prijzen en er een ree-ele (hogere) prijs voor in de plaats komen?
 

logan1202

Prepper goeroe
Wat is wijsheid? In Zilver of goud? Of zoals we een jaar of 5 geleden zouden zeggen Crypto. Want we weten waar die momenteel staat ( of is het al liggen?) Zwitserse Franken dan, of Noorse Kronen, Dollars? Alles is tegenwoordig aan elkaar gekoppeld. Als de 1 valt trekt hij de ander mee.
Aan de andere kant mag je je ook niet laten leiden door angst dat het gebeurd. Olie zou 50 jaar geleden al op zijn en 10 jaar geleden de polen ijsvrij. Met een verhoogde zeespiegel van 5 meter (of zoiets) Griekenland bestaat ook nog en schijnbaar hebben we nog zoveel geld dat we het gewoon weg kunnen geven. Om wapens te kopen of om bomen te redden aan de andere kant van de bol.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Dit is wat ze willen wat je gelooft...
@Ulixes

spreiden is sowieso altijd beter.
ken iemand die voor 50000 euro aan upc aandelen had. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.

1000% omlaag.

maar het blijft een feit dat bijna altijd koersen gezamenlijk dalen.
koersen zijn meer afhankelijk van de situatie op de wereld, toen Rusland begon te schieten daalden de koersen van mijn aandelenfondsen.

bij begin corona daalde de koers ook.

maar zodra de rust weer keert gaat hij weer net zo snel omhoog.
 
Bovenaan