• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat is de beste tactiek

...wat voor rugzak kies jij in een bug-out?

  • Een oude, kleine rugzak - minder sterk/inhoud maar daarom wel onopvallend

  • Een ex-defensie, super stevig en plek voor alles wat ik denk nodig te hebben

  • Gewoon een 'decatlon' exemplaar, niet opvallend maar toch redelijke kwaliteit

  • Anders (toelichting welkom)


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Sabrina

Senior Prepper
Polletje...

Er wordt nogal eens geroepen dat 'tactial' materiaal (lees: ex-defensie etc) de beste kwaliteit rugzakken zijn. In geval van een bug-out wil ik liefst de beste kwaliteit materiaal en niet hoeven te beknibbelen op wat er in past.

Er zijn echter ook mensen die zeggen dat je, als de shit hits the fan, juist niet met zo'n defensie rugzak op pad moet gaan, omdat je dan net zo goed een grote doelschijf op je rug kunt plakken.

Nou heb ik zelf de gedachte om in onderhavig geval een regenhoes over mijn stingray te gebruiken, maar ik weet niet of dat echt veel helpt.

Ik weet ook wel dat er grijs zit tussen zwart en wit, en dat het soort situatie en omgeving meewegende factoren zijn. Maar als je nu sec een keuze zou moeten maken..........
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Flos

SHTF Expert
Wel ik weet het ook nog niet. Daarom heb ik al de opgesomde modellen in mijn voorraad .
Bij mij hangt het een beetje van de situatie af.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik had een tactische rugzak in het zwart 5.11 Rush 72, geweldige kwaliteit, maar voor mij te zwaar.

Nu heb ik een Gregory Paragon 65, die perfect past, groter is en bijna een hele kilo lichter.

Het hangt natuurlijk ook af wat je Bugout plan is, als je het bos ingaat dan zou ik een ex defensie versie nemen en ja ze zijn supersterk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
F

frans81

Gast
Bij mij is het eigenlijk hetzelfde als bij @Flos !

Ik heb VanaVan Alles en voor iedere situatie wel iets dus . Van klein naar Groot van Tactisch tot Hiking. Van licht tot zwaar . Jammer genoeg niet Ultralight pfff .
Camo / Olive / Grijs / Zwart enz enz .
10 tot 130 liter .

Waarom ?

Het kan alle kanten op .
Op het Mega grote Grijze vlak van wat kan gebeuren weet men dus ook niet waar het heen gaat .
Oké oké ik heb een tassen verslaving ...... gehad:fluit:
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Mijn BOB is een echte backpack. Tatonka 75 liter. Deze heeft Noorwegen overleefd en zal nog meer overleven. Hier zit alles in om langere tijd te overleven in bewoond en onbewoond gebied. Dus geen 72 uur maar langer.
(Heb ook nooit gesnapt waar die 72 uur vandaan komt... Geen 71 uur, geen 73 uur, nee 72 uur.... Tsssss).
Het is immers en BugOutBag... Je gaat er mee de hort op, voor langere tijd.

Verder heb ik een soort Get Home Bagage die in de auto ligt. Een Targus laptoptas 39 liter. Hier pas de duvel-en-z'n-ouwe-moer in, alles wat ik nodig heb om een korte periode door te komen.

Niets geen tactical gedoe, niets geen schoonheidprijzen winnen voor de mooiste shit, niets spannends. Het moet werken, stevig zijn, ik liet er mee kunnen manoeuvreren, reizen etc.

Stevig, duurzaam (moet lang mee gaan) te betalen....
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hai @Flos ,

Met onderstaande wil ik je niet persoonlijk aanvallen, integendeel! Het gaat meer om de methodiek waarvoor veel mensen kiezen en mijn vertrouwen in de manier waarom ik geholpen denk te worden in geval van 'when-zhe-big-big-smelly-brown-stuff-hits-the-whirly-whitrly-thing'

@Wrakduiker[/USER] . Er zijn 60 sec. in een min. Er zijn 60min in een uur. Er zijn 24 uur per dag. En als je dat maal 3 doet kom je aan 72 uur. Drie dagen dat je op jezelf moet kan leven voor de regering jou te hulp komt.

En waarom x 3.... Wie heeft dat bepaald? Waarom niet x 4? Volkomen onlogisch en onhandig. Komtie:
  • Er zitten twaalf eieren in een dag.
  • Het duurt 5 minuten om een ei hard te koken
  • Er zijn 8 groepen op de basisschool
  • De Bijbel omvat 66 boeken
Dus (12 x 5 x 66)/8=660. Is een keihard feit, harde statistieken!

Een getal dat nergens op slaat.... Net zoiets als 50 bar overhouden aan het einde van een duik.... Omdat iemand ooit heeft bepaald dat dit veilig is? Niet op de Noordzee, niet tijdens diepe deco-duiken.

Waarom wordt er niet nagedacht over de toepasbaarheid n.a.v. de gelegenheid? Als er een meltdown in Thiange of Doel is, heb je aan drie dagen niet genoeg. Valt het stoom in +31 uit n.a.v. een cyberaanval, solarflare... heb je aan 3 dagen niet genoeg. Breekt er een pandemie uit met dodelijke besmetting... 3 dagen niet genoeg. Wordt en een simultane terreur aanslag gepleegd op de haven van Rotterdam (d.m.v. een vuile bom), op Schiphol, Amsterdam metro, en gemaal bij Almere.... hebben we aan 3 dagen niet genoeg.

Is sores in Thiange of Doel onrealistisch? Lijkt me niet
Solarflare ondenkbaar? Volgens mij ook niet
Simultane aanslag... Eigenlijk ook best te doen d.m.v. een clubje dat teruggekeerd is na een spannende en leerzame activiteitenvakantie in +963
Er zijn 100.000-en SHTF scenarios waarbij onligischerwijs de 72-uurs-kit wordt toegepast zonder enige vorm van logica.

En de regering die moet komen helpen? Echt? Afgelopen week stond 's nachts een vent auto's open te breken hier op de parkeerplaats (terwijl het hier o-z-rustig is).. Ik bel 112: "Het is erg druk... we kunnen niemand sturen...". Dus zelf maar naar buiten gegaan om het weer op te lossen (niet de meest handige zet - ik weet het-).

Er is aan alle kanten bezuinigd op het gebied van veiligheid; alles is kapot bezuinigd. Zie hieronder mijn onderbouwing.

Van het leger is niets meer over.... Reservisten zijn er eigenlijk niet meer. Mariniers kopen allemaal hollend weg, bij de commando's is het huilen in de regen, terwijl we op missie in het buitenland moeten bedelen bij anderen. Of moet ik toch de woordvoerder van defensie geloven? Ja misschien moet ik dat maar doen, want dat voelt zo lekker veilig.

De politie komt ons vast helpen wanneer er sores uitbreekt. Ik denk het echt niet. Nu werken er meerdere familieleden van mij bij de politie. En ja heus... Het is kommer-en-kwel! Agenten die zich op straat onveilig voelen, niet omdat ze niet kunnen schieten of kunnen knokken, nee. Omdat zij zich niet voelen beschermd door hun meerderen wanneer zij geweld moeten toepassen. Ik vroeg laatst op een verjaardag "joh, waarom grijpen jullie niet in, waarom delen jullie geen pak slaag uit wanneer er rellen zijn? Waarom verkopen jullie die kerel die zijn vrouw op straat mishandeld geen trap in z'n ballen? Waarom trekken jullie die idioot die het Kosher restaurant in Amsterdam de ramen inslaat niet het zand in, maar laten hem zijn gang gaan"? "Wrakduiker, we willen wel, maar we mogen niet! Denk je dat wij niet willen? Maar we mogen niet en worden niet door onze eigen leiding gebackupt"!

De brandweer?! Komt de brandweer mij helpen wanneer de pleuris uitbreekt?

Géén wijzende vinger naar de soldaat, de agent of de brandweer. Zij zijn slechts kind van de rekening. Wie komt helpen bij een ramp? En dan heb ik het niét over een hoop ellende zoals in Wilnis. Geen minuut of seconde dat ik erop vertrouw wat de regering mij en mijn gezin komt helpen in geval van een nationale ramp. Ik vertrouw liever op het samenwerken van mensen om mij heen die hier in de buurt om mij heen wonen. De kennis die op dit forum gedeeld wordt. Het netwerk van amateurzenders en HAM-radio's die mij van info voorziet, Twitter, Facebook (voor zo lang er een 4G verbinding is)

Kortom
  • Ik bereid mij voor op scenario's waarvan ik denk dat deze realistisch zijn en gebruik mijn boeren verstand om mijzelf en mijn gezin te helpen.
  • De regering komt mij niet helpen wanneer er een ramp van nationale proportie zich voordoet.

Doet de regering dan niets goed? Oh natuurlijk wel. Evacuatie Bommelerwaard. Aanslagen die voorkomen zijn, top ! En ga zo maar door! Fcuk.... Ik dwaal volledig af met mijn reactie.....

Terug on-topic,

Ik kies voor een rugzak die sterk is en tegen een stootje kan maar vooral comfort biedt.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Je hebt eens jou hart kunnen luchten @Wrakduiker dat doet deugt denk ik.
En het is niet mijn regering maar die van jou. Telt ook voor @Sabrina .
Die redening komt in het belgen land niet voor. Voor zo ver ik weet.
Maar goed er zit wel wat logica achter.
Bv. De regel van drie.
Je kan 3 min zonder lucht.
Je kan 3 dagen zonder drinken
Je kan 3 weken zonder voedsel.
Van daar maal 3 .
Ook mag er nog bij je kan 3 uur zonder shelter in bepaalde om standigheden.

En dat alles in een goede rugzak.
 

Ray

SHTF Expert
Hang van de bug-out af uiteraard. Als ik voorzie een paar dag naar locatie B onderweg te zijn, zal de rugzak een stuk kleiner zijn dan wanneer ik voor onbepaalde tijd de hort op ga.

Overigens is defensie spul niet persé de beste kwaliteit, maar het is betaalbaar tweedehands. Als je genoeg centen heb koop je een rugzak die de helft weegt en net zo degelijk is.

De keuzes in de poll zijn beperkt tussen alleen een klein oud lor, defensie zak of Decathlon zak. 'k Ga, gezien de keuze dan denk ik voor die laatste.
 
F

forumlid 1447

Gast
@Wrakduiker (12 x 5 x 66)/8=660. (12 x5x66) =3960, 3960 :8=495 (sorry iets zei me, even narekenen).
Maar je hebt gelijk, regeringen denken altijd dat ze sneller reageren dan dat ze doen.
Reken maar op 3x …. dagen, en dan nog niet op het platteland.
En wie gaat wie helpen, politie, brandweer, en leger zal ook eigen familie gaan helpen.
Bij een kernramp is het advies, schuilen, buiten de evacuatiezone, maar niemand weet waar.
Bij een overstroming weet men niet waar het hoogste veilige punt is.
Bij stroomstoring, geen FB en Twitter, en als deze wel draaien, wat voor ongenuanceerde info komt er.
Dares en B-ears zullen de rechterarm van de hulpdiensten zijn.
Wie kent ze en weet waar ze te ontvangen zijn?
Nationaal heeft B-ears 2 frequenties, maar ook elke provincie een eigen frequentie.
http://repeater.on4mlb.be/b-ears/
Leuk als je alleen nog DAB+ hebt.
Dares is nog leuker te begrijpen voor de leek. http://r10.dares.nl/frequentie.htm
Als luisterend radioamateur ken ik mijn weg en de leden van de groep, waar ik bij hoor. UBA
NU EINDELIJK ON-TOPIC,
Dus de beste tactiek is, in mijn ogen, rugzak klaar, maar als plan C of D.
En het wordt een gewone stevige, kleine rugzak.
Geen leger spul; "want die mannen zijn voorbereid".
Simpel, ongemakkelijk lijkend en zeker lichtgewicht.
Geen zichtbare drinkflessen en messen.
En op straat ben je toch vogelvrij, dus plan C of D, als het echt niet anders kan.
 

Richard434

Prepper goeroe
@Wrakduiker
Een 72-uurs bob is op een aantal factoren gebaseerd.
1. Bij een reddingspoging is het grootste deel van de succesvolle reddingen binnen 72 uur, daarna nemen je overlevingskansen drastisch af.
2. in principe is een BOB een tas waarmee je tot je BOL komt. Deze zou binnen 72 uur (= 3 dagen) bereikbaar moeten zijn, anders zul je moeten zorgen dat je onderweg meer voedsel etc vind.
3. 72 uur aan water en eten, is goed hanteerbaar in de meeste klimaten. Indien je langere perioden gaat overbruggen zal je of je voorraden onderweg moeten bijvullen of het wordt wel heel zwaar.
4. Zodra het een Bug-out wordt die veel langer duurt, ga je een meer zwervend bestaan leiden en heb je andere prioriteiten qua materialen.
Dit wordt een INCH tas (I'm Never Coming Home). ;)

On-topic:
Ik heb hier diverse tassen en regenhoezen om de tassen om te kleuren.
Afhankelijk van de situatie in zowel camo, als zwart, als diverse kleuren.
En dus ook verschillende formaten.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Dares en B-ears zullen de rechterarm van de hulpdiensten zijn.
Wie kent ze en weet waar ze te ontvangen zijn?
Nationaal heeft B-ears 2 frequenties, maar ook elke provincie een eigen frequentie.
http://repeater.on4mlb.be/b-ears/
Leuk als je alleen nog DAB+ hebt.
Dares is nog leuker te begrijpen voor de leek. http://r10.dares.nl/frequentie.htm
Als luisterend radioamateur ken ik mijn weg en de leden van de groep, waar ik bij hoor.

Dank dank dank voor de frequenties!:thumbsup:

INCH bag. Ik lees en ik leer!
 

petroman

SHTF Expert
Wordt wel weer een de mijne is groter verhaal....

Vraag is volgens mij: leger spul of niet.
Niet waarom mijn regering 72 uur nodig heeft om mij te komen redden.

Bij alle rampen in de wereld zie ik dat een lokale overheid gaat helpen, soms zelf met buurland hulp of internationale hulp.
Dat duurt even, dus 72uur vind ik niet zo'n vreemd getal.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
In een geval dat er voor mijn gevoel gerede kans is dat de BOB als INCH zou moeten gaan fungeren , is het de ex-defensie en evt. nog een cheapass kampeerrugzak van de action (en zodra ik die gewenste fietsaanhanger heb die nog zo ver mogelijk volstouwen). Met een peuter erbij is enige 'luxe' geen overbodige luxe zeg maar. Als ik voldoende overtuigt ben dat het maar voor een paar dagen zou zijn, of ergens bij iemand kunnen crashen oid, zou alleen kampeerrugzak wel volstaan.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, dit onderwerp is lastig? Wanneer is het een SHTF? Ja, als Rusland ons ineens plat bombardeerd, oke...,
anderen zeggen dat het nu al een SHTF is, en wat gaat er gebeuren?
Komen we in een situatie waarin niemend elkaar meer ertrouwt, en het overal onveilig is?
Wil je je kunnen verstoppen in een bos? Of is er gewoon wat "aan de hand" in jou regio,
maar verderop is alles nog oke?

Vragen die ik me ook wel eens stel, en ook voor mij recent aangeschafte 5.11 Rush 72 rugzak als @Sun Beh Nim al aangaf.
Ik heb hem in OD (legergroen) gekocht. Dat is een persoonlijke voorkeur (wanabee boswachters look),
maar ik vind het in de natuur ook fijn om in het groen te zijn om minder opzichtig te zijn.
Ik ben graag en vaak in de natuur vandaar. Dat de rugzak er een beetje militair uit ziet? Ach, das in de mode.
Camo wil ik trouwens niet, daar zie je mij niet in.

De 5.11 Rush 72 heeft tig vakjes, ritsjes, enz. wat hem zeer effectief maakt, en de reden van mijn aankoop.

Overigens leuk... jij haalt aan dat je niet wil beknibbelen op wat in je rugzak past, nou ik juist wel.
Leuk hoor een Saracen, past alles in, incl. je bankstel van thuis, maar ZWAAR!
Doe mij maar een goed draagbare rugzak waar ik flink km's mee kan afleggen over alle terrein, en door de bossen raggen.

Qua afstanden afleggen wil ik in een SHTF nergens afhankelijk van zijn, alleen ik en mijn rugzak, zo min mogelijk.
Hoe minder bij me, hoe makkelijker een lift, ergens meesmokkelen, lopen, enz.

Overigens een sting(ray), is dat echt tactical te noemen?
Misschien, misschien niet, de naam tactical... ja, ik mag tactical wel, maar het woord is zo overrated vaak.

Binnenkort doe ik nog een keer een topic, of post over mijn inhoud van mijn BOB.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ergens heb ik het gevoel dat ongeacht welke rugzak je neemt, je altijd wel zal opvallen? Iemand of een gezin met rugzak, tussen veel mensen zonder rugzak. Aangezien weinig mensen voorbereid zijn, hebben weinig mensen een rugzak.
Mijn handtas is een rugzakje, dus in de buurt zal het niet opvallen als ik met een rugzak rondloop.
 

Arie

Diehard Prepper
Mijn vrouw of ik lopen altijd met de kinderen met een osprey stratos 34 rugzak niks tactisch gewoon praktisch.
Hoe vaak mensen wel niet zeggen tegen ons als we weer eens een vesje of sokken er uit halen voor de kids zo das handig dat je dat allemaal mee kan nemen.
Mijn idee is dus een rugtas dragen valt denk ik wel mee kwa opvallen maar spullen pakken die andere ook willen valt veel meer op.
Als je met een 120L rugzak loopt verandert dat ook wel weer.
Als echte BOB heb ik een lowe alpine /arwy stingray van 75l in het zwart.
Top rugzak zit perfect ook als hij wat zwaarder beladen is voor het gezin.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb een Kipling rugtas +/- 30 liter. Eentje die door schooljeugd veel gebruikt word. Goed stevig, 4 vakken (2 klein, 2 groot). Heb hem bij de kringloop weg voor een paar euro. Zit mij lekker. Weegt met alle zooi er in 8,5 kg.
De ezel sleutelhangers zitten er aan zodat ik de ritsen aan elkaar vast kan zetten. Deze kunnen dan niet ergens achter haken en open gaan of door iemand geopend worden in drukte en ik zo spul kwijt raak. Een sleutelhanger heeft een blauw lampje. Moet alleen nog een een regenhoes er bij hebben.
DSC_0011.JPG
Ziet er niet erg opvallend uit als je hier mee rondloopt.
 
Bovenaan