• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat voor bemesting gebruiken jullie?

P.Oemel

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Wat voor bemesting gebruiken jullie voor je groente- en fruittuin en wat zijn je ervaringen?

Zelf gebruik ik voornamelijk koesmestkorrels, in de winter een beetje kalk en daarnaast mijn eigen gemaakte compost. Maar dat lijkt niet genoeg om aan de eisen van bv mijn appelbomen te voldoen. Er zitten ernorm veel appels aan, maar allemaal van die kleintjes (een halve hap en het is op ;) ) En aan de andere fruitbomen zit uberhaupt geen fruit... En de groentetuin kan ook wel wat gebruiken...

Ik ben op zoek naar natuurlijke meststof. Deze leek me wel wat, iemand al ervaring mee?http://www.culterra.nl/nl/consumenten/producten-culterra1046.html

Maar ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen!
 

P.Oemel

Senior Prepper
Een appelboom zou genoeg moeten hebben aan gedroogde koeienmest, is ook lekker goedkoop. Snoei je je bomen wel op de juiste manier? En zijn die andere fruitbomen wel man-vrouw en/of zelfbestuivend? Meer info alhier: http://www.fruitbomen.net/informatie/p/18/een-appelboom-kopen-planten-en-verzorgen/

Jazeker, maar alle fruitbomen waren enorm verwaarloosd door de vorige bewoners... gelukkig staan ze er inmiddels mooi bij.
De verwaarlozing zal er zeker aan hebben bijgedragen, maar dat neemt niet weg dat bemesting geen kwaad kan.
Ik ben ook gewoon benieuwd naar ervaringen van mede tuiniers, dat hoeft niet per sé over alleen fruit of groente te gaan. :)
 

Flos

SHTF Expert
Ik gebruik mest uit eigen stal. Dwz verse stront uit het konijnenhok. Kan ook van kippen maar dat wekt meer onkruid op wegen veel zaden ik hun mest te zitten die maar half verteerd zijn.
En jou probleem met te kleine appels komt voor een deel van een heel droog voorjaar. Ook heeft het in mei nog gevroren en veel bloesen is verloren gegaan.
 

JohnVonSchutz

Senior Prepper
Ik gebruik koemest voor mijn hele tuin. Gras, bloemem en kruiden.

Ik heb al meer mensen gehoord over kleine appels maar dat zou idd met het voorjaar te maken hebben gehad.
 

Ray

SHTF Expert
Compost en eventueel koemest.

Dit jaar helemaal niets in de tuin (behalve de kruiden), maar al het organisch materiaal uit de tuin, gaat op de hoop en dat wordt vanzelf compost. Heb je haast, moet je de composthoop goed inrichten en beheren, maar nu ik het niet nodig ben hoef ik alleen te zorgen dat het niet verzuurd en er dus genoeg zuurstof bij kan. Dat is een kwestie van grof materiaal afwisselen met fijn materiaal zoals gras, zodat die laatste ook verteerd en niet van die kleffe, vaste plakken vormt.
 

Flos

SHTF Expert
Zo pasop het journaal. De Belgische druiven oost valt tegen in de walen en in west vlaanderen is het een tot jaar.
En dat komt niet door de bemesting. Maar door de vorst in mei en een heel droog voorjaar.
 

Alberto

Senior Prepper
hier koemest, blauwe korrels en compost (het zwarte goud voor de tuin)
Wist je dat de cijfers op verpakking van kunstmest een betekenis hebben? Bv: NPK 5-4-3
N= Stikstof
P= Fosfor
K= Kalium

Soms zie je NPK 5-4-3 + (3)
De bijkomende (3) staat voor magnesium (MGO), die zie je veelal staan bij gazonmest omdat de Magnesium voor de diepgroene kleur zorgen.
 

drent

Diehard Prepper
Paardenmest, afvoeren kost geld en op de wei laten liggen geeft meer inwendige parasieten + minder eetbaar gras.
Zat paardeneigenaren die je zoveel je wil (x10)zo meegeven als je het vraagt en anders wordt het wel op mp aangeboden.
 

Erny

Last (wo)man standing
In het hele land, en Belgie, vallen de fruitoogsten tegen vanwege de plotselinge slecht getimede nachtvorst dit voorjaar. Velen hebben niets te oogsten.
Hier in het Noorden valt het mee, wij lopen zo'n twee weken achter op de rest en de appelbomen hebben de dans duidelijk ontsprongen. Ze hangen erg vol.

Deze appelbomen (hoogstam van de vereniging) krijgen elk jaar een portie paardemest(met stro) op de boomspiegel en verder helemaal niets.

Op mijn moestuin mulch ik met gras/mest (van de kinderboerderij met veel stro)/onkruid en maak eigen compost.
Vooral het mulchen bevalt goed en de grond gaat er zienderogen op vooruit.
Eventueel in het voorjaar op sommige stukken wat kalk (niet eerder want dat spoelt toch gewoon weer weg) en met minstens twee weken ertussen, eventueel indien nodig, wat koemestkorrels.
Ook strooi ik houtas (kalium) op gezette tijden.
Kalium haal ik verder ook uit de Smeerwortel. Als mulch of als gier.
Brandnetelgier maak ik ook soms (stikstof). En voor het kiezelzuur gier van Heermoes.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Geiten, schapen of paardenmest, voor koeienmest moet te ver gereden worden. Behalve wat klein fruit en kruiden hebben we nog niet zo veel eetbaars in de tuin.
 

petroman

SHTF Expert
@mathsay, welkom op het forum.
Voorstellen hoeft niet maar is wel zo gezellig.

Over het mest in het algemeen: denk aan alle medicatie die dieren krijgen en gedeeltelijk weer uitgeshit wordt.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb jaren lang honden, katten, kippen en konijnen mest op de composthoop gegooid. Mijn appelbomen (half stam) deden het goed op honden poep alleen.
Ik moet zeggen dat ik het wel mis, hier op het nieuwe plekje heb (en mag) ik geen composthoop. Ik strooi koemestkorrel in de moestuinbakken, maar het is niet afdoende, helaas. Zeer weinig opbrengst. Ondanks dat de bakken met veengrond en potgrond gevuld zijn vermengt met paarden mest en koemestkorrel en nog een meststof (ben die ff kwijt) En 2 x gekalkt. Als ik weer een nieuwe stek heb komt er zeker weer een compost/mest hoop. Werkt toch het beste.
 

P.Oemel

Senior Prepper
Over het mest in het algemeen: denk aan alle medicatie die dieren krijgen en gedeeltelijk weer uitgeshit wordt.
Dan hoef je iig niet bang te zijn voor luizen als je kippenmest gebruikt ;)

Ik kwam nog organische mest tegen bij de aldi, maar ze hadden helaas nog maar 1 zak.

Genoeg boerderijen en hobbyboeren hier, zal eens rondvragen of ik wat aanhangertjes mest mag hebben :)
 

Ray

SHTF Expert
Benieuwd of iemand ook weet waarom paardenmest zo populair is op de tuin.
Wie het eerste het goede antwoord geeft, vergaard eeuwige roem. ;)
 

mathsay

Prepper
Degene die paardenmest hebben, verbouwen meestal geen groenten of hebben geen velden waar ze dit kwijt kunnen en hierdoor met een overschot zitten. Meestal komen ze het zelfs gratis leveren. Gratis is altijd goed ;)
 

Ray

SHTF Expert
Degene die paardenmest hebben, verbouwen meestal geen groenten of hebben geen velden waar ze dit kwijt kunnen en hierdoor met een overschot zitten. Meestal komen ze het zelfs gratis leveren. Gratis is altijd goed ;)
Helaas niet het antwoord waar ik naar zoek en volgens mij zijn er nog veel meer koeien dan paarden.
 

mathsay

Prepper
Er zijn zeker meer koeien dan paarden, maar de boeren die koeien hebben gebruiken de mest zelf voor velden te bemesten waarop een deel van het eten gekweekt word voor de koeien. Dus kunnen ze het zelf gebruiken en hierdoor zullen ze het niet snel weggeven (of kan natuurlijk enkel hier in de buurt zijn).

Denk niet dat er zo een groot verschil is tussen paarden en koeienmest (paardenmest is wel iets luchtiger).
 

Ray

SHTF Expert
Er zijn zeker meer koeien dan paarden, maar de boeren die koeien hebben gebruiken de mest zelf voor velden te bemesten waarop een deel van het eten gekweekt word voor de koeien. Dus kunnen ze het zelf gebruiken en hierdoor zullen ze het niet snel weggeven (of kan natuurlijk enkel hier in de buurt zijn).

Denk niet dat er zo een groot verschil is tussen paarden en koeienmest (paardenmest is wel iets luchtiger).
Nu in NL zit men anders compleet omhoog met het mestoverschot van koeien, veestapel moet zelfs ingekrompen worden om de normen te halen.

Paardenmest bevat minder voedingsstoffen dan koeienmest.

De reden om echter paardenmest te gebruiken heeft niets met de beschikbaarheid of voedingswaarde te maken maar met de aanwezige parasieten en bacteriën. Zou je rauwe koeienmest op je tuin gebruiken, loop je bij wonden (bv. een riek door je voet steken) een veel groter risico op ernstige infecties en parasitaire infecties. Dat was de reden om paardenmest te adviseren aan moestuinders.

De koemest korrels die je bij de tuinwinkel koopt, zijn gesteriliseerd met hitte waardoor dit probleem niet optreedt.
 
Bovenaan