• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welk insect is dit en hoe te bestrijden?

A.N.

Senior Prepper
De titel zegt het al; welk insect/plaag is dit, en hoe kom ik er vanaf?

Ze zitten in al mijn planten, zijn ongeveer 3mm groot gok ik en lijken ook uit de aarde te komen als ik water geef.
Ik heb ze altijd voor lief genomen, maar het lijkt erop dat ze nu ook echt schade aanrichten, mijn pas opgekweekte basilicum en tijm zijn vooral het slachtoffer, de jonge scheuten sterven af bij de overgang van stengel naar wortel.

Dus hoe kom ik van deze rottige beestjes af, het liefst biologisch?

ixe453.jpg
 

Ray

SHTF Expert
De titel zegt het al; welk insect/plaag is dit, en hoe kom ik er vanaf?

Ze zitten in al mijn planten, zijn ongeveer 3mm groot gok ik en lijken ook uit de aarde te komen als ik water geef.
Ik heb ze altijd voor lief genomen, maar het lijkt erop dat ze nu ook echt schade aanrichten, mijn pas opgekweekte basilicum en tijm zijn vooral het slachtoffer, de jonge scheuten sterven af bij de overgang van stengel naar wortel.

Dus hoe kom ik van deze rottige beestjes af, het liefst biologisch?

ixe453.jpg
Mmmh, 't is wat lastig te zien zo op z'n kont, maar ik vermoed rouwvliegjes: https://www.salusi.nl/kleine-vliegjes-planten-potgrond-rouwvlieg-rouwmug/ Google foto's van dit vliegje/mug: https://www.google.nl/search?q=rouw...9_7TAhXIDMAKHc0sAWQQ_AUICigB&biw=1088&bih=529

Plantjes laten uitdrogen om er vanaf te komen, lees ik in die eerste link en schaaltje met bodempje wijn om de volwassen exemplaren te vangen.
 

A.N.

Senior Prepper
Ze zijn ook lastig op de foto vast te leggen, hier nog een poging:
24ct7i9.jpg

npmd10.jpg


Laatste foto zitten er toevallig 3 in verschillende hoeken ;)

Maar het lijkt inderdaad op de (varen)rouwmug als ik er zo op zoek, qua uiterlijk, gedrag en vindplaats.
Ik heb nu plakjes aardappel op de grond liggen om over een paar uur te kijken of ik ook larven aan tref om het zeker te weten.

Ik geef vrij minimaal water, nog minder en ik ben bang dat de planten er onder lijden. Via Google kwam ik op één of ander wiet kweek forum waar ik las over kaneel (oplossen in water, hiermee water geven en planten besproeien).
Ik denk erover om dit uit te gaan proberen en hou jullie op de hoogte.

Weten anderen tussentijds nog een oplossing hoor ik het graag. (Nematoden, kevers of roofmijt uitgesloten, daar heb ik geen zin aan.)
 

Ray

SHTF Expert
Ze zijn ook lastig op de foto vast te leggen, hier nog een poging:
24ct7i9.jpg

npmd10.jpg


Laatste foto zitten er toevallig 3 in verschillende hoeken ;)

Maar het lijkt inderdaad op de (varen)rouwmug als ik er zo op zoek, qua uiterlijk, gedrag en vindplaats.
Ik heb nu plakjes aardappel op de grond liggen om over een paar uur te kijken of ik ook larven aan tref om het zeker te weten.

Ik geef vrij minimaal water, nog minder en ik ben bang dat de planten er onder lijden. Via Google kwam ik op één of ander wiet kweek forum waar ik las over kaneel (oplossen in water, hiermee water geven en planten besproeien).
Ik denk erover om dit uit te gaan proberen en hou jullie op de hoogte.

Weten anderen tussentijds nog een oplossing hoor ik het graag. (Nematoden, kevers of roofmijt uitgesloten, daar heb ik geen zin aan.)

Als twee druppels water. Hoogstwaarschijnlijk gaan die larven het ook niet fijn vinden als je wat tabaksgruis/kruim bij de potten gooit.
 

A.N.

Senior Prepper
@Ray
Tabak ben ik inderdaad ook tegengekomen als bestrijdingsmiddel, maar lees er verschillende berichten over. De één zegt dat het veilig te gebruiken is, de ander dat het giftig voor de planten is, welke van de twee ik nu moet geloven weet ik niet meer?

Ook lees ik dat de potgrond of gekochte planten vaak al besmet zijn met eitjes/larven/poppen, mooi is dat, maar verklaard wel waarom ik er last van heb. Ik ga me in ieder geval inzetten om ze binnenshuis en op het balkon uit te roeien.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray
Tabak ben ik inderdaad ook tegengekomen als bestrijdingsmiddel, maar lees er verschillende berichten over. De één zegt dat het veilig te gebruiken is, de ander dat het giftig voor de planten is, welke van de twee ik nu moet geloven weet ik niet meer?

Ook lees ik dat de potgrond of gekochte planten vaak al besmet zijn met eitjes/larven/poppen, mooi is dat, maar verklaard wel waarom ik er last van heb. Ik ga me in ieder geval inzetten om ze binnenshuis en op het balkon uit te roeien.

Nicotine wordt gemaakt door plantjes (allen van de Nachtschade familie, tomaten, paprika, aardappels, aubergine, tabak, etc) en het is enorm goed biologisch afbreekbaar. Heb er nog nooit van gehoord (of meegemaakt) maar kan ook niet uitsluiten dat er planten zouden zijn die niet tegen de nicotine zouden kunnen. Een pakkie tabak is echter tegenwoordig zo duur dat men meestal andere middelen grijpt.
 

A.N.

Senior Prepper
@Ray
Anderzijds zijn bestrijdingsmiddelen ook niet altijd even goedkoop, tabak hou ik in mijn achterhoofd.

Wel grappig te lezen dat paprika's tot dezelfde familie behoren, las elders namelijk dat iemand van de plaag af was na over te stappen op aarde speciaal voor paprika's (en deze plant ook is gaan kweken). Of de aarde, of de plant zijn plaag heeft verholpen blijft natuurlijk de vraag, maar vraag me nu af of paprikapoeder wellicht ook een oplossing kan zijn, ik ga weer even op Google rondneuzen, bedankt!
 

petroman

SHTF Expert
Even een blonde vraag: waar komen die beestjes vandaan ?
Verse aarde zal toch wel beest vrij zijn ?
 

Ray

SHTF Expert
@Ray
Anderzijds zijn bestrijdingsmiddelen ook niet altijd even goedkoop, tabak hou ik in mijn achterhoofd.

Wel grappig te lezen dat paprika's tot dezelfde familie behoren, las elders namelijk dat iemand van de plaag af was na over te stappen op aarde speciaal voor paprika's (en deze plant ook is gaan kweken). Of de aarde, of de plant zijn plaag heeft verholpen blijft natuurlijk de vraag, maar vraag me nu af of paprikapoeder wellicht ook een oplossing kan zijn, ik ga weer even op Google rondneuzen, bedankt!
Ik denk niet dat paprika poeder wat gaat doen eerlijk gezegd. Denk eerder dat er in die paprikagrond een bestrijdingsmiddel zat, paprika is ook erg gevoelig voor witte vlieg. Hiervan heb je een tabaks witte vlieg die dus gewoon tegen nicotine kan.

Nicotine is normaal het stofje wat deze gewassen aanmaken om vraat te voorkomen.
 

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@petroman
Die beestjes kunnen helaas gewoon komen aanvliegen, maar lees toch ook veel over besmette 'verse' aarde, dit is dus geen plaag vrije garantie, zeker niet wanneer de zak al enige tijd open heeft gestaan.
Ze houden schijnbaar van plantenresten, schimmels, vocht, enzovoort. Iets wat in potgrond volop aanwezig is.

@Ray
Paprikapoeder leverde inderdaad geen resultaten op, kaneel, knoflook (beperkt) en tabak inderdaad wel.

Ik ga morgen in ieder geval met kaneel aan het werk, fingers crossed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@petroman
Die beestjes kunnen helaas gewoon komen aanvliegen, maar lees toch ook veel over besmette 'verse' aarde, dit is dus geen plaag vrije garantie, zeker niet wanneer de zak al enige tijd open heeft gestaan.
Ze houden schijnbaar van plantenresten, schimmels, vocht, enzovoort. Iets wat in potgrond volop aanwezig is.

@Ray
Paprikapoeder leverde inderdaad geen resultaten op, kaneel, knoflook (beperkt) en tabak inderdaad wel.

Ik ga moeten in ieder geval met kaneel aan het werk, fingers crossed.
Pijl en boog al geprobeerd? ;) (Ok, ik denk soms te visueel, 'k geef het toe) :D
 

A.N.

Senior Prepper
Voor gebruik als boog buigen ze niet voldoende, of ik moet ze dunner maken :rolleyes: Als pijl zijn ze prima geschikt.

Maar ik weet nog iets veel mooiers, iets wat al lang op mijn verlanglijstje staat: de bug-a-salt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

A.N.

Senior Prepper
Hele dag in de weer geweest met kaneel. 2 eetlepels op 1 liter kokend water, af en toe roeren tijdens het afkoelen, kaneel laten bezinken en het water opvangen in een plantenspuit.
Ze lijken er niet van te houden. Nu 3-4 weken af en toe sproeien (levenscyclus) en dan hopen dat ik er vanaf ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Nomad

Diehard Prepper
Misschien ben ik te voorbarig om deze tip nu al te delen, ik ben het zelf namelijk nog aan het uitproberen;

- Uienwater (ik noem het UiO[sub]2[/sub]), een aftreksel van ui.
- Brandnetelwater (BrNdTL O [sub]2[/sub], een aftreksel van brandnetels.

De eerste heb ik nu over mijn aardbijenplantjes gespoten om van de luizen af te komen.
Naar het schijnt werken deze twee mengsels tegen vrijwel al het vliegend gespuis op je plantjes.

Ik maak het als volgt:
- Snij een ui in snippers en stop deze in een lege 2l melkcan.
- Voeg een bodem heet water toe en laat even trekken. Doe de dop er losjes op tegen de stank.
- Vul af met koud of warm water en laat nog een dagje staan.
- Filter de ui uit het water en giet het aftreksel in een plantenspuit.

Brandnetels moet je drie dagen laten staan. Uit ervaring weet ik dat het ook bijzonder goed werkt tegen visite. Dat spul meurt gigantisch.
 

A.N.

Senior Prepper
Bedankt voor de tips @Nomad. Was inderdaad al van plan om in later stadium met brandnetelgier aan de slag te gaan.
Uienwater is me nieuw.

Zit me nou ook af te vragen of ik niet gewoon kaneelwater kan maken, daar weer brandnetelgier mee maken (en eventueel nog een ui laten meetrekken). Dan heb ik gelijk alles in 1, of gaat dat om de één of andere reden niet werken?

@petroman
Snap je gedachtegang, maar dan zou ik echt alle aarde van de kluit moeten wassen en de planten in quarantaine houden totdat de volwassen exemplaren ook uit huis zijn.
Dan bestrijd ik het liever en pas vervolgens een onderhoudsdosis toe. Ik weet ook niet wat de bron van mijn "plaag" is. Als deze niet weg is kan ik blijven verpotten (stel hij komt van buiten/de buren).
 

Ray

SHTF Expert
@A.N. Luizen zijn ook prima en simpel te bestrijden door te sproeien met een lichte alcohol oplossing (glaasje wijn in de sproeier bv.). Alcohol is verrotte suiker (het voedsel van de luizen) en daar kunnen ze niet tegen. Sproeien met lichte suikeroplossing kan ook, duurt wat langer, maar de gisten in de lucht zetten het om in een zwakke alcohol die je luizen niet blieven.
 
Bovenaan