• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gezonde voeding

V

Verwijderd lid 1511

Gast
Vanaf medio augustus ben ik bezig met afvallen.
Met ongeveer 7 kilo in ruim 7 weken heb ik het tempo er aardig in zitten.
Volgens de afval-sites komt een kilo gewichtsverlies overeen met het "inleveren" van 7000 kCal.
En dat klopt verdraaid goed, die 1000 kCal is inderdaad de hoeveelheid die ik dagelijks NIET meer tot me neem.
(Qua beweging doe ik momenteel niks extra's)

Als hulpmiddel gebruik ik de Eetmeter app van het voedingscentrum. Met een paar simpele supplementen en af en toe wat bijsturen op bepaalde levensmiddelen slaag ik er in om bijna alle bouwstoffen in het groene gebied te houden. Alleen met kalium is dat nog wat lastig.

Essentie van mijn dieet is minder koolhydraten en meer vet en eiwitten. Ik was aanvankelijk van plan om dit 6 tot 8 weken vol te houden maar het gaat fluitend, dus ik plak er nog 3 maanden aan vast.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik ben tien kilo afgevallen.
Het begon om gezonder te worden, niet echt met het idee om af tevallen.
@Stuudje heeft wel een keer gezegt als ik meer wilde afvallen om dat te letten op koolhydraten, en dat werk.

Zeker geen brood meer.
Ik eet nu veeeel minder koolhydraaten meer, maar het zit in zoveel dingen.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker geen brood meer.
Ik eet nu veeeel minder koolhydraaten meer, maar het zit in zoveel dingen.
Ik hou juist vast aan twee sneetjes bruin- of volkorenbrood per dag. Daar zitten ook veel andere nuttige bouwstoffen in.
Mijn mix op dit moment is tussen 85 en 95 gram per dag voor zowel vet als eiwit. Voor de koolhydraten zit ik tussen 95 en 100.
Samen met een paar keer per week een blikje bier haal ik tussen de 1700 en 1800 kCal binnen.
Dat houdt niet over maar is prima vol te houden.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Voedsel is een probleem.
vaak eten mensen ongemerkt fout voedsel.

alles wat we eten zal door ons lichaam op de volgende wijze verwerkt worden.
gewone frisdranken. —-> is foute suiker.
witbrood. —-> koolhydraten is foute suiker.
volkorenbrood —> is koolhydraten met vezels, is al wat beter.
roggebrood —-> het beste Van normaal brood.
koolhydraatarm brood eigenlijk het allerbeste maar m.i. Niet te vreten,
piepers —> teveel koolhydraten en gefrituurd omgezet naar de aller foutste suikers.
witte pasta en rijst idemdito.

vlees —-> zijn vetten en eiwitten
kaas —> vetten en eiwitten.
koekjes, bijna altijd gemaakt van bloem —> zie witbrood.
bewerkt fruit—> helemaal fout

vetten zorgen ervoor dat mensen zich wat langer vol voelen.
vezels zorgen ervoor dat koolhydraten trager opgenomen worden door het lichaam.
Dit is beter voor het lichaam omdat de aanmaak van insuline hierdoor vertraagt wordt en mensen minder snel diabetes type 2 oplopen.

Mensen eten teveel koolhydraten en te weinig vezels.
en krijgen veel en veel teveel suikers binnen, bijv via de potjes van meneer Hak en koekjes in allerlei soorten en maten.

reclame doet mensen denken dat we gezond eten…
de werkelijkheid is helaas anders,
 

JJ&A

Diehard Prepper
Voedsel is een probleem.
vaak eten mensen ongemerkt fout voedsel.

reclame doet mensen denken dat we gezond eten…
de werkelijkheid is helaas anders,
Helemaal met je eens beste @Hermanusb.

Maar wat is nu allemaal heel gezond, wie kan daar een mooi lijstje van opstellen?????
Ik vind het ontzetten moeilijk, of zelf onmogelijk.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Helemaal met je eens beste @Hermanusb.

Maar wat is nu allemaal heel gezond, wie kan daar een mooi lijstje van opstellen?????
Ik vind het ontzetten moeilijk, of zelf onmogelijk.

mensen hebben voedsel nodig waar weinig koolhydraten en suiker in zitten maar waar veel vezels im zitten.
vezels zorgen ervoor dat de koolhydraten langzaam opgenomen worden in het bloed waardoor de alvleesklier geen overuren hoeft te maken om insuline te maken.
kans op diabetes type 2 gelijk veel kleiner.

ik eet dus roggebrood. Dat is na koolhydraatarm brood het beste,

aardappels, rijst en witte pasta zijn snelle koolhydraten dus altijd fout.
hier zijn trouwens ook volkoren varianten voor te krijgen.
verse groentes zijn beter dan piepers.

google geeft perfect aan wat we eten moeten.
geen suikers, dus geen gele/bruine vla maar yogurt.
En nee, frisdrank en alcohol zijn ook foute stoffen.

maar soms moeten mensen zichzelf ook durven te belonen Met wat lekkers.
een kant en klaar lijstje met goede stoffen is wel weer lastig om te maken.

misschien tijdens mijn nachtdiensten als ik me verveel.

btw,…

vergeet bananen.

eet bessen, om het even welke bessen.
 

martin

Mankinds only hope
de werkelijkheid is helaas anders,

Maar hoe is het dan verklaarbaar dat de mensen steeds ouder worden?

1696363382763.png

Nu wil ik best wel geloven dat er rond 2020 een knik zal zitten in de grafiek. Maar gemiddeld gezien lijkt het me toch wel duidelijk dat we steeds ouder worden.
 

martin

Mankinds only hope
Dat heeft meer te maken met de betere hygiene en zorg.

Dat zijn zeker 2 factoren die een rol spelen.
Maar op nr2 staat toch echt voeding:

Nu is dat nog wel voor interpretatie mogelijk want er zit een verschil tussen voldoende voeding en gezonde voeding.

Voeding: Verbeteringen in de voedselproductie en -distributie hebben ervoor gezorgd dat meer mensen toegang hebben tot voldoende voeding. Dit heeft ondervoeding verminderd en de algemene gezondheid verbeterd.

en om het plaatje compleet te maken:

  • Hygiëne en sanitaire voorzieningen: Betere sanitaire voorzieningen en toegang tot schoon drinkwater verminderen de verspreiding van besmettelijke ziekten.
  • Levensstijlkeuzes: Bewustzijn over gezondheid en levensstijlkeuzes, zoals stoppen met roken, matig alcoholgebruik en regelmatige lichaamsbeweging, heeft bijgedragen aan een gezondere levensstijl en een lager risico op ziekten.
  • Onderwijs: Hogere niveaus van onderwijs zijn vaak gekoppeld aan een betere gezondheidszorg en gezondere levensstijlkeuzes.
  • Sociale en economische factoren: Sociale factoren, zoals stabiliteit, economische groei en verbeteringen in levensomstandigheden, kunnen de toegang tot gezondheidszorg en gezonde levensstijlkeuzes beïnvloeden.
  • Technologie: Technologische vooruitgang heeft de gezondheidszorg verbeterd, bijvoorbeeld door telemedicine en geavanceerde medische apparaten.
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Maar hoe is het dan verklaarbaar dat de mensen steeds ouder worden?
Het is natuurlijk de vraag hoe je er naar kijkt. Als het vergelijkt met bijvoorbeeld de Middeleeuwen is de levensverwachting in Nederland tegenwoordig hoog. Maar vergeleken met zogenoemde blue zones is de levensverwachting relatief laag. In die zones worden mensen gemiddeld 90 tot 100 jaar.

Je zou dus kunnen stellen dat ondanks dat de levensverwachting in Nederland hoog is wij 5 tot 20 jaar aan levensverwachting inleveren ten opzichte van Blue zones omdat we bijvoorbeeld verkeerde voeding binnenkrijgen zoals @Hermanusb zegt of omdat we bijvoorbeeld veel stress ervaren door maatschappelijke verplichtingen. Dit lijkt mij ook wel aannemelijk omdat ondanks dat de meeste mensen in Nederland geen schaarste ervaren met voeding er nog behoorlijk veel ongezonde troep wordt geconsumeerd.

Daarbij is jouw grafiekje ook wat optimistisch, want het gaat uit van de resterende levensverwachting ongeveer 20 jaar van iemand die 65 jaar oud is in 2016. Die persoon is echter pas 20 jaar ouder in 2036, dat is pas over 13 jaar. Sinds 2016 is de levensverwachting al gedaald door Covid maar ook door klimaatverandering is de levensverwachting al gedaald (bron 1). Jouw grafiek is dus gedateerd en zelfs als de levensverwachting alsnog stijgt of relatief goed is betekend dat niet dat de levensverwachting niet hoger zou kunnen met betere maatschappelijke omstandigheden.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...tte-62-duizend-europeanen-het-leven~ba6735a2/
 

marzman

Diehard Prepper
Maar hoe is het dan verklaarbaar dat de mensen steeds ouder worden?

Bekijk bijlage 25132

Nu wil ik best wel geloven dat er rond 2020 een knik zal zitten in de grafiek. Maar gemiddeld gezien lijkt het me toch wel duidelijk dat we steeds ouder worden.
Gemiddeld, als er minder babysterftes zijn stijgt de gemiddelde leeftijd al gigantisch. Mensen gaan ook minder snel dood aan simpele ziektes, infecties etc.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Helemaal met je eens beste @Hermanusb.

Maar wat is nu allemaal heel gezond, wie kan daar een mooi lijstje van opstellen?????
Ik vind het ontzetten moeilijk, of zelf onmogelijk.

Hier kan schijnbaar niemand een goed antwoord op te kunnen geven.

Vrijwel alle groenten uit de winkels groeien op uitgeputte grond, de micro-organisme is vrijwel geheel kapot gemaakt door de kunstmest, en schadelijke bespuitingen.

Smakeloze Gecultiveerde groenten en fruit die lijden tot gebrekziekten en een hele slechte afweer en zelf genezende kracht van het lichaam bewerkstelligd.

Echt maak maar eens een lijstje van wat echt nog gezond is, en onderbouw dit.:aloha:
 

Henk88

Diehard Prepper
Echt maak maar eens een lijstje van wat echt nog gezond is, en onderbouw dit.:aloha:
Je hebt gelijk dat veel voedingsmiddelen vervuild zijn met schadelijke stoffen. Toch kun je dit deels wel vermijden door zoveel mogelijk onbewerkte biologische producten te eten. Hier worden vaak minder schadelijke stoffen bij gebruikt of toegevoegd.

Voorbeelden van gezonde producten;
- Onbewerkt biologisch fruit (geen salades, geen sappen)
- Onbewerkte biologische groenten (niet voorgesneden, geen sappen, niet verder verwerkt in soepen of kant en klaar maaltijden)
- Ongezouten en ongebrande biologische noten
- Biologische eieren
- Vette vis en magere vis met MSC keurmerk en mager biologisch vlees zoals kip (met mate consumeren vanwege gifstoffen in de oceaan en de milieu-impact van vlees en vis)
- Biologische rijst, aardappelen en peulvruchten
- Voor drinken kies je bij voorkeur voor koffie, thee of water. Wil je toch limonade gebruik dan water met een beetje fruitsap met een sterke smaak zonder toevoegingen. Bijvoorbeeld pure gembersap of citroensap, zo krijg je weinig extra suikers binnen.

Kies je toch voor bewerkte producten kies dan voor producten met weinig toevoegingen. Kies bijvoorbeeld voor gedroogd fruit zonder toevoegingen in plaats van fruit in een pot op siroop of tomatenpuree zonder toevoegingen in plaats van pastasaus en voeg zelf kruiden toe.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Hier kan schijnbaar niemand een goed antwoord op te kunnen geven.

Vrijwel alle groenten uit de winkels groeien op uitgeputte grond, de micro-organisme is vrijwel geheel kapot gemaakt door de kunstmest, en schadelijke bespuitingen.

Smakeloze Gecultiveerde groenten en fruit die lijden tot gebrekziekten en een hele slechte afweer en zelf genezende kracht van het lichaam bewerkstelligd.

Echt maak maar eens een lijstje van wat echt nog gezond is, en onderbouw dit.:aloha:

Ik heb wel een idee erover, maar het is niet te doen om zo te leven.

Alles waar je niet ziek van word en ook met mate eet is gezond. Lijstje is te-lang... maar als je elk soort voedsel 1 maal per jaar zou eten dan versprijd je het risico. Alleen de keus is niet zo gevarieerd dat je 365 verschillende groentes hebt, 365 verschillendr rijst / aardappels / pasta / quina / noodles / brood / pannekoeken / wraps / taco's / bami / mihoen / pizzabodem etc..
En dan 365 verschillendr soorten, vlees, vis,..
Kun je dat wel dan zou je niet specifiek ziek kunnen worden van die 50 aardappelen verspreid over 50 jaar. Of die 50 radijsjes verspreid over 50 jaar.

Let er wel op dat je niet op een dag, rijst / bami / pasta eet om zo tekorten tegen te gaan. Maar doe bijvoorbeeld rijst in de ochtend, vis in de middag en een witte kool in de avond en ook dit kun je afwisellen, zodat je genoeg variatie hebt met andere dagen.

Wat een leuk feitje is; vergelijk de borden op het schilderij van bijvoorbeeld het laatste avondmaal... wat we nu als ontbijt bordje gebruiken dat gebruikte zij voor een 14 gangen diner.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Biologisch eten is sowieso beter dan niet biologisch voedsel maar biologisch is niet altijd goed.

fruit idemdito.
wij zijn opgevoed met fruit eten is gezond.
bijv, banaan is enkel koolhydraten en nul vezels.

ik had ooit een fruit lijstje gemaakt.
goed fruit Van de beste naar minder.

kiwi
cranberries
tomaten
bramen
blauwe en bosbessen hebben veel anti oxidanten wat mooi is.
kokosnoot
frambozen(vind ik niet te vreten)
avocado
aardbeien
appel in de schil…

fout fruit
bewerkt fruit( potjes) in koekjes enz
banaan
mango
ananas
mandarijn
druiven
kersen
watermeloen
dadelsl
vijgen
lychees,
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Groente en fruit van "overzee", biologisch of niet zou ik niet vertrouwen.

Ik ook niet.

Maar waar is jouw lijstje @JJ&A ?

Dat is een hele goede directe vraag beste @petroman

Ik denk dat allen nog voedsel en kruiden uit de natuur, en aan dat lijstje is heel moeilijk aan te komen, ik wouw dat mijn over over grootouders daar een lijstje van hadden bewaard, van mensen die nog vol op voedsel en kruiden uit de natuur haalden, maar ontzettend veel is ten gronde gericht, dat er niet meer voldoende te vinden is, zowel op het land als in zee.

Ik zou ontzettend graag een volledige bushcraft cursus willen volgen, om de totale kennis en praktijkervaring onder de knie te krijgen, maar dan wel internationaal, maar daar kom ik nu pas achter, en heb niet meer de jaren om mij daar volledig bekwaam in te worden ben binnen kort 72 en leef in mijn laatste jaren, hoe triest ook, ondanks dat ik best sterk ben en normaal gesproken nooit ziek word ben en nog steeds krachtig, en jong gerijpt van geest.

Maar ik ga toch een lijstje opstellen van voedsel wat niet cultiveert is en verbouwd op uitgeputte vergiftige grond .
En dat valt dan prima onder deze topic: Gezonde voeding.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:

Deze mensen waren bijzonder krachtig en bereikten zeer hoge leeftijden zonder ziek te worden, waren heel gelukkig, de politie zou er werkloos zijn.:thumbup:

Bestudeer deze PDF. 👍

Het Wiel der Gezondheid. Een studie van een zeer gezond volk​


Moersleutel, G.T., M.D.
Oorspronkelijke publicatiedatum: Londen: C.W. Daniel Company Ltd. Vertaling Rob Hundscheidt
Oorspronkelijke uitgever: Originele eerste druk in 1938. Verbeterde bijgewerkte versie 2007
Status van de publicatie: Publiek domein

Dit kleine boek is klassieke onderzoek van de Hunza's, een bergvolk dat bekend staat voor hun gezondheid en langlevendheid. Deze zou moeten berusten op het fundament van iemands persoonlijk onderzoek naar gezondheid en de wortels er van. In dit boekje zul je een samenvatting van het levenswerk van twee andere gezondheids"onderzoekers" vinden, namelijk Robert McCarrison en Sir Albert Howard,
zoals ook dat van Dr. Wrench, die een hoogst bewonderingswaardige intelligentie heeft.

PDF-bestandsgrootte: 665 kb

Door dit boek te downloaden, gaat u akkoord met de bibliotheekregels en auteursrechtverklaring

Klik voor PDF-bestand

https://soilandhealth.org/book/het-wiel-der-gezondheid-een-studie-van-een-zeer-gezond-volk/
 

Roel

Mankinds only hope
koolhydraatarm brood eigenlijk het allerbeste maar m.i. Niet te vreten,
Dacht ik ook, tot we zelf gingen bakken. Geen moeie handjes, gewoon een broodbakmaschientje bij de Welkoop gehaal en een zak koolhydraatarm meel. Meel in de machine, water erbij, druk op de knop en drie uur later heb je een heerlijk brood. Je kijkt nooit meer om naar brood uit de winkel. We gebruiken hem twee keer in de week en dat nu al voor een maandje of vijf.
8712876104097_01.jpg
 
Bovenaan