• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Slaapmat Sea to Summit Comfort Light Insulated (Regular)

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar weer eens een review uit de praktijk: Een slaapmat van "Sea to Summit", model Comfort Light Insulated, en wel de Regular-versie. Een hele zin vol en daar liep ik ook tegen aan bij het uitzoeken. Het merk is duidelijk maar dan is er zeer veel keus, in gewicht, afmetingen en isolatiewaarde. Het overzicht die je vindt op de website van dit merk is al aardig maar het leek me een beter idee om alle hierboven genoemde kenmerken op één blad te hebben zodat je beter kunt kiezen. Met wat knutselwerk vindt je alle informatie nu op één blad.
De bovenste rij is zonder isolatie en de onderste rij met. Dat zie je snel terug aan de R-waarden die ik erin heb gezet.


De mat is nog niet zo heel lang op de markt en blinkt al wel uit in wat bijzondere eigenschappen. In mijn zoektocht naar iets wat bij mijn doel paste stuitte ik op een andere zeer uitgebreide review. [MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]http://www.hiking.be/sea-to-summit-comfort-light-insulated-review/
Daar las ik ook dat de matten gemaakt zijn in een fabriek die reddingsvesten maakt. De eisen die daar aan gesteld zijn liggen hoog en dat vindt je terug in de ontwikkeling van deze ligmatten van SeaToSummit.

Mijn geteste mat heeft een isolatiewaarden van R4.2 en meet 184cm lang en 55cm breedt en 6,3cm hoog. Deze keuze brengt hem op 620 gram. Momenteel zeul ik met een mat van 1,5kg. Het kan allemaal nog veel lichter maar zowel prijs als kwetsbaarheid bracht mij onder andere bij deze keuze. Wat me erg aanspreekt is de pakmaat wanneer hij in het zakje zit. Doorsnee 11cm en 23cm lang.

Ik heb 'm het goedkoopst kunnen krijgen bij Trekkinn.com (link naar product). Daar was ik inclusief verzending en een korting uiteindelijk 140 euro kwijt. Veel geld, dat wel. Door er zuinig mee om te gaan hoop ik er lang mee te doen. De eerste SC heeft hij al prima overleefd.:) Er zit ook een klein plaksetje bij geleverd mocht er toch iets gebeuren.
Brengt me wel even op het volgende: bij de verpakking zit het pakje in een hippe kartonnen cilindervormige doos. Bovenin zit daar een hangtouwtje aan die met een enigszins scherp ijzertje binnenin de verpakking wordt gehecht. Ik vond het een risicovolle constructie die bij druk op de verpakking eng dicht bij de mat komt.

Eerst vooraf even thuis optisch gecontroleerd en getest op gemak van uit- en inpakken. Zelf opblazen met de mond is goed te doen. Ik kan me een standaard luchtbed herinneren waarbij je helemaal duizelig werd van het opblazen. :eek: Hier ben je nu zo mee klaar kan ik je verklappen. Bij dit type luchtbed kan je (vochtige) adem ook geen kwaad. Ik blaas nog geen twintig keer en hij is vol. Je hebt eigenlijk helemaal geen pomp of luchtzak erbij nodig en dat scheelt weer.
Even binnenshuis "proef-gelegen" waarbij het wel opvalt dat als je omdraait er wel wat gekraak is maar niet heel hinderlijk hard.

Dan de praktijk op de SC. Het was geen heel koud weekend maar fris genoeg om van de grond optrekkende kou te weren met de mat. Naast een KL-zeiltje en de bodem van de bivybag in mijn geval isoleert het ding werkelijk perfect. Daar hoeft echt niet nog een iso-matje of zo bij onder. Zoals verwacht kun je niet geheel geruisloos omdraaien maar ik blijf erbij dat het best mee valt met het kraken. Dat zal ook wel verschillen met de ondergrond die gebruikt wordt.
De mat kent wel allemaal kleine kuiltjes (die voel je niet) waar vuil zich in zou kunnen ophopen maar mijn ervaring is dat de mat nauwelijks vuil aantrekt en daarmee ook niet snel vies wordt. Ook kon ik geen statische lading opwekken bij de mat. Dat is ook fijn.
Opvouwen gaat zeer snel. Groot ventiel open klikken, in de lengte in drieën vouwen, oprollen en in het zakje. Geen compressie of meerdere keren oprollen nodig.

Eigenlijk gaat de duurtest nu echt van start. Mocht onverhoopt er toch iets spelen (lek :() of iets anders dan laat ik het zeker weten. Tot nu toe is mijn ervaring positief.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mooi overzicht van matten @Jasje.
Ben benieuwd naar de lange termijn ervaringen. Wat kraken bij draaien betreft, doet mijn Expedmat ook, als ik zin heb maak ik nog eens een hoes ervoor, maar ach, aan de andere kant, ik heb er zelf geen last van.
 
Bovenaan