• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Water opslag - geimproviseerde methodes

J

J.J

Gast
Spoelbak van de WC word dagelijks ververst, zijn toch ook lekker wat liters fris water.
Alleen opletten bij afweten van waterdruk, het niet weg spoelen.
 
J

J.J

Gast
Salmonella in opgeslagen water blijf waakzaam, als de water opslag toegankelijk is voor insecten die kunnen het water ook besmetten en laten bederven, zoals muggen kunnen hun eitjes er in leggen dat ontstaan er muggenlarven en weer nieuwe muggen.
Algen in allerlei vormen is ook nog mogelijk, ((waar onder ook de gevaarlijke blauwalg, maar dat is wel heel uitzonderlijk)).
 

Dreutel

Prepper goeroe
Sommigen hebben een rubberboot op zolder, die kun je opblazen en dan vullen als een kinderbadje. Als je een kano, of ander klein bootje hebt idem dito. Planten gieters, vershouddozen, en de rest wat ik zo kan bedenken, is volgens mij al genoemd.
 

dubbel0

Diehard Prepper
kartonnen verhuisdoos, ff omwikkelen met duct of andere tape, vuilnis zak dr in ( een grote dus) en vullen maar.



medisch gezien is dit geen tip.
 

Mrod

Senior Prepper
Sommigen hebben een rubberboot op zolder, die kun je opblazen en dan vullen als een kinderbadje. Als je een kano, of ander klein bootje hebt idem dito. Planten gieters, vershouddozen, en de rest wat ik zo kan bedenken, is volgens mij al genoemd.

Opblazen?
Tuinslang erop en vol laten lopen die handel.
Mooie afsluitbare waterzak. Een soort van camelbak voor reuzen. :)

Wellicht optie om een waterbed te overwegen als nood reserve.

En hoe zit het met het water in de verwarmingsleidingen?
Een echte prepper zou toch eigenlijk elke maand het water in de leidingen moeten verversen.
Als je dan ook nog eens vloerverwarming hebt dan heb je een behoorlijke water voorraad in huis.
 

AWOL

Prepper goeroe
En hoe zit het met het water in de verwarmingsleidingen?
Een echte prepper zou toch eigenlijk elke maand het water in de leidingen moeten verversen.
Als je dan ook nog eens vloerverwarming hebt dan heb je een behoorlijke water voorraad in huis.

Zie ook de discussie vanaf hier:
Drinkwater
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 423

Gast
Een waterbob vindt ik nog de beste snele oplossing.
Laatst 1 gekocht op marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
@Alex80 Z0'n waterbob zal best functioneren kan ik mij voorstellen. Maar voor nood doet een ligbad dat zelf ook al zonder zo'n waterbob lijkt me.

Ik zie als nadeel van dergelijke noodoplossingen wel, dat ze misschien niet meer op tijd kunnen worden gevuld. Na een SHTF probeert iedereen immers uit dezelfde waterleiding te tappen, en wie garandeert ons dat er dan nog waterdruk is?

Ik probeer hier een paar grote regenwatertonnen gevuld te houden, en dat lukt aardig. Zou er iets gebeuren dan heb ik die voorraad in ieder geval al, en kan mijn Sawyer waterfilter aan het werk. Ieder buitje vult het weer aan, dus veel mooier dan dat kan het eigenlijk niet lijkt me.
Ik kan ze bovendien afsluiten van de regenwaterafvoer. Dus zodra zo'n Belgische reactor klapt :eek: gaat hier de afsluiter dicht, en houd ik eventuele fallout buiten:fluit:.
Wie ook grote regenwatertonnen overweegt, kijkt het beste ook naar de mogelijkheden om (alleen) het eerste water van een bui juist niet op te vangen (dat is het meest vervuild). Daar bestaan simpele automatische oplossingen voor.

Ik zou iedereen aanbevelen om evenzo toch ook behoorlijk wat liters water op voorraad te houden. Gebruik daarvoor wellicht van die 2 liter melk-jerrycans; goed reinigen, water er in, een paar druppels chloorbleekloog, en ergens vorstvrij en uit het zonlicht opbergen. Dat blijft vast zo'n 10 tot 20 jaar prrrrima. Dus voortaan na iedere 2 liter opgelebberde melk gewoon die 2 liter water preppen, en je hebt in no-time een behoorlijke voorraad.

Ook is het wellicht nog een idee om zo'n hoog Intex luchtbed (zonder ingebouwde luchtpomp) te kopen, en dat in een kruipkelder te vullen met water. En mocht dat ooit eens gaan lekken, dan is dat nog geen ramp, of hooguit een eigen mini SHTF;).
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik wacht meestal tot de Bar le duc 2 liter pakken in de aanbieding zijn. Dan koop ik een aantal dozen. Die zijn mooi stapelbaar en nemen relatief weinig ruimte in.
Deze gebruik ik voor consumptie.
In een klein appartement heb je niet zoveel mogelijkheden om water op te slaan. Ik zou wel beginnen met alle bakjes, waterflessen, jerrycans die ik heb. Ook 1 of 2 luchtbedden horen tot de mogelijkheid.
Evt zou je je vaatwasser en wasmachine vol kunnen laten lopen. Wasmachine liever niet voor consumptie.
Plastic zakken in boodschappen tassen. Die zijn sterk maar kunnen ook tegen vocht.
Water uit een stortbak zou ik niet zomaar drinken.
Ik heb pas de vlotter vernieuwd, en weet nu dat ik behoorlijk dorst moet hebben om daar uit te drinken. :(
(heb hem gelijk maar eens ontsmet)
 

Lai

Prepper goeroe
Moet je wel een bad hebben of er ruimte voor hebben.
Stortbak wc hier is van gietijzer en zeer roestig van binnen en buiten :confused: Water is vaak (vooral 's ochtends) een beetje rood/bruin.
Eventueel kan de houtmand en wasmanden van plastic voorzien worden en gevuld en het luchtbed die in nood ook gevuld kan worden.
Maar wat al gezegd werd, heb je nog wel kans om dingen te vullen als de druk ineens zonder waarschuwing wegvalt en meer slimme mensen (ze zijn niet allemaal slim) van het zelfde net nog snel willen tappen?

Maar met regentonnen (200 l. per stuk) en ibc tank in de tuin en vijvertje van 700 l. red ik mij aardig lang. Heb wel regenwater in 5x 5 l. tankjes waar schoonmaak azijn in gezeten heeft staan voor schoonmaak doeleinden. Kamping jerrycans van 10 l. en een paar glazen mandflessen gevuld met kraanwater.
En een berkefeld waterfilter komt er nog bij.
 

AWOL

Prepper goeroe
Waterbob, regentonnen, jerrycans en Bar le Duc zijn nu niet echt geïmproviseerde methodes te noemen, en daar gaat dit topic over ;)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een vijver aanleggen bijvoorbeeld onder je garage, huis, schuur, bijgebouw etc. Wel ff maatregelen nemen tegen vocht.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Nog eentje. Een aftakking maken op je regenwaterafvoer naar je eigen bassin.

Desnoods een zooitje ibc containers koppelen ondergronds bijvoorbeeld en je hebt duizenden liters water.
 
Bovenaan