• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rocketstove DIY (non electric)

Marcogs

Senior Prepper
Is het een idee om van het maken een eigen topic te maken ?

Uhh, Er is me door Tanfana gevraagd een apart draadje te starten over dit onderwerp.
Dus ik dacht dat dit zo goed was. Het onderwerp is tenslotte DIY ;)
Als het verplaatst moet worden, dan laat ik dat graag aan de beheerders van dit forum.
Ik hoor het wel.
 

petroman

SHTF Expert
Ha omdat er voor het amken een hele discussie is over dit type stoves.
Dus ik dacht maken scheiden van algemene beschouwingen over dit type/soort kachels.
Maar hé wie ben ik, om dat zo maar te bedenken ?
 

Ray

SHTF Expert
Ja, dit is het topic over de rocketstoves van @Marcogs
Onvermijdelijk dat er tussen het bouwproces door vragen en antwoorden tussen staan. :)

Ha omdat er voor het amken een hele discussie is over dit type stoves.
Dus ik dacht maken scheiden van algemene beschouwingen over dit type/soort kachels.
Maar hé wie ben ik, om dat zo maar te bedenken ?
Ik denk dat iedereen wel punten heeft die hij/zij anders zouden willen zien, maar het wordt pas echt onoverzichtelijk als ze dat allemaal zouden uiten in de topics zelf, ipv pb. :fluit: :(
 

Robert

Diehard Prepper
Zeker @Flos heb ik wel eens een kraan van een gasfles gehaald. Gewoon kwestie van de fles fixeren. Kan met een ijzeren staaf door het handvat terwijl ie plat op de grond ligt.
Anderen maken hem met een spanband vast aan een boom en dan counter clockwise er af schroeven met een baco en een ijzeren pijp om de baco te verlengen.
 

Marcogs

Senior Prepper
Als het gelukt is, vergeet je dan niet om hem te spoelen met water voordat je er een slijptol inzet.
Dan zijn alle "gasresten" eruit.
 

Niels

Mankinds only hope
Afgelopen zaterdag was het zover. De fik d'r in :thumbsup: De onderkant even buiten gezet, vulbuis erin en die volgegooid met pellets. Aangestoken en zonder problemen gelijk (tussentijds wel bijvullen uiteraard) 3uur laten fikken.
Van de week verder en gelijk een ontwerp maken voor de "opzet oven"

Bekijk bijlage 17886
Dat ziet er indrukwekkend uit, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de bevindingen.
 

Marcogs

Senior Prepper
Hij is "klaar". Nou de kachel zelf dan he. Hij heeft vanaf gisteren ochtend 08.00uur tot gisterenavond 23.00uur nonstop gebrand.
Daarbij heb ik de hele dag verbruiks en temp metingen gedaan.
Bevindingen:
1) hij brand FANTASTISCH
2) heel goed regelbaar
3) Een "echte" pelletkachel verbruikt tussen de 0,4 en 1 Kg per uur. Ik heb van zuinig tot standje cremeren dezelfde waardes gehaald. :thumbsup:
4) De warmte afgifte is voor een leek in eigen omgerving erg lastig te meten, maar ik kan met zekerheid zeggen dat hij mijn werkplaats (5x9 en 6m hoog) kan verwarmen.
5) Erg makkelijk schoon te maken.
Nadat hij was afgekoeld de brandkamer eens goed bekeken er is (nu nog) totaal geen verbrandings schade oid.

Ik heb al best een hoop rocketstoves gemaakt, maar deze is echt de beste tot nu toe.

Nu eerst maar even de werkplaats opruimen en dan gelijk verder met de broodoven die er bovenop moet komen.
Erg leuk om te horen van m'n vrouw was dat ze het misschien wel zag zitten om er een in huis te zetten en dan lekker in de huiskamer brood te kunnen bakken :thumbsup:.
Dat wordt dan een iets kleiner exemplaar, maar wel exact dezelfde uitvoering.

Ik had een klein filmpje willen toevoegen, maar dat lukt nu even niet.
Misschien morgen op de zaak (als we mogen komen ivm de huidige narigheid) even proberen.
IMG_2260.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
Een mooi stuk vakwerk @Marcogs !
Om jaloers op te worden. Hier in Polen stook ik een houtkacheltje, maar dat vergt meer werk om die brandend te houden. Zo'n pelletstoker als jij gebouwd hebt is heel wat gebruiksvriendelijker. :thumbsup:
Geen houtjes hakken, stapelen en elke paar uur kachel bijvullen. En jouw versie werkt ook zonder elektriciteit, dus meer prep-bestendig. Wel nog afhankelijk van pellet aanvoer.
 

petroman

SHTF Expert
Mooi ding. Ik begrijp nu waar die ronde bak voor dient uit de begin fotos.
Voor in huis zou ik de grote trechter en vulpijp wat ronder maken en vooral de trehter kleiner of als een soort kolenkit gewoon los.
Ik weet niet hoe snel die vulpijp leeg is.
Voor het verhaal mis ik de fotos van wat er in de "tank" zit.

Hoe heet worden trechter en vulpijp op vol vermogen ?
 

Niels

Mankinds only hope
Ziet er best indrukwekkend uit.
Als er niet zo'n trechter aan zat zou ik ook overwegen zo iets binnen te zetten gespoten in kachel zwart.
 

Marcogs

Senior Prepper
Een mooi stuk vakwerk @Marcogs !
Om jaloers op te worden. Hier in Polen stook ik een houtkacheltje, maar dat vergt meer werk om die brandend te houden. Zo'n pelletstoker als jij gebouwd hebt is heel wat gebruiksvriendelijker. :thumbsup:
Geen houtjes hakken, stapelen en elke paar uur kachel bijvullen. En jouw versie werkt ook zonder elektriciteit, dus meer prep-bestendig. Wel nog afhankelijk van pellet aanvoer.

Bedankt voor het compliment, ben er zelf erg blij mee en de reacties van medestanders hier in de buurt zijn ook leuk.
Over houtjes versus pellets heb ik zelf lang over gedacht, maar de doorslag voor mij was:
-Niet meer hoeven zagen en kloven.
-Compacte opslag (ongeveer 1,5 kuub netto ruimte voor 1 stookseizoen)
-Makkelijk aan te komen en relatief goedkoop (5,15 per zak van 15Kg)
-Mijn vrouw hoeft niet meer met zware blokken hout te zeulen (is reumatisch, dus het dient ook dat doel)
-Interval tijd van vullen is HEEL VEEL langer geworden. (1 zak van 15Kg pellets brand ongeveer 13uur!!!!)

IMG_2271.jpg IMG_2278.PNG
 

Marcogs

Senior Prepper
Mooi ding. Ik begrijp nu waar die ronde bak voor dient uit de begin fotos.
Voor in huis zou ik de grote trechter en vulpijp wat ronder maken en vooral de trehter kleiner of als een soort kolenkit gewoon los.
Ik weet niet hoe snel die vulpijp leeg is.
Voor het verhaal mis ik de fotos van wat er in de "tank" zit.

Hoe heet worden trechter en vulpijp op vol vermogen ?

De vulpijp van mijn kachel is ongeveer 80cm en 6cm doorsnede. Als ik die volgooi dan is de totale brandduur ongeveer 45min. Dat is dus zonder korf/hopper.
Je kan voor een kachel die in huis staat uiteraard spelen met de loop van de vulpijp en ik snap dat die grote trechter bovenop niet iedereen aanstaat.
Mijn vrouw had ook zoiets van "mwahh weet niet of ik dat mooi vind", maar daar kun je creatief in zijn. Voor mijn werkplaats vind ik het prima.
Dan de temperaturenbij vol vermogen. Daar heb ik even een foto voor bijgevoegd. 1=266gr, 2=161gr, 3=81gr, 4=320gr, 5=35gr, 6=(ondanks dat hij vlak bij de top zit) 15gr
Wat er in de tank zit, moet je even naar boven scrollen, daar had ik al een aantal foto's gepost.

Capture.PNG
 

Marcogs

Senior Prepper
Nog even voor de puristen: "is hij goed te regelen, of fik ik alleen maar op standje crematie"
Hij is erg goed te regelen blijkt dus.
Ik haal klepje A weg en steek met een hobbybrandertje de pellets aan. Als die dan lekker branden, dan gaat klepje A er weer voor (dat wordt nog een mooier exemplaar, maar voor nu even effectief)
Hij gaat dan zijn verbrandingslucht aanzuigen langs de vulbuis naar beneden recht bovenop het vuur. Hierdoor krijg je een completere verbranding.
Tijdens het branden hoef je alleen maar te spelen met schuif B om de brandintensiteit te regeleln. Echter om voluit te "loeien" moet je klepje A openzetten, dan brand hij op z'n felst.
Na een aantal uren zag ik dat er wat as in de korf bleef zitten.
Dat kon ik heel makkelijk verwijderen door met een lasdraadje even in de vuurkorf te porren.

Ik heb voor mezelf A als primaire toevoer gedoopt en B als de secundaire toevoer. (voor jullie niet belangrijk, maar ik als beroeps authist hang graag overal een naam aan):fluit:


Capture 2.PNG
 
Bovenaan