• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Langdurige stroomuitval kan ook in Nederland, en we zijn niet voorbereid

petroman

SHTF Expert
Tsja, ik kan mij nog herinneren dat bij de laatste zonsverduistering er ook allerlei doem scenarios waren. Vooral over Duitsland waar dan na de verduistering "ineens' alle zonneparken en particulieren weer stroom gingen leveren en dan alles plat zou gaan.
Volgens mij is daar weinig gebeurd.
 

petroman

SHTF Expert
@Stuudje, ik lees nergens dat het onderwerp belachelijk gemaakt wordt.
Maar aan de andere kan moet je ook relativeren. Ja er kan altijd wat gebeuren. Jammer genoeg horen en lezen we alleen van dingen die niet goed gegaan zijn of net goed.
Dan is het nieuws.

Verder zal het gewoon tactiek zijn om positief te blijven qua berichtgeving.
Dat een land als Duitsland stelt dat iedere burger 10 dagen voor zichzelf moet kunnen zorgen zegt genoeg, denk ik.

Dat er een serieus probleem was en dat dit goed opgepakt en afgehandelt is, kan je ook zien als ze hebben het goed voor elkaar.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ow, sorry dan begreep ik het anders.
Ja het is fijn dat het goed opgelost is. En ja er wordt in Duitsland Oostenrijk en meer landen zeer hard gewaarschuwd dat blackouts gaan gebeuren. Niet dat het kan gebeuren, maar dat ze gaan gebeuren.
Eigenlijk is Nederland een van de weinige landen die niet mee oefent, het belang er niet van inziet, de burgers niet waarschuwt. Ach, beetje zoals de corona-aanpak, doen we wel als het zover is. Nou ja, we maken nu mee hoe "goed" dat loopt....

(zucht)
 

martin

Mankinds only hope
Het was zeer serieus, beetje jammer om dat belachelijk te maken.

Volgens mij maakt niemand het belachelijk.
Het is wel een gegeven dat indien je gebruik gaat maken van natuurlijke energiebronnen je inderdaad veel meer kans zal krijgen op een blackout.
Dat is ook de reden waarom je gebruik zal MOETEN maken van een zogenaamd smartgrid.
Met een smartgrid zal er rekening moeten worden gehouden met weersomstandigheden zoal wind (windenergie) en zon (zonne-energie) maar zeker ook een zonsverduistering.
 

petroman

SHTF Expert
Ik weet niet hoe smart ons stroom netwerk nu is maar als ik hoor dat er in een plaats in een straat de PV-installaties uit gaan, doordat er teveel stroom op een wijknet/straatnet gezet wordt dan klinkt dat al al redelijk smart en dichtbij de bron.
 

martin

Mankinds only hope
Ik weet niet hoe smart ons stroom netwerk nu is maar als ik hoor dat er in een plaats in een straat de PV-installaties uit gaan, doordat er teveel stroom op een wijknet/straatnet gezet wordt dan klinkt dat al al redelijk smart en dichtbij de bron.

Ik bedoel een wereldwijd smartgrid.
Is denk ik al flink wat over gepost in het verleden.

Het probleem wat je zonder een wereldwijd smartgrid zal hebben is dat je op moment van de energiebehoefte je juist het minste levert.

Dus als het koud en donker is dan is de energiebehoefte het grootst, maar doen je zonnepanelen niet veel.
Als het bij ons donker is dan is het aan de andere kant van de planeet licht (tenzij je denkt dat de aarde plat is maar dat is een andere discussie)
En als het hier winter is, dan is het in een ander gedeelte zomer.

Het voordeel van een wereldwijd smartgrid is dat je de stroom niet moet opslaan.
Het nadeel is dat je flink afhankelijk ben van andere landen en afhankelijk van een robuust bekabelingssysteem.
Stel dat het opslaan van energie op korte termijn een stuk goedkoper/efficiënter zou kunnen (bijvoorbeeld omzetten naar waterstof en deze vervolgens als brandstofcel gebruiken) dan kan je beter hiervoor kiezen maar dat is een gok.
Ik zou als overheid niet op 1 paard wedden en een mix maken van zowel energieopslag als smartgrid.
 

Ray

SHTF Expert
De basis voor een smartgrid is een tijdje terug uitgerold in de hele EU, ik heb dat toen hier wel ergens gepost. Hierdoor wordt idd mogelijk dat er ontelbare energiebronnen en verbruikers op elkaar afgestemd kunnen worden en, heel belangrijk, gesaldeerd. De werking is enigszins gelijkend het internet, waarbij miljarden apparaten/personen informatie kunnen ontvangen en zenden. Het grote voordeel wat Nederland heeft, is dat we al een zeer uitgebreid en best stevig netwerk hebben, itt tot vele andere landen, maar ook het onze moet verder uitgebouwd worden.

Opslag begint nu van de grond te komen. Nederland is daar nog erg traag mee, maar in vele landen worden opslaglocaties geplaatst, meestal vanaf 300MWh en hoger. De 100 miljoen MWh wereldwijd grens is daarbij al gepasseerd. Ammoniakreactie of gewoon met de overcapaciteit van lithium batterij technieken omdat die voor EV's steeds verder ontwikkelen. De oudere fabrieken stampen er nu goedkoop grote hoeveelheden van en dat type opslag is momenteel per MWh het goedkoopste. Op termijn vervangen dat soort grote opslaglocaties de huidige energiecentrales. Nog lange tijd zullen er een paar gascentrales blijven staan om in te springen indien nodig.

Waterstof omzetting, of bv. ijzer - ijzeroxide reactie zal gebruikt worden voor mobiele applicaties want het blijft vrij inefficiënt qua rendement. Met waterstof gooi je driekwart bij het twee keer omzetten weg. Voordeel van ijzer-ijzeroxide reactie is dat deze een veel hoger rendement heeft, 40+% en je geen levensgevaarlijke installaties met waterstof nodig hebt. Mierenzuur als opslag lijkt af te vallen, maar wie weet, op dat vlak zal er nog wel het een en ander uitgevonden worden.
 
F

forumlid 1447

Gast
Het grote probleem van dit geheel is, we moeten steeds zuinigere apparaten aanschaffen, en zetten er steeds meer stroomaanmaak tegenover.
Binnenkort dus elke wijk aan de buurtbatterij, zo kan men overdag blijven produceren, en 's nachts verbruiken.
Maar hoe gaat men dan de koste voor het gewone net betalen.
Bij opslag buiten de elektriciteit maatschappijen om, wordt het net nog zwakker.
Een thuisbatterij zou niet rendabel zijn, maar is dit wel zo ,op termijn van 10 jaar?
Met de juiste aansluiting kan je bij storingen, dan meteen ook gedeeltelijk off grid gaan.
Het verhaal, dat de winter te weinig opbrengt daarvoor hebben we windspire.
Hier de site Windspire Verticle Axis Wind Turbines, 750W, 2kW, 3kW, 5kW Systems (windspireenergy.com)
Misschien hebben jullie iets dat maar 5 meter hoog is.
We zullen voor ons zelf moeten zorgen, want ja ,dit systeem van 9 meter, zal niet vergunt worden. (eigen belang)
Misschien als antenne, voor de amateurradio? Met zendvergunning moet het mogelijk zijn.
Maar er komen steeds betere oplossingen, en we moeten alert zijn, want er zal een systeem komen,
die al ons verbruik zal dekken.
We kunnen wel praten over een over Europa werkend geheel systeem, maar als ik hier in de straat die palen met kabels zie staan,
ben ik bang voor landen waar nog slechtere infrastructuur en onderhoud is.
En nee ,de zon hoeft niet eens spelbreker te zijn, heb vroeger ,met een testje (stommiteit) wel eens een hele wijk
zonder stroom gezet.
De huisstop bleef zelfs heel.
Gewoon teveel stroom, op de verkeerde kast, en het heel dorp zit zonder stroom,
en omdat dan de rest extra moet verwerken, kan een domino effect ontstaan.
Als er dan juist een computer storing is bij de netbeheerder, schakelen zij de andere kasten niet af,
en wordt het een ramp.
En ja er zijn automatisch beveiligingen, maar in Fukushima, en Tsjernobyl waren er die ook.
 
F

forumlid 1447

Gast
Link over dat verbruik door electrische auto's te hoog is.
Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen | Auto | AD.nl
En dan vraag ik me af, of er uberhaupt ergens een deugdelijk netwerk is, want op scientias was er ooit een stuk,
waarbij auto's als energiecentrales dienen.
Hier de link: Wordt jouw auto in de nabije toekomst een mini-energiecentrale? (scientias.nl)
Probleem is dat als er teveel energiecentrales (auto's) komen, dat het netwerk weer teveel stroom krijgt.
Volgens mij is de enige oplossing, dat iedereen zijn eigen "centrale" krijgt,
en of grid de regel wordt ,ipv de uitzondering.
Met een eigen waterstofcentrale, zou iedereen zijn eigen productie kunnen regelen.
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij klopt er iets niet:
Een smart grid zou betekenen dat "het netwerk" zowel bronnen als verbruikers beheer(s)t. Immers je wilt grip houden op verbruik versus stroombronnen.
Of je nu een tesla of PV installatie als bron gebruikt blijft uiteindelijk hetzelfde.
Alleen je PV installatie kan je niet regelen en ben je afhankelijk van het weer. Dus daarbij geldt alleen afschakelen bij te veel aanbod. Aan gaat het systeem vanzelf als er genoeg zon is.

Maar nu de tesla, ik pomp dat ding vol aan de snellader langs de snelweg of bij het werk, daarmee (over)belast in het stroomnet. Kosten zijn voor mij.
Vervolgens hang ik dat ding thuis aan het stroomnet. 's ochtends stap ik dan weer in en kan dan net naar de dichtstbijzijnde laadpaal rijden om hem weer vol te gooien. Kosten zijn voor mij.
Daar aangekomen ben ik niet de enige buurtbewoner want 's nacht was er een dippie en trok de wijkunit bij alle buurtbewoners de accu bijna leeg.

Daarmee verleg je hooguit het probleem van teveel afname. Want wanneer ik de tesla ga volgooien kan het netwerk weer niet beïnvloeden. Hooguit de laadpaal afknijpen als er teveel vraag is.
Nog afgezien van het economische vraagstuk: wie betaald al die gein en juridisch, mag het netwerk mijn tesla leegtrekken?

Waterstof?, eigen centrale? ik mag ook geen gasbol in mijn tuin zetten om onafhankelijk van het gasnet te zijn dus ik verwacht niet dat dat anders wordt bij waterstof.
 

Ray

SHTF Expert
@petroman Zo werkt het natuurlijk niet. Ten eerste zul je met een EV nauwelijks langs de snelweg laden, dat is een dure, maar wel snelle optie. De prijs per kWh ligt veel hoger dan thuis en zal alleen gebruikt worden door kilometervreters en vakantiegangers. De meeste Nederlanders rijden gemiddeld 32 kilometer per dag en veel capaciteit blijft dus onbenut. Je zal in de toekomst in een app op je telefoon kunnen instellen hoeveel capaciteit er gebruikt mag worden voor het net en dat gebruik levert je geld op.

De energieprijs is sterk variabel gedurende een dag, maar ook in verschillende seizoenen, de huidige manier van rekenen met vaste kWh prijs gaat verdwijnen. Daar is het net nu op ingericht met het nieuwe systeem. Je auto laadt bij op het moment dat de prijs laag is en geeft eventueel stroom af als de prijs hoog is door schaarste, als je dat wilt.

Ik denk niet dat in de toekomst er op huis niveau of zelfs op wijkniveau opslagcapaciteit komt. Het is veel goedkoper dat groter aan te pakken, alles wat nu wereldwijd in aanbouw is bestaat voornamelijk uit locaties van 300MWh of meer.
 

petroman

SHTF Expert
Elektrische autos worden gebruikt. Dan is het heel onpraktisch dat je rekening moet gaan houden met "gunstige tijden", om te leveren of op te laden.
Zeker voor de zakelijke rijders gaat die vlieger niet op.
Ik ken zakelijke rijders die aan de laadpaal geknepen worden qua laadvermogen omdat er "te weing capaciteit" op dat moment is. Dus er wordt wel degelijk veel geladen langs de snelweg. En niemand stopt onderweg om gunstig te gaan tanken, je "tankt" omdat het noodzakelijk is.

Het is wel heel hoopvol om te denken dat iemand een elektrische auto aangeschaft heeft om via een (toekomstige) app, aan te geven wanneer de auto mag laden dan wel leveren. Dan moet die auto dus de hele tijd aan de lader blijven staan.
Niet iedereen doet dat etc. dus voor het netwerk zal het gemiddeld misschien wel uitgaan maar het is de individu die betaalt. Net als bij PV installaties zal het uiteindelijk worden: jij betaalt veel als je wat nodig hebt en krijgt weinig als je levert.
 

Ray

SHTF Expert
Je denkt echt nog op de manier zoals je met een benzine auto zou doen. Met een EV ga je net wat anders om, dat is ook het meest lastige voor veel mensen.

Ook de meeste zakelijke rijders, rijden van hun huis naar 't werk en omgekeerd. De gemiddelde leasebak rijdt 60 km per dag. Zowel op kantoor als thuis kan het ding gewoon aan de normale, goedkope lader. Vertegenwoordigers, politie en taxi's zijn in de minderheid, die rijden idd zoveel km's per dag dat ze wel aan de snellader moeten.

Nu zijn er nog te weinig laadpunten, zowel normale als snelladers langs de snelweg, maar dat blijft niet zo. Hier plaatst de gemeente per twee EV's een laadpaal in de straat, er staan er al diverse. Aan een laadpaal kunnen hier twee EV's. Grootste probleem bij het uitbreiden van het aantal laadpunten is het aantal beschikbare elektriciens. Als iemand nog een nieuwe beroep zoekt.....

Met PV's wek je idd stroom op, op het moment dat iedereen met PV's dat doet, dus idd, dan is de stroom goedkoop. Op de huidige ouderwetse energie markt kun je dan zelfs negatieve stroom prijzen krijgen.

Juist accu's, of die nou wel of niet in een EV zitten, brengen dan geld in het laatje en de meeste EV bezitters rijden dus enkele tientallen km's per dag, die kunnen wel een 100km bereik missen voor zover dat aan de orde is, want vooral 's avond is er veel vraag naar stroom en krijg je wellicht 20 cent per kWh, die 's morgens voordat je in de auto stapt alweer is bijgeladen a 8 cent per kWh. Zo kan je EV elke dag een paar euro's verdienen, soms zelfs zonder bereik in te leveren.

Op dit moment kan dat nog niet, maar de invoering van het nieuwe protocollen systeem van Tennet om iedere gebruiker/leverancier te kunnen verrekenen is al ingevoerd in de hele EU. De slimme meter kan het ook al, laadpalen idem, nu nog de belastingen riedel (moet op de schop) en meer servers om het compleet te maken. Momenteel gebeurt bi-directioneel laden/leveren alleen met de Nissan Leafs als test door Tennet: https://www.tennet.eu/our-key-tasks/innovations/vehicle-to-grid/

Het is jammer dat het zo weinig in het nieuws is, de ontwikkelingen op dat gebied, berichten daarover vind je alleen bij de bron zoals Tennet of websites specifiek over duurzame ontwikkeling. Zelden staat er iets over op de standaard nieuwssites en kranten. Best jammer, het is interessante materie en ik denk dat over een jaar of tien al veel veranderd zal zijn.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray Goedkoop laden 8ct en verkopen 20ct, dat geloof je toch zelf niet.
Net als met de terugdraaiende meters, zal men ook dat tegenwerken.
Alleen de (r)overheid mag geld verdienen, en uiteraard hun instellingen (lees aandelen).
De burger moet knielen en blij zijn dat hij mag betalen én leveren.
Waarom mag @petroman geen gasbel plaatsen?
Niet vanwege de veiligheid, maar vanwege dat hij dan kan inkopen als het goedkoop is.
We zijn jaren blij gemaakt met zonnepanelen en terugdraaiende meters, en nu het rendabel wordt voor iedereen , gaat men de regels veranderen.
namelijk wel een gasbol/benzineopslag plaatsen.
Het nachttarief wordt hier ook al afgelast, nieuwe meters registreren dat niet meer.
De gewone burger mag nog geen 5 bussen benzine hebben, of een vat van 50 liter wegens "veiligheid".
Boer worden en rode dieseltank is de enige oplossing ,vermoed ik.
Heb ooit een aanvraag voor een windspire ingediend, werd verboden wegens mogelijk
geluidsoverlast en uitzicht.
Maar dat ik hier tegen +10 windturbines aan kijk , is geen bezwaar.
We zullen onze eigen stroom ook moeten gaan preppen, en die thuisbatterij zal er hier komen, of 2.
 

Henk88

Diehard Prepper
Een grootschalige stroomstoring is zeker een serieus probleem, maar vergeleken met andere problemen zoals klimaatverandering, corona en watertekort of overschot naar mijn mening een probleem dat relatief makkelijk is op te lossen.

Men is al volop bezig met smart-grid achtige oplossingen en als je genoeg geld hebt kun je nu al makkelijk off-grid met bijvoorbeeld 1 of 2 tesla powerwalls en een flinke overcapaciteit aan zonnepanelen. Ik ga zelf zeer zuinig om met energie en ik constateer dat zelfs in december en januari de standaard 6 panelen op mijn dak al bijna 50% van mijn energiebehoefte leveren.

Daarbij vind ik de reactie van Martin ook erg interssant van een wereldwijd smartgrid. Daar had ik nog nooit over nagedacht maar dan kun je in theorie altijd ergens wind of zonlicht hebben en dit simpelweg verplaatsen naar waar het nodig is. Zo'n systeem lijkt mij meer toekomst te hebben dan heel de wereld volplempen met schadelijke accu's.

Voor de korte termijn lijkt mij het risico van een stroomstoring vooral maatschappelijke ontwrichting als bijvoorbeeld pinautomaten of het telefoonnetwerk het niet meer doen. Maar op individueel niveau een stroomstoring overleven lijkt mij niet de grootste zorg op dit moment en goed te doen.
@Ray Goedkoop laden 8ct en verkopen 20ct, dat geloof je toch zelf niet.
Net als met de terugdraaiende meters, zal men ook dat tegenwerken.
Alleen de (r)overheid mag geld verdienen, en uiteraard hun instellingen (lees aandelen).
De burger moet knielen en blij zijn dat hij mag betalen én leveren.
Waarom mag @petroman geen gasbel plaatsen?
Niet vanwege de veiligheid, maar vanwege dat hij dan kan inkopen als het goedkoop is.
We zijn jaren blij gemaakt met zonnepanelen en terugdraaiende meters, en nu het rendabel wordt voor iedereen , gaat men de regels veranderen.
namelijk wel een gasbol/benzineopslag plaatsen.
Het nachttarief wordt hier ook al afgelast, nieuwe meters registreren dat niet meer.
De gewone burger mag nog geen 5 bussen benzine hebben, of een vat van 50 liter wegens "veiligheid".
Boer worden en rode dieseltank is de enige oplossing ,vermoed ik.
Heb ooit een aanvraag voor een windspire ingediend, werd verboden wegens mogelijk
geluidsoverlast en uitzicht.
Maar dat ik hier tegen +10 windturbines aan kijk , is geen bezwaar.
We zullen onze eigen stroom ook moeten gaan preppen, en die thuisbatterij zal er hier komen, of 2.
Ik ben het deels wel met je eens dat de overheid maatregelen vooral zo inricht dat de gemiddelde burger en niet al teveel aan heeft of aan kan verdienen. Toch vind ik het niet onterecht dat er strenge eisen worden gesteld aan opslag van gas of benzine in je tuinhuisje. Benzine en Gas hebben een behoorlijk hoge energiedichtheid en zijn bovendien zeer licht ontvlambaar.

Zeg dat jij 200 liter benzine wilt bewaren, dat staat gelijk aan 1780 kWh aan energie, dat is ontzettend veel energie. Genoeg om een wasmachine 1780 uur te laten draaien of om een Loodzware Tesla van 2300 kg 10.000 km vooruit te bewegen. Met slechts 75 liter kun je al een fietstunneltje uit zn voegen blazen https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20201231_74297904 [linkomschrijving: nieuws: noordhollands dagblad: fietstunnel in wognum flink beschadigd door vuurwerkexplosie]. Als ik zie hoeveel mensen al niet met vuurwerk om kunnen gaan ben ik wat blij dat men geen explosievenvoorraad in de tuin mag bouwen.
 
F

forumlid 1447

Gast
@Henk88 als de stroom 48 uur uitvalt zal het geen grote problemen geven, maar landelijk 120 uur (5 dagen) wordt een ramp.
Geen water uit de kraan, geen gas, polderpompen gaan stilvallen, telefoonnetwerk ligt plat, alles op computers gaat stilvallen.
Kerncentrales kunnen gaan vervelen, politie, brandweer, ambulance, ziekenhuizen, benzinepompen etc etc etc.
Iedereen maakt zich zorgen of hij genoeg power op computer en telefoon heeft, maar die hebben geen nut.
Bijna niemand werkt via satelliet. Alleen radio's zonder DAB zal nog met batterijen nut hebben.
 

RockyFlats

Ruttaan
Mensen, dit draadje maar weer even tot leven gewekt, wijs ik jullie graag op een miniserie die nu op het Duitse Sat1 loopt, getiteld: "Blackout".

Interessant, en het neemt je mee in ervaringen die morgen zomaar zouden kunnen gebeuren.

Gelukkig hebben ze in D hun "Technisches Hilfswerk" dat bij rampen helpt. Wij hebben dat in NL m.i. niet, of tenminste niet van een vergelijkbaar niveau. Hier is het preppen en overleven dus wel uitdagender!

Na aanmelding zijn ook de eerdere afleveringen online te bekijken. Veel kijkplezier!

https://www.sat1.de/serien/blackout

P.S. Wel de gordels vast, want na vier dagen is het er al aardig "feest"...
Nach vier Tagen ohne Strom nehmen die Plünderungen und Ausschreitungen auf den Straßen derart zu, dass Manzanos Bekannte, die Journalistin Lauren Shannon, kaltblütig niedergestochen wird.
 

marzman

Diehard Prepper
Wat is langdurig?

Ik zou bij een stroomuitval mijn werk niet kunnen doen. Thuiswerken lukt niet, maar ook op kantoor heb ik stroom nodig en het is dan lastig er te raken (treinen rijden op stroom, alle overwegen, alle signalen werken dan niet). Met de auto gaat het ook lastig worden, overal files als verkeerslichten het niet doen.

Maar verder voorzie ik niet zo veel problemen. Jammer van wat in de koelkast en vriezer ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan