• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alaskan Saw Mill

Roel

Mankinds only hope
Ik ben van plan om, met als krachtbron mijn oude Dolmar, een Alaskan Saw Mill te bouwen. Dit is een kettingzaag opgesloten in een frame waarmee je danzelf balken en planken uit bomen kunt zagen. Nu heb ik al vele filmpjes op YT bekeken en een hoop gestuntel mogen aanschouwen, maar ook wel aardig wat mensen die goed bezig waren en tot mooie resultaten kwamen. Het is een lawaaiig karwei, maar dat is hier niet zo'n probleem. Ik heb een nieuwe schulpketting gekocht en zoek nu nog de juiste mill voor mijn zaag. Er zijn er genoeg, maar ik ben erg gesteld op een beetje redelijke prijs. Ik kan prima zo'n ding zelf maken, maar ben op dit moment met andere zaken bezig en laat het maken dan maar aan een ander over. Die Dolmar is eigenlijk ook niet voor veel anders te gebruiken. Het is een ding zonder kettingrem, 90 cc en bijna 12 kg zwaar. Er hebben vroeger vast veel Jeromeke's in het bos gewerkt... Nu wil het geval dat ik weet dat hier de nodige handige Harrie's vertoeven en mijn vraag is dus, heeft iemand ervaring met zoiets en zijn er nog zaken waarvan je vindt dat ik daar rekening mee zou moeten houden. Onderstaand plaatje geeft aan wat ik bedoel.

saw-mill-accessories-1-500x500.jpg

En hieronder de ouwe Dolmar.

DSCF2160.JPG
 

Flos

SHTF Expert
Leuk project. Ik kijk ook veel van die yt filmpje.
Echt meer ervaring dan dit heb ik niet.
Wat mijn vriend mij heeft verteld dat je een aangepaste ketting moet hebben om langshout te zagen.
Hoe en wat anders is weet ik ook ( nog ) niet.
 

Roel

Mankinds only hope
@Flos, dat heet een schulpketting of in modern Nederlands, 'ripping chain'...:(
Een gewone zaagketting is onder een hoek van 30 gr. geslepen. Een schulpketting 10 gr.
Je kunt met een gewone ketting wel langs zagen, maar dat gaat gewoon veel brandstofverbruik en slijtage opleveren.
 
Bovenaan