EchoSOS app

Discussie in 'Gezondheid, medisch en verzorging' gestart door Tanfana, 27 november 2019.

1. Tanfana

Tanfana Prepper goeroe Admin

Ik kreeg een tip dat de app Echosos heel handig is wanneer je regelmatig op plaatsen bent waarvan je de straatnaam niet kent of waar geen straatnaam is. Heeft iemand ervaring met deze app? Ik ben benieuwd of deze in nl werkt. Hoe zit het met broekzak bellen.

Ray en frans81 vinden dit leuk.
  2. Stuudje

Stuudje Mankinds only hope Moderator

Locatiegegevens voor hulpdiensten
    Locatiegegevens zijn belangrijk als u bijvoorbeeld niet precies weet waar u bent. Of als u gewond bent en niet meer duidelijk kunt maken waar u bent. Daarom wordt de locatie van de zendmast waarmee uw mobiele telefoon is verbonden altijd meegestuurd. De medewerker van de centrale meldkamer verbindt u door met de meldkamer in uw regio. Hij of zij vraagt ook om uw locatie om te controleren of deze goed ontvangen is. In 2019 is een nieuwe techniek in gebruik genomen waarmee uw locatie nog nauwkeuriger bepaald kan worden als u 112 belt. Deze techniek heet Advanced Mobile Location (AML). AML werkt op Androidtelefoons (met minimaal versie 4.0) en op iPhones (met minimaal iOS versie 13).
    Ook als u zelf niet kunt zeggen waar u precies bent, en ook als de locatievoorzieningen in uw telefoon uit staan. link

In de hippe telefonie zit al Advanced Mobile Location waardoor 112/politie je locatie kan uitlezen. Dit is geen app, maar een functie in moderne telefoons. Een extra app is niet nodig, in noodgevallen ben je te vinden.
    Mijn eerste gedachte was, ah, zo'n (gratis?) app, welke info verzamelt die van jou?

Ray en frans81 vinden dit leuk.
  3. Tanfana

Tanfana Prepper goeroe Admin

@Stuudje dank je voor het uitzoeken. Ik wist niet dat de techniek op de telefoon al zo ver was.

Een aantal jaar geleden had ik voor iemand 112 nodig op een zandpad waarvan ik de naam niet wist. Het kostte toen veel moeite om de centralist uit te leggen waar het was.

Ray, frans81 en Stuudje vinden dit leuk.
  4. Stuudje

Belgie is nog iets verder. Naast de invoering van de AML-technologie werd in juni 2017 tevens de mobiele app '112 BE' gelanceerd, waarmee men in België ook de hulpdiensten kan bereiken. Wanneer men met de app een noodoproep doet, geeft deze net als bij AML de exacte locatie van het toestel door aan de hulpdiensten. Naast de locatiefunctie biedt de app ook de mogelijkheid om medische gegevens of ICE-contacten op te slaan, die bij een noodoproep eveneens aan de hulpdiensten worden doorgegeven. Ook kan de operator bij een noodoproep een chatfunctie activeren waarmee met de beller kan worden gecommuniceerd indien deze niet kan praten. Verder kan de noodcentrale de smartphone van de beller via de app laten rinkelen indien de hulpdiensten hem moeilijk kunnen vinden. De app werkt echter niet buiten België. link

Ook handig om te weten of je AML in het buitenland ook kan gebruiken,of dat je als je naar het buitenland gaat een app moet regelen of een SPOT (satallite GPS messenger)
    Naast België werkt AML in Estland, Finland, Ierland, IJsland, Litouwen,Nieuw-Zeeland, Oostenrijk(alleen Android) Slovenie en Verenigd Koninkrijk. Verenigde Staten.
    Aanvulling,ook aanwezig in: Moldova, Zweden, Verenigde Arabische Emiraten,Dubai,Mexico,Duitsland

Ray, PBear en Tanfana vinden dit leuk.
  5. phtvs

phtvs Mankinds only hope Admin

Op zich kan ik zo'n EchoSos app wel waarderen. Ik reis een paar keer per week op en neer over de grens en kom dan ook op plekken in 'the middel of nowhere' waar geen straatnamen te vinden zijn.
    Ik ga eens kijken of die app wat voor mij is

Tanfana vindt dit leuk.
  6. petroman

petroman Mankinds only hope

mwah whatsapp werkt ook goed hoor...

Ik geloof niet in gratis handige app's, ook niet in linux.

7. Stuudje

De gratis app SOS ALARM is geen initiatief van de overheid. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft laten weten, dat de officiële hulpdiensten kunnen alleen worden gealarmeerd door te bellen met het alarmnummer 112.

Overheid waarschuwt tegen 112 app
    Het ministerie is verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van de hulpdiensten en volgens de overheid komen deze en andere apps niet in de plaats voor het bellen met het alarmnummer 112.
    SOS Alarm App is een burgerinitiatief van de non-profit organisatie Landelijk SOS Alarm Hulpdienst. Hier kunnen vrijwillige hulpverleners gewaarschuwd worden, die zich hebben aangemeld hiervoor. Er wordt in een noodsituatie aangeraden direct 112 te bellen. link

U kunt het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als u met uw mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken.Valt ineens de verbinding weg? Dan belt de medewerker van de centrale meldkamer u terug als uw gegevens met de oproep worden meegestuurd. Uw gegevens worden niet meegestuurd als er geen simkaart in uw mobiel zit. link

Noodhulpverlening via internet is niet wettelijk geregeld.
    In de wet staat niets voor noodhulpverlening via internet of een app. Wel voor bellen met 112. In de Telecomwet staat onder meer het volgende.Iemand die 112 belt, krijgt voorrang op gewone bellers.Bellen met 112 is gratis. Een 112-oproep kan gebruik maken van elk beschikbaar netwerk, niet alleen van het netwerk van uw eigen provider. In de link wordt ook specifiek gewaarschuwd dat de SOS-alarm app een particulier initiatief is. link

Lijkt op het eerste oog prima om te gebruiken, maar ook nuttig om te weten dat dit geen overheidsinitiatief is, ik zie nu bv al diverse websites die hiermee werkten niet meer bestaan, hoe lang de app dan blijft bestaan of blijft werken is nog maar de vraag. Het lijkt me ook iets teveel rekenen op toevallig EHBO’ers.
    Zoek dus vooral de app die je wilt gebruiken goed uit.

AML is geen app, en AML is ook niet gratis, maar de kosten zijn niet voor de hulpvrager.
    Net zoals bellen naar 112 gratis is, en zelfs mogelijk zonder geldige simkaart of beltegoed.

petroman, Ray en phtvs vinden dit leuk.
  8. Stuudje

Bei einem AML Notruf von einem Smartphone wird der Standort des Anrufenden gleich mit an die Leitstelle gesendet.Der dreijährige Probebetrieb für das neue Notrufsystem startet heute offiziell deutschlandweit.
    11 oktober 2019 link

Met een AML-noodoproep vanaf een smartphone wordt ook de locatie van de beller naar de alarmcentrale gestuurd.De officiële proefperiode van drie jaar voor het nieuwe noodoproepsysteem begint vandaag officieel landelijk.

Ray, PBear en phtvs vinden dit leuk.
  9. Ray

Ray SHTF Expert Admin

AML lijkt mij een verrekte handige toepassing waarbij de nadelen niet opwegen tegen de enorme voordelen.

Zo'n goedbedoelde EchoSOS app altijd goed nakijken of hij alleen actief is als jij hem activeert. Ongetwijfeld zullen mensen met meer verstand van apps dat ding wel onder de loep leggen, maar dat moet kennelijk nog gebeuren want zelfs dit topic komt al voor op de eerste pagina zoekresultaten van google. :lol: Nog weinig onafhankelijke info over te vinden dus.... Niemand onder de preppers die apps in een sandbox kunnen checken op activiteit en dataverzameldrift?

PBear, Tanfana en Stuudje vinden dit leuk.
  10. martin

martin Diehard Prepper

Dit is relatief eenvoudig zelf uit te voeren door het netwerkverkeer via bijvoorbeeld een raspberry met 2 netwerkkaarten te gebruiken als capture device.
    Je kan dan met bijvoorbeeld wireshark minimaal achterhalen naar welke ip nummers er gegevens worden verzonden.
    En afhankelijk van de manier van encryptie (of het ontbreken hiervan) kan je mogelijk de inhoud achterhalen.

Maar AML is niet een app maar een functie die een telefoon wel of niet ondersteund. Indien een telefoon AML geschikt is kan een applicatie deze gebruiken of een fabrikant van een telefoon deze functie combineren met bijvoorbeeld het bellen van een specifiek telefoon nummer.

Het is onderdeel van IOS 13 (apple) en geen idee of/wanneer het in android zit.
    Op de meeste telefoons kan je door 5 keer het toestel aan/uit te zetten bij een menu "medische ID" of "sos-noodmelding" komen.
    Bij android is dat 3 keer uit/aan zetten.
    Dit kan net het verschil maken tussen leven/dood als je met flink letsel met je auto in een sloot bent beland.
    Het is ook wel handig om zonder enige pincode een telefoonnummer te bellen op een vergrendelde telefoon.

petroman, Stuudje en PBear vinden dit leuk.
  11. Stuudje

De politie, meldkamer en hulpdiensten hebben een aantal veelgestelde vragen beantwoord over Advanced Mobile Location (AML). link

Nog een filmpje met uitleg.

martin vindt dit leuk.