• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ervaringen met goedkope gas branders?

AWOL

Prepper goeroe
Ik ben wel in de markt voor een goedkoop gasbrandertje zoals bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/Por...57.html?spm=2114.13010208.99999999.264.PuNTOi

Iemand ervaringen met dergelijke goedkope brandertjes? Ik ben niet naïef en ga er niet vanuit dat een dergelijke brander jaren en vele kooksessies mee zal gaan, ook verwacht ik dat de ontsteking het snel zal begeven.

Belangrijker te weten vind ik: zijn ze goed gas dicht en blijven de stelknop en pan dragers langer dan één sessie werken en passen ze goed op in NL verkrijgbare cartridges?

Wie heeft zo'n ding en/of kan een betere doch betaalbare aanbevelen?
 

Ray

SHTF Expert
Heb ik ook al vaak naar zitten kijken, groot deel van het seizoen is een compacte gasbrander verrekte handig, veilig en snel.

Nog geen vijf euro, LOL, da's best een goedkope test waardd. 'k Denk niet dat de piezo of afdichtingen het probleem zullen zijn, 't is niet meer de jaren tachtig toen Made in China nog stond voor levensgevaarlijk of op z'n minst snel stuk. Hoewel ik wel zo'n m'n bedenkingen heb bij Kovea multifuel branders, mede gebaseerd op ervaringen van anderen.

De hamvraag is echter idd: Past dit om gangbare Europese gasflesjes? (en 't liefst niet de duurste variant)

Een standaard (alle) prikblikjes slikkende gasbrander heb ik nog steeds Plein air of zo, dat ding is meer dan 25 jaar oud. Lijkt groot en log, maar ja, het blikje zit er al. Prikblikjes zijn veel te verkrijgen in omliggende landen.
Voordeel aan zo'n los brandertje is dat er vele adapters te verkrijgen zijn, zelfde site. :)
 

AWOL

Prepper goeroe
Voordeel aan zo'n los brandertje is dat er vele adapters te verkrijgen zijn, zelfde site. :)

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Als je adapters koopt voor de meest gangbare cartridges dan kun je er altijd iets mee. Helemaal mooi zou zijn als je er die goedkope action gasbusjes bij kunt gebruiken maar ja, waar steunt die brander dan zelf op?

Ze werken iig op Russische cartridges en die zien er toch wel uit zoals die bij ons.
 

Ray

SHTF Expert
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Als je adapters koopt voor de meest gangbare cartridges dan kun je er altijd iets mee. Helemaal mooi zou zijn als je er die goedkope action gasbusjes bij kunt gebruiken maar ja, waar steunt die brander dan zelf op?

Ze werken iig op Russische cartridges en die zien er toch wel uit zoals die bij ons.


Yep, nergens op en dat Action gas is knudde, all the way.. Prikblikjes probeer ik ook altijd goedkoop te scoren, maar die van de Action zijn weer ruk. Te goedkoop kan ook namelijk/kennelijk. Goede gasblikjes sla je vaak goedkoop in zo rond oktober, dan gaan ze wel in de uitverkoop. Zelden koop ik nog voor 1 euro een blikje, zelfs niet per vijf of tien.

Daarom is een multifuelbrander ook zo makkelijk, maar zit iets meer techniek/problemen/inzicht bij. Brandstof, hele liter wasbenzine voor 1,39, doe je zo vijf blikjes gas mee en hij doet het altijd, of het nu met diesel is of alcohol! Zelfs als het veertig graden vriest (als je hem geprimed krijgt met benzine, zippofuel, of wat dan ook).
Minder techniek, Trangia, alcohol stoves, zeer eenvoudig, geen techniek, maar ook weer nadelen in de winter, capaciteit is veel minder en toch wil ik er eentje. Zo'n Trangia plus pannenset weegt minder dan multifuel met pannetjes. 't Kan ruim onder de kilo totaal dan.
 

Floshtf

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Heb ooit de 2 adapters gekocht van Edelrit. Onderstaande is voor prik busjes. Op zich aan de prijs (rond de 30e) maar de optie vind ik nog altijd erg handig. Waarschijnlijk kenden de meesten deze al. Verder mijn kleine opstelling qua gas. Msr micro rocket en primus voet.
Edelrit adapter.jpgmsr micro rocket.JPG primus voet.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Fridtjof

Survivor
Prikblikjes probeer ik ook altijd goedkoop te scoren, maar die van de Action zijn weer ruk.
Onzin, de Actions hier verkopen al meer dan een jaar alleen de originele Campingaz blikjes.
Beter krijg je ze niet, maar de prijs is ook niet heel erg gunstig.
Jij doelt waarschijnlijk op die neppers van "Campergaz" die ze daarvoor voor weinig verkochten.
Gewoon blik en 190 gr. gas, dikke prima. Echter, de bolletjes van Campingaz hebben een zestal "deukjes" waar de beugels van de Bleuet 206 invallen.
De neppers hebben dat niet waardoor de aansluiting niet 100% is en het tankje langzaam leeg kan lopen.
Je kan dus ook stellen dat de 206 Bleuet met beugels ruk is... ;)
Er zijn vele modellen op de markt (geweest) van verschillende merken met een gesloten capsule waar deze "ruk"blikjes perfect in passen.
Vaak voor een paar euro op te halen bij de kringloop, zowel branders als gaslampen.
Samen met een doos low-budget priktankjes (welk merk dan ook) lijkt dit me een goede strategie.
En ondanks de leeftijd zal de kwaliteit van Campingaz of Coleman branders die van die Chinese meuk waarschijnlijk veruit overtreffen.
 

AWOL

Prepper goeroe
Het ergste is, ik heb een kleine campinggaz brander, nog uit de jaren '80 maar de zeer kleine cartridges (GT106 90g) daarvoor worden al lang niet meer gemaakt. Je kunt wel een soort modificatie maken las ik ooit ergens (ik geloof zelf langere beugels maken zodat je een grotere cartridge erin kan doen) maar dan kun je niet meer de "pannetjes cylinder" gebruiken waar het in hoort. Dan liever een kleine brandertje en cartridge die ik, hopelijk wel in die pannen set kwijt kan.

20131123_014.jpg

20110528_006.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Onzin, de Actions hier verkopen al meer dan een jaar alleen de originele Campingaz blikjes.
Beter krijg je ze niet, maar de prijs is ook niet heel erg gunstig.
Jij doelt waarschijnlijk op die neppers van "Campergaz" die ze daarvoor voor weinig verkochten.
Gewoon blik en 190 gr. gas, dikke prima. Echter, de bolletjes van Campingaz hebben een zestal "deukjes" waar de beugels van de Bleuet 206 invallen.
De neppers hebben dat niet waardoor de aansluiting niet 100% is en het tankje langzaam leeg kan lopen.
Je kan dus ook stellen dat de 206 Bleuet met beugels ruk is... ;)
Er zijn vele modellen op de markt (geweest) van verschillende merken met een gesloten capsule waar deze "ruk"blikjes perfect in passen.
Vaak voor een paar euro op te halen bij de kringloop, zowel branders als gaslampen.
Samen met een doos low-budget priktankjes (welk merk dan ook) lijkt dit me een goede strategie.
En ondanks de leeftijd zal de kwaliteit van Campingaz of Coleman branders die van die Chinese meuk waarschijnlijk veruit overtreffen.

De naam leek op campinggaz, idd campergaz. Wat er op het blik stond, zat er niet in.

Campinggaz blikjes hebben deukjes, waardoor er in Campinggaz prikblikjes toestellen geen andere blikjes passen.
In alle andere merken, passen zowel de blikjes van Campingaz als ander andere merken. Zelf heb ik een mono-pitje van Plein Air, zo'n oranje ding, kunnen alle merken prikblikjes in, maar ik heb wel ervaren dat de kwaliteit van de gasblikjes varieert.

Voordeel van prikblikjes gas is dat het oneindig houdbaar is, zolang je ze niet laat roesten oid. Nadeel is dat gas, vooral kleine prikblikjes bij lage temperaturen snel minderen. Butaan wil boven nul nog best verdampen, maar samen met de expansie van het gas door verbruik, daalt de temperatuur in het blikje snel. Ik heb al meegemaakt dan ik bij 12 graden een twee liter pan nauwelijks meer aan de kook kreeg. 't Vlammetje begint voortvarend, maar kakt snel in. Het percentage propaan die in het blikje zit is erg belangrijk, daar wordt op beknibbelt. Bij grotere gastanks is dit effect veel minder gelukkig.
 

petroman

SHTF Expert
gas brandertjes zijn altijd veel makkelijkere in gebruik.
prikblikjes kosten bijna niets.
Maar ik ben geen fan van de hoge bouwvorm: brander op blik, daar weer een pan op.

Ik heb ooit ergens zo'n goedkope gasbrander (driepootje) gekocht met een slang er aan. En daar zat dan weer een adapter op zoals op de foto van @AWOL .
De brander paste ook in een trangia kopie van de ikea.

Zal het ding eens opzoeken en wat fotos maken.

Ik ervaar overigens geen problemen met de prikblikjes van de action in mijn gaslamp op prikblikjes.
 

Fridtjof

Survivor
Hier een foto van de verschillende blikjes.
De deukjes van Campingaz zijn hier zichtbaar (rechter blik).
Ik snap nu ook waarom de blikjes bij Ray zo ruk branden, de neppers van Campergaz bevatten alleen butaan, geen propaan...
Ik gebruik ze voornamelijk in de gaslamp, bij normale temperaturen, en dat gaat prima.
Campergaz.jpg
 

Robert

Diehard Prepper
Inmiddels even bij de kampeerwinkel geweest en het is me allemaal duidelijk nu... Ik ga hem gewoon bestellen. :eek:
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb de brander vandaag binnen gekregen en ik moet zeggen dat het mij niet tegenvalt. Voelt niet aan alsof het bij het minste of geringste uit elkaar zal vallen. Het enige waarvan ik mij kan voorstellen dat het binnen redelijke termijn problemen zal ontwikkelen is de piezo ontsteking maar dat acht ik het minst belangrijke onderdeel, de ontsteker deed het overigens prima, eerste keer raak.

De brander is alleen geschikt voor schroefbusjes met 'valve', prikbusjes gaat dus niet lukken. Maar past gewoon op 'onze' standaard cartridges. Degene die ik nu heb gebruikt is van het merk Camper Gaz 300 gram, €4,25 bij mijn lokale dump.

Melkpannetje met halve liter water kookte in 2 1/2 minuut. De potdragers zijn natuurlijk klein en een grote pan zal een probleem zijn qua stabiliteit. Maar zo zal deze brander oha ook niet gebruikt worden, gewoon wat water opwarmen en dergelijke.

Nu hoop ik nog een iets kleinere cartridge te vinden, en dan met name qua diameter, zodat de boel in mijn pannensetje past.

Voor €4,70 zonder verzendkosten wat mij betreft geen slechte aankoop.

IMG_0542.JPG

IMG_0540.JPG

IMG_0539.JPG

IMG_0545.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan