• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fiets op zonne- windenergie

boswachter

Survivor
Ben hard aan het sparen voor een elektrische trekkingfiets. Het liefst eentje die 45km/u kan. Alleen wil ik er de wereld mee over. Dus moet ik een fietskar volhangen met zonnepanelen. Verder zit ik nog te denken om energie op te wekken met behulp van de wind, lange afdalingen, warme en regen.

Heeft iemand nog ideeën? Heb zelf zo het vermoeden dat de techniek nog goed is, want de accu's kennen maar een actieradus van zo'n 100km. Ze zijn zwaar en het duurt uren voordat ze zijn opgeladen. Misschien over tien jaar dat de techniek is verbeterd?
 
D

Deleted member 197

Gast
Ik denk dat dat geen succes wordt om een accu op te laden met een zonnepaneel. Zal misschien 1 dag fietsen worden en 3 dagen opladen.

Wat je wel kan doen is een electrische bakfiets kopen (bijv de Riese & Muller Load Touring HS) en in de bak voorin een kleine diesel generator. Denk dat je daarmee de fiets accu snel vol hebt.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Je zou ook ‘s nachts kunnen fietsen en overdag je accu laten laden, heb je de hele dag de rijd om je zonnepanelen goed te richten.

Verder zou je onder weg je dynamo je accu kunnen laten laden :lol:

———————
perpetuum mobile :D sorry
 

martin

Mankinds only hope
Heeft iemand nog ideeën?

Ik zou het idee maar gelijk laten varen.
Het heeft niet veel zin om een opsomming te maken waarom dit nooit haalbaar zal zijn.
En nu we het toch over varen hebben, is varen (zeilen) dan niet een betere optie?
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik kan met mijn setup ongeveer 260km halen op 1 lading. Heb een 750watts bafang crankmotor met een 47v 22watt batterij er aan hangen. De snelheid is begrensd op 25km per uur dus hij gaat niet harder dan een gewone elektrische fiets maar rijd wel stukken zuiniger.
 

boswachter

Survivor
Ik zou het idee maar gelijk laten varen.
Het heeft niet veel zin om een opsomming te maken waarom dit nooit haalbaar zal zijn.
En nu we het toch over varen hebben, is varen (zeilen) dan niet een betere optie?
Je bedoeld een zeilfiets? Naast dat ik af en toe kajak heb ik geen ervaring met voertuigen die het water op kunnen. Maar zeilen is misschien ook een optie. Net zoals een velomobiel bestaand uit zonnepanelen. De techniek van de accu's en zonnepanelen zijn helaas nog erg slecht :( Ik wil zooo graag een alternatief voor mijn scooter. Alleen een scooter is erg duur. Heb een rijbewijs.
 

boswachter

Survivor
Maar alle gekheid op een stokje, je zou verwachten dat richting de TU studenten of het Eindhoven Solarteam je wel een zetje de juiste richting zou moeten kunnen geven.

https://www.tue.nl/universiteit/nie...s-werelds-eerste-gezinsauto-op-zonne-energie/
Kijk, en zo'n soort voertuig ben ik hard naar opzoek. Zal alleen niet binnen mijn budget vallen. 5.000euro heb ik over voor een voertuig die maandelijks heel weinig geld kost, en waar ik niet echt een goede conditie voor nodig ben.
 

Richard434

Prepper goeroe
Kijk, en zo'n soort voertuig ben ik hard naar opzoek. Zal alleen niet binnen mijn budget vallen. 5.000euro heb ik over voor een voertuig die maandelijks heel weinig geld kost, en waar ik niet echt een goede conditie voor nodig ben.
Investeer een deel van die 5000 euro in het opbouwen van conditie? ;)
 

Niels

Mankinds only hope
Ik denk dat je het systeem voor het opladen d.m.v. wind bij het afdalen niet rendabel krijgt.
Het kost meer energie om het steeds mee te slepen dan dat het je die enkele keer bij een afdaling opbrengt denk ik.
Voor de rest meer iets voor een fietsenforum denk ik oid :p.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Ik denk dat je het systeem voor het opladen d.m.v. wind bij het afdalen niet rendabel krijgt.
Het kost meer energie om het steeds mee te slepen dan dat het je die enkele keer bij een afdaling opbrengt denk ik.
Voor de rest meer iets voor een fietsenforum denk ik oid :p.

Toch zou dat niet hoeven, een motor kan ook een generator zijn. Dus met berg af, storm in de rug of zelfs afremmen kan je wel weer energie terug winnen. Maar ik heb hiervoor niet genoeg ervaring kennis.
 

boswachter

Survivor
Een gebruikte Toyota Prius koop je voor een bedrag onder 5000.
Dat is een auto wat maandelijks heel weinig geld kost? Een auto moet je wegenbelasting betalen, verzekering en dan ben je maandelijks al zo'n 150euro kwijt. Daar komt nog brandstof bovenop.....Nah, kan ik dus niet betalen. Ik wil een voertuig die maandelijks nauwelijks iets kost en waar je geen goede conditie voor te hebben. De velomobiel schijnt zoiets te zijn. Die dingen gaan altijd keihard. Met een gewone fiets moet je behoorlijk hard trappen om 30km/u te gaan en met een velomobiel is dat niet zo.
 

Ray

SHTF Expert
Dat is een auto wat maandelijks heel weinig geld kost? Een auto moet je wegenbelasting betalen, verzekering en dan ben je maandelijks al zo'n 150euro kwijt. Daar komt nog brandstof bovenop.....Nah, kan ik dus niet betalen. Ik wil een voertuig die maandelijks nauwelijks iets kost en waar je geen goede conditie voor te hebben. De velomobiel schijnt zoiets te zijn. Die dingen gaan altijd keihard. Met een gewone fiets moet je behoorlijk hard trappen om 30km/u te gaan en met een velomobiel is dat niet zo.
Wat je wilt bestaat niet. Er is een reden dat je ligfietsen zo weinig ziet, misschien moet je eens een testrit gaan maken bij een dealer. Met zo'n kap erover heen is helemaal een gedoe. Beetje wind en zo'n ding is niet meer te houden. Bovendien kosten die specialistische ligfietsen een bom duiten, zeker als er nog een fietskar bij komt. 'k Denk zelfs dat je met een auto goedkoper uit bent, want die kosten gelukkig geen 150 in de maand. Verzekering + MRB zit ik op 34 euro/mnd.

Goedkoop de wereld rond, doe je met een paar stevige wandelschoenen aan en maak je gebruik van de vervoersmogelijkheden die op je pad komen. Een fiets is misschien heel geschikt in NL, maar in bv Frankrijk of Spanje rijdt je meestal op de openbare weg tussen verkeer wat met een goede 100 voorbij komt en dat is geen pretje.
 

boswachter

Survivor
Wat je wilt bestaat niet. Er is een reden dat je ligfietsen zo weinig ziet, misschien moet je eens een testrit gaan maken bij een dealer. Met zo'n kap erover heen is helemaal een gedoe. Beetje wind en zo'n ding is niet meer te houden. Bovendien kosten die specialistische ligfietsen een bom duiten, zeker als er nog een fietskar bij komt.
Een velomobiel gaat juister harder met wind tegen dan een normale fiets. Een velomobiel is alleen hartstikke duur en daarom zie je ze nauwelijks.

'k Denk zelfs dat je met een auto goedkoper uit bent, want die kosten gelukkig geen 150 in de maand. Verzekering + MRB zit ik op 34 euro/mnd.
34euro per maand? Dat is geen geld! Voor de ov ben ik veel meer kwijt....Ik heb totaal geen zicht op hoeveel een auto (exclusief brandstof) kost per maand. Ik lees overal dat je voor een auto sowieso honderden euro's per maand kwijt ben. Dan kan ik inderdaad beter mijn vouwfiets pakken en de trein induiken.

Goedkoop de wereld rond, doe je met een paar stevige wandelschoenen aan en maak je gebruik van de vervoersmogelijkheden die op je pad komen.
Ja, ben ik met je eens. Alleen ik wil iets waarmee je niet al te afhankelijk ben van wat er op je pad komt. Daarom is mijn beste keuze toch: wandelschoenen + wandelkar + sportieve wandelstokken + fietskar + vouwfiets...Dan ben ik wel heeel mobiel. Ik zit alleen met het gewicht van water, eten en kampeerspullen..

Een fiets is misschien heel geschikt in NL, maar in bv Frankrijk of Spanje rijdt je meestal op de openbare weg tussen verkeer wat met een goede 100 voorbij komt en dat is geen pretje.
Ja, dat is zeker geen pretje. Vooral niet op zo'n berg waar hard word gereden en je het gevoel hebt dat dit op elk moment mis kan gaan....
 

Ray

SHTF Expert
Een velomobiel gaat juister harder met wind tegen dan een normale fiets. Een velomobiel is alleen hartstikke duur en daarom zie je ze nauwelijks.


34euro per maand? Dat is geen geld! Voor de ov ben ik veel meer kwijt....Ik heb totaal geen zicht op hoeveel een auto (exclusief brandstof) kost per maand. Ik lees overal dat je voor een auto sowieso honderden euro's per maand kwijt ben. Dan kan ik inderdaad beter mijn vouwfiets pakken en de trein induiken.
Er bestaat ook zijwind.

Voor autootjes tot 850kg op kenteken betaal je 20 euro per maand MRB en zonder schadevrije jaren hoogstens 20 euro WA premie. Heb je geen barrel met één jaar APK, maar wat beters bij elkaar gespaard en wil je die een beetje fatsoenlijk onderhouden, reken op nog zo'n 500 per jaar erbij.

Dus als je een tijdje spaart (voor de aanschaf) en in je budget zo'n 100 per maand kunt vrijmaken, kun je autorijden. Dan heb je het over Suziki Alto, Daithatsu Cuore, Fiat Panda, Peugot 101, Toyota Aygo e.d. types.
 

petroman

SHTF Expert
Daarom is mijn beste keuze toch: wandelschoenen + wandelkar + sportieve wandelstokken + fietskar + vouwfiets...Dan ben ik wel heeel mobiel. Ik zit alleen met het gewicht van water, eten en kampeerspullen..

Je fantaseert en verliest realiteite uit het oog.
Je kar en stokken en andere mooie dingen wegen meer dan je water.
Ook je schoenen zullen slijten en als je zo veel wil bewegen dan kost dat elke maand 100 euro aan nieuwe schoenen.

Een fiets die harder gaat bij tegenwind ?
Bestaat niet. Je krijgt niets gratis van moedertje natuur. Minder weerstand en relatief sneller dan iets anders vergelijkbaar? dat kan.
 

boswachter

Survivor
Je fantaseert en verliest realiteite uit het oog.
Je kar en stokken en andere mooie dingen wegen meer dan je water.
Ook je schoenen zullen slijten en als je zo veel wil bewegen dan kost dat elke maand 100 euro aan nieuwe schoenen.
Een wandelkar van Radical Design kan 40kg dragen. Mijn bikefriday vouwfiets weeg zo'n 12kg, tent 2kg, slaapzak 1kg, kookspullen 4kg, enz. Denk dat ik met gedroogde maaltijden en een goede waterfilter wel een week lang op vakantie kan met al mijn spullen...Moet toch wel lukken om binnen 40kg te blijven? Het is alleen de vraag of ik de wandelkar nog wel vooruit krijg als daar 40kg aan materiaal op ligt...

Een fiets die harder gaat bij tegenwind ?
Bestaat niet. Je krijgt niets gratis van moedertje natuur. Minder weerstand en relatief sneller dan iets anders vergelijkbaar? dat kan.
Een velomobiel gaat harder dan een gewone fiets als het de wind tegen zich heeft. Om een velomobiel vooruit te krijgen kost je ook minder inspanning dan wanneer je een gewone fiets vooruit moet krijgen.
 
Bovenaan