• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fluitende petroleumlaserkachel

marzman

Diehard Prepper
Mijn petroleumkachel begint na 1,5 jaar gebruik steeds vaker te fluiten (nu bijna continu eigenlijk). Het is een Toyoset LC3010 (maar eigenlijk komt het allemaal uit de Zibro-fabriek in Japan). Bij Zibro vind ik dat dit komt door niet originele brandstof. Ja dat kan wel kloppen, er zit gezuiverde petroleum in van de tank (0,65 euro de liter, dus ik heb die kachel al lang terugverdient), maar Zibro geeft verder niet aan hoe het op te lossen is.

Dit zal de filter zijn? Die heb ik eigenlijk nog nooit schoongemaakt, in de handleiding stond volgens mij ook alleen iets over de stoffilter aan de achterzijde. Hoe maken jullie de brandstoffilter schoon eigenlijk?
 

Ray

SHTF Expert
Er zit twee jaar garantie op die Toyosets, dus wellicht kun je daar nog wat mee.

In de handleiding staat simpelweg dat je het brandstoffilter leeg moet kloppen op een hard oppervlak en nooit met water reinigen. 't Ding is er ook alleen om grove vervuiling tegen te houden, weinig kans dat je probleem daarmee te maken heeft.

Handleiding LC3010: https://www.gebruikershandleiding.com/Toyoset-LC-3010/preview-handleiding-923737.html

'Fluiten' heeft meestal met de verhouding brandstof zuurstof te maken, als er een luchtfilter in zit, deze schoonmaken of vervangen. Als het iets met het laser gedeelte heeft te maken, wordt het lastiger en waarschijnlijk ben je dan aan een nieuwe sproeier toe.

Nog een tip, veel ellende komt voort uit het niet leegmaken van de brandstof na het stookseizoen en het ding zo in de opslag zetten. Alle brandstof, ook onderin de kachel moet eruit als je hem voor een tijdje weg zet. Petroleum trekt water aan en dat mengsel helpt rap een laserkachel om zeep. Een traditionele petroleumkachel met een pit/kous/lont laat ik altijd onder toezicht helemaal leeg branden, bij de LC3010 wordt leegpompen aangeraden in de handleiding.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Bedankt. Ik denk dat een plastic stuk op de achterkant het luchtfilter is, ik zal dat er morgen (hij staat nu aan, en hij moet dan eerst afkoelen) eens afschroeven. Er staat wel iets in de handleiding over een stofzuiger, maar of dat gewoon over de buitenkant moet of dat het er af moet dat staat er niet heel duidelijk. Meestal staat er dan wel een plaatje met welke schroeven je los moet draaien als iets er af moet.

Ik verwacht niet dat garantie claimen nodig is.

Bedankt voor de tip van het leeg laten lopen trouwens, ik dacht dat die tips vooral waren omdat de brandstof achteruit ging. Ik kan het hevelpompje natuurlijk ook gebruiken om hem leeg te pompen ipv vol, dat kan dan gewoon terug de jerrycan in.

[edit]Inmiddels alles schoongemaakt. Het plastic ding aan de achterkant had ik er toch maar afgeschroefd. Maar het stelt niet zo veel voor als 'filter'. Ik heb het maar weer teruggeschroeft en er langs de buitenkant een stofzuiger langs gehaald. Ik denk dat de handleiding dat bedoelt, na een tijdje begon hij dan toch terug te fluiten.

De brandstoffilter heb ik ook schoongemaakt. Met een droog stuk keukendoek, want van eruit tikken zoals in de handleiding is niet echt sprake. Er zat wat drap op de bodem gedrenkt in petroleum. Het is weer wat schoner in elk geval. Na 1,5 uur begon de kachel terug te fluiten, hopelijk dat versere petroleum het oplost als deze op is (dit is petroleum die ik in maart gekocht heb).
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

marzman

Diehard Prepper
Het fluiten is weg trouwens, ik heb nog een keer gestofzuigt langs de achterkant en er zit nu petroleum in die ik twee weken geleden gehaald heb. Het fluiten gebeurde ook alleen op de laagste stand als het kacheltje helemaal teruggeschakeld was naar 0,8 KW.
 

marzman

Diehard Prepper
Nog een late update, want ik kan het fluiten reproduceren en weet waar het aan ligt. Als de deur van de kamer op een te kleine kier staat gaat de kachel fluiten, zet ik de deur verder open dan fluit hij niet. Dus het heeft wel te maken met de aanvoer van lucht, maar niet met stof in de plastic filter (overigens geven mijn CO meters dan niks aan en ook de kachel heeft een ingebouwde beveiliging).
 
Bovenaan