• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gas en electra

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik heb net als veel anderen de “pech” dat mijn energiecontract gaat aflopen.
Eind dec.

Nu ben ik aan het kijken waar ik dit opnieuw kan afsluiten en uiteraard zo voordelig mogelijk.
Ik betaal 24 cent ongeveer voor stroom en 78 cent voor een kuub gas.

mijn aanbiedingen varieren van 3 jaar vast voor slechts 132 cent per kuub gas tot 184 cent per kuub gas voor 1 jaar vast.
Mijn rekening gaat van 150 per maand naar 300 per maand, daar kan die kort8ng van Rutte niet tegenop.
Kies ik voor 1 jaar vast gaat het naar de 380 a 400 euro per maand.

variabel kan ik nagenoeg nergens afsluiten en als ik er 1 gevonden heb zit ik o0 212 cent per kuub.

wie moet ook verlengen? En waar kun je een fatsoenlijke prijs krijgen?
Misschien mis ik nog wat goedkopere leveranciers
 

Ray

SHTF Expert
Dat is behoorlijk kut op dit moment als je vaste contract afloopt en je een nieuwe moet afsluiten. Overigens, als je geen nieuw contract afsluit, wordt je huidige contract automatisch variabel. Je zou eens kunnen uitrekenen of het niet verstandiger is om tot de lente niets te doen.

Voor het zoeken naar een nieuw contract gebruik zelf altijd gaslicht.com en omdat ik iedere jaar opnieuw voor mezelf en m'n pa die aanbiedingen ook bij andere vergelijkers en de energieboer zelve controleer, weet ik dat gaslicht.com betrouwbaar is. Maar ook daar schrik je je dood. Voor het gemiddelde 3500 kWh en 1500 m3 ben je nu al 3244 per jaar kwijt, dat is het dubbele van normaal.

Wel heb je nog de mazzel dat je nog een halve winter het oude contract hebt.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik stook nu wat meer millieuvriendelijk bruinkool briketten.
Stinken als de hel maar de cv staat uit.

en ja ik heb dus snel een slimme meter laten plaatsen om automatisch variabel te kunnen krijgen.
Denk dat ik in juni of juli wel betere tarieven kan krijgen
 

Ray

SHTF Expert
Dat moet je met uitleggen @Hermanusb, een slimme meter voor variabele tarieven is compleet nieuw voor mij.

Het Slim in de slimme meter is uitsluitend dat hij de standen draadloos communiceert.
Variabel of vast ken ik alleen van de contracten, waarbij het variabele tarief twee keer per jaar wordt bijgesteld naar de huidige prijzen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier in België is er een slimme meter, om je meer te laten betalen,
de meter niet meer terugdraait bij zonnepanelen, en anders nergens voor.
O ja, extern aflezen.
Binnenkort om je piekuren dubbel te laten betalen. (werkende kunnen niet zomaar kiezen wanneer te wassen, eten, etc.)
Hier in België is er een slimme meter alleen voor de slimme/legaal criminele stroom leverancier.
 

PBear

Mankinds only hope
Hier in Polen zijn de energieprijzen ook verhoogd, maar niet zo dramatischals in NL lijkt het. De prijs van Diesel is in de loop vaan 1 jaar omhoog gegaan van c.a. 4 zloty (maart 2020) naar 6 zloty (oktober 2021) ofwel van ca. 1 euro naar 1,50 euro. Benzine kost maar een paar centen per liter meer.

Gister een nieuwe 11 kg gasfles gekocht, waarvan de vulling 65 zloty kostte (in het dorp kost die nu 68 zloty), tegen een 11 kg vulling in mei 2021 van 57 zloty in het dorp. Dat komt grofweg neer op 19 procent meer. Afgelopen jaar zijn er 4 vullingen van 11 kg gas verbruikt.
Nu gebruiken we gas enkel om te koken en zo nu en dan als bijverwarming, als het niet koud genoeg is om de houtkachel te stoken.

Hoeveel de elektriciteitsprijs verhoogd zal worden, weet ik op dit moment nog niet. Thans kost het me 0,65 zloty (c.a. 15 eurocent) per KWh. Ons gemiddelde verbruik is c.a. 1600 KWh per jaar. Zo nu en dan schakelen we in dit jaargetijde onze 900 Watt elektrische vloerverwarming in en dan loopt het verbruik heel wat sneller op. Aan brandhout had ik afgelopen stookseizoen aan 3 kuub krap genoeg. Voor dit stookseizoen heb ik 4 kuub ingekocht voor c.a. 600 zloty (c.a. 150 euro).
De totale energiekosten voor 1 jaar kwamen dus op c.a. 470 euro uit voor ons goed geisoleerde huisje met 22 m² vloeroppervlak.

Voorheen in mijn huis in NL met energielabel C was ik aan gas en elektra per maand ca. 100 euro kwijt, wat overigens ook onder het gemiddelde verbuik lag. Als ik nu nog in NL had gewoond, zou het met 2 personen rondkomen van partner-AOW met een mini-pensioentje - samen goed voor net 1000 euro per maand - toch wel problematisch zijn geworden met de verdubbeling van de energiekosten. Uiteraard der wet als eigen-huis-bezitter geen enkele subsidie.
Thans lukt het nog om zonder enige subsidie te wonen, alle vaste lasten te voldoen, te eten en ook nog een autootje te rijden.

Mijn buurman stookt overigens nog wat goedkoper. Hij sprokkelt hout uit het bos in de buurt, wat hem geen geld kost. Hij heeft een gaskooktoestel, maar gebruikt dat alleen als hij zijn tegelkachel niet stookt. Met elektra is hij nog heel wat zuiniger dan wij, want geen diepvries en koelkast en slechts 2 LED-lampjes van misschien 7 watt in huis. Het meeste verbruik gaat waarschijnlijk naar zijn TV en zaagbank, waarmee hij het brandhout inkort.

Gister hadden mijn buurman en ik het over de gestegen energieprijzen. Hij houdt wel van een grapje en vertelde het verhaal van een man die bij de kolenhandel een zak met 50 kg steenkool kocht. De kolenboer keek hem verbaasd aan en zei dat de meeste klanten de steenkool per ton inkochten en niet oer kilo. Waarop de man antwoordde, dat als hij het koud kreeg, de zak met kolen over zijn schouder slingerde en een paar keer om het huis rende. Daar kreeg hij het ook wel warm van.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Dat moet je met uitleggen @Hermanusb, een slimme meter voor variabele tarieven is compleet nieuw voor mij.

Het Slim in de slimme meter is uitsluitend dat hij de standen draadloos communiceert.
Variabel of vast ken ik alleen van de contracten, waarbij het variabele tarief twee keer per jaar wordt bijgesteld naar de huidige prijzen.

dat is simpel.
Je kan geen variabel krijgen als je geen slimme meter hebt,
Zonder slimme meter is het automatisch 1 jaar vast.

probeer het maar.

daarnaast, met variabel contract betaal je het daadwerkelijke verbruik,
Het tarief is per jaar 2 keer vastgesteld, maar je betaald wat je die maand gebruikte.

geen voorschot meer dus.
Nadeel.
In de winter kan de rekening stevig oplopen.
De rest van het jaar betaal je bijna niks omdat je weinig verbruikt.
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat het een combinatie is.
De slimme meter en met name het op afstand uitlezen wordt nu gebruikt als voorwaarde voor een variabel contract omdat de leverancier dan op de door hem/haar gewenste tijdstip/periode jouw meter kan uitlezen.
Heb je een domme meter dan moet de verbruiker (u en ik) de meter aflezen, stand doorgeven etc. dat is meer rompslomp.
Ik weet niet wat de minimale variabele periode is maar je zou bij wijze van spreken kunnen werken met dagprijzen.
Verder is het natuurlijk wel makkelijk want dag/nacht kennen we al maar we kunnen nu ook gaan draaien aan de knop daluren/piekuren. Dus als iedereen thuis komt rond 18:00uur dan is de gas/elektra prijs wat hoger dan overdag.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Yepp.
Ik ga trouwens van 140 per maand naar 280 per maand bij jaar contract of ruim 300 bij variabel.
Geloof mij maar, iedereen gaat deze verhoging krijgen.
Vandaag 80 duizend klanten verplicht overgezet naar eneco omdat hun leverancier niet meer kan leveren.
Al deze mensen gaan minimaal het dubbele betalen.

contracten stellen niks meer voor.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@petroman

de slimme meter is makkelijk uit te lezen, dat is voor de leverancier lekker.
Maar bij variabel contract kun je ervoor kiezen om maandelijks te betalen wat je echt verbruikt hebt.
Dat kan enkel bij slimme meter als ze hem kunnen uitlezen.
 

Ray

SHTF Expert
Maar je krijgt geen maandelijks variabel tarief, dat staat gewoon voor een half jaar vast. Een variabel contract houdt in dat twee keer per jaar de prijzen bijgesteld worden. Er was trouwens wel eentje die het al per 1 november deed omdat hij in de voorwaarden had staan dat dit ook op andere momenten mocht. Dat is wel even uitkijken bij het afsluiten van een variabel contract.

Zelf ga ik gelukkig niets merken van deze verhoging. Ten eerste omdat ik geen gas heb, alleen elektra. Ook elektra wordt duurder maar ik wek veel meer op dan ik verbruik en dus geldt de salderingsregeling nog twee jaar. Wat een kWh kost is voor mij dus niet van toepassing.

Alleen wat terug geleverde kWh's opleveren is voor mij interessant bij een contract. Ik vond er eentje die nog 11 cent geeft, en heb daarom mijn contract vorig jaar voor drie jaar vast laten zetten. Als de stroomprijzen hoog blijven, gaat die vergoeding misschien wel omhoog. Daar kijk ik naar, ik ben stroomproducent en zodra ik elders meer kan krijgen is het misschien de moeite waard mijn contract open te breken.

Overigens is dat voor mij geen winst omdat ik niet de eigenaar ben van de panelen. Ik moet de woningbouw EPV betalen voor die zonnepanelen/isolatie/warmtepomp/WTW ventilatie. Ik speel ongeveer quitte t.o.v. de oude situatie met CV op gas en zonder panelen. Het enige voordeel is dat ik geen last heb van deze energiecrisis met zo'n NOM woning.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Het variabele betekend ook dat ik maandelijks kan opstappen als ik ergens anders goedkoper terecht kan,
Het is me eindelijk gelukt.

als ik nu voor een jaar zou vastzetten zit ik volgende winter met het zelfde gezeik.
Kan beter op 1 juli een contract afsluiten want de gasprijzen zijn dan normaal een stuk lager.
 

petroman

SHTF Expert
Ik hoorde net dat Poetin heeft toegezegd dat de gasvoorraden in o.a. Duitsland en Oostenrijk (extra snel/vol?) worden gevuld.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik zou overwegen het even door te laten lopen (waarschijnlijk zetten ze je ook op variabel, het ligt er een beetje aan welke prijs ze je geven en wat het kost bij concurrenten). En dan in januari eventueel kijken (dan zijn er nieuwe prijzen).

De goedkopere providers gaat nu ook alles mis. In Belgie is Mega (daar zat ik vorig jaar zelf nog bij, overgestapt omdat ik dat elk jaar doe al waren ze goedkoper dan de provider waar ik naartoe ging) dagelijks in het nieuws (zet mensen van vast over op variabel, voorschotten van 500 euro per maand, telefonisch onbereikbaar) en in Nederland gaat het fout bij Welkom Energie die zijn vergunning kwijt is (en in de UK zijn er al zes failliet hoorde ik).
 
Bovenaan