• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gevolgen zonnestorm, iets om rekening mee te houden?

Bosjesvrouw

Elementary prepper
Na een uitzending bij discovery chanel over zonnestormen, ben ik wat gaan neuzen op internet.
Kwam ik het volgende artikel tegen:
http://www.weerstation-lemmer.nl/zonnestorm-de-gevolgen.html

Blijkt dat het zomaar kan gebeuren dat er 10 jaar geen stroom meer mogelijk is. Auto' s doen het dan niet meer maar ook zonnepanelen, zaklampen.......alles met/ op stroom niet.
Hoe bereid je je hier op voor?
En zijn hier mensen die daar rekening mee houden? ?
 

Myronprps

Prepper goeroe
Hoe bereid je je hier op voor?

Kan bijna niet, het beste wat je kunt doen is zorgen dat mocht het absoluut nodig zijn jij jezelf kunt onderhouden dmv een moestuintje en dieren houden. Zelfs als je dit kunt ga je na een tijdje te maken krijgen met ziektes en ongelukken die je erg slecht zonder hulp van buitenaf kunt behandelen tenzij je dokter bent. Plus het feit dat als mensen doorkrijgen hoe goed je het hebt zij ook wel vinden dat je dat mag gaan delen goed of kwaadschiks.
 

logan1202

Prepper goeroe
Er zijn op de wereld genoeg mensen die zonder stroom leven. Dus het zal niet het einde van de wereld zijn. Dat het een enorme omschakeling wordt en in het begin een chaos is zeker.
Hoe bereid je je er op voor? Goede vraag, want is een houtkachel in een rijtjeshuis zonder schoorsteen te maken en wat vinden je buren van je buiten wc achter in de tuin?
 

petroman

SHTF Expert
De titel van de docu is Dark side of the sun.
Rode draad daarin is de technology die ontwikkelt is en wordt om een "zonnestorm" te voorspellen. Maar nergens heb ik gehoord hoe lang van te voren cq. Hoeveel tijd heb je dan als je een uitbarsting ziet/ meet.
Verder werd gemeld dat als maatregel alle satelieten bv uitgeschakelt werden net zoals de energie centrales. De indruk werd gewekt dat dat de oplosing zou zijn.

@Bosjesvrouw, bij een totale instorting van de energie, communicatie (gsm) en data stromen kan je je zoals @Myronprps al schrijft niet voor bereiden. Anders dan langdurig camperen en veel handarbeid. Bij kleinschalige uitbarstingen kan een EMI afscherming soelaas bieden. Over EMI/EMC en met name afscherming voor de gewone man/vrouw, is al veel geschreven.
 

Ray

SHTF Expert
niet alleen zonnestormen kunnen EMP veroorzaken, er zijn berichten dat bepaalde satellieten uitgerust zijn met EMP veroorzakende apparatuur.
http://www.newsmax.com/LarryBell/north-korea-nuclear-satellite/2016/02/22/id/715456/

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Alleen middels een nucleaire explosie kun je de benodigde energie opwekken. Noord Korea zit op het niveau zit dat ongeveer de helft van de lanceringen van het draagsysteem lukt en dan nog rustig een paar honderd kilometer elders land dan gepland. Na Zuid Korea lijkt het dat ze graag nu Japan zouden willen bereiken met hun raketten, maar dat blijkt al lastig.

Tactisch precies een locatie nuken ergens in de VS of Europa, dat lijkt voor Noord Korea nog een paar decennia toekomst muziek, als de andere grootmachten het überhaupt zover laten komen. Noord Korea zie ik overigens eerder ten onder gaan aan zichzelf, het land is compleet afhankelijk van zijn buren, kan geïsoleerd niet overleven, maar maakt zelfs ruzie met China, die hun achterlijke neefje ook wat irritant beginnen te vinden.
 

sterredag

Prepper goeroe
.......Maar nergens heb ik gehoord hoe lang van te voren cq. Hoeveel tijd heb je dan als je een uitbarsting ziet/ meet........

Ik meen me te herinneren dat de tijd tussen een zonnevlam en het bereiken van de aarde door deze zonnevlam ongeveer een dag is. Een en ander natuurlijk ook iets afhankelijk van de precieze afstand van de aarde ten opzichte van de zon. En ook de precieze locatie van de zonnevlam. Deze zonnevlam uit 2012 deed er anderhalve dag over. Maar als ik ga rekenen met afstand en snelheid kwam ik uit op 18 uur.

Deze laatste tijd gold ook voor de grootste door ons gemeten en geregistreerde zonnevlam.

http://www.heteindevandewereld.nl/zonnevlam.html

Dus hou rekening met minimaal 12 uur en maximaal 2 dagen ongeveer.
 

petroman

SHTF Expert
Was ook meer een hypothetische opemrking. Je hebt een docu en er wordt van alles geroepen maar die info miste ik.
Terwijl dat ik mijn ogen wel cruciaal is.
Ik vermoed dat de snelheid van de materie deeltjes ook een afhankelijkheid heeft met de grote van uitbarsting. Dus hoe groter de uitbarsting, hoe sneller de materie reist, des te korter de tijd en des te groter de inpact. En met welke zijde van onze aardkloot de klap opvangen en het jaargetijde en, en.

Drie dagen om een bunker in te komen hhmm, ga even zoeken.
 

HenkV

Survivor
Je kunt je gratis abonneren op een mailservice. Je krijgt dat als er sprake is van extra zonneactiviteit een paar dagen van te voren een mail die je waarschuwt.
Afgelopen dagen kreeg ik dus mail, en vanochtend onderstaande mail. Gemiddeld krijg je er denk 2 a 3 per maand, en wat vaker als het de kant van de aarde op komt :)


:Issued: 2017 Mar 30 0656 UTC
documentation at http://www.sidc.be/products/presto
#--------------------------------------------------------------------#
# FAST WARNING 'PRESTO' MESSAGE from the SIDC (RWC-Belgium) #
#--------------------------------------------------------------------#
As expected, the arrival of the high speed stream (HSS) from the recurrent negative polarity coronal hole (CH) 27-Mar-2017 lead to the 2nd episode of a geomagnetic disturbance. Kp index reached minor storm levels (Kp=5) during 03:00-06:00 UT time interval today (30-Mar-2017) due to the persistent high speed solar wind speed varying mainly around 630 km/s during the past 24 hours. However local K Dourbes index is ranged to 2 - 3. Total Interplanetary Magnetic Field value is around 5 nT. Bz variations are ranged between +4 nT and -4 nT.

The geo-environment is expected to return to conditions ranged from unsettled to active (Kp index from 3 to 4).
#--------------------------------------------------------------------#
# Solar Influences Data analysis Center - RWC Belgium #
# Royal Observatory of Belgium #
# Fax : 32 (0) 2 373 0 224 #
# Tel.: 32 (0) 2 373 0 491
 

A.N.

Senior Prepper
Je kan eventueel de voor jouw belangrijke elektrische apparatuur opslaan in een Faraday kooi.
Denk bijvoorbeeld aan een radio (zodat je gelijk kan luisteren als dat hersteld is), zaklamp en klein zonnepaneel om batterijen op te laden.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
F

forumlid 1447

Gast
Heeft er iemand aan de poldergemalen gedacht, zonder stroom en competoeter , helaas 55% van NL.
En waarom kan men zich niet voorbereiden?
Eten, drinken, moestuin voor de langere termijn.
Duiven fokken als ratten. Ratten zijn eetbaar.
Duiven los laten vliegen, want voer??????
Langdurig vuur wordt de uitdaging ,maar verder, ieder die nadenkt over een Bol en Bugout,
moet zich grotendeels gelijkmatig voorbereiden.
Alleen in je eigen huis en tuin, (Balkon??), want vluchten is geen optie.
Een jaar low profile, en de wereld draait gewoon door, zonder veel stroom.
Ik neem aan dat na een jaar de meeste criminelen , en onvoorbereide mensen wel verdwenen zijn.
Ziekte’s zullen vooral difterie, cholera, pokken etc. zijn , en dat heeft de mensheid ook overleeft.
Eerste prepmateriaal, kaarsen, voor in de winter.
Zaden, watervoorziening, kooien voor levend voedsel te bewaren.
Handgereedschap, spijkers, schroeven, slijpmateriaal, ..............
Hoeveel kogels heeft de gemiddelde jager met vergunning?
Dit is dus ook binnen een jaar gedaan.
 

Henkes1234

Elementary prepper
Ook ik heb mij verdiept in de gevolgen van een zonnestorm, waarbij ik opmerk dat er weinig mensen bij stil staan dat dit altijd en overal kan gebeuren.
Wat ik voor me zie is een uitval van alle elektronische systemen wat betekent dat we geen distributie van energie, voedsel, en drinkwater meer hebben. Internet/communicatie ligt eruit, vervoer wordt ook moeilijk. Na een tijd zullen er bendes ontstaan die plunderend rond trekken om in hun eigen behoeftes te voorzien. Iedereen die zelfvoorzienend is en in t bezit van voldoende voorraden zullen in zekere zin een doelwit zijn, er valt iets te halen namelijk.
Daarom lijkt mij een verdedigingsstrategie erg belangrijk, bescherm wat je hebt want in een anarchie geldt de wet van de sterkste.
Diegene die zichzelf kan beschermen en met flexibiliteit kan anticiperen op de nieuwe situatie, heeft de meeste kans om te overleven.
Dit is natuurlijk een verschrikkelijk scenario, maar wel realistisch lijkt me en zoals ik begon...het kan altijd en overal gebeuren.

Als sportschutter kan ik antwoord geven op de vraag in het vorige bericht, bij volledige wapenvergunning mogen er 5 wapens en max 10.000 patronen thuis in een kluis bewaard worden.

Stay Safe
Gr. Henk
 

petroman

SHTF Expert
Kan je ook uitleggen hoe je tot je conclusie gekomen bent?
Wat is het effect van de van allem gordel, aardmagnetisme, seizoenen etc., wat voor vermogen heb je nodig en hoe groot is de kans daarop ?
Hoe gaan die bendes rondtrekken, al het vervoer, op fietsen en paard en wagen na, werken niet meer.
Zijn er sinds het fenomeen bekend is ook tegenmaatregelen genomen ?
Zo maar wat vragen die bij mij opkomen bij het lezen van je stukje.
 

Henkes1234

Elementary prepper
https://www.scientias.nl/aarde-werd-bijna-2700-jaar-geleden-getroffen-door-zeer-zware-zonnestorm/
de zeer krachtige zonnestormen zijn gelukkig zeldzaam, maar zal een keer plaatsvinden.
Bende vorming lijkt mij een logisch proces als gevolg en combinatie van chaos en honger. Criminelen zoeken elkaar op om zo sterker te staan in hun overlevingskansen, misschien dierlijk instinct, misschien gewoon opportunisme. Er zijn genoeg rollende vervoermiddelen beschikbaar getrokken door bijv paardenkrachten en anders de benenwagen. Uiteindelijk zullen de systemen zich herstellen, wat kapot is kan gerepareerd worden.
Gr. Henk
 
F

forumlid 1447

Gast
Paardenkracht? Hoeveel paarden zijn er nog?
Ik woon hier in het buitengebied, ben bang dat we de politie van hun varkens moeten jagen.
Die 5 paarden die ik hier in een straal van 5 km zie,
zijn niet echt geschikt voor bendevorming.
En koeien zijn niet geschikt als rijdier.
Geiten/bokken kar zou nog kunnen.
Maar even iets anders gaat een bougie kapot van zonnestorm.
Kan een brommer maken , dus alleen brandstof is het probleem.
Moet dan wel een oude Zundapp, Kreidler of Puch zijn. ;) ;)
 

Henkes1234

Elementary prepper
Paardenkracht? Hoeveel paarden zijn er nog?
Ik woon hier in het buitengebied, ben bang dat we de politie van hun varkens moeten jagen.
Die 5 paarden die ik hier in een straal van 5 km zie,
zijn niet echt geschikt voor bendevorming.
En koeien zijn niet geschikt als rijdier.
Geiten/bokken kar zou nog kunnen.
Maar even iets anders gaat een bougie kapot van zonnestorm.
Kan een brommer maken , dus alleen brandstof is het probleem.
Moet dan wel een oude Zundapp, Kreidler of Puch zijn. ;) ;)
Ik heb zelf een tractor van 1971, dat soort zal het overleven, weinig elektronica. De moderne auto’s van tegenwoordig kun je afschrijven met de boordcomputers.
Vraag mij wel af wat de schade zal zijn aan elektronica en in hoeverre dat herstelt kan worden. Is bijv de startmotor en accu van mijn tractor ook kapot? Als ik de accuklemmen losmaak van te voren, overleven ze dan de zonnestorm?
Echt voorbereiden op een zonnestorm lijkt mij iig erg moeilijk
Gr. Henk
 
F

forumlid 1447

Gast
Reserve accu in kelder, in metalen kist (faraday) en je maakt al veel kans.
Gooi er wat bekabeling bij en niemand laten weten.
Verder handgereedschap , en verstel- en herstelmaterialen in huis.
Zaden die je tussen het opgroeiend onkruid in je omgeving zaait ,
en je overlevingskansen groeien weer.
Plantenkennis als voedsel bron.
Visdraad, haken, etc.
Vallen voor voedsel, kolen en metalen voor gereedschappen maken. (leren mee werken),
En heb je het nodig, oké, heb je het niet nodig, een vaardigheid erbij is een verrijking van het leven.
Leer met vallen, om ratten te vangen (wettelijk toegestaan).
Lukt overigens ook met een mollen klem. :rolleyes:
 

petroman

SHTF Expert
Dus 2700 jaar geleden werd de aarde bijna getroffen, dat is de titel.

Er zal ook eens een meteoriet vallen,
ook zal er eens een supervulkaan uitbreken,
ook zal er eens een alien armada aankomen.
Allemaal mogelijkheden.

Maar hoe groot is die kans van een zonnevlam chaos nu?
Dat zie ik niemand schrijven, een eruptie van energie groot genoeg dat het een probleem wordt,
dan hoeveel wordt er afgevangen door de natuurlijke barrière,
de aarde draait rond,
de aardas staat scheef,
en dan draaien we om de zon heen.
Hoe groot is dan de kans dat dit allemaal te samen komt in één ogenblik en dan mijn elektronica frituurt?
En dan niet door de aansluiting zelf, zoals bij een bliksem inslag , maar door de lucht (slechte geleider), en dan nog sterk genoeg om een heel continent plat te leggen.
Met een heleboel "als" achter elkaar zou het het best kunnen maar ik denk dat het lastig wordt.

De meeste grote blackout's zijn nog steeds het gevolg van een opstapeling van extreme componenten: slecht netwerk, overbelast netwerk, enorme vraag naar energie.
ALS er dan ergens een schakel bezwijkt dan stort alles ineen.

Ik denk dat de kans om door de bliksem getroffen te worden groter is, en dodelijker.
En wie treft daar maatregelen tegen?
 

drent

Diehard Prepper
Als ik de verhalen over zonnestormen goed begrijp, maakt het contact met ons stroomnet en dat heeft juist heel weinig weerstand. En omdat het stroomnet die extra krachtbron niet kan afvoeren gaat het voltage omhoog met doorgebrande electronica tot gevolg. Een emp (via hoog ontplofte nuke) zou net zo iets doen. Simpele electronica en wat niet ingeplugd zit zou daar tegen moeten kunnen, maar de grote transformators die tussen productie en 1e stap transport zitten bv niet.
In de huidige omstandigheden is een cyberaanval, slecht weer of een menselijke fout veel waarschijnlijker. Enkel al omdat de 1e lastiger te bewijzen is en dus verhalen schade oid geen optie. De 2e door de veranderende weerpatronen en de 3e door de bezuinigingen, complexiteit van de systemen, de overbelasting en de leeftijd er van. Er komen aardig wat geluiden over dat de stroomnetten ook hier aardig in de richting gaan van werkend dankzij ductape en schietgebedjes. Wat de wetgeving ook zegt, zoveel reserveonderdelen zijn er niet beschikbaar en de grote kritische stukken maken kost tijd, evenals het installeren er van.

Ongeacht de oorzaak is het kijken naar hoe lang/ver kom ik zonder stroom zeker een goede bij het maken van prepkeuzes.
 

logan1202

Prepper goeroe
Ik denk dat de kans om door de bliksem getroffen te worden groter is, en dodelijker.
En wie treft daar maatregelen tegen?

Daar helpt een alu hoofddeksel niet tegen?

Of het nu veroorzaakt wordt door een zonnestorm of EMP of wat dan ook, een stroom storing op landelijke of grotere schaal brengt meer problemen met zich mee dan het niet starten van je auto. Veel fabrieken vertrouwen op computer of anders door stroom aangestuurde afsluiters en kleppen. En dit niet alleen in de broodfabriek maar ook bij chemiebedrijven. En daar ligt een explosie voor de hand. Als je een lijst maakt van alles wat stroom verbruikt kom je erachter dat je auto het minste probleem is. Een lijst van oorzaak en gevolg. Oorzaak: geen stroom. Gevolg geen: water, gas, licht, polderbemaling, telefoon, internet, geld( bekijk de storing eens als je niet kan pinnen), benzinepomp, tv, enz. En dit is nog afgezien van alle gebraden elektronica in auto's door je zonnestorm.

Anders dan plaatsen waar ze koken op hout en nog achter de hut in het veld schijten, zijn we hier helemaal afhankelijk gemaakt van stroom.
Tegen een tijdelijke stroomstoring kan je preppen. Maar iets wat ons terug gooit naar de middeleeuwen is wat anders.
 
Bovenaan