goedkope pan voor kolen /houtvuur

Discussie in 'Vuur, Verwarming, Verlichting en Energie' gestart door neoclyps, 22 oktober 2018.

1. neoclyps

neoclyps Survivor

Ik ben op zoek naar een goedkope pan van 20 cm waar ik tijdens bushcraft uitjes en wildkamperen
    fatsoenlijk mee kan bakken op hout/kolenvuur , mijn oog is op deze gevallen vooral vanwege de lage prijs.

https://www.lidl-shop.be/nl-BE/ERNESTO-Keramische-pan-20-cm/p100225975

Deze is licht en goedkoop ( hier 7.99) en al in zwarte uitvoering in de winkel
    kan tot 250 graden (greep 160)

heeft iemand ervaring met dit soort pannen voor dit soort uitjes?

Hoewel ik veel rvs pannetjes in iets kleinere afmetingen heb uit billycans en messtins ben ik het aardig zat om steeds alles als een arend in de gaten te houden in de rvs pannen , het lijkt wel of alles aanbrandt ( behalve soep en water) als ik even niet oplet.
    Ik bak met margarine en kokosolie.

Als ik in dit seizoen en later in het bos bivakkeer en het sneller donker is vindt ik het avondeten een beetje het hoogtepunt vandaar dat het wel lekker vindt als ik dat deel wat kan verbeteren.

PBear en J.J vinden dit leuk.
  2. frans81

frans81 SHTF Expert

Ik wil zo'n pan uit jou link nooit meer pff .
    Prijsklasse zegt al genoeg . Op het fornuis vind ik ze dus waaaardeloos en de keramische coating bestaat slechts uit een DUUR woord .

Lidl/ Action/ Bazar / Aldi enzo verkopen deze low budget dingen .

Koop in 1 keer iets goeds . Desnoods second hand.

Een RVS pan moet eerst zeer heet zijn eer je gaat bakken .

Daarna langzaam hoger op het vuur of vlam naar beneden .

Dan bakt niets aan .

En vlees droog deppen , eer je het in de pan doet .

Voor op hout vuur dus zeer zeker niet die Lidl pan .

Blauwbaard, Lai en neoclyps vinden dit leuk.
  3. petroman

petroman SHTF Expert

Ik zou beginnen met een vol stalen pan uit de buget markt.
    En ver weg blijven bij alles met een coating, teflon, keramiek, emaille.

frans81 vindt dit leuk.
  4. Tanfana

Tanfana Last (wo)man standing Admin

Heb je al bij een kringloopwinkel gekeken?

Lai en frans81 vinden dit leuk.
  5. wildemossel

wildemossel Diehard Prepper

Ik sluit me aan bij @petroman , maar neem er dan 1 met 2 kleine grepen, geen steel. Die zijn rotmoeilijk in te pakken en mee te slepen. Denk bv aan een gebruikte kleine dutch oven...

6. Larik

Larik Diehard Prepper

Voor zover ik weet kan op kolen alleen met gietijzeren pannen.
    Tenminste, als fanatiek bbq’er ben ik nog nooit iets anders tegengekomen dan dat voor op de bbq, dus kolen.

neoclyps, Harry Nack en frans81 vinden dit leuk.
  7. J.J

J.J Gast

Bij goed onderhoud is een vol stalen pan het voordeligst, want de pannen met een coating zijn na een paar jaar niet meer antiaanbak, en moet je weer een andere kopen, door de jaren heen ben je dan een stuk duurder uit.

Een vol stalen pan bij goed onderhoud heb je voor het leven, en het genot die je er van hebt.

Larik vindt dit leuk.
  8. frans81

frans81 SHTF Expert

Deze oude types zijn perfect voor oa openvuur .

15392686717252199539059822986072.jpg 15392695245229033362512799296636.jpg

Blauwbaard, Wafels, Flos en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Roel

Roel Prepper goeroe

Ik heb er precies, nou ja precies, zo eentje @frans81, prima pan.
    En de kleine variant voldoet ook uitstekend...;)
    DSCF2766.JPG

Blauwbaard, frans81, neoclyps en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Erny

Erny Prepper goeroe

Hee.. @Roel die heb ik ook! :)

Harry Nack, Roel en frans81 vinden dit leuk.
  11. Roel

Roel Prepper goeroe

Onverslijtbaar...:)

Erny en frans81 vinden dit leuk.
  12. Ray

Ray SHTF Expert Admin

Ook ik sluit me bij Petroman aan.

Pannen met e.o.a. coating erin zijn bijzonder lastig op houtvuren, omdat je daar nogal eens iets te heet stookt, bv de rand van de pan. Bij te hoge temperaturen loopt je kans op giftige stoffen die vrijkomen (bij Teflon met name). Ook zo'n kunststoffen handvat zal snel aangetast raken.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een de Buyer pan of soortgelijks, als je niet met RVS uit de voeten kunt. Dergelijke pannen moet je eerst 'inbranden', dus loeiheet stoken met vet erin, waarna je dat er weer uitveegt. Het 'patin' wat dan ontstaan op de bodem werkt als een soort antiaanbaklaag.

Nog steeds geldt dan dat je ze met beleid gebruikt. Dus eerst pan heetstoken, dan pas het vet erin, wachten tot dat goed heet is (na de belletjes dus nog even doorfikken die hap) en dan pas je ei of vlees erin.

Nieuw zijn die dingen best duur, maar in de kringloop zijn vaak ook dergelijke ouderwetse types als deze en eerder in dit topic genoemd, te vinden.

Lai, Wafels, Roel en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. neoclyps

neoclyps Survivor

Bedankt voor de adviezen , ik ga eerst eens langs de kringloop, eens kijken of de oostblokkers nog
    een mooi pannetje voor je over hebben gelaten .

J.J en Ray vinden dit leuk.
  14. J.J

J.J Gast

Beste @neoclyps ,
    Een originele wok is ook van vol staal ook heel geschikt voor open vuur, moet je ook eerst inbranden, en het eten word snel gebakken en is heerlijk, word bovendien heel kort op hoog vuur bereid.

neoclyps, DO-it, Roel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. petroman

petroman SHTF Expert

Wok is ook een goeie tip van @J.J

J.J vindt dit leuk.
  16. Erny

Erny Prepper goeroe

En dan vooral de mooi ingebrandde pannen met het prachtige laagje patin nooit maar dan ook nooit meer met afwasmiddel afwassen of in de afwasmachien flikkeren!!
    Schoonwrijven met keukenrol en afspoelen met heet water.

neoclyps, Blauwbaard, CrossbowClan en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Harry Nack

Harry Nack Last (wo)man standing

Toen ik nog regelmatig op een boot vertoefde, hing ik de pan een nachtje in het water om te weken. Volgende dag de afspoelen en droog maken en klaar is Kees (Harry:rolleyes:).

Lai, Erny, J.J en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Blauwbaard

Blauwbaard Senior Prepper

https://www.bushcraftshop.nl/stabilotherm-jagers-pannetje-inklapbare-houten-gre.html

Beste aankoop ooit! Wel wat prijziger dan de pan in je openingspost, maar deze gaat een leven lang mee terwijl bij jouw lidl pan de steel wegbrand en de slechte kwaliteit je tranen doet bezorgen....

Inklapbare steel en dus handig mee te nemen. Goed seasonen met de olie de eerste keer en onderhouds vriendelijk.
    Afwassen zonder afwasmiddel, maar gewoon met een (natte) doek of zachte spons.

20181007_112911.jpg

Erny, neoclyps, Roel en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Roel

Roel Prepper goeroe

Deze Zweed is met één hand amper te tillen, maar voor het buitenwerk uitermate geschikt.
    Pan oogt wat vreemd door het flitslicht, maar ziet er in het echies beter uit...:)
    DSCF2768.JPG

Niels, Erny en neoclyps vinden dit leuk.
  20. Harry Nack

Harry Nack Last (wo)man standing

Een beetje Zweed, zweet niet van een pannetje.:D

zweed.jpg

Lai en Roel vinden dit leuk.