• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het Aladdin petroleum lamp met gloeikous topic.

Vind jij dit nou een prep-waardige lamp?

  • Ja, ik wil hier wel 170 euro voor neer tellen.

    Stemmen: 0 0.0%

  • Totaal aantal stemmers
    6
  • Opiniepeiling gesloten .

Niels

Mankinds only hope
Hallo mensen, bij deze roep ik een topic in het leven over de Alladin lamp met een gloeikous.

Dit type lamp geeft een totaal ander licht dan een "normale" petroleum lamp met een lont.
Deze lamp geeft een fel veel witter licht en vooral ook veel meer licht.
Ik geloof dat de sterkte vergelijkbaar is met een ouderwetse gloeilamp van 60 watt (correct me if I am fout).

De lamp word gestart door de lont te ontsteken, op een rustig vlammetje zetten, dan de gallerij met de gloeikous er weer op, langzaam warm laten worden, en dan de lont opdraaien.
De gloeikous gaat gloeien en licht geven.
De gloeikous is qua principe te vergelijken met een druk of gaslamp, alleen het principe qua brander is totaal verschillend uiteraard.
De lamp maakt geen geluid in tegenstelling tot een druk / gas lamp, maar geeft wel behoorlijk licht.

Ik heb er 1 gekocht op Marktplaats, en deze kwam gelukkig met het glas heel aan.
Helaas is het kousje gesneuveld, maar die ga ik bestellen.

Hier wat foto's:
540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
F

frans81

Gast
Op gloeikous na dus een complete lamp .

Mooi Niels . Nu nog foto op volle brandende kracht .
 

petroman

SHTF Expert
Probeer er ook een "wick trimmer" bij te krijgen.
En een lasbril..
Zijn prima lampen en als je de gloeikous inspuit met haarlak (van een afstandje) dan kan de gloeikous zo maar een paar jaar mee gaan.
Ik heb ze wel meegenomen naar meetings achter in de auto.
Let wel op de hitte die uit het trekgals komt, die is hoog. En nooit weglopen en de lamp laten branden. Dan kan je je plafond witten.
Zoek > google > aladdin + run away

Heb je een loxon trekglas of een normaal type ? Ik zie dat je er een adapter op hebt.
Dus loxon (soort bajonet sluiting) houder maar adapter voor normaal heelless.

Je kan de lamp ook prima zonder gloeikous gebruiken, als het goed is krijg je gewoon een strakke blauwe hete vlam. Maar weinig licht.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Weet jij @petroman of er ook "lampolie" in kan? Of dat goed werkt?
Dat is geen petroleum! maar omdat het geen druksysteem is... ?!?!

Edit:
Heb een gloeikous gekocht , en just in case ook maar een extra lont, en 6 flessen zuivere petroleum.
Een extra gloeikous koop in nog wel een keer voor de prep.

Edit2:
@petroman , ik neem aan het inspuiten met haarlak NA het inbranden van het kousje?

Edit3:
Betreft idd een heelles schoorsteen.
Ik denk dat de adapter inderdaad wellicht een optie is geweest aangezien het er af kan en qua kleur een fractie anders is.
Het doet aan alsof de adapter voor heelles er later op is gekomen.
 

Guust

Elementary prepper
B2678AEF-07D4-44A9-AA05-30B4DB76FE5E.jpeg Nu ik dit zie dacht ik ineens aan een lamp die ik in de schuur heb staan.
Ik heb me er nooit in verdiept om dat er geen glas op zit.
Maar nu zal ik m toch maar eens poetsen en nakijken.
Ik wil m wel eens brandend zien.
Dus er zit een lont en een gloeikous in? Ben benieuwd wat dat oplevert.
 

petroman

SHTF Expert
Alle Aladdin lampen hebben een katoenen pit.
Trekglas heeft een speciale maat en moet echt hitte bestendig zijn.
Gloeikous moet de juiste zijn, dus voor je type brander.
Met zuivere petroleum brand ie het beste en ruik je het mist.
 

Guust

Elementary prepper
C771FC0B-E5A2-4624-BD75-E025CAC77521.jpeg Ik wil een glas bestellen.
Ik denk dat hier een lox-on met hiel op past.
En niet de heelless?
Wie weet het?
En dan natuurlijk de aladdin gloeikous R150
 

petroman

SHTF Expert
@Guust, als je goed kijkt dan zie je de bajonet zitten. Dus een loxon glas moet passen of een heelless met adapter.
De genoemde winkels zijn duur, probeer alternatieven zoals watersport bedrijven.
 

Guust

Elementary prepper
Ja duur, in Amerika 25 dollar en in Nederland rond de 50 euro.
Ik zal eens kijken in de nautische sector, bedankt.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Maar zorg wel dat je een goede schoorsteen hebt.
Jullie noemen het glas, logisch, maar het is een schoorsteen waar trek in ontstaat. Alleen als de schoorsteen juist is functioneert de lamp goed.
 

petroman

SHTF Expert
Vandaar ook trekglas, glas heeft een specifieke lengte.

Ook in hang uitvoering te vinden:
Aladdin_hang_04.JPG
Bij rustig weer dus ook buiten te gebruiken.

Of staand, hier nog in geelektrocuteerde vorm:

Aladdi_staand_02.jpg

Of als caboose uitvoering;
aladdin-caboose-lamp-6-6442.jpg


De beugel is geveert zodat lompe bewegingen van de caboose (treinwagon) opgevangen werden.
Op de foto zit de houder op zijn kop. Veren zitten onder.
 

petroman

SHTF Expert
WAARSCHUWING:
De lampen kunnen ineens de fik er in steken.

Op zijn engels "run away", dat komt voor als mensen de pit te vroeg te hoog draaien of dat de lamp opgewarmd is en jij de pit al lekker hoog hebt staan.
Door de temperatuur verhoging van de brander, en dat duurt even, gaat de peut beter stromen en de lamp beter=feller branden, loop je dan net even weg dan zit er veel roet op je plafond....

Een normale petroleumlamp doet dat ook maar door de minder felle verbranding loop je daar minder risico mee.

Een heel goed adres voor onderdelen was het Aladdinhuis van Ed, te Amsterdam.
Helaas ter ziele gegaan, de inventaris is toen overgenomen door De olielamp te Schiedam en toen daar het licht uitging bij de eigenaar, Nico van der List, is de inventaris overgenomen door de huidige winkel in Friesland dacht ik.
Nico woonde op zijn boot voor het pand en zijn uitvaart ging ook per boot....
Nico.jpg


@mods: ja ik heb rode tekst gebruikt.
Graag zo laten, dank !
 
F

frans81

Gast
Mocht er iemand een goedkoop adres ( binnen NL ) voor oa het glas hebben dan graag een link :hug:
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@frans81 onderdelen voor je lamp heb ik gisteren gereserveerd. Moest alleen complete hanglamp kopen op facebook...

Aladdin_fb_01.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Ga je voor compleet top dan heb je ook de Aladdin matchholder nodig:
matchHolder.JPG

Matchholder dus niet hier verkocht voor zover ik weet.
Links een reserve vlamspreider, midden de luciferhouder voor die US lucifers die je overal langs kan aansteken, en rechts een wickcleaner aka roetverwijderaar en pit vormgever. Aande achterzijde zit een vak voor het Aladdinboekje. Instructieboekje/handleiding.
De bovenkant van de pit heeft en bepaalde laag en vorm van roet nodig.
Dit voorkomt het verbranden van de pit naar beneden.

Kosten vallen mee: op ebay staan er nu twee voor US$ 100 en hoger. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Aladdin trekglazen:
Het glas voor een aladdin is een trekglas, sppeciaal ontworpen om extra zuurstof aan de brander toe te voeren door trek (denk aan schoorsteen).
Boven de 3000 feet of 900m kan je beter de speciale high altitude versie gebruiken, die is wat langer.

chimney_high_Alt.jpg


Als alternatief of voor boven de 500feet of 1500m kan je er nog een booster op zetten.

chimney_ext_tube.jpg

Deze verlengen het glas extra dus meer trek meer zuurstof meer licht.

En om je kwetsbare gloeikous te beschermen tegen fauna is er nog de Bug of Insect screen of te wel insectenscherm voor op je trekglas:
insect2.jpg


Ook hier geld dat de oudere modellen aan de prijs zijn.
Een simpel plat model kost al us$ 70.

Dit soort beestjes van 5cm wil j eniet bij je gloeikous hebben als de lamp uit is.
img_1739-jpg.62019

Vrij naar CPL: Know your enemy.
 
Bovenaan