• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ik heb een nieuw huisdier.

Flos

SHTF Expert
Deze morgen bezocht ik mijn moeder ( lijk alle dagen ) maar nu met een plantje en een doos pralines omdat het moederdag is. ( althans in mijn streek )
Ik bezoek elke dag mijn moeder omdat ze oud is en alleen woont in haar ouderlijk huis. Maar ook omdat ik daar wat kippen heb lopen en een heel hok jonge kuikens.
Mijn moeder zorgt goed voor mijn dieren maar ik hou toch een oogje in het zeil.
Nu vandaag ging ik in mijn kippenren en hoorde een zacht gehuil wist niet wat het kon zijn en waar het vandaag kwam. Heel lang moest ik niet zoeken ik vond een kit dat in mijn ogen amper 2 weken oud was. Ik heb het diertje laten liggen in de hoop dat zijn moeder het kwam halen. Ongeveer een uur later ben ik opnieuw gaan kijken. En de jonge kat lag daar nog steeds huilend. Ik heb het dier mee in huis genomen bij mijn moeder en in een doos bij de kachel gezet en het huilen was plots over. Dus het poesje had koud. Mijn moeder zij dat ze er niet voor kan zorgen en heb ik het mee genomen naar huis.
De eerste reactie van ons Barbara was ,, nee hè gern kat ,, maar ze had niet gerekend dat onze kleinzoon bij ons was en die was meteen verkocht.
Nu moet deze kit eten. Mijn eerste poging om het wat vocht te geven was niet geslaagd. Met een druppel teller wat flessen melk geven en was niet niet ideaal.
Net buiten ons centrum hebben wij een winkel ( warenhuis ) waar men beweert alles te hebben of te bestellen is. Dus ik daar geen.
Ik heb een doos gekocht met katten voer voor kitten met alles er op en der aan melk poeder zuigfles maat beker en spenen.
Na wat voorbereidingen een poging gedaan de kit te voeden ja het heeft gedronken maar weinig. Straks nog een poging. Ik moet dat om de twee uur doen. Ook de buik masseren om de ontlasting te bevorderen. Bij mij lukte dat niet zo goed maar vrouw lief werd nat geplast. Althans haar vinger.
Zo heb ik een huisdier er bij maar wel eentje met veel werk er aan. Dat heb ik er wel voor over.
 
F

frans81

Gast
Deze morgen bezocht ik mijn moeder ( lijk alle dagen ) maar nu met een plantje en een doos pralines omdat het moederdag is. ( althans in mijn streek )
Ik bezoek elke dag mijn moeder omdat ze oud is en alleen woont in haar ouderlijk huis. Maar ook omdat ik daar wat kippen heb lopen en een heel hok jonge kuikens.
Mijn moeder zorgt goed voor mijn dieren maar ik hou toch een oogje in het zeil.
Nu vandaag ging ik in mijn kippenren en hoorde een zacht gehuil wist niet wat het kon zijn en waar het vandaag kwam. Heel lang moest ik niet zoeken ik vond een kit dat in mijn ogen amper 2 weken oud was. Ik heb het diertje laten liggen in de hoop dat zijn moeder het kwam halen. Ongeveer een uur later ben ik opnieuw gaan kijken. En de jonge kat lag daar nog steeds huilend. Ik heb het dier mee in huis genomen bij mijn moeder en in een doos bij de kachel gezet en het huilen was plots over. Dus het poesje had koud. Mijn moeder zij dat ze er niet voor kan zorgen en heb ik het mee genomen naar huis.
De eerste reactie van ons Barbara was ,, nee hè gern kat ,, maar ze had niet gerekend dat onze kleinzoon bij ons was en die was meteen verkocht.
Nu moet deze kit eten. Mijn eerste poging om het wat vocht te geven was niet geslaagd. Met een druppel teller wat flessen melk geven en was niet niet ideaal.
Net buiten ons centrum hebben wij een winkel ( warenhuis ) waar men beweert alles te hebben of te bestellen is. Dus ik daar geen.
Ik heb een doos gekocht met katten voer voor kitten met alles er op en der aan melk poeder zuigfles maat beker en spenen.
Na wat voorbereidingen een poging gedaan de kit te voeden ja het heeft gedronken maar weinig. Straks nog een poging. Ik moet dat om de twee uur doen. Ook de buik masseren om de ontlasting te bevorderen. Bij mij lukte dat niet zo goed maar vrouw lief werd nat geplast. Althans haar vinger.
Zo heb ik een huisdier er bij maar wel eentje met veel werk er aan. Dat heb ik er wel voor over.


Een Jager is ook mens met een Hart voor dieren , dat bewijst dit maar weer .

Jou Barbara neemt de opvoeding binnenkort over , samen met kleinzoon op de schoot :hug:.
 

Ray

SHTF Expert
Poeh, dat is nog een flinke bult zorg met zo'n jong katje. Waarschijnlijk nog flesvoeding nodig?
Daar heb je zakjes voor bij de DA die je aanmaakt met lauw water.
 

Flos

SHTF Expert
Poeh, dat is nog een flinke bult zorg met zo'n jong katje. Waarschijnlijk nog flesvoeding nodig?
Daar heb je zakjes voor bij de DA die je aanmaakt met lauw water.
Klopt zo een set heb ik gekocht.
We hebben hier even het net af gespeurd en zijn toch wat wijzer geworden.
De kit ogen zijn nog dicht dus het is geen twee weken oud.
Het heeft geen navelsting meer dus het is ouder dan 5 dagen.
De oren komen recht te staan dat wijst op een leeftijd van ongeveer twee weken.
Volgens mij is het een kit uit een groot nest dat verstoten werd door de moeder omdat het achter wás op de broers en zussen. Maar goed ik ga er voor zorgen en hoop dat het, het overleefd.
 

Ray

SHTF Expert
Ah, kijk, dat doet m'n hart goed, het beestje krijg goede zorg en alle kansen. :thumbsup:
 

martin

Mankinds only hope
Heel lang moest ik niet zoeken ik vond een kit dat in mijn ogen amper 2 weken oud was.

Dat gaat een probleem worden.
Een kitten leert de eerste 10 weken van de moeder wat ze wel en niet kunnen/mogen doen om te overleven.
Dus ook al verzorg je deze kitten perfect met de juiste voeding dan weet die kitten totaal niet hoe om te gaan met gevaar.
Volgens de wet mag een kitten na 7 weken van de moeder weg maar men adviseer om het pas na 12 weken te doen.

Ik hoop dat jij een prima pleegmoeder gaat zijn voor deze kitten en de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus misschien gaat het je toch lukken.
Succes en probeer wat zoveel mogelijk info te verzamelen wat belangrijk is voor een kitten qua opvoeding.
 

Flos

SHTF Expert
Dat gaat een probleem worden.
Een kitten leert de eerste 10 weken van de moeder wat ze wel en niet kunnen/mogen doen om te overleven.
Dus ook al verzorg je deze kitten perfect met de juiste voeding dan weet die kitten totaal niet hoe om te gaan met gevaar.
Volgens de wet mag een kitten na 7 weken van de moeder weg maar men adviseer om het pas na 12 weken te doen.

Ik hoop dat jij een prima pleegmoeder gaat zijn voor deze kitten en de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus misschien gaat het je toch lukken.
Succes en probeer wat zoveel mogelijk info te verzamelen wat belangrijk is voor een kitten qua opvoeding.
Dat heb ik ook gelezen. Daarom ga ik de jonge kat zo snel mogelijk in contact brengen met onze andere kat die ook een vondeling is. Ze was wel wat ouder toen mijn dochter die in 2012 mee naar huis nam gewikkeld in een vuile vod en onder de luizen of waren het vlooien.
 

Flos

SHTF Expert
Deze nacht om 00.15 het poesje eten gegeven het dronk maar weinig. Het heeft ook nog een plasje gedaan.
Deze morgen om 04.20 ( veel vroeger of dat ik gewoon ben ) stond ik op om de poes te voeren en het was overleden.
Ga het straks begraven op de plaats waar ik het gevonden heb.
Ik heb het geprobeerd en het is mij niet gelukt.
Jammer.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik denk dat het poesje te jong en te zwak was. De moeder heeft dat waarschijnlijk geweten en het afgestoten. Zo werkt dat in de natuur. Wij mensen hebben vaak dat oerinstinct niet meer.

Respect voor de poging het beestje te redden.
 

Ray

SHTF Expert
Jammer @Flos, maar je hebt je uiterste best gedaan.

Ik controleer hier dagelijks een schaapskudde, de lammertijd loopt op zijn einde en helaas redden ook niet alle lammetjes het.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
F

frans81

Gast
Jammer Flos :(

Je hebt je best gedaan met 300 % inzet en goede bedoelingen :hug:

Er was intern bij poesje lief misschien toch meer aan de hand :(
 

Jannes

Prepper goeroe
Aahh, @Flos
Dat vind ik sneu om te lezen.
Blijkbaar was deze kitten al teveel verzwakt of misschien wel ziek.
Hoe wreed het ook is, ik denk dat de moederpoes wist dat dit katje de minste kans op overleven had en door het achter te laten hebben de anderen meer kans. Wreed, maar wel mooi hoe de natuur in elkaar zit.
Je hebt je best gedaan! Niet iedereen zou dat doen. En de kitten heeft het in ieder geval nog een paar dagen lekker warm gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Lai

Prepper goeroe
Sneu om te lezen @Flos , maar je hebt je best gedaan.

Het kan zijn dat het kitten niet goed was en moederpoes het kitten weggebracht had om te sterven. Leven is hard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

drent

Diehard Prepper
Als de oogjes nog niet open zijn overlijden de meesten die met de fles gevoerd moeten worden, zelfs zeer ervaren pleegmoeders hebben dan maar weinig keren succes. Ze zijn dan nog te jong om de schok naar flessen en tijdje zonder te overleven of inderdaad niet levensvatbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hier deze week een soortgelijk verhaal. Vriend wilde een katje uit de opvang opnemen voor zijn dochter, maar het katje heeft het niet gered.

Dus wachten ze op de volgende uit de opvang.
 
Bovenaan