• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een paar jaar geleden ging ik met mijn vriendin kamperen en ik bekeek eens wat ik had en wat ik het met mijn ouder wordende lijf nodig had om nog langer leuk te kunnen kamperen. Ik kampeer graag, maar wel met goede spullen die het kamperen aangenaam maken.
Ik heb dus wat veranderingen aangebracht.

De slaapmat.

Luchtbedden van de Action, iedereen kent ze, dik, met een fluwelen laagje, een luchtbed met enkel lucht erin, ervaar je als koud tijdens het slapen. De grond koelt de lucht in het luchtbed af...en koelt uiteindelijk ook jou af als je op het luchtbed slaapt. Hartje zomer kan dat best, maar verder kom je er al snel achter dat je eigenlijk een ander luchtbed of slaapmatje wilt.


Ik heb een Exped synmat. Dit luchtbed isoleert goed, geen koude lucht in mijn luchtbed die mij koud houdt. Deze Exped mat is licht, de Exped synmat is synthetisch gevuld maar isoleert toch nog tot -17 graden.
Isolatie wordt aangegeven met R-Value (isolatiewaarde) De synmat heeft R-Value van 4.9
De Exped downmat 7M en 7LW gevuld met dons heeft een R-Value van 5.9(tot -24 graden)
De Exped downmat 9M en 9LW gevuld met dons heeft een R-Value van 8.0(tot -38 graden)
Exped Megamat 10cm dik, R-Value 9,5 ( tot -48) graden Ik voeg deze toe omdat ik gehoord heb van veel mensen met rugklachten dat ze hier erg goed op slapen, soms zelfs beter dan thuis. Ik noem dit even, omdat er meer mensen met rugklachten zijn.De Megamat is geen lichtgewicht mat,of klein mee te nemen.
Ik heb zelf voor de synmat gekozen vanwege het lichte gewicht en de kleine pakmaat. Niet veel groter dan de Nalgene literfles.
8122213058_7a9ace8383_d.jpg






De slaapzak
Voordat je met en slaapzak uitzoeken bezig gaat, kan je al heel wat leren over slapen in een slaapzak.
-Je moet altijd warm je slaapzak in, niet dik aangekleed, liefst geen kleding of dunne thermoskleding, omdat je lijf de warmte verwarmt tussen je lijf en de slaapzak.
-Om tijdens het slapen warm te blijven kan je thermoskleding, sokken en een (wollen)muts opzette. Een muts klinkt misschien raar, maar je verliest de meeste warmte via je hoofd.
-Het helpt ook om van tevoren wat warms te drinken, en wat te eten zodat je lijf energie heeft om warm te blijven. Bijvoorbeeld een warme chocomelk met handje pinda's voor het slapen gaan. Een actieve stofwisseling zorgt voor een hogere temperatuur in uw slaapzak.
-Verder kan je om warm te worden wat fitness oefenen doen of ren je een paar rondjes voordat je gaat slapen. Zorg er wel voor dat je niet gaat zweten.
-Slaap in droge kleren. Schone sokken, ondergoed, thermoskleding die helemaal kurkdroog zijn en niet al gedragen want daar zit toch vocht in. Vocht is de grootste vijand van warmte.
-Wil je de volgende morgen geen koude klamme kleren, prop dan je kleren in je slaapzak.

Ik heb een donzen slaapzak Cumulus via een inkoopactie gekocht. Zo ging er wat van de prijs af. Ook deze slaapzak is als heel klein pakketje mee te nemen. Voor mij is warmte en klein mee te nemen belangrijk. Ik heb echter ook een legerslaapzak, zo'n hele grote dikke, en zwaar. Die slaapt ook goed, maar is voor mij niet mee te nemen als ik met de rugzak op pad ga.

cumulus-lite-line-400.jpg



Heb jij spullen die je gebruikt, die je een ander kan aanbevelen, deel ze hier, zodat anderen kunnen vergelijken en een goede keuze kunnen maken als ze iets aan willen schaffen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Trangia%2025.jpg


Koken.

Ik heb verschillende kooksystemen. Ik neem bij kamperen altijd de Trangia kookset mee. Hier zitten de pannen al bij.
Het staat stabiel, wat ik erg prettig vind. Het maakt geen geluid, wat ik erg fijn vind als ik in alle vroegte een kop koffie wil maken. Ik heb nog wat ruimte over in de pannen, waar ik wat kruiden en kookspullen bewaar zodat ik die altijd bijdehand heb. Een Trangia kan ook geleverd met een gasaansluiting en zelfs met een multifuel. Naast de set zijn er diverse handige extra's te koop, zoals de Pan stand, een inzet stuk waarmee je ook andere en kleinere pannen of je percolator op kan zetten.Voor de winter is er een extra setje, om de brander op te warmen. Spiritus brandt niet (goed) als het koud is. De Trangia is er in meerdere maten, de mini, voor backpackers, de 1a2 persoons en de meerpersoons.
Ik heb een speciale brandstoffles gekocht, maar een goed afsluitbare andere fles kan net zo goed.
OpPad heeft de Trangia getest, hier vind je de testresultaten. De Trangia komt altijd als zuinigste en stilste brander uit de test.



61655f5df2404bb02d4f54cb09523840.jpg


Trangiaprincipen_montage1-140x500.png
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tja, ik ben wel fan van de Trangia.
Onderweg tijdens het wandelen heb ik een brander mee, en een Trangia triangle pot stand. Die bestaat uit drie plaatjes die je aan elkaar haakt waar de brander in kan en een mok op kan. Zo maak ik een kopje koffie onderweg.

1202921.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Een van de aankopen om het kamperen op lange termijn fijn te laten zijn, is een stoel. Door kwaaltjes die horen bij het ouder worden werd het steeds lastiger voor mij om op de grond te zitten en overeind te komen. Ik rustte niet genoeg uit, zeker niet als ik ook nog laag bij de grond sliep.
Maar ja, een stoel? Kamperen is vooral uit de rugzak, of met de fiets, dus ik zag mezelf nu niet een standaardcampingstoel meeslepen.
Daar hadden ze in de kampeerwereld ook al aan gedacht. Er is een heel assortiment lichtgewicht stoelen.

De stoel.

Natuurlijk is er het ouderwetse kruispootje, een lap stof waar je twee stukken hout gekruist instopt. Op te rollen voor onderweg. Je zit nog wel op de grond maar hebt dan in elk geval een rugleuning. Een handige doehetzelver maakt het zelf.

images


images


Er is het viskrukje of de driepoot maar dan heb je geen steun aan je rug.

Tegenwoordig zijn er diverse lichtgewicht kampeerstoelen. Ik heb gekozen voor de Helinox one. Deze weegt 850 gram, en is in een minuutje opgezet. Er is tegenwoordig een nog lichtere variant van 520 gram, maar die is wel weer wat lager bij de grond. Ik moet wel mijn stoeltje binnen zetten als het hard waait, hij is zo lichtgewicht dat hij weg kan waaien.

514tACWRSmL._AC_UL320_SR280,320_.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb ook allerhande kampeer spullen . Ik leg mij voornamelijk toe op kook spullen tijden een kampeer gebeuren .
Of ik nu voor mij zelf een potje moet koken of voor 50 man of meer ik heb het allemaal .
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Totaaloplossing voor het (mobiele/Bug out) energievraagstuk:
Anker Powerport Solar
een nieuwe generatie zonnepaneel van 21W en slechts 417 gram (volgens mij uit de Panasonic fabriek), inclusief 2 USB opladers, te koop voor circa €60 via Amazon.de
Anker Powercore 20100 powerbank van 356 gram en te koop voor circa €32 via Amazon.de
Nitecore NM20 USB charger (met indicatiescherm) die rechtstreeks op het zonnepaneel kan worden aangesloten voor het opladen van allerlei batterijen voor circa €16 via Amazon.de

A2421011_TD01.jpg

61nkIfE2lnL.jpg


A1271011_TD02.jpg


1-1_UM20_battery.png
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Ah ja de Anker. Die had ik ook gezien maar weer vergeten. Ben benieuwd hoe hij bevalt in de praktijk. De prijs is bijna te goed om waar te zijn, dus ik wacht vol spanning ;)
 

petroman

SHTF Expert
Grappig toevallig had iemand het laatst bij de kapper over anker spullen. Met name kabels zijn erg goed.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Totaaloplossing voor het (mobiele/Bug out) energievraagstuk:
Anker Powerport Solar
een nieuwe generatie zonnepaneel van 21W en slechts 417 gram (volgens mij uit de Panasonic fabriek), inclusief 2 USB opladers, te koop voor circa €60 via Amazon.de
Anker Powercore 20100 powerbank van 356 gram en te koop voor circa €32 via Amazon.de
Nitecore NM20 USB charger (met indicatiescherm) die rechtstreeks op het zonnepaneel kan worden aangesloten voor het opladen van allerlei batterijen voor circa €16 via Amazon.de

A2421011_TD01.jpg
@Floesh
Mooi, zo'n totaaloplossing!

Wel oppassen: die Nitecore UM20 is kennelijk alleen geschikt voor Li-ion batterijen, en AA en AAA NiMH's kunnen hiermee dus niet worden opgeladen. Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn voor wie al op Li-ion is ingericht, maar is wel iets om rekening mee te houden. Kost 14,29 Euro bij Banggood zag ik.

http://www.banggood.com/Nitecore-UM20-USB-Power-LCD-Intelligent-Li-ion-Battery-Charger-p-954146.html

Ik heb afgelopen weekend ook naar een zonnepaneel gegoogled, en vond er bij Banggood een die wel heeeel verdacht op die van Anker lijkt. En voor maar 2/3 van de prijs.... Is vast gewoon dezelfde, onder een andere naam op de markt gebracht... ;-)

http://www.banggood.com/BlitzWolf-2...ith-Power3S-for-iPhone-6s-Plus-p-1012412.html

upload_2016-6-7_0-14-58.png
Bij de Blitzwolf wordt 20 W aangegeven in plaats van 21 W bij de Anker.
Maar: watt = volt x ampere, toch?
Dan kom ik met de voor allebei opgegeven 5V en 3A, op totaal 15 W.
Dat wattage is dan nog steeds wat optimistisch vermoed ik, maar e.e.a. lijkt me zeker gezien de prijs niet slecht.

Ik denk dat ik zelf nog even door zoek, en er eentje kies met ook 18v uit, naast 5v USB.
Die 18v uit kan ik dan via een step-down convertertje naar bijvoorbeeld 10v brengen voor de Baofeng-portofoon-lader. Of naar 13,8v om een loodaccu te laden e.d.

Groeten,
Andre
 

Bijlagen

  • upload_2016-6-6_20-52-9.png
    upload_2016-6-6_20-52-9.png
    166.8 KB · Weergaven: 8

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wel oppassen: de Nitecore NM20 is kennelijk alleen geschikt voor Li-ion batterijen, en AA en AAA NiMH's kunnen hiermee dus niet worden opgeladen. Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn voor wie al op Li-ion is ingericht, maar is wel iets om rekening mee te houden. Kost 14,29 Euro bij Banggood zag ik.
Kan je daar een link bij geven..."kennelijk" is nu niet echt betrouwbare informatie.
 

Kanina

Diehard Prepper
Ik vond de oplaadbare zaklamp uit het filmpje erg handig. Met die zonnepanelen kun je meer devices opladen en het scheelt zoeken naar electra en het opladen/wisselen van batterijen. En uiteraard ook het meebrengen van batterijen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb diverse zaklampen, een kleine Fenix op batterij,
een Hybrid Light H40 met zonnepaneel (en back-up batterij)
en mijn radio/wekker/zaklamp die je kan aanzwengelen en ook kan opladen via zon of via USB.

De kleine Fenix E12 heeft drie lichtstanden. De E12 gebruikt één AA-batterij waar hij ongeveer 40 uur op kan werken.
3 lichtstanden (brandtijden bij gebruik van NiMH-accu)
- Laag (8 ANSI lumen, 40 u)
- Midden (50 ANSI lumen, 6 u 30 min.)
- Hoog (130 ANSI lumen, 1 u 30 min.)

Het is een kleine lichtgewicht lamp die makkelijk in broek of vestzak past. (ook makkelijk kwijtraakt dus ik heb er een polstouwtje omheen) De drie standen vind ik erg fijn, meestal gebruik ik de laagste stand, maar even snel naar de hoogste stand als het nodig is gaat makkelijk met de klikknop op de achterkant en die hoge stand geeft echt een zee van licht.

Fenix%20E12%20Flashlight_1.jpg


De Hybridlight H40 (40 lumen) met zonnepanneel is een apart ding. Je kan hem laten branden via zonnepaneel wat in de zaklamp zit, maar er is ook een back-up met batterij. Met het zonnepaneel kun je in 8-10 uur de zaklamp opladen. Om vervolgens 8 uur licht te geven. En hij houdt die lading vast, na 3 jaar zit er nog 90% in de zaklamp. Hij is schokbestendig en waterdicht. Prima zaklamp voor in een BOB vind ik.
Deze zaklamp heeft nog een broertje de Hybridlight HL160(twee standen 80 of 160 lumen) met mini USB


hybridlight-h40-zaklamp-met-zonnepaneel.jpg


De derde lamp is de lamp die in mijn radio/wekker zit. Deze radio/lamp/wekker op te laden met zonnepaneel, of aan te zwengelen, maar meestal laad ik hem op met USB. De radio is erg goed, gaat altijd mee kamperen, om de stille momenten wat vertier via de radio te hebben. Enige nadeel van de wekker is dat er maar één geluidsstand op zit en dat is HARD. Maar goed, die zet je enkel wanneer je perse wakker moet worden.

860603_RB_01_FB.EPS.jpg
 
F

Floesh

Gast
Top 5 Wood Burning Backpacking Stoves:
TOAKS Titanium Backpacking Wood Burning Stove
Solo Stove Lite - Compact Wood Burning Backpacking Stove
Emberlit Stove
3" Folding Firebox NANO Ultralight Campfire/Backpacking Stove
SilverFire Scout Wood Burning Stove

 

InfernoSis

Diehard Prepper
De Hybridlight H40 (40 lumen) met zonnepanneel is een apart ding. Je kan hem laten branden via zonnepaneel wat in de zaklamp zit, maar er is ook een back-up met batterij. Met het zonnepaneel kun je in 8-10 uur de zaklamp opladen. Om vervolgens 8 uur licht te geven. En hij houdt die lading vast, na 3 jaar zit er nog 90% in de zaklamp. Hij is schokbestendig en waterdicht. Prima zaklamp voor in een BOB vind ik.
Ik heb dezelfde zaklamp als Stuudje. Ik vraag me enkel wel af of je die zaklamp af en toe volledig leeg moet laten gaan als je ze lange tijd niet gebruikt? Dus moet je die af en toe eens opzetten tot ze uitvalt of niet?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij zijn bijna net zo afhankelijk van energie ( Voor Gadgets al zijnde zogenaamde Hulpmiddelen ) als van ademhaling :lol::lol::(
Wanneer niet voorhanden zijn we al bijna dood ;)
Alhoewel ik moet toegeven dat zo'n opvouwbaar Zonnepanelen set verdomde handig is voor mijn niet te missen Telefoon :thumbsup:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb laatst wel eindelijk eens een stoeltje en tafeltje gekocht .
Voor het gemak tijdens een ongemak . Tafeltje is een Mac Sports Excelsior en stoeltje ( 2 x ) een zwaar belastbaar type van Bo Camp ( voor volwassenen ) . Ze lagen als set en zijnde in nieuwstaat in de kringloop .
Ik vind ze een goede bijdrage leveren in het toch al zo drukke teken land .

14655616138221506794665.jpg 1465561684438788169888.jpg14655621109981212657217.jpg
 
Bovenaan