• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kefir desembrood en zuurdesembrood

Ray

SHTF Expert
Normaal bak je brood met bakkergist en hoewel het mogelijk is deze ook uit de lucht op te vangen, zal het lange tijd en veel experimenten vergen om aan goede gist te komen.

Nu liep ik toevallig elders tegen Kefir desembrood aan. Voor mij compleet nieuw, geen idee dat dit als een vorm van gistvervanger kan worden gebruikt. In de reactie op dat recept melde iemand anders dat het ook met kombucha kan. Er is flink tijd nodig om het te laten rijzen.

Zuurdesembrood is nog makkelijker en naast water en meel heb je niets nodig om zelf een 'starter' te maken, lees er hier meer over: http://gezondeculturen.nl/gefermenteerde-voeding/zuurdesembrood/ Ook vind je hier een de methode om Kefirmelk te maken en meer.

Met toestemming van de auteur, Karin Spaink het recept:

Kefirbrood is doodsimpel. Nodig:
  • 400 gram tarwemeel
  • 1 theelepel zout [noot: geen zeezout, dat geeft hierbij te weinig smaak, heb ik gemerkt]
  • ongeveer een halve liter kefirmelk (ik maak ze zelf)
Doe het meel in een kom, meng het zout erdoor. Voeg geleidelijk de melk toe en roer goed, eerst met een lepel; wanneer de boel stugger begint te worden, kneed je met je handen. Voeg melk toe totdat je een vrij nat deeg hebt. Schraap het deeg bij elkaar in de kom, leg er een natte doek overheen, en laat 24 uur rusten & rijzen. De volgende dag neem je een ingevette bakvorm en je stort het deeg erin. Laat weer 8 tot 12 uur rusten & rijzen.

In de voorverwarmde oven, 220C, 35 tot 40 minuten. Haal er nadien uit en laat het brood een kwartiertje in het blik afkoelen; dan haal je 't eruit, en laat het een uurtje ademen op een rooster. Voorzichtig snijden, anders breekt de korst.

Ik maak het deeg 's avonds, en doe het de volgende avond in de bakvorm. Dan bak ik het 36 uur na het mengen, en heb ik 's morgens supervers kefirbrood :)






Exact recept voor Kombucha desembrood heb ik nog niet gevonden, maar het schijnt hetzelfde te werken als met Kefir.

PS, Karin zoekt nog Kombucha.
 

Wafels

Diehard Prepper
Gaaf brood @Ray , ziet er lekker uit :cool: vraagje gebruik je kefir ''bloempjes'' om deze kefir melk te maken of van die kerfir zakjes poeder en zou je dit ook kunnen doen met speltmeel ed ??
gr will
 

The mad engineer

Diehard Prepper
The proof of the Bread is in the eating - hoe smaakt het? ;)

Maar ziet er goed uit Ray! We gaan zeker zuurdesembrood maken, we houden wel van die smaak en bite.
 

Ray

SHTF Expert
Het is een receptje en uitvoering van de dame genoemd in de OP. ;)
Mijn broodconsumptie is zo laag, maximaal twee sneetjes per dag, dat ik geen brood thuis bak. Vroeger bakte mijn moeder wel standaard het brood zelf. Twee keer in de week, drie broden per keer, helemaal met de hand. Nooit meer zulk lekker brood gehad.
 

Karin

Prepper
vraagje gebruik je kefir ''bloempjes'' om deze kefir melk te maken of van die kerfir zakjes poeder en zou je dit ook kunnen doen met speltmeel ed ??

Ik gebruik melk gemaakt met kefirbloemen. Kant en klare kefirmelk kan ook, maar de kefir gemaakt van poeder heb ik nooit geproefd. - ik vermoed dat die minder gefermenteerd is, en het deeg dus minder goed doet rijzen.

En ja, je kunt ook ander meel gebruiken, binnenkort probeer ik 't eens met spelt.
 

Karin

Prepper
Het is een receptje en uitvoering van de dame genoemd in de OP. ;)
Mijn broodconsumptie is zo laag, maximaal twee sneetjes per dag, dat ik geen brood thuis bak.

Ik eet ook maar twee sneetjes per dag. Ik bak het brood, laat het afkoelen, snij het in plakken en doe die per 4 in de diepvries. Om de dag een pakje eruit halen, en ik heb voor een week brood :)
 

Wafels

Diehard Prepper
@Karin ik vroeg me dat af omdat dit brood dus bijna 36 uur staat te rijzen en spelt is nu niet echt een meelsoort die goed rijst
(het rijst veel minder makkelijk dan tarwe meel ) dat poeder ken ik zelf ook niet maar ben dat tegen gekomen toen ik kefir wilde maken .
gr will
 
Bovenaan