• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Beste grammenjagers,

Hebben jullie dat ook? Hoe meer video's ik kijk van ervaren ultralight hikers, hoe meer spullen ik wil toevoegen aan mijn eigen uitrusting. Dit heeft dus uiteindelijk juist een averechts effect op mijn totale pakgewicht. :fluit:

Bijvoorbeeld: in dit filmpje (zie link) bespreekt Darwin Onthetrail de spulletjes die hij gebruikte tijdens zijn laatste hike van Mexico naar Canada. Na het kijken hiervan heb ik dus een schepje, een kussentje en mijn camera driepoot toegevoegd aan de lijst van zaken om te overwegen in mijn eigen trekkersuitrusting, die er voorheen niet opstonden. In mijn hoofd gaat dat ongeveer zo: "als een ervaren ultralighter het waard vind om dat gewicht toe te voegen aan z'n uitrusting, dan moet daar wel een hele goede reden voor zijn toch?". Vervolgens ga ik dan iets meer nadenken over de situaties waarin je die spullen zou kunnen gebruiken, en uiteindelijk kom ik er dan bijna altijd op uit dat ik ze ook wil meenemen. Omdat ik een "beter ermee verlegen dan erom verlegen" type ben.

De kunst van het lichter maken begin ik nu wel een beetje te vatten... Maar de kunst van het weglaten vind ik toch wel een hele moeilijke. Hoe pakken jullie dit zelf aan?

714003.jpg
 
G

Gast 2000

Gast
Wat je jezelf altijd moet afvragen is:
Kan ik iets dergelijks zelf maken als ik op pad ben?
Als het antwoord ja is, dan hoeft het niet in je tas.
Tentharingen snij je gemakkelijk zelf. Je tas kan je kussentje zijn. Een schepje is makkelijk te maken met een bijltje, een driepoot bestaat uit 3 stokjes en wat touw.

Ga zo maar door...

Succes
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Jaja, goed punt natuurlijk @Laaglander. Zelf maken is zeker leuk en leerzaam, maar het kost altijd wel veel tijd. Op een stationair kamp ben ik altijd wel lekker bezig met het verbeteren van de campcraft en bushcraft vaardigheden, maar mijn terughoudendheid om dingen dan maar helemaal weg te laten komt voort uit het proberen te optimaliseren van de tijd die in een dag zit.

Bij het trekken kan het bijvoorbeeld een uitdaging zijn om de gemiddelde afgelegde afstand per dag zo groot mogelijk te maken, en een vergelijkbare motivatie geldt ook als je ooit echt (te voet) zal moeten bug outen. De 24 uren die een dag bevat gaan voor een groot deel weg naar slapen en wandelen, en de overgebleven tijd wil je zo efficiënt mogelijk besteden. En dan komt er ook nog een beetje luiheid, ontspanning en hang naar comfort bij om de hoek kijken.

Ik heb zelf bijvoorbeeld bijna nergens een bijl voor nodig... dus als het maken van dat schepje de enige reden nog is om een bijl mee te nemen, kan het pak dus een stuk lichter worden door de bijl weg te laten en een schepje erin te doen. Bovendien bespaart dat ook nog een beetje tijd op de dag, helemaal als datzelfde schepje door het hele reisgenootschap gebruikt wordt.

Een camera driepoot kan ik inderdaad makkelijk zelf maken, maar voor het neerzetten van een camera onderweg om even snel wat videodagboek te schieten is het wel heel erg beperkend (in de tijd) om elke keer zo'n ding te moeten knutselen eerst. (Nodeloos te zeggen, dit zit dus niet in de BOB).

Een geïmproviseerd hoofdkussen van zaken die je toch al bij je hebt is wat ik nu doe inderdaad... Maar om nou te zeggen dat dat lekker zacht en comfortabel slaapt... nee. Hoeveel uitgeruster (en daardoor sterker / doortastender / effectiever) zou ik zijn als ik een heerlijk zacht opblaaskussentje toevoeg van een paar tiental gram?

Dit is absoluut niet bedoeld om je punt te weerleggen, maar meer om je in een kijkje te geven in mijn denkraam, en hoe dit soort overwegingen gemakkelijk complexer te maken zijn dan je op het eerste oog zou denken.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@De Bezorgde Burger ik heb ook jarenlang een opvouwbare schep (psu) bij me gehad, maar die had ik alleen nodig om een geul te graven rond mijn slaapplek en om een poepgat te graven. Dat ding weegt bijna 2 kilo. Nu doe ik dat graafwerk met mijn mes, een dikke stok en de deksel van mijn pan of mijn handen... die schep neem ik niet meer mee. En zoals @Laaglander al zegt, waarom zou je een driepoot meenemen terwijl je die makkelijk zelf maakt ;).

Ik was ook van beter mee verlegen dan om verlegen, maar daar ben ik deels vanaf gestapt. Minder meenemen betekent dat je meer op je vaardigheden moet vertrouwen. Dat je eerder moet starten met het bouwen van je shelter want een tent zet je in vijf minuten op, maar zo snel bouw je geen shelter. Dat je meer zelf moet maken.
Dat gaat natuurlijk ook wel eens mis, jammer dan, effe afzien, ervan leren en doorgaan. :)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@CrossbowClan, ik heb het idee dat onze 2 bovenstaande posts van zojuist elkaar gekruist hebben, want daar probeer ik juist wat toelichting te geven over hoe ik dit soort keuzes zie als een optimalisatieprobleem om zoveel mogelijk afstand te kunnen afleggen gedurende de dag.

Overigens, het schepje waar ik het over heb (zie link) weegt 17 gram, geen 2 kilo. Als ik elke dag zo'n geul om mijn tent zou moeten graven dan zou ik geen moment twijfelen om dat schepje toe te voegen. Mes wordt bot, deksel wordt vies, handen raken beschadigd... dan heb ik zeker weten liever 17 gram extra in de tas.

En zo'n forse driepoot voor boven het kampvuur zou ik ook zelf maken, ik had het over een kleine lichtgewicht camerastandaard voor onderweg, ook ergens in de orde van een paar tiental gram.

Dat gaat natuurlijk ook wel eens mis, jammer dan, effe afzien, ervan leren en doorgaan. :)

En dat vind ik dus precies helemaal niet erg op een relaxed tochtje wat bedoeld is om vaardigheden te oefenen, maar probeer ik juist ten alle koste te vermijden als het om een bug out gaat.
 
G

Gast 2000

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
]

Bij het trekken kan het bijvoorbeeld een uitdaging zijn om de gemiddelde afgelegde afstand per dag zo groot mogelijk te maken, en een vergelijkbare motivatie geldt ook als je ooit echt (te voet) zal moeten bug outen. De 24 uren die een dag bevat gaan voor een groot deel weg naar slapen en wandelen, en de overgebleven tijd wil je zo efficiënt mogelijk besteden. En dan komt er ook nog een beetje luiheid, ontspanning en hang naar comfort bij om de hoek kijken.

Ik geniet ook altijd stiekum van de mensen die ik meeneem en uit naam van comfort, zoveel spullen meenemen.
Terwijl ik zelf licht bepakt en bezakt, degene ben die uiteindelijk met gemak km's kan maken en uiteindelijk lui, ontspannend, en comfortabel mijn kamp op maak ;)

Ik begrijp je denkwijze zeer zeker te weten en ik batoneer met mijn mes wel een schep, want die bijl neem ik eigenlijk ook nooit mee.
Maar ik blijf erbij dat alles wat je zelf kan maken, je absoluut niet nodig hebt in je tas....

Uiteindelijk moet je doen wat jij denkt dat het beste is. Ik kan advies geven op de vraag die je stelde in dit topic, maar als jij denkt het wel nodig te hebben dan moet je dit gewoon doen.
Ik denk namelijk dat je voor jezelf het antwoord al gegeven hebt op je eigen vraag.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@De Bezorgde Burger
Waar heb je die deuce of spades gekocht?

De Helinox Chair Zero is een luxy item van 510 gram, maar het extra comfort is het voor mij wel waard.

 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Waar heb je die deuce of spades gekocht?

Die heb ik (helaas) niet zelf in bezit, het is de schep die voorkomt in dat filmpje van meneer Darwin. Ik heb op dit moment zelf helemaal geen schepje van dergelijke soort, en ik ben zelfs nog nooit in de situatie geweest dat ik in de natuur moest "gaan". Het hele aspect van trektochten door de wildernis is een nieuwe ontwikkeling voor mij. Overigens heb ik hier wel een link gevonden naar een Duitse retailer, maar die rekent 25 euro + nog 16,50 voor verzenden. :confused: Update: vergeet die Duitser! UK is the way to go, 20 pound sterling met gratis verzenden naar NL (zie link).

Ik geniet ook altijd stiekum van de mensen die ik meeneem en uit naam van comfort, zoveel spullen meenemen.

En ik heb precies het tegenovergestelde, ik geniet juist van het Douwe Dabbert-effect: als iemand zegt, "Ooh, ik wou dat we dit of dat hadden meegenomen!", en dat ik dat dan triomfantelijk tevoorschijn kan halen. :D Overigens ben ik in mijn kliek tegelijk de lichtst bepakte en de best voorziene reiziger. De rest heeft niks met preppen, en ook niet echt met lichtgewicht. :rolleyes:

Ik denk namelijk dat je voor jezelf het antwoord al gegeven hebt op je eigen vraag.

Was het maar zo eenvoudig... ik ben juist meer een eeuwige twijfelaar wat dat betreft. Dat komt voornamelijk ook door het feit dat ik veel meer tijd heb om er theoretisch mee bezig te zijn (enkele uren per dag) dan praktisch (enkele uren per maand).
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Denk ook aan lichtgewicht kleding (wat je draagt en/of meeneemt), dat kan een slok op een borrel schelen.

Zeker waar, @Floesh. Maar een zwaar ding vervangen voor een lichter ding is een makkelijke beslissing (zelfs voor mij)... ook bij kleding geldt dat de ware kunst natuurlijk zit in het opzetten van een goed "systeem", waardoor je gewoon dingen helemaal weg kan laten. Kan jij misschien eens wat vertellen over dingen die je in eerste instantie vervangen had voor lichtgewicht varianten, maar tegenwoordig helemaal weglaat, of minder van meeneemt?

Overigens, een stoel van 510 gram komt er bij mij niet in :D. Wat dat betreft zit ik meer in het kamp van @CrossbowClan, gewoon lekker afzien met een kleine bipsonderlegger (70 gr) op een boomstronk vind ik wel luxe genoeg voor die paar dagen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Overigens nog een toevoeging @Laaglander, ik ben ook zeer benieuwd naar jouw volledige uitrustingslijst (als je die ergens hebt), ik ben altijd op zoek naar nieuwe inspiratie om mijn eigen aanpak verder te optimaliseren.
 
G

Gast 2000

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn Highlander pro 44 liter tas:

-DD Camping hangmat
-Mes Ruike Jager Fulltang
-Mora Eldris als backup (in vuurkit)
-Vuurkit
-Billy Can
-Jagerspannetje
-Tarp 3x3
-EHBO setje
-Touw
-Highlander klapzaagje
-Lifestraw waterfilter
-Thermoskan 1.5 L (vuurbestendig)
-Slaapzak
-Slaapmat
-Hoofdlamp en zaklamp
-Muts
-2 vuilniszakken zwart
-Happystove
-Kompas
-Slijpsteen
-Vissetje
-Tandenborstel en pasta
-Werkhandschoenen
-Spork

Waterdichte tas voor etenswaren incl: 2 flesjes olijfolie, suiker, peper, zout en paprikapoeder.

Lijkt veel. Weegt niks en neemt weinig ruimte in.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Dank voor je antwoord @Laaglander! Dit is met vlag en wimpel overigens de karigste & meest hardcore uitrustingslijst die ik heb gezien in de afgelopen tijd (en ik heb er echt wel heel veel bekeken), weet je zeker dat dit alles is wat je meeneemt? Kan ik hieruit concluderen dat je tijdens een expeditie altijd in dezelfde kleding loopt en nooit je tanden poetst? Jij bent ofwel de meester van het weglaten, of anders zijn er misschien wat zaken vergeten?

Zonder gekheid, ik denk dat mijn opsomming 3 of 4 keer zo lang is als de jouwe. Behalve de volledige categorieën kleding en persoonlijke verzorging mis ik ook de volgende gebruiksvoorwerpen die ik zelf toch wel als essentieel beschouw:

Kaart en/of GPS
Insectenspray en/of muggennetje
Lepel of spork
Werkhandschoenen
Reparatie en/of knutseldingetjes (ducktape, paperclips, schaartje, tangetje, e.d.)

Kan je hier misschien nog een korte toelichting op geven? Ik heb het gevoel dat ik (en wellicht meerdere meelezers) daar nog het een en ander van je zou kunnen leren.
 
G

Gast 2000

Gast
Dank voor je antwoord @Laaglander! Dit is met vlag en wimpel overigens de karigste & meest hardcore uitrustingslijst die ik heb gezien in de afgelopen tijd (en ik heb er echt wel heel veel bekeken), weet je zeker dat dit alles is wat je meeneemt? Kan ik hieruit concluderen dat je tijdens een expeditie altijd in dezelfde kleding loopt en nooit je tanden poetst? Jij bent ofwel de meester van het weglaten, of anders zijn er misschien wat zaken vergeten?

Zonder gekheid, ik denk dat mijn opsomming 3 of 4 keer zo lang is als de jouwe. Behalve de volledige categorieën kleding en persoonlijke verzorging mis ik ook de volgende gebruiksvoorwerpen die ik zelf toch wel als essentieel beschouw:

Kaart en/of GPS
Insectenspray en/of muggennetje
Lepel of spork
Werkhandschoenen
Reparatie en/of knutseldingetjes (ducktape, paperclips, schaartje, tangetje, e.d.)

Kan je hier misschien nog een korte toelichting op geven? Ik heb het gevoel dat ik (en wellicht meerdere meelezers) daar nog het een en ander van je zou kunnen leren.
Haha ik ben zeker niet de enigste die zo light gaat hoor.
100 jaar geleden deden ze het met nog minder...

Je hebt gelijk. Ik vergeet de tandenborstel en pasta, spork en werkhandschoenen.
Zal het lijstje aanpassen dankjewel.

Een weekje zonder extra kleding zie ik als geen probleem.
Moet daarna wel van mijn vrouw in de bijkeuken de kleding uitdoen voordat ik naar binnen mag...
Persoonlijke hygiëne bestaat uit ouderwets wassen met water uit bv een rivier. Sokken kunnen gedroogd en omgedraaid worden bij een kampvuut en de kleren...tja...dat overleven we wel.

Muggen schijnen mij niet te lusten. Als ik al geprikt wordt, dan voel ik daar verder niks van en zodoende heb ik niks nodig.
Mijn oudste en jongste kind zijn echter allergisch voor muggenbulten echt niet normaal. Het is gewoon zielig om te zien hoe erg zij daar last van ondervinden.

Een kaart, kompas of gps gebruik ik alleen in expedities in onbekende gebieden in het buitenland. Zit niet standaard in de tas.

Schaartje en tangetje zit in het ehbo kitje. Verder niet nodig. Knutseldingetjes al helemaal niet. Met een mes en een stuk hout kan je behoorlijk knutsellen rond een kampvuur.
Ducktape is wel geweldig btw. Heb het niet bij me, maar in de BOB wel.

Benieuwd naar jouw tas en inhoud trouwens!
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dank voor je toelichting, zeer verhelderend. Ik ben zelf ook niet heel gevoelig voor muggenbeten, maar ik word er dus wakker van als die k%^*tebeesten in mijn oren, ogen of neus proberen te vliegen 's nachts. Vandaar dat ik nu een muggennetje (11g) voor om het hoofd heb toegevoegd (sinds kort overigens, nog niet in de praktijk gebruikt), en om vergelijkbare reden heb ik ook oordopjes toegevoegd (bosbeesten maken best wel lawaai 's nachts) en blinddoekje (als de zon om half 5 opkomt ben ik er zelf toch nog echt niet klaar voor).

Zoals gezegd, ik ben redelijk nieuw in het veld van lichtgewicht, en ook in het echte wildernisleven. Mijn staande ervaring in de vorige decennia was allemaal conventionele uitrusting, en dan kamperen op campings en/of in hutten en wandelen over de gebaande paden. Mijn uitrusting is daarom nog redelijk werk in uitvoering, maar het begint al een beetje uit te kristalliseren naar wat ik denk redelijk dicht in de buurt zit van wat ik echt ga meenemen voor mijn eerste echte wildernis expeditie: 4 dagen trekken, wildkamperen en natuur beleven in de Schotse hooglanden, hopelijk komend voorjaar.

Een link naar mijn huidige lijst staat bij elk bericht in mijn handtekening, en zal af en toe nog wel veranderen naarmate ik meer inzichten en ervaring opdoe met die spullen. Hier is die nogmaals voor de volledigheid: https://lighterpack.com/r/cttfwg

Ik heb dus nog niet alles wat daarin staat in bezit, maar dat is waar ik naartoe probeer te werken de komende maanden. In de tussentijd ga ik voor mijn eigen solo-experimentjes in de weekenden steeds meer deze uitrusting setup gebruiken. Afgelopen weken al best een flink aantal spulletjes toegevoegd (o.a. de rugzak en de slaapmat), dus het budget is nu weer even een beetje opgedroogd voorlopig.
 
G

Gast 2000

Gast
Dank voor je toelichting, zeer verhelderend. Ik ben zelf ook niet heel gevoelig voor muggenbeten, maar ik word er dus wakker van als die k%^*tebeesten in mijn oren, ogen of neus proberen te vliegen 's nachts. Vandaar dat ik nu een muggennetje (11g) voor om het hoofd heb toegevoegd (sinds kort overigens, nog niet in de praktijk gebruikt), en om vergelijkbare reden heb ik ook oordopjes toegevoegd (bosbeesten maken best wel lawaai 's nachts) en blinddoekje (als de zon om half 5 opkomt ben ik er zelf toch nog echt niet klaar voor).

Zoals gezegd, ik ben redelijk nieuw in het veld van lichtgewicht, en ook in het echte wildernisleven. Mijn staande ervaring in de vorige decennia was allemaal conventionele uitrusting, en dan kamperen op campings en/of in hutten en wandelen over de gebaande paden. Mijn uitrusting is daarom nog redelijk werk in uitvoering, maar het begint al een beetje uit te kristalliseren naar wat ik denk redelijk dicht in de buurt zit van wat ik echt ga meenemen voor mijn eerste echte wildernis expeditie: 4 dagen trekken, wildkamperen en natuur beleven in de Schotse hooglanden, hopelijk komend voorjaar.

Een link naar mijn huidige lijst staat bij elk bericht in mijn handtekening, en zal af en toe nog wel veranderen naarmate ik meer inzichten en ervaring opdoe met die spullen. Hier is die nogmaals voor de volledigheid: https://lighterpack.com/r/cttfwg

Ik heb dus nog niet alles wat daarin staat in bezit, maar dat is waar ik naartoe probeer te werken de komende maanden. In de tussentijd ga ik voor mijn eigen solo-experimentjes in de weekenden steeds meer deze uitrusting setup gebruiken. Afgelopen weken al best een flink aantal spulletjes toegevoegd (o.a. de rugzak en de slaapmat), dus het budget is nu weer even een beetje opgedroogd voorlopig.
Wauw. Nog nooit zo'n gedetailleerd lijstje gezien.
Hier zit echt heel veel werk in, compleet met alle grammen en dat is best noemenswaardig vind ik! :)
Zelf let ik niet perse op de grammen, maar gewoon naar wat ik echt gebruik.
Als je het leuk zou vinden, zou ik je zo een weekend mee op pad nemen en zodoende samen kijken wat je echt gebruikt.
Je zou de eerste niet zijn via deze site en lol en gekheid is inbegrepen.
Samen leren we allemaal continue en zeker in deze hobby raakt niemand van ons uitgeleerd ;)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Dank voor de kudos en ook voor het aanbod! Het lijkt mij hartstikke leuk en leerzaam om ook eens met anderen op te trekken die al wat verder zijn in deze hobby. Een vergelijkbaar aanbod heb ik ook al eens gehad van @Niels, misschien kunnen we met een paar man iets proberen op te zetten?
 
Bovenaan