• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn voorraad mais moet aangevuld worden.

Flos

SHTF Expert
Elk jaar opnieuw moet ik mijn mais voorraad aanvullen. En nee ik koop dat niet.
Van half september beginnen de boeren hun mais te hakselen. En wat er op het land blijft liggen ga ik oprapen. Dit jaar zijn de boeren vroeg begonnen en er blijft weinig op het veld liggen. Zo heb ik bijna 3 ha zigzag overlopen en ik had 1 emmer mais kolven. En mijn voorraad ren moet vol en daar gaan zo 200 a 230 emmer kolven in. Dus nog een lange weg te gaan.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste @Flos,

Dit is niet disrespectvol bedoeld, maar mag ik vragen naar je beweegredenen om het zo aan te pakken? Het klinkt bijna als een soort Tantaluskwelling waar je jezelf aan hebt overgegeven... Hoeveel uur werk voor 1 emmer was dat? En dat nog eens maal 200??
 

PBear

Mankinds only hope
Ik vind het ook wat zorgwekkend @Flos dat je zoveel werk moet verzetten om die maiskolven binnen te halen. Zijn je knieën niet gebaat met wat rust, zodat de beter kunnen herstellen? Mij lijkt de prijs van wat gratis oogst wel wat hoog als je knieën overbelast raken en er in de toekomst helemaal de brui aan geven.
Helaas laten knieën zich niet zo goed preppen.
 

Flos

SHTF Expert
@De Bezorgde Burger voor die emmer mais was ik zo een 15 a 20 minuten bezig.
@PBear rust roest. Mijn knie dokter zegt dat beweging mij goed doet. Maar ik moet ook geen 100kg gaan sleuren. Dus doe ik het met een emmerje en loop ik maar een keer meer op en neer.
En word ik moe drink ik een bak koffie. Of ga ik naar huis en mest ik mijn dieren hokken of ben ik bezig in mijn moestuin timmer ik aan mijn leer bewerkings hoek ruim ik mijn loods op of doe ik boodschappen maak ik groenten fruit en zelfs vlees is of kook ik voor mvr. Flos maar lang stil zitten nee dat is nu niets voor mij.
Maar alvast bedankt voor jullie bezorgdheid.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag een uurtje of 2 maïs geraapt. Ook de ren aan een controle onderworpen. En een paar wijzigingen aan gedaan. Morgen weer een uur of twee dat is niet veel voet belastend.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik raap soms ook veel mais . Heb gelukkig nog gezonde voeten . Wel een heel gesjouw IDD .
Vaak laat men hier hele stukken staan doordat het te drassig is en ze er met de machines niet bij kunnen .
Ik vraag het dan netjes en na een tijdje mag het meegenomen worden ( Mits dus die grond niet hard genoeg wordt Haha )

Het zal wel te duur worden om hier mais op te halen ?? Het is nogal een eind Tuffen vandaar naar hier .
Op dit moment heb ik nog niet geraapt of geplukt .
 

Flos

SHTF Expert
Plukken mag eigenlijk niet. Dat kan als diefstal aan zien worden. Vandaag bij een melkveehouder een praatje gemaakt en hij was eigelijk blij dat ze van het veld geraapt worden. Hij wees mij zelf een veld aan waar er veel op lagen. Helaas was er al iemand voor mij langs geweest.
 
F

frans81

Gast
Plukken mag eigenlijk niet. Dat kan als diefstal aan zien worden. Vandaag bij een melkveehouder een praatje gemaakt en hij was eigelijk blij dat ze van het veld geraapt worden. Hij wees mij zelf een veld aan waar er veel op lagen. Helaas was er al iemand voor mij langs geweest.

Dat wat in die vochtige stukken grond blijft staan mag ik met toestemming " plukken " .
Ik ga dat dus niet stelen haha

Netjes vragen is vele kilo's gratis naar huis dragen !
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Schouderklop!!!!

Als ik het laat staan of liggen eten ze er in deze Maand ook van . Maar er staat nu nog genoeg ander voedsel .
Derhalve is het ook om deze redenen zinloos te laten liggen of laten staan .
Eigenlijk eet het wild er al een hele tijd van haha ( van wat al op het land staat )

Ik voer ook de HoutDuiven en Tortelduiven bij huis van deze geraapte maïs.
 

Flos

SHTF Expert
Een beetje moe maar voldaan heb ik mij op de bank geploft. Mijn mais voorraad staat op 1/5 en dat is niet slecht. Volgende week ga ik mijn schoonvader in schakelen zo heeft dat oude mens wat beweging.
 

Snicky

Prepper
Dit geen idee voor het oprapen van mais?

8001847068db701d6e8cb358659711c1.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Flos

SHTF Expert
@Snicky dat lijk misschien wel de oplossing maar dat werkt maar voor 10% . Meestal zit de kolf nog aan een maisstengel. De bladeren moeten ook nog ontdaan worden en bij de meesten breek ik het puntje er nog af. Dus met die grijp stok krijg je al snel een hand te kort.
 

Flos

SHTF Expert
20171014_134425.jpg
Mijn voorraad mais staat bijna op pijl. Zo gaat mijn pluimvee en zelfs mijn konijnen in de winter 2018/2019 geen honger hebben.
En als zij geen honger hebben dan heeft Flos en zijn familie ook geen honger . Dus zover zijn we dan al weer voorbereid .
De mais op de velden wordt schaars vele landbouwers ploegen of eggen hun akkers om een volgt gewas te zaaien.
Ik zelf heb vanaf morgen ook wat anders te doen als ik op de landbouw akkers loop . De 10 emmers mais dat ik nog nodig heb om mijn ren vol te krijgen gaan dan ook langzaam aangevuld worden.
 
Bovenaan