• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rataplan

Mankinds only hope
Nu schreef ik vanochtend vroeg in het topic over goede voornemens over een aantal zaken die ik graag zou willen uitvoeren aankomend jaar.
Ik zei ook, dat wanneer je iets in je hoofd hebt wat je graag wil doen, dat je dat dan ook gewoon moet doen:)

Vandaag 1 ste kerstdag, voor mij is het gewoon weekend net als anders, dus lekker aan de klus....
Ik dacht ik zal wel weer de mafkees zijn die vandaag weer aan het sjouwen is....maar niets is minder waar....buurman 2 huisjes verder hoorde ik ook druk bezig in z'n tuin:D

Deze balken zijn een restant van de balken van mijn oude schuur die ik heb afgebroken.
Ze hadden nog niet echt een bestemming en lagen opgestapeld in de tuin onder het afdak, verstoken vond ik toch een beetje zonde.
In de nieuwe schuur stonden ook nog een aantal h.h. 9 mm platen, nu dacht ik daar kan ik best bakken van maken.
Vaak gebeurd dit met Lariks of Douglas hout, omdat dit van nature lang meegaat.
De balken zijn van vuren hout, normaal vrij snel verrot, maar ach ze zijn best dik:thumbsup: dus zal gerust tijdje mee gaan.
Zodoende lekker aan de slag vanmiddag, kon de kettingzaag ook nog ff zingen, vond ie leuk:)
De balken zijn 10 cm breed en 20 cm hoog.
IMG_7664.JPG
De restanten van de nieuwe draagbalken van de veranda/schuur heb ik in het verstek gezaagd en gaan dienen als pootjes.
Ik gebruik hier een radiaalzaag voor, zeer fijne zaag.
De bakken komen iets van de grond te staan, zodat het water in de bak eruit kan lopen.
IMG_7670.JPG
De pootjes eronder, geeft gelijk mooi steun aan de bodemplaat in de hoeken.
Alles gaat vast met gebruikte torx schroeven van de oude schuur.
IMG_7665.JPG
In het midden een extra steunbalkje voor het doorzakken, dit is het enige wat ik nieuw heb aangeschaft. ( voor een wand in mijn schuur eigenlijk)
IMG_7667.JPG
De basis van de eerste bak is klaar:thumbsup:
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
De eerste bak.
In de bodemplaat heb ik diverse gaten geboord waar het water door kan weglopen.
IMG_7669.JPG
hocus pocus.....hoppa bak nr 2 is klaar...lijkt eigen huis & tuin wel:thumbsup:
IMG_7671.JPG
Van de week de kleinere delen op maat zagen en de bovenste balken die er nu los op liggen bevestigen.
Ik heb nog genoeg hout voor nog 1 bak, niet zo breed, wel wat langer.
Die komt er ook nog bij te staan, misschien leuk voor (overblijvende) kruiden.
IMG_7672.JPG
Wanneer de bakken klaar zijn bekleed ik de binnenkant met anti-worteldoek, grond en wortels blijven in de bak en het water kan hier doorheen.
Bovenop het doek komt een laag kleikorrels, dan nog een stuk doek met daarboven eerst houtsnippers ( denk ik) en dan een mengsel van tuinaarde met veel compost.

komend jaar dus lekker groentjes uit eigen tuin:) uuuuuh bako_O
 

FiatCurrency

Survivor
Mooi werk. Kleine suggestie: Dus van onder naar boven in jouw bak: bodem met gaten, doek, korrels, doek, houtsnippers, tuinaarde/compost? Ik zou de houtsnippers verplaatsen naar helemaal bovenop. Houtsnippers onder de grond zouden stikstof uit de bovenliggende compost 'stelen' tijdens het verteringsproces (althans dat wordt beweerd door sommige tuinders). Houtsnippers als mulch werkt juist zeer goed en hierbij speelt dit probleem niet. Wel vele voordelen (minder verdamping, minder onkruid, mooie compost na 1-2 jaar en nog meer). Back to Eden gardening heet dat. Ik heb niks op met het geloof, maar de methode is wel erg goed. Zie hier voor een prachtige documentaire over deze moestuin methode:
 

Rataplan

Mankinds only hope
Mooi werk. Kleine suggestie: Dus van onder naar boven in jouw bak: bodem met gaten, doek, korrels, doek, houtsnippers, tuinaarde/compost? Ik zou de houtsnippers verplaatsen naar helemaal bovenop. Houtsnippers onder de grond zouden stikstof uit de bovenliggende compost 'stelen' tijdens het verteringsproces (althans dat wordt beweerd door sommige tuinders). Houtsnippers als mulch werkt juist zeer goed en hierbij speelt dit probleem niet. Wel vele voordelen (minder verdamping, minder onkruid, mooie compost na 1-2 jaar en nog meer). Back to Eden gardening heet dat. Ik heb niks op met het geloof, maar de methode is wel erg goed. Zie hier voor een prachtige documentaire over deze moestuin methode:


misschien beter de houtsnippers bovenop, twijfelde al vandaar de woorden 'denk ik' .
kwam vanuit de gedachte van hugelkultuur, het begraven van hout voor een langdurig proces van grondbewerking door beestjes en afgifte van voeding wat vrijkomt bij de afbraak van het hout.
Dit zal inderdaad energie kosten, of dit zodanig is dat je groente etc er minder door zou ontwikkelen, geen idee.
Ander voordeel is zoals je aangeeft, langer vasthouden van vocht en een verminderde onkruid groei.
Heb dit eens toegepast in een verhoogd bed voor frambozen op mijn voormalige moestuin, dat werkte prima en scheelde een berg werk.
Na zo'n 2 jaar was het onderste deel van de laag zo goed als gecomposteerd en aan het vermengen met de onderliggende grond.

Ik ga je advies ter harte nemen, binnenkort volgt het verdere verloop.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Frambozen zijn bosplanten. Die houden wel van houtsnippers in de grond. Bij andere planten kun je beter een mulchlaag op de grond leggen.

Op het dak van ons schuurtje hebben we dak, worteldoek, wollen deken, grond plantjes. Maar ik heb geen idee of een wollen deken werkt met een dikke laag grond er bovenop.
 

Erny

Last (wo)man standing
Mooie bakken @Rataplan :)
En inderdaad die houtsnippers niet dóór de bak maar eventueel alleen als mulch gebruiken.

En ik zie nog een eventueel aanstaand probleemgebiedje.:fluit:
Je heb nu, door de balkjes onder de bak te maken, een geweldige overdagtingsplek (eh... bestaat dat? Overnáchten... overdágten? ) voor de slakken gemaakt, donker en vochtig. Zo hoeven ze niet ver om straks je bak leeg te eten.

Oh, en weet je zeker dat die kleikorrels onderin gaan werken zoals je denkt dat het gaat werken?
Overtollig water stroomt via de gaten van het worteldoek weg, kunnen die korrels dan wel snel genoeg water op nemen of gaan ze dat dan juist uít de aarde halen die je juist vóchtig wilt houden?:confused:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Rataplan

Mankinds only hope
@Erny

Kleikorrels; gedachte was om juist het overtollige water snel af te voeren, net als dat je scherven van bijv. gebroken dakpannen over de gaten legde in potten en bakken.
Dus beter geen kleikorrels of wel maar dan de tuinaarde er direct boven op i.p.v nog een stuk doek er tussen?

Slakken ; hmm ja zeg je wat, maar wil de bakken niet hoger en ook niet met de bodemplaat op de grond.
Dus beter de onderkant dichtmaken of vervangen door stroken van h.h. platen van 9 mm, genoeg hoogte om het water eruit te laten en slakken te weren.
Heb alleen het vermoeden dat ik dan weer allerlei ander gespuis krijg wat er gaat nestelen?

Ik zou ze moeten kunnen vangen voor de kippen.
 

Flos

SHTF Expert
Bij mij staan de bakken zonder houten bodem gewoon op de beton . De bakken zijn bij mij zo een 30cm hoog.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Rataplan Kippen eten niet persé graag slakken en ook niet alle soorten en maten. Indische Loopeenden daarentegen wél! :)

En je zou eventueel ook repen insectengaas oid onder aan de bakken kunnen bevestigen maar hoe je dat dan aan de tegels wilt bevestigen zou ik niet weten. En slakken kunnen zich door heel smalle kiertjes werken.

Maar voor goed insectengaas kun je op de site van Van Der Wal kijken:
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/netten_gazen_protectienetten

Of je hele tuin afzetten met deze handige maar prijzige vinding: ;)
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/slakken/sub,2/pid,6861/slakkenscherm

En het is waarschijnlijk ook wel aan te raden om een stellage over je bakken te maken tegen uienvlieg/preivlieg/wortelvlieg/tuinboonluizen/koolvlieg etc, allemaal beestjes die je het kweken van groente moeilijk maken.
Hier wat voorbeelden maar als je zelf wat verder gaat zoeken dan kom je hele leuke ideeën tegen. Het handigst is het natuurlijk als je de net/plastic constructies kunt verplaatsen van bak naar bak en of mét plastic (voorjaar als het koud is) of alleen gaas. Daar kom je vast wel uit. ;)

moestuinbak overkapping.jpg

moestuinbak insectennet.jpg

En dan de korrels...
Voor afwateringsdoeleinden zou je dan beter kiezels kunnen gebruiken lijkt me? Die nemen geen vocht op.
De kleikorrels zijn speciaal ontworpen om dat juist wél te doen en dat dan langzaam af te geven. (En de terracotta stukjes op bodem en het gaatje in het potje was zodat de aarde niet uit het gaatje liep én zorgde gelijk voor extra opslag van water, tenminste dat is wat ík altijd heb begrepen.)
Zou dan wel een laagje gaas oid bovenop de kiezels leggen zodat ze niet vermengen met je grond.

Oh... en nog een mogelijkheid ter slakkenafweer voor de behendige knutselaar: Afbakening met zwakstroom door 9V batterijtje en koperdraadjes. :cool:
Voor meer info: http://www.moestuinforum.nl/slakken-afweer-met-9v-t20594.html
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Erny dat met die 9v batterij dat lijkt goed te werken, dus lijkt mij wel iets om te knutselen hier, alles ervoor is al aanwezig hier:)
ik heb hier nog zo'n 60/80 ltr kleikorrels liggen ( zonder directe bestemming), kiezels zou ik moeten kopen.
ik laat de bakken nu voor wat het is en leg dat stroomcircuit aan en dan gaan we eens kijken hoe het één en ander uitpakt.
gaas en plastic erover zal zeker z'n voordelen hebben, echter vind ik dat echt niet mooi, dus dat wordt hem niet.
wordt alles opgevreten of aangetast zal ik er misschien aan toe moeten geven om dat aan te brengen.

later ( als mijn zoontje niet meer wil schommelen etc), zou ik graag een kas plaatsen/bouwen.
wanneer de trampoline weg kan, blijft er een gat over, waar ik 2bakken wil maken met een verdiepte loopgang.
Daarover dan een soort van muurkas maken, die krijgt dan 3 kanten glas/ramen en de achterzijde is dan de bestaande tuinmuur.
Door het verdiepte looppad hoeft de kas ook niet hoger dan de tuinmuur (180cm) waardoor die minder massaal aanwezig is dan.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Preppertt

Senior Prepper
Mooie bakken. Staan ook mooi in je tuin:thumbsup:

Zelf moet ik ook nog bakken maken voor op mijn balkon, maar dan op poten. Ga ik volgend jaar ook maar eens aan beginnen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
De moestuinbakken inmiddels gevuld met een mengsel van compost (70%), potgrond (20%)en bemeste tuinaarde (10%).
Links staan zonnebloemen, 1 omdat ik ze mooi vind en 2 de pitten zijn gedroogd een lekkernij voor mn kipjes.
In het lage gedeelte staat peterselie, salvia ( 1 opgekomen) en rozemarijn ( niet opgekomen).
IMG_9376.JPG
Vooraan in deze bakken staan tomaten plantjes, het lege stuk stond sla ( kip heeft dat al op voordat het groot was :)
Midden staan heerlijke radijsjes en daarachteren veldsla.
IMG_9377.JPG
De achterste bak staan van links naar rechts worteltjes, bietjes en prei.
Hier moet ik nog in gaan dunnen.
Gelukkig nog geen last van slakken
 

Rataplan

Mankinds only hope
Het afgelopen weekend nog wat kruidenplantjes wezen halen bij een heel leuk kwekerijtje, echt een klein paradijsje is het daar.
En een eigenaresse met veel kennis, wat ik zeer op prijs stel, daar dat bij de tuingiganten vaak ontbreekt.
De rozenarijn was niet opgekomen, nu dan paar plantjes gepland.
De salvia geef ik nog wel goede kans, het is er 1 en die doet het verder prima.
Daarnaast heb ik thijm gepland en daarachter een lavendel soort, dacht hidcote, geschikt voor het zetten van thee.
Ik ben het briefje vergeten van de exacte planten soorten, ga later nog wat andere planten halen en dan noteer ik het nogmaals.
Er zijn ontzettend veel kruiden/ planten, alleen niet iedere soort is geschikt voor consumptie doeleinden.
Voor de peterselie heb ik 3 framboosaardbeien gepland, deze heb ik nog nooit gegeten, dus ben benieuwd.
De vogels vinden ze lekker.... ff wachten op de volgende goede :)
IMG_9424.JPG
Voor langs het engels hekwerk van de kippenren heb ik alvast goudsbloemen en nog een plantje... weet het niet meer, iemand een idee wat het ook al weer is? Het gaat om de voorste 3 plantjes in de onderste doos op de foto hierboven.
Rechts van de goudsbloemen in de doos staat nog een klein plantje wat ik niet ken, dit is brave hendrik.
Een oude groente die zo'n 30 jaar oud kan worden.
De jonge blaadjes worden als spinazie klaargemaakt en de bloemstengels zijn als een soort asperges.
Nu las ik op wiki dat het plantje in het wild bijna niet meer voorkomt en sinds januari dit jaar op de rode lijst staat in de de nieuwe natuurwet.
IMG_9425.JPG
De framboosaardbeien.
IMG_9426.JPG
De radijs en sla zijn op, dus ook hier ontstond weer ruimte voor nieuwe plantjes.
Aardbeitjes, bieslook, dille, komkommerkruid en een paar soorten munt.
De wortels en bietjes zijn gedund en de kip heeft mn preiveld inmiddels voor de helft omgeploegd :(
Gisteren nogmaals z'n vleugel wat ingekort :)
IMG_9427.JPG
Bij de veranda heb ik aan weerszijde een witte druif gepland.
Ik zie het helemaal voor me hoe dat er dadelijk uit gaat zien :)
Bij het planten van de druif kwam ik er achter dat de houten balk al behoorlijk aan het verrotten is, tijd om een aanpassing te maken of geheel te vervangen en dan door een duurzame houtsoort.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Rataplan , kun je een iets duidelijkere foto plaatsen van de drie onbekende plantjes? Ik kan het niet goed zien, lijkt zo wel wat op Duizendschoon misschien?

Brave Hendrik heb ik dit jaar ook gezaaid, zijn nu nog hele kleine plantjes, wist niet dat ze zo'n hoge leeftijd kunnen bereiken. :)

Enne... ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor... maar wat zit er in die rij potjes? :cool:
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan , kun je een iets duidelijkere foto plaatsen van de drie onbekende plantjes? Ik kan het niet goed zien, lijkt zo wel wat op Duizendschoon misschien?

Brave Hendrik heb ik dit jaar ook gezaaid, zijn nu nog hele kleine plantjes, wist niet dat ze zo'n hoge leeftijd kunnen bereiken. :)

Enne... ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor... maar wat zit er in die rij potjes? :cool:

zal van de week betere foto maken en plaatsen van die plantjes.

die potjes.... ja dat zijn allerlei soorten voedsel om te laten beschimmelen....experimentje met mn zoontje... gewoon om te kijken/ laten zien wat ermee gebeurd.
de plaats is niet goed om schimmels te kweken, denk dat ik ze in de kruipruimte ga zetten.
 
Bovenaan