• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat vind je zelf van de smaak van NRG-5?

  • Ik ben Ray, ik eet nog liever een blok zeep.

  • Ughh, dat is echt niet te hachelen, ik ga liever knollen verzamelen!

  • Niet bepaald lekker, maar als m'n leven erop hangt eet ik het wel...

  • Ik vind het eigenlijk wel prima te doen, ik weet niet waar die anderen last van hebben?

  • Ik ben Pignonwiel, ik eet het dagelijks als tussendoortje.


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Beste preppers,

Over het noodrantsoen NRG-5 (zie link) is al eens vaker geschreven op dit forum. Sommigen van ons hebben het in huis, sommigen hebben het wel eens geproefd, slechts weinigen vinden het echt lekker:
Ik zou niet voor deze, eeh, niet zo heel erg goed smakende optie gaan.
Werkelijk niet te vreten dat spul.
Om te eten vond ik het zelf nogal weeig en droog/kruimelig. Wat echter het meest onaangenaam was, is het laagje van vet wat er in je mond achterblijft na het eten hiervan. Tot een uur later voel je dat laagje nog op je verhemelte (tenzij je het na het eten weg kan spoelen met een warme drank).

Maar, los gezien van de smaak is het zo ongeveer het perfecte prepvoedsel: :thumbsup:
  • extreem lang houdbaar (meer dan 20 jaar, hoeft dus in het dagelijkse niet-SHTF-leven eigenlijk niet gerouleerd te worden)
  • zeer compact, lichtgewicht, ruimtebesparend (2300 kcal in doosje van 500 gram - 14 x 8 x 6 cm)
  • zeer complete gebalanceerde voedingswaarde (bevat alles wat je op een dag nodig hebt aan voedingsstoffen, inclusief essentiële vitaminen en mineralen)
  • zeer praktisch (lucht- en waterdicht verpakt, handig te verdelen in 9 repen van 255 kcal, kan eventueel zonder verdere bereiding genuttigd worden)
  • ook verkrijgbaar als glutenvrije variant (in mijn gezin wel degelijk relevant, helaas)
Dus, en nu begin ik tot de kern te komen van waar dit topic eigenlijk om draait: wat nou als we de NRG-5 zodanig kunnen laten smaken dat we het met plezier eten in plaats van met tegenzin? Wat nou als we meerdere verschillende smakelijke recepten hebben, allemaal redelijk eenvoudig te bereiden met lang houdbare producten*, waarbij NRG-5 een hoofdingrediënt is? Waarbij we NRG-5 vanaf dag 1 als dagelijkse held op tafel zetten, in plaats van pas als allerlaatste redmiddel wanneer we helemaal door ons "normale" voedsel heen zijn?

Ik roep alle preppers met NRG-5 op om binnenkort eens een pakje open te trekken om te proberen om er iets lekkers mee klaar te maken! En natuurlijk, om de bevindingen hier met ons te delen. ;)

Ik kijk uit naar jullie ideeën en/of experimenten, en ik ga hier zelf natuurlijk ook mee aan de slag binnenkort!

* Voor de overige ingrediënten, laten we ons proberen te beperken tot zaken uit de prepkast (dus tenminste een halfjaar houdbaar buiten de koelkast).

PS. @Pignonwiel, ik reken op je! :D
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb ook ooit enkele NRG5 pakketjes aangeschaft en er een uitgeprobeerd. De smaak viel me niet tegen, wellicht omdat ik niets smakelijks verwachtte. Wel een wat zoetig-wee-ige smaak. Ik zou het kunnen proberen in combinatie met kruiden b.v. zout of peper of dat iets appetijtelijkers oplevert. Of misschien met een toevoeging van pindakaas.
Maar ik beschouw het toch vooral als noodvoeding als er met een minimum aan gewicht zoveel mogelijk voedingswaarde meegenomen moet worden en er onderweg niets verkrijgbaar zou zijn.
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Oh @De Bezorgde Burger , wat heb ik gelachen om je keuze-opties! :lol:

Ik heb het ook nog nooit geproefd, maar heb wel de tegenhanger in huis: Seven Oceans. Zal wel net zo smaken. Ach, echt noodvoedsel.

Ik heb laatst sterredag er eentje gegeven als dank, maar ik weet niet of ze ‘m al geproefd heeft. @sterredag als je gaat proeven, mag ik dan een hapje mee proeven?
 

Roel

Mankinds only hope
Wij kiezen voor een moestuin om het jaar rond van te eten.
Maar ingeval van nood lijkt me een oneetbare , maar wel alles bevattende eh...NRG-5, een prima oplossing...:)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mjah, dat is net zoiets als een noodponcho zo opleuken dat het op een haute couture regenjas lijkt.
Noodvoedsel is voor nood, dan ben je er blij mee omdat je niet uithongert en dood neervalt.
De enig mogelijke manier om die brokken lekker te laten smaken is een dag of vier niet eten en dan die nrg5 opeten. Wedden dat je het dan lekker vindt?
 

Ray

SHTF Expert
Het is idd een zoetige, weeïge smaak, het doet me zelfs ietwat aan melk denken, alleen zoeter. Persoonlijk vind ik melk erg vies, maar mensen die melk wel lusten zullen wellicht de NRG5's wat beter smaken.

Fijnstampen en wat cacao poeder en water erbij om een soort chocolademelk te maken? Of wordt het dan een klonterige chocolade pap? :D
 
F

frans81

Gast
Ik zoek nog recepten hoe ik mijn zeep eetbaar kan maken.:p

Bekijk bijlage 16445

Maar een optie is om het regelmatig te eten zoals @Pignonwiel kennelijk doet. Dan wen je aan de smaak en kom je niet zonder verassingen.:thumbsup:

Het zit niet in mijn voorraad maar als het moet eet ik alles.

Dit meisje eet 5 blokken zeep per week.:off:
http://bijzonder-nieuws.blogspot.com/2011/02/meisje-eet-vijf-stukken-zeep-per-week.html?m=0

Die heeft inmiddels een Innerlijke schoonheid waar weinig tegenop kan :D
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik zou het kunnen proberen in combinatie met kruiden b.v. zout of peper of dat iets appetijtelijkers oplevert. Of misschien met een toevoeging van pindakaas.
Serieus goed idee!

Toevallig hadden we vandaag wat pindasaus over van de maaltijd, en ik heb maar meteen de mogelijkheid gegrepen om dit eens uit te proberen.
Deze pindasauspasta heeft een calorische waarde van 584 kcal per 100 gram (3796 kcal per pot!), en zou daarmee niet misstaan in de prepkast.

20190715_214859_HDR.jpg

Dit is wat ik maakte:
  • 1 zo'n reepje van dat noodrantsoen
  • 150 ml kokend water
  • 3 eetlepels (aangemaakte) pindasaus
  • snufje zout
  • snufje peper
Dit levert een substantie op die eigenlijk best wel veel lijkt op (een dikke) pindasoep, en die ik persoonlijk zeker als vele malen lekkerder beschouw dan het pure NRG-5 product! Misschien met ietsje meer water en ietsje meer pindasaus zou het nog meer lijken op een pindasoep.

Ik zou dit nog niet meteen een "recept" willen noemen, maar dit is zeker wel een veelbelovende basis! Dank @PBear voor de inspiratie!
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Je brengt me op nog een ander lumineus idee voor een topic: alle verschillende poedertablet noodrantsoenen in huis halen en onderling vergelijken. NRG-5 vs. Seven Oceans vs. BP-WR.
Ik zoek nog recepten hoe ik mijn zeep eetbaar kan maken.:p
:lol:
Mjah, dat is net zoiets als een noodponcho zo opleuken dat het op een haute couture regenjas lijkt.
Noodvoedsel is voor nood, dan ben je er blij mee omdat je niet uithongert en dood neervalt.
Ondanks alle wijze dingen die je hier altijd post, ben ik het hier niet mee eens @Stuudje. Juist in wanhopige tijden kan een lekker maal een flinke boost geven voor het moraal, of op zijn minst wat troost. Bovendien geeft het in een "afwachten maar" scenario (zoals bijvoorbeeld een overstroming) juist iets te doen om nog bezig te kunnen zijn met het bereiden van een maaltijd. Tot niet zo lang geleden had ik het idee om in SHTF eerst het reguliere voedsel op te eten totdat het tijd was om aan die brokken te beginnen, maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat het beter is om de brokken juist meteen al vanaf het begin op een enigszins smakelijke wijze in het menu te verwerken, ook omdat de voorraad regulier voedsel (bij mij vrij klein wegens beperkte ruimte) daarmee des te langer meegaaat. Als een bouillonblokje of een lik pindakaas het verschil maakt tussen walging of (schoorvoetende) acceptatie, dan wil je daar toch zeker ook op preppen?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je hebt helemaal gelijk, @De Bezorgde Burger , voor jou gaat dat helemaal op.
Voor mij is het echt noodvoedsel, ik kan een tijd met mijn voedsel doen, heb dat ooit ook uitgetest, maaltijden maken met wat er in de voorraad zit, smakelijke maaltijden. Niet elke dag een blik witte bonen in tomatensaus want dat houd ik niet vol. Ik miste toen wat lekkers dus zijn er drop en zuurtjes bijgekomen. en tuttifrutti en nog wat dingen. Voor de emotionele ondersteuning zeg maar. Onze manier van preppen verschilt dus.

Bij een overstroming word ik binnen een maand wel gered, zolang kan ik het wel uitzingen met de voorraad. Daarna zal ik veel vuilniszakken en schoonmaakmiddel en doekjes enzo nodig hebben om de schimmel en modderboel weer op te ruimen. Dat stond paar jaar geleden op de lijst van hulpmiddelen die nodig waren na een overstroming in Bosnie. Dat doe ik meestal, na een ramp ergens bijhouden hoelang de redding duurde, wat er nodig was na de eerste noodtoestand, wat goed ging, wat mis ging, en hoe mensen overleefden. Ik heb zelden gehoord dat men overleefde op die brokken.

Leukje uit Florida waar onlangs ergens de boel overstroomde. Paar mensen hadden de reddingswerkers signalen gegeven dat zij hulp nodig hadden Op zijn Amerikaans, ze waren aan het schieten met wapens, om aandacht te trekken. De reddingshelikopter wist dat er in die hoek mensen gered moesten, maar weigerden erheen te gaan, ze wilden zichzelf en de helikopters niet in gevaar brengen bij gekken met wapens. De mensen werden dus als laatste gered.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
:off:Zojuist een heerlijke satéschotel gemaakt met pindasaus. Ik heb eraan gedacht maar zou er toch geen poedertje door durven gooien.:off:

In de rantsoenen van het Amerikaanse leger zit relatief veel van dit spul, terwijl de Europese meer herkenbaar voedsel bevatten.
 

Lai

Prepper goeroe
Ooit eens meegenomen op wandelvakantie, ligt, voedzaam, makkelijk. Nooit meer!! Wat een meuk, bij de 2e hap kwam mijn maag in opspraak. Hond zat er kwijlend en hebberig naar te kijken. Pan haar kant op geschoven, was zo op. Wat was ik blij met de pannenkoekenboerderij in de buurt. Nee, ik ga wel voor zelf samengestelde maaltijden. Dan maar zwaarder en meer werk. Dat spul ............. hondenvoer ruikt en smaakt nog beter.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zat te denken aan bouillon blokjes, kip, vis, rund, groenten etc.

Dan maak je feitelijk een soepje en gooi je er wat van die meuk in.:fluit:
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben waarschijnlijk echt de enige die hier 180 graden andersom denkt :lol:.
Ik prep geen NRG5, maar door dit topic begin ik ideeen te ontwikkelen.
Ik prep geen NRG5 omdat het niet te vreten is, en prep dus het meeste in blik en pot, ook wel in vacuum, enz.
In SHTF tijd kook ik dus gewoon wat op mijn gasbrandertje, maar als ik een maaltijd kook (je raad het al), kan ik er wel NRG5 doorheen verkruimelen!
Dus niet de NRG5 lekkerder maken, maar mijn al bestaande prepmaaltijd uit blik efficiënter maken :).
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik ben waarschijnlijk echt de enige die hier 180 graden andersom denkt :lol:.
Ik prep geen NRG5, maar door dit topic begin ik ideeen te ontwikkelen.
Ik prep geen NRG5 omdat het niet te vreten is, en prep dus het meeste in blik en pot, ook wel in vacuum, enz.
In SHTF tijd kook ik dus gewoon wat op mijn gasbrandertje, maar als ik een maaltijd kook (je raad het al), kan ik er wel NRG5 doorheen verkruimelen!
Dus niet de NRG5 lekkerder maken, maar mijn al bestaande prepmaaltijd uit blik efficiënter maken :).

Ik heb de tegenhanger van nrg5 in mijn auto liggen voor nood. Dan vind ik een blik bonen of chili con carne minder aantrekkelijk.

Ik vind jouw idee om een maaltijd aan te vullen met nrg ipv het te zien als hoofdmaaltijd wel een goede. Die ga ik onthouden.
 
Bovenaan