• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nomad

Diehard Prepper
Onlangs heb ik mijn Moby Dick gevonden; een Lowe Alpine Strike in OD Green.

Op zich in redelijk goede staat, gezien het een tas uit 2002 is. Het rubber is een beetje aan het loskomen in het hoofdcompartiment en in één zijtas is het heel erg aan het loslaten. De andere zijtas heeft nog een nette rubbercoating maar... daar zitten 2 scheurtjes in het Cordura.

Nou heb ik al even op internet zitten zoeken hoe ik dat het beste kan repareren. Veelal wordt het gelijmd omdat Cordura niet te naaien zou zijn. De belangrijkste reden daarvoor is dat de tas dan niet meer waterdicht is.
Nou lig ik persoonlijk niet wakker van de waterdichtheid. Het is een oude tas en de rubberlaag is toch al niet 100% meer. Dus waarom zou ik me daar zorgen over maken.
Er zijn andere manieren om de tas waterdicht/afstotend te maken (binnentas en coaten/wassen met waterafstotend product).

Ik zelf voel dus meer voor het dichtnaaien van de scheurtjes. Beide scheurtjes zijn redelijk recht en de langste is net geen cm . Ze rafelen niet en zijn goed 'aan te leggen'.
Dit is mijn plan;
- een stukje donor cordura achter de scheur plaatsen;
- de scheur mooi vlak aanleggen
- dan met een dubbele kruissteek 'afhechten'.
- Eventueel kan het stukje donor cordura dan nog rondom aan de tas vastgenaaid worden om te voorkomen dat er aan de binnenkant iets aan blijft hangen.

Wat vinden jullie hiervan? Heeft één van jullie ervaring met het repareren van Cordura?
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou gaan voor een stuk er overheen plakken.
Daarmee heb je en waterdichthied en belasting (verder scheuren) opgelost. Bij stiksles heb je gewoon het risico dat de draad door de stof, weefsel, heen getrokken wordt. Zeker daar waar de stof eindig is: scheuren of randen.

Ik heb mijn dagelijkse rugzak gerepareerd door eerst de rand dicht te smelten en daarna te laten stikken met een extra tussenlaag. Tot op zekere hoogte werkt dat.
 

Nomad

Diehard Prepper
Bedankt voor je reactie @Pertroman.
Lijmen lees ik inderdaad overal. Dus misschien is dat inderdaad wel de beste oplossing.
Maar ik ben hopeloos eigenwijs :)

Mijn ervaring met nylon patches is dat ze langs de randen los gaan.
Maar je hebt een goed punt met betrekking tot het uitscheuren.

Zou een combinatie van een optie zijn? Of is stikken in het geheel af te raden?

YdNZ0Ce.png

1. De open scheur
2. Randen afsmelten en samendrukken
3. Met de naaimachine dicht naaien
4. Donor Cordura of Cordura patch aanbrengen
5. Rondom afnaaien

Ik ga in ieder geval even op zoek naar donor Cordura en lijm of een Cordura Patch.
 
Bovenaan