• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[review] Action zaklamp 1000 lumen 3 D batterijen €9,-

1Lumen

Survivor
Laatst bewerkt:
Introductie
Ik wilde deze gewoon testen.

Een zaklamp van de Action.
De 1000 lumen LED BIG TORCH SUPER BRIGHT. Leuke naam toch? Geen 3 weken wachten tot de zaklamp eindelijk uit China binnen is, maar gewoon de straat oversteken en de zaklamp kopen.. En dat voor nog geen 10 euro, € 8,95 om precies te zijn.

Maar wat kun je van zo een zaklamp verwachten? Zou hij echt 1000 lumen zijn? Dat vermeld de verpakking tenminste. Verder zit er trouwens niets interessants in de plastic verpakking. Dat doen Chinese lampjes wel beter.

Mijn conclusie lees je verderop, maar voor 9 euro is het misschien wel een leuke camping lamp.
bFMwu3U.jpg

Zaklamp in gebruik
De lamp is redelijk zwaar en groot. Vooral als je er een paar van die grote D batterijen in doet. De schakelaar aan de achterzijde voelt een beetje goedkoop aan. Het lijkt wel alsof je een rubberen eend indrukt. Dat is hoe ik de kwaliteit van de schakelaar kan omschrijven. Het voelt gewoon een beetje raar. Maar dat hoeft de pret niet te drukken.

Verder heeft deze lamp een zoom systeem. De kop kun je naar voren trekken om de lichtbundel te focussen. Vergeet echter niet dat hierdoor een grote hoeveelheid licht verloren gaat! In plaats van die 1000 lumens gaat die er een paar honderd verliezen. Maar goed, daar komen we later op terug.

Hij voelt lekker solide in mijn hand en dat mag ook wat kosten. Zoals gezegd zitten er geen accessoires bij zoals een holster of een draagkoord. Maar ook dat maag de pret niet drukken.

TOoOrie.jpg


Bouwkwaliteit

Hier moet ik een beetje een nerd gaan spelen. De kwaliteit is redelijk bedroevend als je hem vergelijkt met een zaklamp van € 50 of meer. Zelfs als je hem vergelijkt met een Convoy zaklamp van 10 euro. In de winkel heb ik expres een lamp uitgezocht die niet zo vies was achter de lens. Sommigen zaklampen hadden de LED niet in het midden zitten en hadden allerlei troep naast de Led op de mcpcb (led board). Waarschijnlijk was dit overgebleven van het solderen, wat een beetje jammer is maar mijn exemplaar was dus redelijk schoon.

Helaas voel je wel bij het open schroeven van de achterkant dat het schroefdraad heel stroef gaat. Je hoort het ook met zo een piepend geluid. Ik weet niet hoe lang het schroefdraad meegaat, maar als je D batterijen gebruikt hoef je deze ook niet zo vaak te vervangen gelukkig. Daar kom ik zo nog even op terug bij de Prestaties.

De coating is natuurlijk ook niet te vergelijken met een premium zaklamp van Jetbeam, maar we blijven het over een zaklamp hebben van nog geen 10 euro. Dus dit kan ik gewoon als prima bestempelen. Zelfs rechtstreeks uit de verpakking had ik schade aan de coating, maar dat mag de pret niet minder drukken..

Ik zou daarentegen wel boos om geweest zijn als die uit China kwam en ik er $40 voor betaald had.

De kop en staart van de lamp hebben soort inhammen. Hierdoor blijft de zaklamp stabiel liggen op een platte ondergrond. Maglite zaklampen zijn rond en rollen daarom snel van de tafel af. Deze Action lamp heeft daar geen last van en blijf stabiel liggen door deze groeven in de kop.

De tailcap was bij mij beschadigd. Deze kwam zo uit de verpakking. Tijden het openen van de tailcap op een avond resulteerde dat in bloed aan mijn vingers. Waarschijnlijk is dat gebeurd door een scherp randje op de tailcap. Dit is wel weer een beetje jammer.

4enHBVS.jpg


LENS, LED, BEZEL EN REFLECTOR
Het is niet duidelijk wat voor soort LED ze hebben gebruikt. Het enige dat ik kan zeggen dat het geen CREE of LUMINUS led is. De LED van mijn exemplaar is nog redelijk netjes gecentreerd, maar daar heb ik het ook voor uitgezocht. Daarom raad ik iedereen aan die deze koopt ook even de LED te controleren.

Het heeft geen reflector maar maakt gebruik van een zoom mechanisme. Als je de kop naar voren trekt zoomt hij in en als je hem naar achteren doet wordt de lichtbundel weer breed. De bezel is niet vastgelijmd dus je kan de kop aan de voorkant makkelijk openmaken. Ik weet echter alleen niet hoe waterdicht hij is.

Wanneer de je zaklamp inzoomt krijgt hij een hele rare vorm. Dit is helaas de gangbare zaak voor zoom zaklampen. Bekijk straks maar de beamshots. Met eigen ogen zul je geen uniforme lichtbundel geprojecteerd zien maar een aparte vorm met allerlei kleur schommelingen.
w2Ouhnn.jpg

bX6zKyO.jpg


AFMETINGEN EN GEWICHT:
  • Lengte: 26.5 cm
  • Diameter bezel: 54 mm
  • Diameter breedste gedeelte kop: 57.9 mm
  • Batterijhouder breedte: 39 mm
Gewicht:

  • Gewicht met 3D Panasonic batterijen: 798 gram
Vergeleken met andere zaklampen
Zie hieronder enkele zaklampen naast elkaar om de grootte te vergelijken.
Van links naar rechts: Maglite 3D, Action zaklamp 1000 lumen, Olight Warrior X PRO (militaire zaklamp) en een Panasonic D batterij.

Ur2MdF0.jpg

GEBRUIKERS INTERFACE
De grote knop aan de achterkant gebruik je om de lamp aan en uit te zetten en door de verschillende modi te gaan, van High-Medium-Low- en dan de flikker modi.

Het heeft geen geheugen, waardoor je altijd in de hoogste stand begint.

Modes:

  • High
  • Medium
  • Low
Vanaf UIT:

  • Schakelaar klikken: de lamp gaat aan
  • Schakelaar half indrukken: niets
Van AAN:

  • Schakelaar klikken: de zaklamp schakelt uit
  • Schakelaar half indrukken: de lamp gaat loopt door het menu van High-Low en dan de blinky modus.
Waarschuwing lege batterij:

Nee, dat heeft deze niet. De D batterijen lopen ook ontzettend langzaam leeg. Daar komt ik zo op terug bij Performance.

Stroboscoop

Ja, die is er, dan moet je eerst door het menu klikken van Hoog naar Laag en daarna komt hij in 2 knipper modi.

Lock-out modus:

Nee, dat heeft die niet. Gewoon de schakelaar indrukken, dan lopen de batterijen niet leeg omdat het een mechanische schakelaar is. Er loopt dan geen stroom doorheen zoals een elektronische schakelaar. Zo blijven de batterijen het langst vol.

PWM

Goedkope zaklampen hebben PWM. De lamp knippert dan heel snel maar het valt wel op als je de lamp snel beweegt in het donker, of je hand in de lichtbundel snel heen en weer zwaait. De PWM is zeker zichtbaar bij deze lamp in de laagste setting en dat is ook gelijk het nadeel. De meeste mensen staan hier niet bij stil. Als het je eenmaal opvalt kom je er niet meer vanaf ;--)

BATTERIJEN EN OPLADEN
Gelukkig heeft deze lamp geen ingebouwde oplader. Voor minder dan 10 euro kun je dan niet verwachten, en als deze het heeft zou ik het niet vertrouwen. Dus een ingebouwd oplaadsysteem krijg je niet voor dit geld.

Hij werkt op D batterijen. Die hebben ontzettend veel capaciteit bij laag vermogen. Dit betekent dat een felle zaklamp de batterijen relatief sneller leeg laten lopen omdat er energie (door warmte) ontsnapt. Bij laag vermogen gebeurt dit niet en kan de lamp ontzettend lang branden.

Voor de test had ik ook maar even een paar Panasonic D batterijen gekocht bij de Action. Helaas lukte het me niet om van die AA naar D adapters te gebruiken. Om de een of andere manier werkte dat niet. Ik denk dat ze iets langer zijn dan de normale D batterijen en daardoor niet goed contact maakten? Ik gebruik deze adapters wel in mijn Maglites, zonder problemen. Maar dat even terzijde.

De batterijen zijn volgens mij 2 euro per set bij de Action.

1c967Xo.jpg


Performance
Dit is meestal het meest interessante gedeelte van de testen. De Action zaklamp heb ik getest in in een Integrating Sphere die ik zelf heb gemaakt. De calibratie is gedaan met een Convoy S2+ van 137 lumen. Ik heb de licht intensiteit gemeten met de Extech SDL400 lux meter.

Ampere:

Gemeten met nieuwe batterijen. DMM is een Fluke 77III met standaard probes.

  • High: 2.9A
  • Medium: 1.59A
  • Low: 0.76A
Lumens:
Gemeten met de brede straal.

High: 990 Lm
Med: 547 Lm
Low; 280 Lm

Nogmaals gemeten, maar nu ingezoomd, dus de kleine hotspot


High 283 Lm
Med 151 Lm
Low 75 Lm

Zoals je ziet zakt de output ongeveer 4 keer. In plaat van bijna 1000 lumens heb je nu nog maar iets meer dan een kwart van de opbrengst. Het is daarom niet de felste/sterkste zaklamp op de markt.

Runtime:

De lamp brand dagen lang als je wilt. Maar zoals je ziet is de meeste prik er wel vanaf na 18 uur. De lamp produceert dan nog ongeveer 36-37 lumens.

zUv1FQt.png

Binnen 1 uur is de zaklamp gezakt tot ongeveer 500 lumen, en zakt daarna nog verder. Rond 18 uur brandtijd gaat hij in een soort hybernate mode. De afzwakking van het licht gaat dan nog maar met een paar lumen per uur. Ik heb de lamp na ongeveer 30 uur uitgezet. De batterijen van mijn luxmeter waren inmiddels leeg en kon daarom niet meer verder loggen.

In de dagen daarop heb ik de lamp snachts bij ons op de overloop aangelaten in de laagste setting en dat heeft hij nu al 4 nachten gedaan en nog steeds geeft hij licht. Niet zoveel meer als eerst natuurlijk, maar je kunt hem dus heel lang aanlaten in de laagste stand.

Vandaar dat dit een goede lamp is voor kamperen. D batterijen hebben het voordeel heel veel energie te kunnen leveren op een lage stand.
JGt4cLu.png


Hierboven de grafiek van de eerste 10 minuten. Zoals je ziet zakt hij vanaf ongeveer 1 minuut redelijk snel naar ongeveer 740 lumen.

De volgende grafiek is voor het eerste uur.

mfZ8RJw.png



Rond de 30 minuten zakt hij onder de 500 lumen en na 1 uur zit hij op 457 lumens. Dat is zeker niet heel slecht als je het vergelijkt met een 18650 zaklamp. D batterijen hebben uiteraard een veel grotere inhoud dan een 18650 batterij uiteraard.

Afstand:
Ik heb de metingen gedaan met een professionele Hagner E4-X op een afstand van 10 meter. Dit zijn de resultaten. Helemaal ingezoom, want uitgezoomd doet die het helemaal niet goed qua afstand.

  • Totaal gemeten op 10 meter: 43100 cd ( 415 meter)
Beamshots:
Hieronder zie je een aantal beamshots die ik heb gemaakt. De eerste zijn alle standen op de lamp. Camera instellingen: Canon 50mm F4, Iso 1600, 1/4 sec, 5000K.

Afstand tot de schuur is ongeveer 65 meter.

esGYX3s.jpg

ingezoomd
PGeXq7s.jpg

Uitgezoomd.

POSITIEVE PUNTEN:
  • Goedkoop
  • Lokaal verkrijgbaar
  • Hele lange brandduur
  • Goed voor lange trips (en dan in de lagere stand)
NEGATIEVE PUNTEN:
  • Kwaliteit van de onderdelen is niet hoog (coating,lens, LED en schroefdraad)
  • Waterdichtheid door het zoomsysteem is niet heel hoog.
  • Geen mode memory, dus hij begint altijd in Hoog. (hoeft geen negatief punt te zijn voor sommigen)
  • Zichtbare PWM in lagere modus.
  • Alkaline D batterijen kunnen lekken en de zaklamp vernietigen. Daarom aanbevolen om de batterijen te verwijderen voor langdurige opberging.
  • Werkte niet lekker met gebruik van AA naar D batterij adapters.
Korte samenvatting:
Als je er aan denkt een zaklamp te kopen die je lang kunt gebruiken rond huis en tijdens langere trips (kamperen) dan zijn zaklampen die werken op D batterijen een uitkomst. Voor nog geen 9 euro heb jij een zaklamp bij de Action die bijna 1000 lumen produceert bij opstart en nog nachten mee gaat op de laagste stand. Een week kamperen moet daarom geen probleem zijn, en 2 weken op de laagste stand ook nog wel. D batterijen zijn niet echt goedkoop, en dat maakt het wel een beetje duurder helaas. Vergeet ook niet om de batterijen er uit te halen als je de zaklamp voor een poosje niet gebruikt.

Bron van review: https://lumenmonsters.nl/reviews/overige/action-zaklamp-3d-1000lumen/
 
F

frans81

Gast
Ik heb Artrose aan mijn duimen en die houden niet van scrollen haha .
Volgende keer toch maar inloggen op de Pc :lol:

Ik ga effe zoeken of je nog iets vergeten bent , al ben ik bang dat ik dan tijd verdoe :)

Mooie uitgebreide review en omschreven van uit een oprecht gevoel ;)

Je hebt er tijd ingestoken :hug:
 

petroman

SHTF Expert
Mooie review.
Hoewel ik vegelijkingen met veel duurdere producten niet echt realistisch vind.
Kan je je meetopstelling ook eens presenteren ? Lijkt me een mooie en goede set te zijn.
 

phtvs

Sysop
Admin
Bedankt voor de nette review :thumbsup:

Precies zoals een goede review moet zijn. Je kunt zien dat je er veel tijd en aandacht aan besteed hebt. Toppie!
:thnx:
 

1Lumen

Survivor
Dit is de bol waarin ik de metingen doe.

xTdXP2n.jpg

Ik moet er nog een mooi kistje voor bouwen, maar voor nu blijft hij rechtopstaan (rolt niet weg) in de kartonnen doos :0
De buitenkant heb ik bespoten met een grondlaag zodat er minder licht verdwijnt naar buiten. De witte plekken waren van de afplaktape die ik gebruikte om het ding op de juiste plek te houden.
Het verdient geen schoonheidsprijs, als de metingen maar een klein beetje kloppen.

De metingen doe ik met een Extech SDL400 lux meter, en de rode zaklamp is de calibratie lamp die ik gebruik met 137 lumens. Dus daar kan ik de berekeningen mee doen.
 

1Lumen

Survivor
Bedankt voor de reacties.

Ik vergeleek hem ook met de Convoy zaklampen. Deze zijn tussen de 10 en 50 euro. En van hele hoge kwaliteit voor het geld.

Als jullie nog eens een goede zaklamp willen kopen voor weinig, kijk zeker naar de Convoy zaklampen.
Convoy S2+ is een van de bekendste en meet betaalbare. Voor €10-15 heb je een leuk lampje van ongeveer 600-1000 lumens
 

Ray

SHTF Expert
Zelf heb ik ook zo'n zware jongen hier thuis, 'k geloof bij de Aldi vandaan, ook 3 x D, 1000 lumen en hetzelfde zoom mechaniek.
Hij is puur voor thuis gebruik, het verjagen van wat junks uit de steeg hier en dan is zo'n grote wel handig ipv m'n Olight S30RII.

Het is al de tweede, de eerste ging meteen stuk toen ik hem een keertje hier in de tuin vallen. Dat was hoogstens een meter en op gras nota bene. 'k Had het bonnetje nog, dus kreeg weer een nieuwe, maar het vertrouwen is dan wel weg in het ding.

Voor tijdens het kamperen vind ik zo'n driekwart kilo lamp een beetje te veel van het goede. Lichter en compacter is dan wel gewenst.

Geweldige review, met een kleine opmerking @1Lumen, de lichtkleur. Die is bij mijn Aldi 3 x D lamp zo raar wit, dat 's nachts de struiken wel lijken te zweven en je nauwelijks het verschil tussen een kuil of verhoging op je pad ziet. In het donker een draadje door een naald heen pielen, dat kun je wel vergeten met deze lichtkleur.

Dat is ook naar mijn mening een van de grootste voordelen van kwaliteitslampen, een beter spectrum licht waardoor je simpelweg beter ziet in het donker, ongeacht het aantal lumen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

1Lumen

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Geef ik je helemaal gelijk in Ray. Als je de beamshots bekijkt zie je allerlei rare kleuren, blauw, paars en nog wat rare kleuren. Dit is een bijkomend probleem voor dit soort zoomlampen. Dit kan opgelost worden met eventueel wat DC fix aan de binnenzijde van de lens... Dan wordt het licht meer verspreid en wordt de lichtbundel wat 'zachter'. Je verliest dan wel 'throw'/bereik.

Ben trouwens ook bezig met een review van de 3*AAA "tactische" zaklamp van de Action. Die staat niet op de site overigens. Zag hem vorige week toevallig liggen.
Wellicht kan ik die review later ook hier plaatsen. Weer zo een zoomding.. geen grote fan van, maar een review kan wel mensen helpen te weten of het iets goeds of bruikbaars is.

[MOD] Opeen volgende post samengevoegd, gebruik a.u.b. het bewerk linkje onderaan iedere post voor toevoegen/verbeteringen [MOD]
 

Ray

SHTF Expert
Geef ik je helemaal gelijk in Ray. Als je de beamshots bekijkt zie je allerlei rare kleuren, blauw, paars en nog wat rare kleuren. Dit is een bijkomend probleem voor dit soort zoomlampen. Dit kan opgelost worden met eventueel wat DC fix aan de binnenzijde van de lens... Dan wordt het licht meer verspreid en wordt de lichtbundel wat 'zachter'. Je verliest dan wel 'throw'/bereik.
Volgens mij los je dat alleen op met een betere led. De lampen met veel lumens blinken er ook niet in uit. M'n oude Olight S15 Baton geeft weer plezieriger licht dan m'n S30RII.

Ik vind het wel super dat je ook dit soort goedkope lampen test, daar beginnen toch de meeste mee en voor het geld krijg je heel veel.
 

1Lumen

Survivor
Dat los je helaas niet op met een betere LED, welmet een zoomloze kop. Eigenlijk hebben alle zoomlenzen hier last van. Wellicht zou ik er een normale reflector en lens in kunnen doen, dan zou het al een beter lichtbundel zijn. Vooral als het wat sinaasappel effect heeft, zeg maar geen gladde reflector maar een grove.
 

Ray

SHTF Expert
@1Lumen, ook lampjes zonder zoom kop, maar gewoon met een vaste bundel met goedkope leds geven vaak een akelig, raar wit licht, wat in het donker hele rare contrasten geeft. Mijn ervaring met de duurdere lampen is dat deze daarop beter scoren.

Probeer eens in het pikke donker met zwart draad en naald een zwart stofje te naaien, dat gaat heel slecht met goedkope leds en veel beter met een duurdere led met een breder spectrum.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Leuk zo'n inhoudelijke review!
Heb nogal wat zaklampen en zaklampjes (stuk of 25 denk ik) maar ben op het gebied van kwaliteit blijven steken bij wat maglite destijds had. Qua licht doe je tegenwoordig niet mee met zelfs een 6D, maar dit apparaat heeft uiteraard andere bruikbare eigenschappen. :)
 

1Lumen

Survivor
Laatst bewerkt:
Je hebt voor Maglite ook leuke dropins. Alleen zijn die duurder dan een leuke nieuwe lamp ;)
Ik denk dat het meerendeel van mensen boven de 30? begonnen zijn met een maglite hier in Nederland. Dat was ook 1 van mijn eerste en stoerste zaklampen. (zonder led)

@Ray : Dat kan zeker waar zijn. En dat is ook een beetje het gevaarlijke aan de omschrijving goedkoop. Er zijn goede lampen zoals de Convoy S2+, S3, S12 etc die wel goed zijn. Maar als je inderdaad een gemiddeld goedkope lamp koopt op eBay of in de winkel, dan is het meestal bedroevend inderdaad. Dan moet je een beetje kaf van het koren kunnen scheiden. Astrolux, Sofirn, Convoy hebben een aantal heel betaalbare lampen die goed zijn. Voor dat geld kun je op ebay ook een 'goedkope' zaklamp kopen met oplader en batterijen die helaas niet aan dezelfde kwaliteit kunnen tippen.

Maar je hebt gelijk. de meeste goedkope zaklampen zijn niet zo heel erg super :)
 

1Lumen

Survivor
En als jullie eens willen testen met DC Fix.. zeg maar raamfolie , type zand. Die verspreid het licht naar een heel zachte bundel. Dat kan een goedkope zaklamp opeens wel een betere bundel geven. Alleen heb je misschien nog steeds last van PWM. zeg maar het flikkeren van de lamp, op lage stand.
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik heb ook een aldi type 3D cel ding. ook met focus wat het tot een vierkantje maakt. de lagere stand gaat bij mijn lamp samen met een lichte pieptoon. (voor somige hoorbaar voor sommige niet) misschien foutje in de sturing? dit ding doet het ook al 3 jaar met dezefde batterijen, ligt naast m'n stoel in de auto. heb er uit al uit noodzaak een raam mee stukgeslagen. (sinds dan rammelt er af en toe wel iets in de zaklamp, bij het openmaken (tot zover het kan) geen losse dingen uitgevallen

van de betere kwaliteit in 3D cells heb ik een led lenser p17 en dit ding is voor mij dan weer de eerste aankoop geweest na mijn nostalgische maglite.

zelf vind ik de maglite led upgrades beetje bedroevend qwa lichtbundel tegenover de led lenser. (heb er nog 2 in de tradebox)
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Heey @1Lumen , nog een zaklamp freak! Ik heb een Convoy S2+ hier waar ik destijds zelf een Nichia 219C in heb gezet.
Ik gebruik deze dagelijks meerdere malen op het werk. Deze is al gevallen tig keren, ook hoog, blijft prima doen.
Heb er nu ook 1 onderweg vanuit China met Biscotti driver en SST20 led er in voor een nog hogere CRI waarde waar ik toch waarde aan hecht.
De Convoy lampjes raad ik ook echt aan, tenminste de S2+ . Bijvoorbeeld de Convoy S9 word ik niet vrolijk van.
De Astrolux S41 met 4 x Nichia 219C is ook nog onderweg, met 16350 tube :lol:. Die is zo leeg.
Maar als mensen mij vragen "als ik een lampje wil voor gewoon een beetje alles, kamperen, en als ik eens in het donker loop" dan vraag ik altijd
"wil je er altijd mee in je broekzak lopen, of wil je hem bewust meenemen" wanneer dat laatste niet het geval is dan adviseer ik altijd de Convoy S2+ met Nichia 219C of nu dan de SST20.
 
Bovenaan