• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nummer 1 op menig preplijst is natuurlijk water. Gelukkig zitten wij in de buurt van helder stromend grondwater maar om er zo uit drinken zou toch nog risico's met zich mee brengen. Zijn we op pad dan moet je ook iets en is naast het koken voor drinkwater een filter een goede extra aanvulling. Zo ben ik mij gaan verdiepen in beschikbare filters. Omdat ik nagenoeg met geen enkel filter nog gewerkt heb in de praktijk gaat het vergelijken van beide modellen lekker neutraal en tevens doe ik ervaring op zodat er in de praktijk minder gestunteld hoeft te worden.
Dat de Sawyer Mini (sp128) een populair filter is staat buiten kijf en verklaard ook waarom hij al snel in beeld komt als je zoiets zoekt. Ik heb een doos van 4 gekocht omdat ik meerdere doelen heb (noodopslag/BOB/trekking/deze review). Een mooie tegenhanger lijkt de Miniwell (L630) te zijn. Met deze twee modellen ben ik maar eens gaan rommelen in een bosvijver in de buurt.
c61a7ab7b8.jpg

Doel:
Geschikt voor GHB en BOB gezien hun omvang. De Miniwell kan thuis of op je BOL aan een emmer of vat gezet worden omdat daarvoor een aansluiting meegeleverd wordt. Omdat een goede conclusie over de geleverde kwaliteit eigenlijk alleen maar door een laboratorium uitsluitsel kan geven probeer ik me vooral op het praktisch gebruik toe te leggen. Het is dus vooral een vergelijkend verhaal.

Aanschaf/kosten/levering:
Beide filters zitten in dezelfde categorie voor wat betreft kosten en formaat. De Miniwell (€17,79) scoor je makkelijk bijvoorbeeld via AliExpress en de Sawyer is natuurlijk vertrouwd bij de Prepshop (€34,95) verkrijgbaar, zij het iets duurder. Hij is voor nagenoeg het zelfde bedrag als de goedkopere Miniwell online te verkrijgen maar ik liep er tegenaan dat dit artikel regelmatig niet internationaal verzonden werd dus ik koos voor bestellen zonder rompslomp bij de Prepshop. AliExpress is per definitie lang wachten en de Prepshop levert razendsnel voor je. Daarnaast moet je uitkijken voor namaak-filters, iets wat je bij een genormeerd bedrijf niet snel zult tegen komen.
c622e294b1.jpg

Levering en uitpakken:
* Filters
Wat betreft de omvang van de filters maken ze elkaar nauwelijks wat. Beiden hebben een duidelijke pijl op het etiket om de waterflow aan te geven. De Sawyer heeft aan de "vieze kant" wel een extra rubber ring tegen lekken zitten terwijl de Miniwell een soort keerring heeft aangebracht.

* Slangen
Verschil zit er ook in de meegeleverde slang. Sawyer levert er een van 16 cm en Miniwell van maar liefst 60 cm! Dat biedt natuurlijk wel de mogelijkheid om deze lengte te benutten of om deze door te snijden naar de gewenste lengten en het te bruiken aan beide zijden van het filter. Miniwell heeft er tevens nog een slangklem bij gedaan. De slangen zijn NIET uitwisselbaar op de filters dus het materiaal door elkaar gebruiken is niet praktisch.

* Knijpzakken
Miniwell levert een soepel aanvoelende zak van 2 liter aan terwijl er bij de Sawyer een van 0,5 ltr. zit. De Miniwell heeft ook ophangmogelijkheden en sluit je aan met het slangetje. De knijpzak van Sawyer is stug en ik kan me voorstellen dat deze op enig moment daardoor sneller gevoelig wordt voor defecten.

* Extra's
Bij Sawyer zit een Flushback sluit bij. Deze mis ik bij de Miniwell. De miniwell heeft een aansluiting die je kunt monteren op een vat, emmer of iets dergelijks. Bij dit compacte formaat filters lijkt me de spuit zinvoller om te hebben. Bij een Bug-in is het koppelstuk van Miniwell weer handig.
c626d65b23.jpg

De praktijk:
Dan het leukere veldwerk. Ik op weg naar een vijver in het bos. Het betreft grondwater waarvan de bron op zo'n kilometer afstand ligt. Uiteindelijk krijgt de vijver de aanvoer vanaf een beek hiervan. Er zit geen landbouwgrond tussen en het is extreem kalkarm. De vijver heeft stilstaand water en er zitten veel algen in.
c62a380064.jpg

Ik heb een PETfles (28mm dop)meegenomen en doormidden gesneden met de Leatherman om zo een schep te krijgen en een trechter voor op het filter. In het trechtergedeelte heb ik een koffiefilter geplaatst om het eerste vuil eruit te halen zodat de filters langer te gebruiken zijn.
c62cb48b3e.jpg

Inmiddels waren er al wel wat wandelaars langsgelopen die even omkeken maar de bezigheden wekte toch op enig moment voldoende nieuwsgierigheid om te blijven staan en te informeren waar ik mee bezig was. Tja, daar kunnen we wel één en ander over vertellen. De interesse en vragen bleven maar komen en ik kreeg het gevoel meer bezig te zijn met een workshop. Aan het werk nu.
c62ee7d07b.jpg

Miniwell
Deze loopt vlot door op de zwaartekracht. Voor ik het wist stond ik er met een glas water om te drinken. De flushback heb ik uitgevoerd met de spuit van de Sawyer want dat past gewoon. Daarna goed uitzwiepen. Je merkt na zo'n 10 keer wel dat hij leeg is en klaar is om te drogen. Het water smaakte goed. Zelfs de omstanders wilden allemaal een slokje. Helden! :thumbsup:
c63232cefa.jpg

Sawyer
Deze liep iets minder snel door in mijn beleving maar het zal elkaar weinig hebben uitgemaakt. Het vaste afsluitdopje van de “schone kant” is harder plastic als dat van de Miniwell en sluit daardoor iets minder strak maar zeker niet slechter. Het uitzwiepen lijkt minder goed te verlopen zowel voor of na de flushback. Er blijft dus minder water in zitten of het komt er niet makkelijk uit. Dat valt lastig in te schatten natuurlijk.
Resultaat (ik had niet anders verwacht) kraakhelder water wat goed smaakt bij beide filters. En belangrijker na twee koppen water en een paar dagen: geen diarree. Van de voorbijgangers weet ik het niet. :p
c634df2582.jpg

Houdbaarheid filters:
Daar word zo links en rechts wel over gespeculeerd. Echter op het "oude" forum had al iemand (2014) de vraag gesteld bij Sawyer zelf hierover. Daarbij is aangegeven dat een filter weggelegd op een koele, droge plek uit de zon levenslang bruikbaar blijft. De vermelde tht datum is vooral een fabrieksgarantie. Bij Miniwell geeft men 5 jaar (shelf life fabrieksgarantie) aan en na ingebruikname 3 jaar. Dat is natuurlijk ook sterk afhankelijk hoe je 'm gebruikt en voorfiltert.

Tip: schrijf met waterproof stift op het filter de datum van ingebruikname.

Certificaten:
Van beide merken zijn certificaten te downloaden en als ik de gegevens vergelijk dan komen de specs wel overeen voor wat betreft de gefilterde bacteriën en parasieten. Ik heb te weinig verstand van de laboratoria die genoemd worden (SGS, TUVRheinland, Messiah College etc.) om daar iets over te zeggen.

Mijn eigen bevindingen:
Bij de minder gangbare Miniwell (gemaakt in China) blijft het oppassen bij de aanschaf voor namaak. Ook de Sawyer kent namaak maar bij aanschaf op de juiste plekken hoef je minder bang te zijn dat dit fout gaat.
De Miniwell heeft door een aantal delen (dop/knijpzak) uit te voeren van zachter rubber een iets beter gevoel. Ik mis wel een schoonmaakspuit erbij.
De sawyer heeft beduidend meer capaciteit (2000 vs 350.000!) en is beproeft. Dat hij in meerdere kleuren te krijgen valt zie ik als voordeel en bruikbaar ook al is het maar een kleur.
Al met al lijkt de Miniwell geen slecht ding en goed bruikbaar. De Sawyer komt bij mij vertrouwder over en in een SHTF wil je niet daar nog risico's van bij hebben.
Zelf gebruik ik de Miniwell nog wel even in de outdoor-scene maar prep de Sawyer voor het serieuze werk.

Mocht ik toch nog ziek worden dan meld ik me uiteraard. Alleen weten we dan niet aan welk filter het heeft gelegen. :lol:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Leuk zo'n spontane workshop in het veld!
Ik kende die andere uitvoering nog niet, handig om te weten dat die een aansluiting voor op een vat heeft.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Nummer 1 op menig preplijst is natuurlijk water. Gelukkig zitten wij in de buurt van helder stromend grondwater maar om er zo uit drinken zou toch nog risico's met zich mee brengen. Zijn we op pad dan moet je ook iets en is naast het koken voor drinkwater een filter een goede extra aanvulling. Zo ben ik mij gaan verdiepen in beschikbare filters. Omdat ik nagenoeg met geen enkel filter nog gewerkt heb in de praktijk gaat het vergelijken van beide modellen lekker neutraal en tevens doe ik ervaring op zodat er in de praktijk minder gestunteld hoeft te worden.
Dat de Sawyer Mini (sp128) een populair filter is staat buiten kijf en verklaard ook waarom hij al snel in beeld komt als je zoiets zoekt. Ik heb een doos van 4 gekocht omdat ik meerdere doelen heb (noodopslag/BOB/trekking/deze review). Een mooie tegenhanger lijkt de Miniwell (L630) te zijn. Met deze twee modellen ben ik maar eens gaan rommelen in een bosvijver in de buurt.
c61a7ab7b8.jpg

Doel:
Geschikt voor GHB en BOB gezien hun omvang. De Miniwell kan thuis of op je BOL aan een emmer of vat gezet worden omdat daarvoor een aansluiting meegeleverd wordt. Omdat een goede conclusie over de geleverde kwaliteit eigenlijk alleen maar door een laboratorium uitsluitsel kan geven probeer ik me vooral op het praktisch gebruik toe te leggen. Het is dus vooral een vergelijkend verhaal.

Aanschaf/kosten/levering:
Beide filters zitten in dezelfde categorie voor wat betreft kosten en formaat. De Miniwell (€17,79) scoor je makkelijk bijvoorbeeld via AliExpress en de Sawyer is natuurlijk vertrouwd bij de Prepshop (€34,95) verkrijgbaar, zij het iets duurder. Hij is voor nagenoeg het zelfde bedrag als de goedkopere Miniwell online te verkrijgen maar ik liep er tegenaan dat dit artikel regelmatig niet internationaal verzonden werd dus ik koos voor bestellen zonder rompslomp bij de Prepshop. AliExpress is per definitie lang wachten en de Prepshop levert razendsnel voor je. Daarnaast moet je uitkijken voor namaak-filters, iets wat je bij een genormeerd bedrijf niet snel zult tegen komen.
c622e294b1.jpg

Levering en uitpakken:
* Filters
Wat betreft de omvang van de filters maken ze elkaar nauwelijks wat. Beiden hebben een duidelijke pijl op het etiket om de waterflow aan te geven. De Sawyer heeft aan de "vieze kant" wel een extra rubber ring tegen lekken zitten terwijl de Miniwell een soort keerring heeft aangebracht.

* Slangen
Verschil zit er ook in de meegeleverde slang. Sawyer levert er een van 16 cm en Miniwell van maar liefst 60 cm! Dat biedt natuurlijk wel de mogelijkheid om deze lengte te benutten of om deze door te snijden naar de gewenste lengten en het te bruiken aan beide zijden van het filter. Miniwell heeft er tevens nog een slangklem bij gedaan. De slangen zijn NIET uitwisselbaar op de filters dus het materiaal door elkaar gebruiken is niet praktisch.

* Knijpzakken
Miniwell levert een soepel aanvoelende zak van 2 liter aan terwijl er bij de Sawyer een van 0,5 ltr. zit. De Miniwell heeft ook ophangmogelijkheden en sluit je aan met het slangetje. De knijpzak van Sawyer is stug en ik kan me voorstellen dat deze op enig moment daardoor sneller gevoelig wordt voor defecten.

* Extra's
Bij Sawyer zit een Flushback sluit bij. Deze mis ik bij de Miniwell. De miniwell heeft een aansluiting die je kunt monteren op een vat, emmer of iets dergelijks. Bij dit compacte formaat filters lijkt me de spuit zinvoller om te hebben. Bij een Bug-in is het koppelstuk van Miniwell weer handig.
c626d65b23.jpg

De praktijk:
Dan het leukere veldwerk. Ik op weg naar een vijver in het bos. Het betreft grondwater waarvan de bron op zo'n kilometer afstand ligt. Uiteindelijk krijgt de vijver de aanvoer vanaf een beek hiervan. Er zit geen landbouwgrond tussen en het is extreem kalkarm. De vijver heeft stilstaand water en er zitten veel algen in.
c62a380064.jpg

Ik heb een PETfles (28mm dop)meegenomen en doormidden gesneden met de Leatherman om zo een schep te krijgen en een trechter voor op het filter. In het trechtergedeelte heb ik een koffiefilter geplaatst om het eerste vuil eruit te halen zodat de filters langer te gebruiken zijn.
c62cb48b3e.jpg

Inmiddels waren er al wel wat wandelaars langsgelopen die even omkeken maar de bezigheden wekte toch op enig moment voldoende nieuwsgierigheid op te blijven staan en te informeren waar ik mee bezig was. Tja, daar kunnen we wel één en ander over vertellen. De interesse en vragen bleven maar komen en ik kreeg het gevoel meer bezig te zijn met een workshop. Aan het werk nu.
c62ee7d07b.jpg

Miniwell
Deze loopt vlot door op de zwaartekracht. Voor ik het wist stond ik er met een glas water om te drinken. De flushback heb ik uitgevoerd met de spuit van de Sawyer want dat past gewoon. Daarna goed uitzwiepen. Je merkt na zo'n 10 keer wel dat hij leeg is en klaar is om te drogen. Het water smaakte goed. Zelfs de omstanders wilden allemaal een slokje. Helden! :thumbsup:
c63232cefa.jpg

Sawyer
Deze liep iets minder snel door in mijn beleving maar het zal elkaar weinig hebben uitgemaakt. Het vaste afsluitdopje van de “schone kant” is harder plastic als dat van de Miniwell en sluit daardoor iets minder strak maar zeker niet slechter. Het uitzwiepen lijkt minder goed te verlopen zowel voor of na de flushback. Er blijft dus minder water in zitten of het komt er niet makkelijk uit. Dat valt lastig in te schatten natuurlijk.
Resultaat (ik had niet anders verwacht) kraakhelder water wat goed smaakt bij beide filters. En belangrijker na twee koppen water en een paar dagen: geen diarree. Van de voorbijgangers weet ik het niet. :p
c634df2582.jpg

Houdbaarheid filters:
Daar word zo links en rechts wel over gespeculeerd. Echter op het "oude" forum had al iemand (2014) de vraag gesteld bij Sawyer zelf hierover. Daarbij is aangegeven dat een filter weggelegd op een koele, droge plek uit de zon levenslang bruikbaar blijft. De vermelde tht datum is vooral een fabrieksgarantie. Bij Miniwell geeft men 5 jaar (shelf life fabrieksgarantie) aan en na ingebruikname 3 jaar. Dat is natuurlijk ook sterk afhankelijk hoe je 'm gebruikt en voorfiltert.

Tip: schrijf met waterproof stift op het filter de datum van ingebruikname.

Certificaten:
Van beide merken zijn certificaten te downloaden en als ik de gegevens vergelijk dan komen de specs wel overeen voor wat betreft de gefilterde bacteriën en parasieten. Ik heb te weinig verstand van de laboratoria die genoemd worden (SGS, TUVRheinland, Messiah College etc.) om daar iets over te zeggen.

Mijn eigen bevindingen:
Bij de minder gangbare Miniwell (gemaakt in China) blijft het oppassen bij de aanschaf voor namaak. Ook de Sawyer kent namaak maar bij aanschaf op de juiste plekken hoef je minder bang te zijn dat dit fout gaat.
De Miniwell heeft door een aantal delen (dop/knijpzak) uit te voeren van zachter rubber een iets beter gevoel. Ik mis wel een schoonmaakspuit erbij.
De sawyer heeft beduidend meer capaciteit (2000 vs 350.000!) en is beproeft. Dat hij in meerdere kleuren te krijgen valt zie ik als voordeel en bruikbaar ook al is het maar een kleur.
Al met al lijkt de Miniwell geen slecht ding en goed bruikbaar. De Sawyer komt bij mij vertrouwder over en in een SHTF wil je niet daar nog risico's van bij hebben.
Zelf gebruik ik de Miniwell nog wel even in de outdoor-scene maar prep de Sawyer voor het serieuze werk.

Mocht ik toch nog ziek worden dan meld ik me uiteraard. Alleen weten we dan niet aan welk filter het heeft gelegen. :lol:

Hele mooie review, top:thumbsup:
 

Jasje

Prepper goeroe
@AWOL en @phtvs bedankt voor de aanvullingen. Het lijkt misschien overbodig zo'n spuit maar een petfles tegen de zacht rubber ring houden aan de schone kant is lastig en veel minder handig en morst wat. De knijpzak zal "vuil" zijn en je petfles heb je gevuld voor consumptie. De aanwezigheid van een spuit is gewoon een pluspunt voor Sawyer.
De L630 is er nog niet zo lang. Omdat zijn voorgangers (l600/l610/l620) hele andere modellen zijn (eentje schijnt zelfs zware metalen te filteren), zag ik ze vooral als dubieuze alternatieven. Deze L630 kwam zo dicht tegen de populaire SawyerMini aan dat ze wel vergeleken moesten worden vond ik.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Omdat ik nagenoeg met geen enkel filter nog gewerkt heb in de praktijk gaat het vergelijken van beide modellen lekker neutraal en tevens doe ik ervaring op zodat er in de praktijk minder gestunteld hoeft te worden.

goed gedaan en gedocumenteerd
en gedurfd om het dus gewoon in de praktijk te doen ipv wat de meeste doen, in de keuken :)
u is iemand Met cojones

upload_2016-5-30_21-31-18.png
 

Jasje

Prepper goeroe
Het is maar net welke doelgroep en welk doel je voor ogen hebt:

Jullie preppers zullen het net als ik waarschijnlijk in het bos doen (ik heb het over het testen he;)).
Preppers die voor de bug-in gaan blijven waarschijnlijk wel in de keuken.
Dan heb je nog de toetsenbordpreppers, de laborantpreppers, de bushcraftpreppers.
De groep preppers die het filter inline willen gebruiken testen misschien wel alleen lopend. Je weet het niet?
Ik heb wat reviews gezien op internet waarbij de fotos helder laten zien dat alles binnen gebeurd. Ik denk dat de mensen van dit forum wel van het buitenleven houden net als ik en maar wat graag naar buiten gaan.
Ik wil maar zeggen dat het vooral uit maakt welke groep je voor ogen hebt. Jullie hebben allemaal gelijk. :thumbsup:
 

W-O-L-F

Senior Prepper
"de meesten"??? Huh, dat is puur een invulling van jouzelf.
note to self,

De meeste' is ook een ongefundeerde aanname.

:rolleyes:

nee hoor,
het is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen met een behoorlijk aantal mensen binnen en buiten de Prep gemeenschap
( nee ik ga dat hier niet nog verder toelichten )
en heb daarmee een voldoende reden om de aanname als waar te kunnen plaatsen en als "gefundeerd " te kwalificeren .

alhoewel je natuurlijk kan discussiëren over hoeveel ervaringen nodig zijn om iets gefundeerd te noemen
als we wat crowdfunding doen, kunnen we Maurice de hond er wel op zetten

maar blijft wel staan dat als iemand de aanval opent door te zeggen dat iemand iets ongefundeerd beweerd "Huh, dat is puur een invulling van jouzelf" diegene dan wel over enige kennis van de persoon dient te beschikken om die aanname te kunnen doen. en zij kent mij niet en heeft geen flets idee wie ik ben of wat ik doe of wat ik gedaan heb

maar zo te merken is het voor sommige een gevoelig onderwerp

maar goed, het sop is de kool niet waard
bereken zelf maar hoeveel filters er worden verkocht
en ga dan eens denken hoeveel mensen het lef zullen hebben om die in de vijver of sloot te steken
en heerlijk het buikje vol te drinken

als ze verder komen dan een kopje vers regenwater is het al denk ik zo een "gotspe "


Ik neem dus nogmaals mijn hoed af voor Jasje
die in elk geval wel het lef heeft om als "Leek " het risico te nemen om uit een vijver met stilstaand water en alg met mogelijk verontreinigingen water te winnen en te nuttigen
en een zeer goede review heeft gedaan van zijn eerste ervaring / poging.

upload_2016-5-30_21-31-18-png.2031


PS volgende keer toch het water na behandelen dmv koken om eventueel besmetting te voorkomen
omdat geen van beide filters 100% bescherming bieden
de sawyer bv gaat maar tot 0,1 micron wat overigens al veel beter is dan de live strow met zijn 0.2 ( by filtering particulate matter larger than 0.2 microns)
terwijl gek genoeg beiden blijven beweren 99.9% van alle ... te filteren

( en dan voor de mensen die zich aangesproken voelen omdat die het toevallig ook hebben gedaan, speciaal voor die ook een applausje )
 

JamHard

Prepper goeroe
[MOD]Mochten er nog zaken niet lekker zitten, dan deze gelieve verder in de pm te bespreken,... Dan kan er hier tenminste weer verder on-topic gereageerd worden[/MOD]
 

janvanloon

Senior Prepper
Sawyer mini waterfilter en de Katadyn Carbon Cartridge:
De Sawyer verwijderd (99.99999%) bacterien, zand en kleideeltjes, planten(resten) en algen, protozoa, en cystes als Giardia,
Cholera en Salmonella en alle andere delen die groter zijn dan 0,1 micron.
Dit zou u op het eerste zicht niet zeggen. Het gehele ding past namelijk in je hand.
8939325.jpg


De Sawyer Mini is voorzien van een 0,1 micron holle vezel membraan.
Dit maakt het waterfilter lichtgewicht, compact, duurzaam en gemakkelijk in gebruik.
Het water wordt door druk of zuigkracht door het membraan geleid en filtert zo de onzuiverheden eruit.
De Sawyer gaat ongeveer 370.000 liter water mee. Door dat de filter uit 1 geheel is verliest u ook geen onderdelen.
Bij word geleverd met een spuit ( voor het zuiver maken ) Rietje ( op rechtstreeks uit een beek/plas te drinken ) en een waterzak.
U krijgt bij de filter een waterzak geleverd. Handig en neemt geen plek in.
Maar de gewone cola flessen passen ook op de filter, hij is voorzien van een schroefsluiting.
Als u de filter op de fles draait, is het gewoon het ondersteboven houden, en lang leven de zwaarte kracht.
Het water begint dadelijk te stromen. U moet totaal geen druk uitoefenen op de fles. Aan te raden is de waterzak.
De pvc flessen trekken vacuüm.
2463010_orig.jpg


De duurdere flessen zijn van stevigere plastiek en gaan moeilijker.
De goedkope flessen gaan redelijk, maar toch moet u op een bepaald moment de filter even losdraaien om lucht in de fles te laten.
Ik heb de Katadyn Carbon Cartridge gekocht als aanvulling op de Sawyer.
De Katadyn Carbon Cartridge is een handige adapter waarin actief koolstof zit dat chemicaliën verwijdert
en de smaak van het gefilterde water verbetert.
Bij de Katadyn Carbon Cartridge worden twee zakken actief kool geleverd.
Een zakje gaat zo'n 200 liter mee. Wanneer het water weer een nare smaak en geur krijgt is dat een teken om het te vervangen
of zodra het ongeveer 6 maanden in gebruik is geweest.
Deze zijn natuurlijk redelijk duur in aankoop.
Maar de actieve ( fijne ) kool die u koop in de aquariumshop is het zelfde, alleen goedkoper.
De Sawyer filtert, en de Katadyn verbetert de smaak ( handig als u uit beken drinkt... ).
2111591.jpg


Als u een stukje stof ( van een oud t-shirt ) over de fleshals bindt, krijgt u geen vuil in uw fles bij het vullen uit de beek.
Dit is beter voor de filter. Nog beter is dat u het water voor filtert met een Mill bag.
Na gebruik kunt u ( met gefilterd water ) de Sawyer uitspuiten. Een reinigingsspuit krijgt u bij de filter.
Hiermee spuit je water in tegenovergestelde richting door het filter waardoor de vervuiling gewoon wordt weggespoeld.
Het nadeel is: Deze spuit kan men niet afzonderlijk kopen. Dus als ze kapot is hebt u een probleem.
Ik heb via Ebay een Made in China spuit gekocht en de kop afgesneden tot hij paste op de filter.
Als laatste moet u wel even de sawyer en de Katadyn uitschudden om het laatste water eruit te krijgen.
De Sawyer en de Katadyn zit altijd mijn rugzak of zelfs in mijn daypack.
Als u het samen steekt met een Millbag en een RVS Nalgene fles ( deze kunt u in het vuur zetten )
dan krijgt u het meest vuile water veilig. Het is een licht gewicht, goedkope set die perfect werkt.
nooit alle schadelijke bacteriën tegenhoudt (99.999999%).
Echt? Wat is het doel van de waterfilter als u nadien toch nog water gaat koken?
Iedere filter geeft 99,999999% aan, zelfs de beste en de duurste!
Prijs/kwaliteit kunt u niet missen met de Sawyer Mini en de Katadyn Carbon Cartridge.
 

Floshtf

Diehard Prepper
Leuke review. Heb er zelf ook eentje in de zelfde opstelling.
Onlangs heb ik bij Bever een versie van een ander merk gekocht. Deze werkt zonder de zakjes en is kant en klaar.
Moet hem nog proberen maar lijkt mij ook handig. Hij is ieder geval compacter.
filter.JPG
 

markske

Diehard Prepper
Vergeet die 370.000 Liter maar, dat zijn theoretische extrapolaties vertrekkend van al zuiver water.
Simpelweg gaat een grote filter langer mee voordat ie verstopt zit dan een kleine en des te langer naarmate er in stadia gefilterd wordt.
Het is een handige filter om als je met de rugzak op weg ben, te zorgen voor schoon water. Als je denkt er mee water uit een beerput
drinkbaar te maken, dus omgevingswater tijdens overstromingen, stop met dromen.

Correct vermeld dat als je kan koken, je dit zeker moet doen!

Altijd handig, die oude website: https://encrypted.google.com/search?q=site:preppers.nl+review+waterfilter

Verder leuk verkooppraatje.
 

Nickx

Senior Prepper
Van de Sawyer was al een review, zie: https://www.preppers-shelter.nl/for...lter-sawyer-mini-sp128-vs-miniwell-l630.1466/

Niet dat ik het niet op prijs stel, maar misschien eerst effe kijken of er al een review van een product is (misschien kunnen deze reviews samengevoegd worden door @Stuudje)

De Katadyn heb ik ook, is inderdaad in combinatie met de Sawyer ideaal voor de smaak.

Dit begrijp ik niet helemaal.... bedoel je dat als er 1 review is er niet meer moeten komen? Of dat deze in het draadje van een ander geplaatst moet worden?

Zelf zie ik het liefst zo veel mogelijk ervaringen in aparte draadjes...
 
Bovenaan