• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Scenario: Het Hotel

G

Gast 2000

Gast
amsterdam-at-night-8.jpg

Scenario: Het Hotel

Je bent samen met je gezin/geliefde en twee andere vrienden gezellig het weekend in een hotel ergens in de stad op anderhalf uur rijden van je woonplaats.
Omstreeks 19:00 terwijl je samen lekker van het diner aan het genieten bent, valt plotseling de stroom uit.
Na de eerste verbazing komt een medewerker van het hotel vertellen dat blijkbaar overal in de stad de stroom uitgevallen is.
Je pakt een paar kaarsen uit het restaurant en gaat op onderzoek naar meer informatie. In de hotelbar hebben ze een oude radio op batterijen staan en luisteren ze naar het nieuws.
Daar hoor je dat de overheid niet weet wat er aan de hand is en dat iedereen kalm en rustig moet blijven en dat latere informatie volgt.
Jij en je gezelschap wilt zich terugtrekken op je hotelkamer, maar je electrische sleutelkaart werkt uiteraard niet meer.
Terug naar de lobby verzamel je je bij de andere gasten waar het hotelpersoneel iedereen probeert vol goede moed te houden.

Omstreeks 20:15 horen jullie buiten in het centrum veel rumoer en blijkt dat er relletjes beginnen te komen die zich richting het hotel uitbreid.

160209115236-24-mong-kok-riot-0209-full-169.jpg

Wat ga je doen?
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ik zou, als inderdaad duidelijk is dat het een landelijke storing is, dus iets groots, z.s.m. de auto pakken en naar huis vertrekken. Daar zijn mijn spullen en ken ik de omgeving. Ook zal in die korte tijd de situatie nog zo goed als normaal zijn, mensen zitten nog te wachten op wat er gaat gebeuren, dus thuis komen, zeker over zo’n relatief korte afstand nog vrij soepel zijn. Ernstigste problemen die ik zou verwachten is gewoon verkeerssituaties door niet werkende verkeerslichten etc. Wellicht moet er wel een slagboom van het parkeerterein van het hotel worden overwonnen, maar dat zal niet echt een groot probleem zijn.

Thuis de noodradio aan om info te verzamelen, kijken wat de buren weten, afwachten en voorbereiden op echte ellende. B.v. als de waterleiding nog werkt extra water opslaan (badkuip vullen b.v.)
Ik zou in elk geval niet in het hotel blijven: daar heb ik mijn spullen niet, ken ik de omgeving en de mensen om mij heen niet etc.

Overigens denk ik dat de tijdslijnen wat kort zijn: om 19:00 valt de stroom uit en tussen 19:00 en 20:15 hoor je op een radio dat het kennelijk landelijk is en de regering niet weet wat te doen. Ik zie eerlijk gezegd bij een volledige stroomstoring niet binnen het uur zenders in de lucht zijn (op noodstroom etc.). Als alle stroom weg is, zal b.v. het nieuws ook niet snel bij een noodzender zijn: de meest gangbare communicatie ligt er dan ook uit. Ik zou aangenaam verrast zijn als binnen 24 uur een enigszins samenhangend bericht naar buiten zou komen. Als er al binnen een paar uur een noodzender in de lucht is dan zie ik geen andere berichten als “we weten het ook niet en blijf kalm nadere info volgt”. Ik heb een paar jaar geleden in mijn vorige woonplaats een redelijk grote stroomstoring van een aantal uur gehad en dan zie hoe slecht alles dan is georganiseerd… Reden om wat betere voorbereidingen te treffen J
Ook zie ik niet in 1 uur en een kwartier al rellen ontstaan, mogelijk een juwelier/elektronica zaak/etc die door lokaal tuig wordt leeg gejat omdat het alarm niet werkt, maar geen echte massale rellen. Maar dat is gewoon om ff te zeuren J
 

Papillon

Diehard Prepper
Zoals op die onderste foto de situatie eruit ziet lijkt het mij geen goed plan met nog 3 anderen op sleeptouw de stad door te gaan. Als de auto geparkeerd staat bij het hotel, zou ik de situatie zelf gaan inschatten en beslissen wel of niet asap door de rellen te vertrekken met 3 mensen op sleeptouw. Die kans lijkt mij klein.
Ik zou streven om de nacht in het hotel te blijven, niet in de hotelkamer of lobby, maar in de technische ruimtes onder het hotel. Puur afgaand op eerdere rellen in Europa, die duren niet dagen achtereen, dus even de storm afwachten en daarna weer naar huis.

Mocht het echt totaal uit de hand lopen, tja dan iedereen een pio schep, en hamer in de hand en hakkend voorwaarts de stad uit ;)
 

Flos

SHTF Expert
Ik zou in het hotel wachten tot de volgende ochtend. Misschien dat er dan al weer stoom is. Want mijn sleutels zitten in de kluis op mijn kamer daar kan ik niet in. Dus auto rijden ook niet. Als er de volgenden ochtend nog geen stroom blijkt te zijn forseer ik mijn kamer deur pak mijn spullen en probeer thuis te komen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Mijn autosleutels zitten in mijn handtas. Het ligt aan de afstand tot mijn auto of ik de ghb en andere handige spullen er uit zou proberen te halen. Ik zou ook laten controleren of er mensen in de lift zitten.
Maar als er rellen aankomen richting hotel. Zou ik de ramen en deuren van het hotel laten blokkeren met tafels. Gordijnen dicht ivm rondvliegend glas.
Natuurlijk even controler of de manager een bewakingsschema heeft opgezet, en lekker naar onze kamer gaan. Iedere kamer met een electrische sleutel is ook met de hand te openen. De vwa /arbeidsinspectie vind het niet goed dat mensen bij stroomuitval opgesloten zitten. Dus bij de hotelmanager zou ik uitzoeken hoe de deur open kan.
Tegen een uur of 4 zou ik kijken of het rustig is en alsnog naar huis vertrekken. Met de drie anderen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dat soort "rellen" zijn zeer waarschijnlijk voornamelijk opportunistische boefjes die op een makkelijke buit uit zijn bij de lokale winkelvoorraden. De kans is zeer klein dat die types voor een gebarricadeerd hotel gaan vol met mensen.

Ik zou in zo'n situatie mijn gezin niet als potentieel doelwit willen presenteren, dus zeker niet de auto in om er wel eventjes doorheen te rijden. Wachtschema van de hotelier is leuk en aardig, maar zou ik niet blind op vertrouwen. Nachtdienst zijn vaak werkstudenten die weinig van toeten of blazen weten. Ik zou zelf in ieder geval ook de gehele nacht wakker blijven om de boel in de gaten te houden, en zelfs als mijn assistentie niet nodig blijkt, is het alsnog nuttig om zelfs alleen maar zeker te weten dat de mensen wakker zijn en hun rondes maken. Als de volgende ochtend de storm is gaan liggen en de auto er nog staat, dan vanzelfsprekend alsnog z.s.m. aftaaien.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Een beetje hotel heeft wel een 'lock-down' programma, zowel soft als hard, en het meeste personeel is wel getrained om om te gaan met geweld og bommeldingen. Het gebouw is meestal ook zo opgebouwd dat het in verschillende sectoren af gesloten kan worden van elkaar, vooral bij moderne gebouwen is dit het geval. Vaak is dit onzichtbaar als je niet weet waar je op moet letten.

In geval van relletjes worden de toegangs duren opslot gedaan en eventuele extra sloten gebruikt wanneer we het over schuifduren hebben om de boel te blokkeren. En zoals Tantafa aangaf gordijnen sluiten ivb met glas. De mensen worden per sector naar hun kamer gebracht onder begeleiding van het hotelpersoneel en/of beveiliger.

Mijn persoonlijke idee.

Ik zou persoonlijk tijdens het betreden van het hotel voor de eerste keer in de gaten houden waar vluchtroutes zijn en deze proberen te onthouden. Tijdens het diner niet met de rug richting het raam of open ruimte gaan zitten (stress stress stress!!!!) en wanneer op sjiek, toch proberen om een aantal spullen mee te nemen in de deftige handtas (of gewoon schijt hebben en je hele EDC mee slepen). Na de stroomuitval de instructies van het personeel volgen al is het maar om de rust in een groep te waren, een onrustige groep is net zo gevaarlijk als relletjes buiten. Op de kamer zou ik indien aanwezig het bad vol laten lopen met water, vaak valt de waterdruk ook weg in grotere gebouwen tijdens een stroom uitval. Kijken wat voor eetbaars er in de minibar aanwezig is, anders alvast kijken of je ergens zonder al te veel blabla voedsel vandaan kan halen. Ramen en deuren blokkeren maar wel dus danig dat in geval van brand je er nog wel uit kan komen. Op de telefoon kijken op nieuwskanalen.

Een ding wat ik niet zou doen is de straat op gaan en proberen uit de stad te komen, tijdens rellen zijn er ook vaak weg versperringen met als je gevolg dat de kans groot is dat je jezelf vast rijd/zet of zelf doelwit word. Zeker wanneer je reist met (kleine) kinderen zou ik kiezen voor een bug inn.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@zonnebrood, jij gaat duidelijk naar ander soort hotels dan ik. :)

Ik heb nog nooit in een hotel geslapen (bedwantsfobie) maar had voor de gein even naar een vriendin vriendin gebeld welke bij de receptie werkt bij een van de grotere hotelketens in het hoge noorden :).

Scholen, kleine hotels en winkelcentra e.d. hebben lockdown protocollen en regels wat betreft crisishantering
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Al dat soort protocollen zijn alleen maar zoveel waard als de parate kennis, ervaring en daadkracht van de mensen die op dat moment op de vloer staan. Ik heb net een beetje te veel Fawlty Towers-achtige hotels meegemaakt om daar altijd maar blind op te vertrouwen. Protocollen die meteen na ontvangst onderin een stoffig laatje zijn gegooid redden geen levens.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Leuk scenario @Laaglander :thumbsup:.
Ik kom weinig in hotels, misschien 15 nachten de laatste 10 jaar, maar als ik ga neem ik vrijwel hetzelfde mee als wanneer ik ga kamperen. En de hele rugzak gaat mee naar de kamer. Driekwart daarvan heb ik absoluut niet nodig (normaliter) maar ik wil het gewoon bij me hebben. Mijn kinderen verklaren mij al jaren voor gek :confused:.
Ik zou dus zeker in het hotel blijven, bij voorkeur allemaal (vrouw, 2 kids, 2 vrienden) in één kamer.
Gezien hetgeen ik hierboven gelezen heb sluit ik me aan bij @zonnebrood :D.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuws bijhouden , Hotelplattegrond opnemen , hotel verkennen zover mogelijk op vluchtwegen / Veilige schuil plaatsen ( voor wanneer noodzakelijk ) . Maar niet met Gezin ( inc kinderen ) naar buiten de rellen tegemoet.

Dus even alles zijn gang laten gaan .

Kinderen geven de net andere kijk op het geheel .
 

martin

Mankinds only hope
Omdat we makkelijk een dag of 40 zonder eten kunnen zou ik me niet druk maken over eten. Het probleem met dit soort scenario's is dat je niet weet hoe lang iets zal gaan duren en hoe het zou kunnen escaleren. Mijn eerste reactie zou zijn om me niet gek te laten maken en proberen in te schatten hoe groot de storing is. is het GSM netwerk nog actief? Zo ja dan zou ik wat mensen bellen om in te schatten of het regionaal / landelijk / of Europees is. (dat laatste zou ik me sowieso niet kunnen voorstellen) Die hoteldeur gaat zonder stroom wel open. (ik heb nog nooit een hotelslot gezien wat niet met een analoge loper open te maken zou zijn, volgens mij is dit zelfs verplicht). Dus de eerste avond zou ik toch wel afwachten maar wel alvast nadenken over "plan B".
Plan B zou zijn om met de auto in een zo kort mogelijke route buiten de stad te geraken (ook al is het 20km om) en dan richting huis. Ik denk dat ik dat op de 2e dag zou doen, ongeacht het mogelijke nieuws van "geen paniek, het komt allemaal goed"

(dit doet denken aan het misverstand dat Colijn tijdens een radiotoespraak zou hebben gezegd "Ik verzoek den luisteraars dan ook, om, wanneer zij straks hunnen legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als zij dat ook andere nachten doen, maar dat is weer een andere discussie)

Maar dit scenario doet me wel weer gelijk nadenken waarom het nooit en te nimmer slim is om je auto te parkeren met nog 2 liter benzine in de tank.
Over het algemeen zal ik mijn tank nooit verder leeg rijden dan 33%. Ik zal wel gestoord zijn, maar ik moet er niet aan denken om met een lege tank te staan in een situatie zoals deze.
 

Niels

Mankinds only hope
Nou, ik denk dat ik niet zo veel paniek heb. Ik zou aan de bar blijven zitten waar ondertussen de barvrouw een kaarsje heeft neergezet en rustig mijn biertje opdrinken.
De rest van de avond drink ik geen bier meer, maar scan wel even de omgeving qua toegang tot het gebouw, deuren, enz.
Als ik met het pasje de kamer niet in kan ga ik naar beneden om te vragen of ze me helpen met openen, want open gaat de deur wel.
Afhankelijk van de ongeregeldheden slaap ik gewoon op mijn kamer omdat ik niet direct geloof dat het hotel waarin in zit een doelwit is voor probleemzoekers.
De volgende ochtend hoop ik dat er nog wat ontbijt is wat nog te pruimen is, vers brood zal het niet geven, maar de diepvries begint pas net te ontdooien dus...

De paniekvogels hebben de vorige avond en nacht al hopeloos vast gestaan in de stad en zijn nu gelukkig weg zodat ik ook de stad uit kan met de auto.
Het eerst volgende tankstation waar de pompen werken tank ik de auto helemaal vol, en als ik nog een 20l jerrycan in de kofferbak heb die waarschijnlijk toch al vol is, maar als die dat niet is die dan ook, en rijd rustig door naar huis.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Omdat we makkelijk een dag of 40 zonder eten kunnen zou ik me niet druk maken over eten.
Jij komt zeker van een andere planeet :lol:.
Na 1 week niets eten verlies je zo'n 40% van je fijne motoriek, dus je bloes dichtknopen of je veters strikken wordt dan al lastig.
Na 2 weken kun je niet meer logisch en redelijk nadenken en begin je foute beslissing op foute beslissing te stapelen.
Na 3 weken kun je nog maar weinig, alle lichamelijke inspanning is teveel, je lichaam is op en de meesten geven dan ook op... einde verhaal :confused:.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar om te zeggen dat het makkelijk gaat lijkt me voor de meesten ver, heel ver van de werkelijkheid.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Jij komt zeker van een andere planeet :lol:.
Na 1 week niets eten verlies je zo'n 40% van je fijne motoriek, dus je bloes dichtknopen of je veters strikken wordt dan al lastig.
Na 2 weken kun je niet meer logisch en redelijk nadenken en begin je foute beslissing op foute beslissing te stapelen.
Na 3 weken kun je nog maar weinig, alle lichamelijke inspanning is teveel, je lichaam is op en de meesten geven dan ook op... einde verhaal :confused:.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar om te zeggen dat het makkelijk gaat lijkt me voor de meesten ver, heel ver van de werkelijkheid.

Uit ervaring weet ik dat een half etmaal zonder eten al leidt tot emotionele instabiliteit, duizelingen en verminderde spierkracht. Bij mij in ieder geval wel. Ik hoop dat ik er nooit achter hoef te komen hoe dat na een week zou voelen :eek:.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Jij komt zeker van een andere planeet :lol:.

Je moet die opmerking natuurlijk wel in de context plaatsen waarin ik deze heb gemaakt.
Een mens zal gemiddeld gezien overlijden tussen 21 tot 70 dagen zonder eten (ben even te lui om het wereldrecord hongerstaking op te zoeken)

Dat je na 24 uur al flink wat problemen begint te krijgen heeft voornamelijk te maken met een gebrek aan suikers (niet zozeer een gebrek aan calorieën)
De toestand waar je dan in zit noemt men ketose.
(en als je er echt tot in detail in wil duiken dan deze Engelse versie)

Als ik moet kiezen tussen het plannen van een mogelijke gevaarlijke terugreis, of de eerste 24 uur op zoek naar eten dan kies ik voor het eerste.
Ik ga in ieder geval me niet bezig houden met het zoeken naar voedsel. Uiteraard zou ik voedsel wat ik tegen zou komen niet laten liggen (inhoud minibar/Mars/Snikkers/suiker) maar ik zou het niet als prioriteit zien.

Bad laten vollopen vind ik overigens wel een goede van @zonnebrood want dat zal in het begin nog wel mogelijk zijn maar zonder stroom geen waterdruk en het leidingsstelsel zal snel leeg zijn.
De tijd dat men nog via een watertoren op zwaartekracht een buffer had van gemiddeld een 3000 m3 is alweer flink wat jaren niet meer van toepassing. Geen stroom betekend binnen no time geen water. Ik vraag me af of die verplichte noodaggregaten die het waterbedrijf verplicht hebben staan automatisch aanspringen in een situatie zoals geschetst. Zo nee dan ga je dat bad nooit vol krijgen en zit je na 3 minuten al zonder water. (dan kan je in ieder geval de stortbak van de wc nog leegdrinken :) )
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een hoteldeur kan altijd handmatig en zonder elektra worden opengemaakt. Achter de kaartlezer kun je met een sleutel de deur openmaken.

Daarnaast werken deze kaartlezers op accu/batterijen dus dat je de kamer niet meer in zou komen is een niet realistisch scenario.

En ik denk dat geen deur mij tegen kan houden tijdens een noodscenario. :oops:

Misschien de kluisdeur van de Nederlandse goud voorraad. :p
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@martin ik ben blij dat je gewoon van planeet Aarde komt en inziet dat je na 40 dagen zonder voedsel misschien nog wel in leven bent, maar dan ben je in een dusdanig erbarmelijke toestand dat je niets meer kunt... op sterven na dood, zeg maar :eek:.
Mijn eerste prioriteit zou in dit scenario ook zeker niet voedsel zijn, veiligheid van mijn groep komt altijd op de eerste plaats.
De nood-agregaten van waterbedrijven treden volgens mij niet automatisch in werking, maar daar zijn "operators" voor. Of die 24/7 aanwezig zijn weet ik niet.

En ik denk dat geen deur mij tegen kan houden tijdens een noodscenario.
En ik weet uit mijn ervaring als brandweerman dat het je nog flink zal tegenvallen. De gemiddelde hoteldeur moet aan flink wat voorschriften voldoen, is erg stevig en heb je, zelfs met een flinke bijl, niet zomaar open. :D
 
Bovenaan