• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Slowcooking op een petroleumstel (Stifado)

martin

Mankinds only hope
Dit is alweer deel 3 in de reeks “slowcooking op een petroleumstel”

In deel één was het tijd voor Rendang.
In deel twee ging ik voor Vlaamse stoverij.

En nu wil ik duidelijkheid krijgen over de stooftemperatuur die het petroleumstel kan benaderen, en of ik nu wel of niet het vet kan laten oplossen na 6 uur stoven.

Door de opmerking van @Wafels m.b.t. de temperatuur begon ik te twijfelen over de temperatuur tijdens het stoven. In “de boeken” staat dat je rond de 85 graden zou moeten stoven.

Maar dat is volgens mij lastig te bereiken en zal je door het water/vocht rond de 100 graden uitkomen. Maar goed, meten is weten, en laat ik deze keer ook gelijk antwoord geven op de vraag of je zonder problemen de “zeen” in een sucadelap kan laten zitten.

Ik ga deze keer als basisrecept gebruik maken van een Stifado recept.

Stifado is een Grieks recept en ik gebruik onderstaande ingrediënten.
  • 2 a 3 teentjes knoflook
  • 1 blik tomatenblokjes.
  • 1/2 klein blikje tomatenpuree.
  • 2 uien
  • 1 glas rode wijn.
  • 25 ml rode wijnazijn
  • 1 kaneelpijpje.
  • paar takjes tijm
  • 2 droge laurierblaadjes. (of 3 verse)
  • 2 kruidnagels.
  • versgemalen zwarte peper en zout naar smaak
Ik gebruik uiteraard weer de braadpan, en ga het vlees uit 1 stuk aanbakken in een pan met boter. Het vlees voorzien van zout/peper, en natuurlijk niet koud uit de koelkast, maar eerst op kamertemperatuur laten komen.

o0c4caef3IkEUSM_6y3kZoa7H31LU4ncdSvxtcK_EwbAmY12bUha90BFgBq6F4bZTG8qMNj3RjsBs1CL_TGFhFYBFTSc4uXRTmcxWeIchpTDrgh8l--9WUxDxXnuIIIE0lLkI08D


Ik doe alle kruiden weer in een theezakje zodat ik het er makkelijk kan uitvissen.

Normaal Gezien zal je het vlees in blokken snijden, maar ik wil het deze keer uit 1 stuk klaarmaken zodat ik kan achterhalen of die zeen in het midden nu wel of niet ga oplossen tijdens het stoven. De sucadelappen zien er in ieder geval niet echt mager uit.

Ni9r5OPhxMAShRIFM6vMEA1UGgAW31ewVKICzz6stVIFSM-cbH_sK-R0EvGlSXrJYi5FascsNKRvG4pEn7W-HylWtKtgCcKDUSiqwAsCpYKoFR87EKsrgRM0F0gdha4fJSVcXENc


En vooral die rechter lap heeft een flinke vetlaag zodat er na dit experiment hopelijk geen onduidelijkheden meer zullen zijn over het wel of niet oplossen van het vet, en uiteraard de temperatuur tijdens het stoofproces.

Ik heb eigenlijk erg weinig tijd vandaag, dus ik pas de lui versie toe van “uien snijden” en die gaat als volgt:

Je snijd de ui zonder de schil/pel weg te halen in 4 stukken (dat zijn 2 handelingen met je mes als je een beetje handig bent)

sv__mmnwUwDdbvJHjhpzOWxIvbGnsDq0w6lnlbJ170fDoVHoHdooOwDEmL0Naq_Cdhaem9uFYYBHCDhwVaAC-ArFD9OWVcZh0pjCLNLwa6LvW1J-ibbci-9oUp135cQXcKaYxQkd



Hierna zij je de “kont” eraf, en snij je een puntje van de top weg. Terwijl je dit doet druk je de ui naar beneden, waardoor je de buitenste laag van de ui wegneem, en hierdoor heb je zonder te pellen alsnog een schoongemaakte ui.


xT63wiUshunFpxXUuk34Wxbc4LhalqTeWZR-5swThB6RaJBzcNbHY8cVt_XE4wBPC03bhI1wlSaBIuL0-f_lkmJW69Nlyq7-FCr0cJp99oyDU3MgZ3kbiDZkrjYQBKu9owKtXGVG


Ik begin met het aanbakken van het vlees, en ik vraag me tijdens het aanbakken af of het überhaupt nut heeft om stoofvlees aan te bakken.

F7hP1Zi9stUBC9mtIKQ6-fQmjDd5Z1XYluDkoxwlmL6tt0G_8wJb-m2jdNhnWWoA54ORQavcvk4KjH7XU3gOaiyG3oUKbnfNPjqclMz3LEcWEnrFnl2y-UyeYfdmtRC8KA8kEvFu


Tijdens het aanbakken snij ik de uien, niet te grof, niet te fijn.

Kfcwa1KEJ3B0QayDp2c3hAivSsruNnvdtW4ueg-TxHN4uYDBn638LASHM3fNbZ9R_4WWdba3SJ7zvQ_w5fMSOLEG0ID-GZYU-0QUTAqZfhuIvoZAghe6PQ8d2XFb7WPJw8xvopOB


Ik doe alle overige ingrediënten in de stoofpan en het ziet er wederom verre van smakelijk uit.

KQfFo6JD7NXG-DmJDf7LagTxAgrJWxEXExtig7fUCgsn-ZwTmPtNtzLviW61hW9AA1XZKJ6wGKa0mW0MSk6nSzl74NLIHUVri_sAVOQk7loeg-agPuhW8v0I_UqyOS6iy8-mkRdi


Dat rare object in het 4e kwartier is het theezakje met de kruiden.

En nu is het weer tijd om het op het petroleumstel te plaatsen en ik wil minimaal 4 uur stoven.
De voorbereiding heeft niet langer dan 5 minuten geduurd, inclusief het bij elkaar sprokkelen van de ingrediënten/materiaal en het snijden van de uien.

En bijna vergeet ik het belangrijkste, namelijk het meten van de temperatuur tijdens het “bubbelen” van de vloeistof. Ik meet zowel met als zonder deksel op de pan de onderstaande temperatuur.

cBzg8qCjbqSG8AZmGSwWe8OOjGdlB1McW9arXFaHOM-_T3tXyGoC6bnwJ6Ewx0tkXs3gYXfOrMkXNnSUdkCYIBkXaFzO-kraP1yjH738egwBvaZr77NrOG9LIl0wo7a78nWg9_xA


En ik was ervan overtuigd dat ik op 99 a 100 graden zou zitten. Dus ben ik als eerste flink door het stof gegaan op een ander forum waar ik pretendeerde dat ik op 100 graden zou uitkomen.

Wat ik ook doe met de vlam, ik kom niet boven de 84 graden. Nu heb ik 1 keer water gekookt op dit petroleumstel. Dat was met een waterketel die er bij hoort, dus ik weet zeker dat het mogelijk is om water te koken op een 1 pitter. Volgens mij heeft @Ray ook eens een test gedaan om water te koken op een petroleumstel.

In ieder geval is het dus zo dat ik stoof op 84 graden, en niet op 100 graden. En natuurlijk zit ik me nu weer af te vragen wat het effect zou zijn om deze pan op het gasfornuis te zetten, maar dat bedenk ik nu pas, terwijl de pan nu ik de koelkast staat, en ik mijn partner niet tot waanzin wil drijven met mijn zoveelste bizarre experimenten.

De volgende dag vraag ik aan mijn vrouw of ze het de pan rond 16:30 nog voor 2 uur extra op het petroleumstel wil zetten, en dan zijn we dus 6 uur aan het stoven geweest.

En dan ziet het vlees er zo uit:

pN4udBNItCd1bwDZ_HWu1Z6MWaPxGFgNfp_BLjEozZmv5ykMeg1jm00cLimFM7Fu9ldtCtv7iENHEl_e4dx6jJK4idZpQxayuVTtgZgPHcYRoibfesy1vZ5qzU1dEt54JggCRl5Z


Ik ben redelijk teleurgesteld want na 6 uur is zelfs de ui nog niet “opgelost” en dat het vet compleet is opgelost is ook duidelijk niet het geval.

Ik snij het vet er wel zonder problemen af, en het vet is zeer zacht. In het midden zit nog een minimaal stukje zeen, maar dat is bijna verwaarloosbaar. Als ik het vlees uit elkaar trekt dan zie je exact de “breuklijn” van de zeen.

1jmyFm1x4dxGvN4TpuMsv-tO0vdvh8qqCEkBbyeA4oOchI02HZZm2h2OVFFCDWF3ShjgN91Z9zBHKksRM53vyXDBR3KyiWpRXY4cmxl2aK1QjNMDOVI8UVXdi1vnxs9sLrE70Bgs



En aan de rechterkant zie je duidelijk de vetrand die ik er probeer af te snijden.

Op deze manier ziet het er zeer onsmakelijk uit, maar als ik dit eerst had geprepareerd, en hierna het vlees op een schaal had geserveerd met de saus er overheen dan had het er prima uit gezien.

Maar hoe smaakt het?
Het smaakt toch wat flauw, en dit ondanks dat het hetzelfde vlees is, en blijkbaar de ingrediënten van “Vlaamse stoverij” een stuk pittiger zijn (vermoedelijk de mosterd).

Voor de rest smaakt het wel ok. De structuur van het vlees is een fractie minder dat die van “Vlaamse stoverij” en ook de smaak is een fractie minder.

Verbeterpunten?

Ik ga het morgen nog 2 a 3 uur stoven (ik heb nog 2 lapjes over) om te kijken of het vet iets meer smelt, maar de volgende keer zou ik er een half pepertje in doen, of een snufje cayennepeper. Ook zou ik het vet wat aan de buitenkant zit er toch afhalen, want ik vind het onsmakelijk om te zien, en de overige gezinsleden eten het om die reden niet.

En als ik eerlijk ben dan vind ik het recept “Vlaamse stoverij” beter smaken dan deze variant.

Het is morgen.
Vandaag nog eens 4 uur gestoofd zodat ik op het record van 10 uur stoven uit ben gekomen
En na 10 uur stoven heb ik het onderstaande resultaat:

5YfClgdzB8yBf3IL3tJc3oy9K80zposfppZJghbATwBSy8AH-8De5PnCZBkkS6GjX2LAM8sgpK9c5r0Bq_MdPM6YwvRprh1xzHZcqxgLJ4zmlx7xALzSTSG2ajBq7qos0xZnW8kQ



Ik heb bewust een stuk vet uit de pan gevist, en dat zie je links liggen. het vlees valt nu compleet uit elkaar, maar je ziet in het midden van de foto alsnog de zeen die niet volledig gesmolten is. En hoewel de structuur en de smaak na 10 uur stoven verbeterd is, dan nog is de smaak minder dan het recept van Vlaams stoofvlees.

Dan blijf ik nog met de vraag van de maximale stoof temperatuur zitten, dus ik zet de pan op het keramische kookplaat en ik kom uit op onderstaande gegevens:

RqzrHt47juOOepj04bMyy0iSbzT4NkrTTyZJQaryPPEZWIJKngjNHdjPi1137adB0PLYIMt7tuEt0vEPkBXb0jx46-HX_SodX8y31zP-EkzCVWibe4b3VGplJ3i1Qv5tg1EY70q2


Dus kunnen we concluderen dat een petroleumstel (eenpitter) meer geschikt is te stoven dan een kookplaat.

Conclusie/samenvatting:

Qua resultaat een flinke teleurstelling, maar qua feit informatie een zeer geslaagd experiment.
Ik ga de volgende keer wederom Vlaamse stoverij maken zonder de zeen te verwijderen, maar wel de buitenste vetrand, en eventueel vlies verwijderen.

Ik zal dan 1 lapje heel houden, en de overige stukken in blokken snijden. ik zal ook het vlees niet meer aanbakken omdat de kans reëel is dat ik hierdoor juist het vet hard maakt in plaats van de omzetting vet->collageen->gelatine.

p.s. Als ik het teruglees dan lijkt het net alsof het recept niet lekker is. Dat is niet het geval. In cijfers uitgedrukt is dit een 8, maar is het recept “Vlaamse stoverij” een 9+. Met een extra pepertje komen we denk ik op een 8,5. Maar over smaak valt niet te twisten, dus de kans is aanwezig dat een ander dit recept vele malen beter vind smaken dan de “Vlaamse stoverij”

Langer dan 6 uur stoven is volgens mij geen meerwaarde voor de structuur, en ook niet voor het oplossen van het vet.

p.s. irritante typ taal en spelfouten mogen zonder overleg door een mod worden aangepast in bovenstaande post.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik kook vaak water voor de koffie op mijn petroleumstel, een eenpittertje.

Wat heerlijk dat je zo experimenteert en dit ook met foto's en weetjes en testjes voor ons opschrijft.
Een petroleumstel staat al jaren bekend als goede stoof, maar dat de temperatuur niet boven de 84 graden uitkomt had ik niet echt verwacht. Vanwege klein vlammetje en grote pan, misschien.
 

Ray

SHTF Expert
@martin Het water koken op een petroleumstel heb ik getest met een drie-pitter: http://preppers.nl/forum/threads/7892-Water-koken-op-een-petroleumstelletje
Twee liter water aan de kook gebracht vanaf 10 graden naar 100 in 17 minuten. Bij een éénpitter heb je minder vermogen, hangt puur van je pan/deksel af hoe hoog je komt met de temperatuur.

Paar dagen terug ook stoofvlees gemaakt. Niet jouw recept gevolgd, maar eigen recept met o.a. pörkölt bouillon blokjes uit Hongarij (pörkölt is wat wij goulash noemen). Gewoon op het gasstel, met twee vlamverdelertjes eronder. Even opletten dat de pan stevig staat, maar hier rennen gelukkig geen kids rond het fornuis.

IMG_2611[1].jpg

IMG_2613[1].jpg

Ook dan blijft de temperatuur onder de 100 graden. Op de foto goed 80 graden, zonder deksel steeg hij later door naar 85 graden. Met deksel ging het langzaam aan hoger, tot tegen het kookpunt aan. Uiteindelijk heeft de stoof zo'n tien uur op gestaan. Acht uur op dag één en daarna haal ik het vlees eruit en gebruik een staafmixer om de saus wat 'mooier' te maken. Volgende dag nog twee uurtjes op het vuur gehad, ook bij 85 graden.

Ipv mosterd op een boterham, kun je ook hele mosterdzaden in de stoof gooien. Kijk dan wel uit dat je niet teveel erbij doet, want bij mosterdzaad, laurierblaadjes en hele peperkorrels komt de smaak heel langzaam vrij en overdosering ligt op de loer.

Dergelijke vlamverdelertjes/sudderplaatjes heb ik bij de kringloop vandaan, maar ze zijn nieuw ook te krijgen bij o.a. de Blokker en dat soort zaken.

b_162.jpg


Piroska's porkolt recept lees je hier: http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/search/label/recept pörkölt
Zelf maak ik er altijd weer wat anders van, met laurier, mosterdzaad, peperkorrels en dit keer een bruin Kasteel biertje.
 

Roel

Mankinds only hope
Mooi gedaan @martin, veel nuttige info.
Ik wil wel een opmerking maken betreffende de vetrand. Je kunt het eraf snijden, maar ik zou het wel mee latten sudderen.
Vet is nu eenmaal een smaakmaker en ik denk dat je jezelf tekort doet als je het weglaat.
 

Ingrid

Prepper
Hoi
Wat een ontzettend leuk stuk om te lezen..!
Lekker recept, dit is mijn eerste experiment en ik heb het vlees, roomboter, wijn, uien en de nodige kruiden nu op een vierpits stelletje staan, waarvan 3 lonten op de allerkleinste vlam branden. (met lampenolie)
De vlam is alleen nog blauw. Zo zacht staat ie...
Inderdaad de thermometer geeft ook hier 84 graden aan terwijl het zichtbaar pruttelt.

Ik weet niet beter dat het bij 100 graden pas kookt..

Maar goed, na flink googlen.. (het vlees staat toch op, dus tijd zat)
Blijkt het dat alcohol (in mijn geval wijn) al veel eerder kookt. Pure alcohol zelfs al bij 78 graden..
Ik vraag me ook af of het niet te hard gaat dan.. Maar goed.. We zullen het meemaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Carismo

Prepper goeroe
Bij het aanbakken (zowel bij groenten als vlees)bij peper en zout ook een beetje suiker toevoegen, de caramelisatie zocht tevens voor een iets betere afsluiting waardoor de kern van het voedsel z'n smaak niet verliest. Anders krijg je enkel een smaakvolle saus met neutraal smakende brokken.
 

Mrod

Senior Prepper
Ik krijg zelf de beste resultaten met 24 uur op 75 graden.
Dan is het vlees niet tot pulp gegaart maar de zenen zijn dan wel mooi omgezet naar gelatine.
Hiervoor gebruik ik een sous vide apparaat. (Anova Precision Cooker)

Als ik een borstlap of koeienribben op de bbq gooi dan heb ik minstens 10 uur bij 110 graden nodig om alle taaie stukjes om te zetten in sappige smaakvolle genot brokjes. :D
 
Bovenaan