• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Steak Bavette

Ray

SHTF Expert
Ik kook dagelijks voor mijn vader en zijn vriendin. Nu sleep die man nogal eens wat mee en dan is het aan mij om er wat van de maken.

Vandaag dus Steak Bavette van de Lidl, uit het speciale schap met twee sterren vlees. (aanrader!)

Geen idee wat het was en het lijkt op een grove biefstuk, komt alleen in groter stukken (320 gram). Dus maar even aanbraden volgens de verpakking en 10 tot 12 minuten op een laag vuur. Twee stukken en eentje trok wat samen en werd echt dik in de pan. Die heb ik wat langer als 10 a 12 minuten erin gelaten, de ander kon daarna na-garen/ontspannen in een stukje zilverfolie.

Grove structuur van vlees, maar erg mals en heel smaakvol! Bijna onverwacht meteen een groot succes, een snede van de koe die minder bekend is, maar misschien wel lekkerder dan biefstuk. Blijkt het ook nog een soort van 'vergeten' stukje vlees te zijn, lees ik nu:
Want als er één stukje rund bezig is met een opmars, dan is het deze wel. Dit stuk is afkomstig uit de zogenaamde ‘vang’ (een stuk werkvlees aan de onderkant van de koe) wordt ook wel een vanglap genoemd. Doordat het hard heeft moeten werken, heeft het een wat grovere structuur, maar des te meer smaak. Taai is het allesbehalve, je moet er alleen iets harder op kauwen.
Bron: http://www.culy.nl/inspiratie/3-x-vergeten-vleessoorten-bavette-long-en-diamanthaas/

Harder op kauwen, het was juist erg mals en makkelijk, dat vond de vriendin van m'n pa met haar kunstgebit!
Top maaltje met verse krieltjes en boontjes.

Duidelijk ook een echt stukje onbehandeld vlees, want ik heb het na het nagaren gesneden in plakken van 5 a 7 mm dik om het op te dienen en die plakjes verkleurden razendsnel naar een grijzige kleur aan de buitenkant. Als je zo'n apart plakje doorsneed was het binnenin mooi roze. :)

Mooi spul en makkelijk te bereiden.
 
Bovenaan