• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Survival opleiding. Welke is goed?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CrossbowClan

Diehard Prepper
Hoi allemaal, ik ben er weer en ik zie dat er nog steeds veel bekenden actief zijn hier.
Dat is fijn want ik heb een vraag en vertrouw de antwoorden natuurlijk net iets meer van iemand die ik ken dan van een vreemde :rolleyes:. Ik ben hier een tijd niet actief geweest, mijn excuses, maar ik ben zeker nog wel actief bezig met preppen en survival en mag wel zeggen dat ik mijn skills heb uitgebreid en/of verbeterd.

Ik wil nu een volgende stap zetten. Mijn plan is om de Hike & Survival Instructeur opleiding van Voshaar te volgen, zie voshaaroutdoor.com. Deze kost € 1300, dus mijn vraag is als volgt...
heeft iemand ervaring met deze of een andere opleiding van Voshaar (Eibergen)?

Ze zeggen dat de opleidingen zijn erkend door het Ministerie van Onderwijs, ze hebben zelfs een MBO-3 en MBO-4 opleiding. Alles ziet er wat dat betreft heel goed uit. Maar ja, misschien mis ik iets wat door jullie wel wordt opgemerkt.
Daarom vraag ik jullie hulp. €1300 is voor mij te veel geld om weg te gooien :(.

Alvast een welgemeende :thnx:.

Groetjes en suc6, Martin.
 

Floesh

Diehard Prepper
Geen ervaring mee, maar waarom zou je hiervoor een "officiële" opleiding volgen? Dit lijkt me juist een vrij beroep waarbij kennis en ervaring zwaarder wegen dan een opleiding...
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik wil een erkende opleiding volgen, zodat ik zelf hike en/of survival cursussen kan gaan geven. Dan helpt een aantoonbaar goede opleiding om klanten te werven, lijkt me. Iedereen kan zeggen dat ie twintig jaar ervaring heeft, in alle omstandigheden. Daarom zoek ik een erkende opleiding.

Hallo @Floesh, een flinke tijd geleden maar leuk een reactie van je te krijgen. Ik hoop dat alles goed gaat (en is gegaan) met jou en je geliefden :wave:
 

Floesh

Diehard Prepper
Welkom terug :)

Ik begrijp dat een erkende opleiding kan helpen met de uitstraling naar buiten om klanten te krijgen, maar vraag me oprecht af of de opleidingskosten de investering waard zijn.
Wellicht zinvol om uit te zoeken of je zonder erkende opleiding ook cursussen mag geven en hiermee te starten? Goede reviews helpen wellicht nog meer dan een opleiding.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Floesh daar heb je zeker een punt. Maar ik denk dat ik daar toch dingen ga leren, zoals navigatie (niet mijn sterkste punt), flora en fauna determinatie en meer.
Misschien is het bedrag te hoog, maar dat zijn toch skills die in je eentje moeilijk zijn aan te leren. Er zit niemand naast je om je erop te wijzen dat je een fout maakt of iets vergeet. Daarom leer ik dat soort skills liever van een goede instructeur met de nodige ervaring (aantoonbaar).
En mijn ervaring is, ik ben 55, je betaald altijd leergeld, rechtsom of linksom.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Welkom terug :)

Ik begrijp dat een erkende opleiding kan helpen met de uitstraling naar buiten om klanten te krijgen, maar vraag me oprecht af of de opleidingskosten de investering waard zijn.
Wellicht zinvol om uit te zoeken of je zonder erkende opleiding ook cursussen mag geven en hiermee te starten? Goede reviews helpen wellicht nog meer dan een opleiding.
Voor zover ik weet mag iedereen survival-cursussen geven, zonder enige opleiding of ervaring.
Daarom wil ik ook zeker weten of de instructeur wel echt weet waar hij/zij mee bezig is.
 

DO-it

Diehard Prepper
Ziet er erg goed uit, die opleiding/ cursus! Heb je ook al op de hiking-site gekeken of gevraagd naar ervaringen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Als je van plan bent zelf ook instructeur te worden zou ik altijd kiezen voor een erkende opleiding met accreditatie. Dan is 1300€ niet eens zo heel veel geld. Dat verdien je zo terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

petroman

SHTF Expert
Reacties en commentaar zijn redelijk oud op de site, archief omvat alleen juni 2013.
Ik zou op zoek gaan naar mensen die de cursus gevolgd hebben.
1300 euri voor 8 maanden cursus vind ik wel meevallen. Maar ik zou dan wel willen weten wat voro waarde je papiertje heeft.

Overigens zou ik uit oogpunt van aansprakelijkheid NOOIT een curus gaan geven zonder dat je gekwalificeerd bent.
En goed verzekerd.
 
F

forumlid 1447

Gast
Wat @petroman en @Richard434 al aanhalen, bedrijfskundig en verzekeringstechnisch moet alles in orde zijn.
Met een "papiertje" is verzekeren makkelijker, en met bedrijfskunde kun je een zaak draaiende houden.
Als je het zwart doet en er gaat iets echt mis, ben je geruïneerd, voor de rest van je leven.
 

petroman

SHTF Expert
In de USA is het heel normaal dat je bij wat dan ook je een Waiver moet tekeken.
Daarmee doe je afstand van al je rechten om iemand of een bedrijf aansprakelijk te stellen. Vooral als je risicovolle sporten gaat beoefenen of een dagje op de baan wilt staan.
 

DO-it

Diehard Prepper
Je kunt ook kijken naar het rapport van de onderwijsinspectie. Blijkbaar een erkende opleiding. anders zou hij er volgens mij niet instaan.

Tegenwoordig worden de diploma’s geregistreerd bij DUO. Hier kun je ze altijd weer opvragen, mocht je hem kwijtraken. Geen idee hoelang ze dat al doen. Of dit vervolgens ook betekent dat ook bedrijven en organisaties kunnen checken of je een erkend diploma hebt, geen idee..... Als het al niet gebeurd, dan zal dat in de toekomst vast wel gaan gebeuren (met toestemming natuurlijk :fluit:).
 

Flos

SHTF Expert
Kijk de meesten weten dat ik geen Nederlander ben maar een vlaaming.
Bij ons zou het er min of meer zo aan toe gaan.
Om cursussen te geven moet men erkent zijn.
Dwz een handelsregister hebben. Om officieel geld te mogen verdienen .
Of je moet een vzw zijn. Vereniging zonder winst......
Als je een van deze statuten hebt mag je in jou geval survival les geven.
En geld ontvangen voor jou diensten.
Ook de kosten van bijscholing ( jou 1300€ ) kan je inbrengen in jou onkosten.
Dus die 1300€ krijg je op termijn terug. ( als je er een officiële factuur van hebt. Of een gelijkgesteld papier )


Survivallen kan je volgens mij niet leren je kan enkel goede tips krijgen.
De beste leerschool is ervaring. En er bestaan 1001 situatie

En voor mij is elke stap in mijn leven een survival opdracht.
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat je je vraag eigenlijk in twee blokken moet splitsen:
A) wil en kan je geld gaan verdienen met hike en survial lessen geven ? Wat heb je daar buiten die opleiding voor nodig ?
Als jij ziek bent wat dan wie neemt het over ? dat zou ik eerst onderzoeken vastleggen, etc.

B) opleiding. Ik ben ooit begonnen als deelnemer bij de NIVON bergsport groep Amsterdam, gewoon omdat die leuke vakantie curussen hadden. Daarna de ervaring weer gedeeld als leiding. dat kan je op vele vlakken doen, als vrijwilliger meedraaien en kennis en ervaring opdoen.
Bij NIVON en KNBV kan je veel leren en praktijk opdoen.
Skills leer je niet, je bent handig en hebt inzicht of je hebt dat niet. Ervaring leer je ook niet dat moet je opdoen.
Tips en truuks haal je uit een SAS surviall boek, een EHBO opleiding, BHV-cursus.

Voor een trektocht over de Gr5 door de Ardennen heb je geen cursus nodig.
Gezond verstand wel. Aanspraak is essentieel dus minimaal twee man, vrouw, M/V.
 

Carismo

Prepper goeroe
Als je zelf al ervaring hebt vind ik 1300 euro veel geld voor een papiertje (heeft/geeft dit papiertje ook enige erkenning en doe je er voordeel mee om veerdeel te doen op een ba verzekering voor je mogelijk cliënteel? zo nee weggesmeten geld.

Heb je geen ervaring in de materie denk ik dat 1300 euro de kosten en aspecten niet ga dekken wat je in die maanden allemaal nog moet leren.


My 2 cents
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Heb even rond gekeken op hun webstek en kan nou niet zeggen dat ik er zo van onder de indruk ben. Veel zaken kan je jezelf leren dmv handboeken of zelf proberen (zoals dat kipslachten gedoe).

Medische training, waar word dit gegeven? In een zaaltje of op lokatie? Ik heb een medische training gevolgt bij de DNT in Noorwegen, op een buitenlokatie met regen en wind dan is je denk vermogen totaal anders dan wanneer je in een zaaltje/ op een veldje teorie zit te stampen en dan oefend met een plastic pop. Leer je ook hoe je noodbrancard kan maken? Crisis of stresshandtering na of tijdens ongevallen?

Verder vind ik het kwalijk dat er niet over eigenschappen/kennis word gepraat welke je dient te hebben voor je deze opleiding begint. De materiaal lijst welke ze hebben op hun website is 'vaag'

Overig materiaal:
-
Goede en geschikte kleding (wat is goede en geschikte kleding? over welke module en welk jaargetij en klimaat omstandigheden hebben we het? Meer technische termen worden op prijsgesteld)
-
Stevig schoeisel (Moeten ze geschikt zijn voor skipassing? Klimijzers?)
-
Tent (gaan we er mee of pad voor een week of twee of zijn het korte tripjes van een dag of 1-2?)
-
Matje (welke isolatiewaarde?)
-
Slaapzak, minimaal 0 graden Celsius bestendig (5 is aan te raden). (mijn ervaring is dat dit voor de meeste niet voldoende is, zeker niet wanneer je hoger in de bergen bent)
 

Papillon

Diehard Prepper
Een van mijn beste maten, een oud jeager uit het Noorse leger schiet altijd in de lach als hij weer een Nederlandse survivaller ziet, sommige al dan niet op blote voeten met een jaar opleiding enz
Zelf denk ik dat er genoeg te leren valt ook in Nederlandse cursussen en opleidingen. Het voordeel van veel geld betalen aan een cursus is dat je het ook werkelijk doet., omdat je het anders zonde van je geld vindt. Want alles wat ze daar leren kan je op youtube gratis vinden. De kosten maken dat je het ook op waarde schat en het gaat doen.
Wat ik mij altijd afvraag, wat geeft de accreditatie van een persoon of bedrijf om een ander te kunnen en mogen accrediteren.
 

petroman

SHTF Expert
Wat ik mij altijd afvraag, wat geeft de accreditatie van een persoon of bedrijf om een ander te kunnen en mogen accrediteren.
Het feit dat je bedrijf doorgelicht is door de RvA ?
Dat je bedrijf allerlei ISO certificaten heeft ?
Dat je bedrijf ASBO, NOBO, DEBO licentie heeft ?
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ziet er erg goed uit, die opleiding/ cursus! Heb je ook al op de hiking-site gekeken of gevraagd naar ervaringen?
Dankje voor je reactie.
Op de hiking-site heb ik nog niet gekeken... nog niet gezien :fluit:. Maar dat ga ik zeker doen.
Bij de opleiding staan ook reviews, deze zijn allemaal heel goed, maar ik weet niet hoeveel ik die kan vertrouwen omdat ik de mensen niet ken die ze geschreven hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan