• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Survival opleiding. Welke is goed?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je van plan bent zelf ook instructeur te worden zou ik altijd kiezen voor een erkende opleiding met accreditatie. Dan is 1300€ niet eens zo heel veel geld. Dat verdien je zo terug.
Dankjewel :thumbsup:

Reacties en commentaar zijn redelijk oud op de site, archief omvat alleen juni 2013.
Ik zou op zoek gaan naar mensen die de cursus gevolgd hebben.
1300 euri voor 8 maanden cursus vind ik wel meevallen. Maar ik zou dan wel willen weten wat voro waarde je papiertje heeft.

Overigens zou ik uit oogpunt van aansprakelijkheid NOOIT een curus gaan geven zonder dat je gekwalificeerd bent.
En goed verzekerd.
Dankjewel voor je reactie.
Inderdaad, juist m.b.t. die wettelijke aansprakelijkheid als instructeur wil ik een erkende opleiding doen. Dat geeft ook geen problemen met het verkrijgen van een goede verzekering.

Wat @petroman zegt... ;)
Ook gok ik/hoop ik dat er een stukje bedrijfskunde in de opleiding zit, wat natuurlijk handig is.
Het deel bedrijfskunde zit al in miin skill-set.
Dankje voor je reactie.

Wat @petroman en @Richard434 al aanhalen, bedrijfskundig en verzekeringstechnisch moet alles in orde zijn.
Met een "papiertje" is verzekeren makkelijker, en met bedrijfskunde kun je een zaak draaiende houden.
Als je het zwart doet en er gaat iets echt mis, ben je geruïneerd, voor de rest van je leven.
Je hebt helemaal gelijk.
Dankje voor je reactie.

In de USA is het heel normaal dat je bij wat dan ook je een Waiver moet tekeken.
Daarmee doe je afstand van al je rechten om iemand of een bedrijf aansprakelijk te stellen. Vooral als je risicovolle sporten gaat beoefenen of een dagje op de baan wilt staan.
Dat kan in Nederland vrijwel niet... aansprakelijkheid kun je niet van je afschuiven, ook niet met een waiver of zelfs met een contract meestal niet.
Dankje voor je reactie.

Je kunt ook kijken naar het rapport van de onderwijsinspectie. Blijkbaar een erkende opleiding. anders zou hij er volgens mij niet instaan.

Tegenwoordig worden de diploma’s geregistreerd bij DUO. Hier kun je ze altijd weer opvragen, mocht je hem kwijtraken. Geen idee hoelang ze dat al doen. Of dit vervolgens ook betekent dat ook bedrijven en organisaties kunnen checken of je een erkend diploma hebt, geen idee..... Als het al niet gebeurd, dan zal dat in de toekomst vast wel gaan gebeuren (met toestemming natuurlijk :fluit:).
Ja, ik zal eens kijken of ik dat rapport kan vinden. Goede tip, had ik nog niet aan gedacht. Dankje.

Kijk de meesten weten dat ik geen Nederlander ben maar een vlaaming.
Bij ons zou het er min of meer zo aan toe gaan.
Om cursussen te geven moet men erkent zijn.
Dwz een handelsregister hebben. Om officieel geld te mogen verdienen .
Of je moet een vzw zijn. Vereniging zonder winst......
Als je een van deze statuten hebt mag je in jou geval survival les geven.
En geld ontvangen voor jou diensten.
Ook de kosten van bijscholing ( jou 1300€ ) kan je inbrengen in jou onkosten.
Dus die 1300€ krijg je op termijn terug. ( als je er een officiële factuur van hebt. Of een gelijkgesteld papier )


Survivallen kan je volgens mij niet leren je kan enkel goede tips krijgen.
De beste leerschool is ervaring. En er bestaan 1001 situatie

En voor mij is elke stap in mijn leven een survival opdracht.
Dankje voor je reactie.
Hier in NL gaat het in wezen hetzelfde. Je moet zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en je moet een BTW-nummer hebben.
Dan ben je zelfstandig ondernemer in de zin van de belastingwet en mag je geld gaan verdienen.
De kosten, die €1300, mag ik aftrekken ven mijn inkomstenbelasting. Dan krijg ik zo'n €500 terug, schat ik.

Ik denk dat je je vraag eigenlijk in twee blokken moet splitsen:
A) wil en kan je geld gaan verdienen met hike en survial lessen geven ? Wat heb je daar buiten die opleiding voor nodig ?
Als jij ziek bent wat dan wie neemt het over ? dat zou ik eerst onderzoeken vastleggen, etc.

B) opleiding. Ik ben ooit begonnen als deelnemer bij de NIVON bergsport groep Amsterdam, gewoon omdat die leuke vakantie curussen hadden. Daarna de ervaring weer gedeeld als leiding. dat kan je op vele vlakken doen, als vrijwilliger meedraaien en kennis en ervaring opdoen.
Bij NIVON en KNBV kan je veel leren en praktijk opdoen.
Skills leer je niet, je bent handig en hebt inzicht of je hebt dat niet. Ervaring leer je ook niet dat moet je opdoen.
Tips en truuks haal je uit een SAS surviall boek, een EHBO opleiding, BHV-cursus.

Voor een trektocht over de Gr5 door de Ardennen heb je geen cursus nodig.
Gezond verstand wel. Aanspraak is essentieel dus minimaal twee man, vrouw, M/V.
Het deel A) daar wordt zeker over nagedacht. Ik weet wat de valkuilen zijn.
Deel B), natuurlijk is alleen een opleiding volstrekt onvoldoende. Ervaring is vele malen belangrijker.
Wat ik niet begrijp is dat je zegt: "skills leer je niet" o_O. Je kunt je toch nieuwe vaardigheden aanleren zoals: hoe slijp ik een mes, hoe maak ik een vuur, hoe zuiver ik water, welke shelter kan ik hier bouwen, et cetera? Of zie jij skills niet als een synoniem van vaardigheden?
Lofty Wiseman's SAS handboek heb ik al meer dan tien keer van a-z gelezen en veel dingen geprobeerd/getest. Ik heb sinds kort de nieuwe versie waarin ook Urban Survival staat. Verreweg het beste survivalboek ter wereld. De kleine versie zit in mijn BOB. :thumbsup:
Mijn EHBO wordt aan gewerkt. Vorige week heb ik van een arts geleerd hoe ik een normale wond en een wond op spanning moet hechten. Erg leuk en leerzaam. De basis EHBO zit er al 40 jaar in.

Als je zelf al ervaring hebt vind ik 1300 euro veel geld voor een papiertje (heeft/geeft dit papiertje ook enige erkenning en doe je er voordeel mee om veerdeel te doen op een ba verzekering voor je mogelijk cliënteel? zo nee weggesmeten geld.

Heb je geen ervaring in de materie denk ik dat 1300 euro de kosten en aspecten niet ga dekken wat je in die maanden allemaal nog moet leren.


My 2 cents
Dankje voor je reactie.
Voor mij is €1300 ook veel geld, vandaar dat ik het hierop gegooid heb en zeer benieuwd ben naar de reacties. Ik ga uitzoeken of de opleiding daadwerkelijk wordt erkend door het MvO, en op zoek naar het rapport van de onderwijsinspectie.
Ik denk ook, dat wanneer je zonder ervaring en kennis aan deze opleiding begint het vrijwel onmogelijk moet zijn om te kunnen slagen. Het is ten slotte geen gewone survival-cursus, maar een opleiding tot instructeur. Dat ga ik nog vragen aan de eigenaar/hoofdinstructeur.

Heb even rond gekeken op hun webstek en kan nou niet zeggen dat ik er zo van onder de indruk ben. Veel zaken kan je jezelf leren dmv handboeken of zelf proberen (zoals dat kipslachten gedoe).

Medische training, waar word dit gegeven? In een zaaltje of op lokatie? Ik heb een medische training gevolgt bij de DNT in Noorwegen, op een buitenlokatie met regen en wind dan is je denk vermogen totaal anders dan wanneer je in een zaaltje/ op een veldje teorie zit te stampen en dan oefend met een plastic pop. Leer je ook hoe je noodbrancard kan maken? Crisis of stresshandtering na of tijdens ongevallen?

Verder vind ik het kwalijk dat er niet over eigenschappen/kennis word gepraat welke je dient te hebben voor je deze opleiding begint. De materiaal lijst welke ze hebben op hun website is 'vaag'

Overig materiaal:
-
Goede en geschikte kleding (wat is goede en geschikte kleding? over welke module en welk jaargetij en klimaat omstandigheden hebben we het? Meer technische termen worden op prijsgesteld)
-
Stevig schoeisel (Moeten ze geschikt zijn voor skipassing? Klimijzers?)
-
Tent (gaan we er mee of pad voor een week of twee of zijn het korte tripjes van een dag of 1-2?)
-
Matje (welke isolatiewaarde?)
-
Slaapzak, minimaal 0 graden Celsius bestendig (5 is aan te raden). (mijn ervaring is dat dit voor de meeste niet voldoende is, zeker niet wanneer je hoger in de bergen bent)
Dankje voor je reactie.
Je hebt een paar goede punten. Daar ga ik zeker even over nadenken.
Wat betreft klimaat en omstandigheden... het grootste deel van de opleiding wordt gegeven in Nederland, Eibergen. Dus dan weet je voor het weekend wel ongeveer welk weer het wordt en welke kleding, schoeisel, slaapzak etc. geschikt is. Dan is er een weekend in de Frankrijk en een wintertraining in de Jura. Ik neem aan dat ik dan vooraf een gedegen advies krijg m.b.t. welke uitrusting geschikt/noodzakelijk is.
Ik begrijp wel het erg lastig is om op de website precies aan te geven wat wanneer 'geschikt' is. Zoals je zelf al aangeeft kunnen de omstandigheden heel divers zijn, maar elk mens is ook anders... de een kan beter tegen kou, de ander beter tegen warmte en een derde kan bijna nergens goed mee om gaan. Ik heb zelf ook enkele websites gebouwd, en geloof me, al heb je iets tot in de puntjes uitgelegd, in zeer begrijpelijke (lees: simpele) woorden... er zijn altijd nog vragen bij mensen.

Een van mijn beste maten, een oud jeager uit het Noorse leger schiet altijd in de lach als hij weer een Nederlandse survivaller ziet, sommige al dan niet op blote voeten met een jaar opleiding enz
Zelf denk ik dat er genoeg te leren valt ook in Nederlandse cursussen en opleidingen. Het voordeel van veel geld betalen aan een cursus is dat je het ook werkelijk doet., omdat je het anders zonde van je geld vindt. Want alles wat ze daar leren kan je op youtube gratis vinden. De kosten maken dat je het ook op waarde schat en het gaat doen.
Wat ik mij altijd afvraag, wat geeft de accreditatie van een persoon of bedrijf om een ander te kunnen en mogen accrediteren.
Dankje voor je reactie.
Ik denk ook dat er altijd nog genoeg te leren valt. Hoe meer je weet des te meer ga je je realiseren hoe weinig je nog maar weet.
En inderdaad, op you-tube vindt je alles, maar ook veel tegenstrijdigheden en ,zoals je al zegt, zodra je ergens voor moet betalen ga je het automatisch serieuzer nemen.
De rest is al beantwoord door petroman, tenzij je het filosofisch bedoelde... dan vraag ik mij dat ook af. Maar dan kun je je ook afvragen waarom een rechter iemand tot levenslang mag veroordelen. :confused:
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Bedenk voor jezelf op welke manier je het snelste leert. Sommige mensen leren door een boek te lezen, sommige door een filmpje te kijken, sommige beginnen en zien wel waar het schip strand, en andere leren door een professional naast zich te hebben.
Je schrijft dat je instructeur wilt worden. Ik lees dat je al best veel praktische outdoor ervaring hebt. Wat wil je eigenlijk leren? Ik heb het Zit er ook pedagogiek in de opleiding?

Ik heb wel eens een trainingsdag bij de Voshaar gedaan. Dat was in het kader van mijn opleiding Mwd. Ik vond de begeleiders toen professioneel genoeg. Vooral omdat de dame die ons begeleidde ook op sociaal gebied goede vragen kon stellen. Het ging er bij ons om wat is je functie in de groep. Hoe reageer je vaak maar zou je wat minder willen doen. Waar zitten je angsten. Wat geeft je vertrouwen.

Mijn kinderen zijn beide drie dagen op daar op kamp geweest en die hebben het ook geweldig naar de zin gehad daar.

Er zijn meer officiële opleidingen. Kijk bv bij Avensus https://www.aventus.nl/sport/outdoor
Mijn vriendin heeft vroeger sportacademie gedaan. Ze werkt nu bij Avensus sport en bewegen. Ze zegt dat een goede instructeur goed moet zijn in mensen aansturen, motiveren. Zeg maar de pedagogiek vaardigheden. Als je deze niet hebt kun je wel goed zijn in waarin je les wilt geven, maar kan je het niet overdragen.
 

Roel

Mankinds only hope
@CrossbowClan, je zou eens kunnen informeren bij de luitjes van Extra Survival of Living by Nature.
Ik ken die mensen persoonlijk en ze zijn goed. Er zijn waarschijnlijk nog wel meer, maar die ken ik dan weer niet zo goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Maar wat ik me dan afvraag en is ook al een topic geweest bij enkele youtube kanalen.
Wat is een meerwaarde van een 'officiele' opleiding of een papiertje.
Veel zelfverklaarde specalisten met verschillende pov. (bush, militair, medic,...) die hun eigen systeem als absoluut gaan beschouwen en blind zijn voor evoluerende technieken en ervaring van anderen.

In België is het vaak een administratieve troef om je tegen mogelijke ongelukken te verzekeren en je persoonlijke inboedel niet op het spel te zetten (tenzij er echt sprake is van opzet).

Echter wie bepaald zoiets? Ik heb bij andere opleidingen (al dan niet niet survival gerelateerd) dat menig instructeurs gewoon een boekje volgen en het theoretisch wel snor zit maar dat er vaak een gebrek is aan praktische ervaring. Ik ben zelf ook freelance instructeur (professoneel en als hobby) maar ik vind praktische ervaring met het toepassen van de theorie belangrijker dan iemand dat een boekje van buiten kan opsommen maar alsnog een gevaar is voor zijn omgeving wegens gebrek aan ervaring in de praktijk.

Zelf heb ik eens een opleiding gevolgd om les te geven in een bepaalde sporttak maar heb deze niet uitgedaan omdat sommige zaken echt niet strookten met de praktische ervaring dat ik had meegekregen... dus nogmaals wie beslist een bepaalde richtlijn en als je kan aantonen dat deze niet strookt met de realiteit, sta je vaak met de rug tegen de muur en hoopt zich enkel frustratie op tenzij je je waarden opzij zet.

Ik zeg niet dat ze allemaal hetzelfde zijn maar vaak draait het gewoon om business en draait het om euries afdokken, vooroverbuigen en ondergaan... om daarna toch je eigen ding te doen
 

Papillon

Diehard Prepper
Met Carismo eens, al verschillende krav maga schooltjes gezien met leraren vol gehangen met diplomas en zogenaamde militaire ervaring en dan blijkt dat hun eigen real life ervaringen nergens terug te vinden zijn. Ook basis militaire zaken was hen vreemd. Tja het kaf van het koren te kunnen onderscheiden doe ik niet door naar de diplomas van iemand te kijken iig.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedenk voor jezelf op welke manier je het snelste leert. Sommige mensen leren door een boek te lezen, sommige door een filmpje te kijken, sommige beginnen en zien wel waar het schip strand, en andere leren door een professional naast zich te hebben.
Je schrijft dat je instructeur wilt worden. Ik lees dat je al best veel praktische outdoor ervaring hebt. Wat wil je eigenlijk leren? Ik heb het Zit er ook pedagogiek in de opleiding?

Ik heb wel eens een trainingsdag bij de Voshaar gedaan. Dat was in het kader van mijn opleiding Mwd. Ik vond de begeleiders toen professioneel genoeg. Vooral omdat de dame die ons begeleidde ook op sociaal gebied goede vragen kon stellen. Het ging er bij ons om wat is je functie in de groep. Hoe reageer je vaak maar zou je wat minder willen doen. Waar zitten je angsten. Wat geeft je vertrouwen.

Mijn kinderen zijn beide drie dagen op daar op kamp geweest en die hebben het ook geweldig naar de zin gehad daar.

Er zijn meer officiële opleidingen. Kijk bv bij Avensus https://www.aventus.nl/sport/outdoor
Mijn vriendin heeft vroeger sportacademie gedaan. Ze werkt nu bij Avensus sport en bewegen. Ze zegt dat een goede instructeur goed moet zijn in mensen aansturen, motiveren. Zeg maar de pedagogiek vaardigheden. Als je deze niet hebt kun je wel goed zijn in waarin je les wilt geven, maar kan je het niet overdragen.
Dankje voor je reactie. Deze is zeer behulpzaam.
Goed om te lezen dat jij en je kinderen al ervaring hebben met Voshaar. Dat jij de begeleiders als professioneel beoordeelt vind ik echt van belang, want voor mij is het belangrijk dat ik les krijg van een professional. Het opleidingsniveau en de ervaringen van Raoul Kluivers zien er ook heel goed uit, hij is bij vrijwel alles aanwezig, maar je krijgt les van meerdere instructeurs. Zo kun je ook leren dat er verschillende wijzen van lesgeven zijn, daar wordt je ook op gewezen want ze realiseren zich dat een instructeur niet alleen de kennis moet hebben maar die ook moet kunnen overbrengen.
Op mijn werk leid ik al jaren nieuwe mensen op, dus ik weet wel zeker dat ik weet hoe ik informatie en kennis kan overbrengen. Dus enige pedagogische vaardigheden en ervaring zijn aanwezig. Ik zal ook eens bij Aventus kijken.

Nogmaals bedankt voor het meedenken :thumbsup:

@CrossbowClan, je zou eens kunnen informeren bij de luitjes van Extra Survival of Living by Nature.
Ik ken die mensen persoonlijk en ze zijn goed. Er zijn waarschijnlijk nog wel meer, maar die ken ik dan weer niet zo goed.
Dankje voor je reactie.
Ik zal eens bij hun gaan informeren, maar ik kan me zomaar voorstellen dat ze er geen goed woord voor overhebben. Het zijn tenslotte concurrenten ;)

Maar wat ik me dan afvraag en is ook al een topic geweest bij enkele youtube kanalen.
Wat is een meerwaarde van een 'officiele' opleiding of een papiertje.
Veel zelfverklaarde specalisten met verschillende pov. (bush, militair, medic,...) die hun eigen systeem als absoluut gaan beschouwen en blind zijn voor evoluerende technieken en ervaring van anderen.

In België is het vaak een administratieve troef om je tegen mogelijke ongelukken te verzekeren en je persoonlijke inboedel niet op het spel te zetten (tenzij er echt sprake is van opzet).

Echter wie bepaald zoiets? Ik heb bij andere opleidingen (al dan niet niet survival gerelateerd) dat menig instructeurs gewoon een boekje volgen en het theoretisch wel snor zit maar dat er vaak een gebrek is aan praktische ervaring. Ik ben zelf ook freelance instructeur (professoneel en als hobby) maar ik vind praktische ervaring met het toepassen van de theorie belangrijker dan iemand dat een boekje van buiten kan opsommen maar alsnog een gevaar is voor zijn omgeving wegens gebrek aan ervaring in de praktijk.

Zelf heb ik eens een opleiding gevolgd om les te geven in een bepaalde sporttak maar heb deze niet uitgedaan omdat sommige zaken echt niet strookten met de praktische ervaring dat ik had meegekregen... dus nogmaals wie beslist een bepaalde richtlijn en als je kan aantonen dat deze niet strookt met de realiteit, sta je vaak met de rug tegen de muur en hoopt zich enkel frustratie op tenzij je je waarden opzij zet.

Ik zeg niet dat ze allemaal hetzelfde zijn maar vaak draait het gewoon om business en draait het om euries afdokken, vooroverbuigen en ondergaan... om daarna toch je eigen ding te doen
Dankje voor je reactie.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en ik heb soortgelijke ervaringen. Alleen, zoiets weet je pas nadat je aan de opleiding bent begonnen. Daarom was mijn vraag ook of er hier mensen zijn die ervaring hebben met hun opleidingen. Op het net vind ik alleen positieve reviews. Ik heb vele vragen gesteld en ik kreeg vaak nog dezelfde dag netjes alle antwoorden, van de eigenaar Raoul Kluivers. Heel netjes en heel snel... ook dat heb ik wel anders meegemaakt.
Dus al met al heb ik een zeer goede indruk van Voshaar, zeker na de reactie van tanfana.
Dat uiteindelijk ook kan blijken dat het weggegooid geld is daar ben ik me van bewust, maar vooralsnog denk ik dat ik het gewoon ga doen.
Rekening houdend met het slechtste, maar positief erin gaan :D

Met Carismo eens, al verschillende krav maga schooltjes gezien met leraren vol gehangen met diplomas en zogenaamde militaire ervaring en dan blijkt dat hun eigen real life ervaringen nergens terug te vinden zijn. Ook basis militaire zaken was hen vreemd. Tja het kaf van het koren te kunnen onderscheiden doe ik niet door naar de diplomas van iemand te kijken iig.
Dankje voor je reactie.
Ik ook niet. Vandaar mijn vraag hier, naast mijn eigen zoek naar reviews en info op het net.
Je kunt alleen het kaf van het koren scheiden door het veld in te gaan, niet door aan de kant te blijven staan :)

Ik denk er nog twee dagen over na.
Heb ik dan nog steeds geen negatieve berichten, op basis van persoonlijke ervaring, over Voshaar opleidingen voorbij zien komen dan schrijf ik me in o_O:p
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Roel

Mankinds only hope
@CrossbowClan, concurrenten, zeker zijn ze dat, maar ik ken er geen die niet met elkaar door één deur kunnen.
Op de bushcraftweekenden staan ze vaak gebroederlijk/zusterlijk naast elkaar en drinken menig pintje met elkaar...:)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Mischien dat ik de vrasg niet goed begrijp, maar volgens mij is niet leren overleven het doel maar leren om iemand te leren overleven.
Bepaalde vaardigheden doen we zonder nadenken. Maar als je dan iemand anders moet leren hoe dat gaat valt dat tegen omdat je er dan zelf ook weer over moet nadenken. Zeker als ze niet snappen wat voor jou heel simpel en gewoon is. Mensen die hun kennis goed en duidenlijk door kunnen geven hebben nast de kennis ook een hoop gedult nodig.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel lang geleden sprak ik iemand in de Duitse bossen .
Ik liep daar toen met een metaaldetector.
Het was een atletische sportieve Man met Vrouw .
Die beste Man bleek aldaar in de omgeving een vorm van outdoor / Survival cursesjes gegeven te hebben .
Het was in een tijd dat het nog niet zo bekend was die Van Burger naar Bush sport / vrije tijd gebeuren .
Maar zoals ik al vermelde , hij heeft dat gedaan !!
Tijdens kleine klim oefeningen was er een Vrouw van 20 plus , naar beneden gegleden en keihard met haar voeten op de rots beland .
Beide voeten verbrijzeld .
Het was haar eigen schuld doordat ze handschoenen had uitgedaan en geen grip meer had .
Zijn hele klim materiaal werd gecheked en de ?? Juiste papiertjes .

Hij betaalde iedere maand een niet leuk bedrag aan de Familie omdat de Vrouw gehandicapt is geraakt .

Hij werkt dus ook voor een ander .

Ik vermeld dit omdat het allemaal zo makkelijk lijkt en dat het laten tekenen van een goed onderbouwd papiertje door de Cursisten belangrijk is .

Ik weet er verder de ballen niet van haha , maar het is heden ten dage zoveel meer geworden lijkt mij .

Dit door tig regeltjes en continue jezelf upgraden met de juiste kennis en skills .

Succes met de Mooie outdoor sport .

Edit

Het is maar een verhaal van iemand !
En zo goed als ik mij kan herinneren heb ik het samengevat met wat ik nog denk te weten .

Het was ook geen Bergklimmen !! Dus geen echte hoogtes .Dit had ik dus er uit begrepen .

1 ding weet ik 100% zeker ! Ze hadden het er toen nog moeilijk mee .
Dus ik vond het betrouwbaar .
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Dankje @Logan 1202, ik weet dat geduld een schone zaak is bij het opleiden van mensen. Dat heb ik wel geleerd in de loop der jaren dat ik mensen opleidt op mijn werk.
Dankje @frans81, je moet voor dat soort situaties gewoon goed verzekerd zijn. Zoals reeds gezegd, als bedrijf/organisatie kun je verantwoordelijkheden en de daarbij horende aansprakelijkheid niet afwenden op je klanten... "meedoen op eigen risico" is juridisch gezien een lulverhaal. :lol:
 
F

frans81

Gast
Dankje @Logan 1202, ik weet dat geduld een schone zaak is bij het opleiden van mensen. Dat heb ik wel geleerd in de loop der jaren dat ik mensen opleidt op mijn werk.
Dankje @frans81, je moet voor dat soort situaties gewoon goed verzekerd zijn. Zoals reeds gezegd, als bedrijf/organisatie kun je verantwoordelijkheden en de daarbij horende aansprakelijkheid niet afwenden op je klanten... "meedoen op eigen risico" is juridisch gezien een lulverhaal. :lol:

Hij besefte ook goed dat het zijn eigen fout was !
Mij is echter niet verteld waar die nou zat !

Wel dat ie ( levens ? ) lang een vergoeding moet betalen richting een toen jeugdige klant .
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Is het mogenlijk om een eendagscursus of workshop te doen? Dan krijg je een indruk voor je de hele cursus gaat doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan