• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tefal Bivouac 5 delig pannenset .

F

frans81

Gast
Ik heb van iemand een 5 delig Tefal Bivouac Hiking / Camping / Trekking

Panneset gekregen dat is voorzien van een Anti aanbak laag .
Bij enkele pannetjes zitten wat kleine krasjes die door de Teflon laag heen zijn .
Kan dit kwaad of valt dat wel mee bij verder gebruik ?

1485377416659-1357327237.jpg 1485377469600-1079305116.jpg 1485377506056-880467814.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Dat lijkt enorm op mijn Tefal pannenset.

De laag ziet er nog goed uit, paar puntjes maakt niet uit (komt door de vork), maar het mag niet los gaan zitten en afbladderen! (komt meestal door oververhitting). Die kleine beschadigingen aan bovenrand van de pan zijn typisch van ingeklemd bestek/kurkentrekkers e.d. Ik stop meestal een afwassetje tussen/in de pannen, een sponsje, kunststofflesje afwasmiddel, doekje of kruiden, dat krast niet.

Enorm handig een Tefal laag bij het kamperen, als je meteen je pan uitneemt met wat toiletpapier hoef je eigenlijk niet meer af te wassen. Geen aanbak meer, ook handig, want niet ieder campingpitje is goed te regelen op lage standen, zeker niet als 't waait. Dun RVS of titanium is licht en degelijker, maar meteen het beroerdste materiaal voor een pan, tenzij je alleen water kookt.

Ik waardeer het 's morgens zeer, als ik m'n ei niet uit m'n pan hoef te krabben EN niet hoef af te wassen. Dat is komend weekend ook weer handig, als je al het water zelf moet meebrengen. Afwassen is normaal de grootste waterverslinder.

Overigens heb ik mijn setje al 15 jaar of zo en die ziet er ongeveer net zo uit qua staat. Tegenwoordig heb ik er een cheapo kleiner setje bij van Bo-camp, zal wel niet dezelfde kwaliteit zijn, maar daar is de prijs ook naar.
 
F

frans81

Gast
Dat lijkt enorm op mijn Tefal pannenset.

De laag ziet er nog goed uit, paar puntjes maakt niet uit (komt door de vork), maar het mag niet los gaan zitten en afbladderen! (komt meestal door oververhitting). Die kleine beschadigingen aan bovenrand van de pan zijn typisch van ingeklemd bestek/kurkentrekkers e.d. Ik stop meestal een afwassetje tussen/in de pannen, een sponsje, kunststofflesje afwasmiddel, doekje of kruiden, dat krast niet.

Enorm handig een Tefal laag bij het kamperen, als je meteen je pan uitneemt met wat toiletpapier hoef je eigenlijk niet meer af te wassen. Geen aanbak meer, ook handig, want niet ieder campingpitje is goed te regelen op lage standen, zeker niet als 't waait. Dun RVS of titanium is licht en degelijker, maar meteen het beroerdste materiaal voor een pan, tenzij je alleen water kookt.

Ik waardeer het 's morgens zeer, als ik m'n ei niet uit m'n pan hoef te krabben EN niet hoef af te wassen. Dat is komend weekend ook weer handig, als je al het water zelf moet meebrengen. Afwassen is normaal de grootste waterverslinder.

Overigens heb ik mijn setje al 15 jaar of zo en die ziet er ongeveer net zo uit qua staat. Tegenwoordig heb ik er een cheapo kleiner setje bij van Bo-camp, zal wel niet dezelfde kwaliteit zijn, maar daar is de prijs ook naar.

Voor een 5 delig set en met twee klemmen voor vastpakken vind ik het niet zwaar !
Er zit een mooie stevige tas om die het tenminste bij elkaar houd .
Ook ga ik wat tussen ieder deel leggen zodat er niet nog meer beschadigt .
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Frans, handig maar ik ben niet zo'n fan van een (beschadigde) anti aanbaklaag, dus ik zou m niet gebruiken maar dat is mijn mening. Ene onderzoek zegt kan geen kwaad, de andere zegt dat je er nare ziekten van kan krijgen. In ieder geval zal je niet direct ter aarde storten bij het gebruik hiervan (tenzij je de verkeerde ingrediënten hebt gebruikt ;)) Vogeltjes kunnen wel de pijp uit gaan als je het vuur flink opstookt maar dat is een andere discussie :) Gebruik iig een houten spateltje om verder krassen te voorkomen.

Thuis hebben we geen anti-aanbaklaag pannen meer en dat gaat redelijk goed doorgaans, maar ja onderweg heb je niet alle omstandigheden in de hand dus het risico van aanbakken is aanwezig.
 
R

Ronin K.

Gast
Ik krijg vandaag hotel kwaliteit keramische pannen opgestuurd van een maatje uit Belgie, schijnt beter te zijn dan teflon voor de gezondheid.
Maarja met af en toe kamperen kan het misschien niet zon kwaad beetje gif door je eten. Ik zocht al een tijdje iets anders en ben benieuwd naar keramisch.
 
F

frans81

Gast
Ik krijg vandaag hotel kwaliteit keramische pannen opgestuurd van een maatje uit Belgie, schijnt beter te zijn dan teflon voor de gezondheid.
Maarja met af en toe kamperen kan het misschien niet zon kwaad beetje gif door je eten. Ik zocht al een tijdje iets anders en ben benieuwd naar keramisch.

Ik bak hier thuis in Berghaus RVS loeizware pannen .
Goed heet laten worden en nix nada aanbranden .
Nee dat Tefal backpack pannensetje is puur voor nood .
En misschien gebruik ik het geeneens haha .
Dat proffesionele pannenwereldje is duur .
Die Berghaus waren ook redelijk geprijst .
We hebben ze al heel lang en ze zijn nog in zgst .
Kwaliteit is zeer goed en dat is gebaseerd op ervaring !
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Klopt Frans, als je het niet veel gebruikt en alleen in noodgevallen (of erger shtf) dan is iets beter dan niets.

Keramisch zit een hoop kwaliteitsverschil in, professionele kwaliteit kost vaak ook professioneel geld. Dus wij zijn gegaan voor rvs en gietijzer (was best goedkoop toen, nog voordat het 'hip' werd).
 

Kevin Fox

Survivor
Ik heb van iemand een 5 delig Tefal Bivouac Hiking / Camping / Trekking

Panneset gekregen dat is voorzien van een Anti aanbak laag .
Bij enkele pannetjes zitten wat kleine krasjes die door de Teflon laag heen zijn .
Kan dit kwaad of valt dat wel mee bij verder gebruik ?

Bekijk bijlage 5549 Bekijk bijlage 5550 Bekijk bijlage 5551
Dit kan (ik zeg KAN) kankerverwekkend zijn.
Best geen mes of vork gebruiken om in de pan te roeren, op zich kan het niet zo'n kwaad.
 

Flos

SHTF Expert
Er is daar al een lied over gemaakt.
( stukje tekst uit het lied)
Je moet een man zijn
om te weten of het kan
zonder krassen snijden in een tefal pan.
 

Ray

SHTF Expert
Hierbij toch even een link.
Ik vind het teveel beschadigt om een risico te nemen . Op de foto's lijkt het mider dan het in werkelijkheid is .
Misschien dat het wel mee valt voor volwassenen ? Maar toch .


http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/25353-het-gevaar-van-teflon-en-antiaanbaklagen.html

Als je het met je nagel niet kan loskrabben, die tefal laag, is het puur beschadiging door 'harde' vorken/messen/lepels.
Als de tefal laag wel makkelijk los komt is het einde verhaal voor de pannen. De kleine beschadigingen laten iets van aluminium bloot en zure dingen koken is dan wat minder.
 
Bovenaan