• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Titanium Pan 900ml tips?

Hooiwagen

Senior Prepper
Hoi medepreppers,

Ik ben van plan een eerste titanium pan aan te schaffen. Voornamelijk om lekker vuur te stoken en daarin een beetje eten op te warmen. Als het bevalt gaat deze ook wel een keer mee met backpacken, nachtvissen, basis survival kit van maken etc.
upload_2020-11-23_13-16-24.png

Ik heb voor deze pan gekozen om de volgende redenen:
Gewicht = 160 gram.
Materiaal titanium, ze zeggen dat dat stevig is, ik ben heel benieuwd.
Met het korte handvat kan ik deze gebruiken als 'beker', er is ook een variant met een langer handvat.
Kan boven vuur gehangen worden, door het grote hengsel.
900 ml is groot genoeg voor een blik soep. Dit is voor mij de reden om niet de meer gebruikelijke 750 ml te kopen.
Het deksel heeft geen gaten, dus ik hoop dat het deksel ook nog kan fungeren als bordje van 12cm diameter.
Op de foto lijkt dit deksel behoorlijk diep te zinken in de rand van de pan, met zak eromheen kan de pan goed gebruikt worden als opbergruimte denk ik.

Zoals je ziet hangt het hengsel ook evenwijdig aan de handvatten, dat drinkt wel zo makkelijk vergeleken met dit. upload_2020-11-23_13-26-14.png

Wat denken jullie?
Hebben jullie nog tips of punten waarom dit wel of geen goed idee is?

Groeten Hooiwagen
 

Benedictus

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet doen. Titanium is in mijn ogen alleen geschikt om water te verhitten. Al het andere brandt snel aan. Beter RVS voor open vuur. Ook goedkoper. Vuur stoken is bovendien bijna praktisch onmogelijk geworden, zeker in Nederland.

Aanvulling: een bordje van 12 cm? Voor een toastje of een gebakje of zo?
 

Ray

SHTF Expert
Titanium is super licht en toch heel stevig, dat zijn de voordelen van zo'n pannetje.

Des te dunner het materiaal echter, RVS of titanium, des te sneller je eten aanbakt, maar meestal worden dit soort super lichte pannetjes gebruikt door mensen die alleen water opwarmen om hun gevriesdroogde eten mee te maken.

Daarom zie je tegenwoordig weer veel van dergelijke pannetjes met een anti aanbaklaag en dan weer van aluminium. Dat is veel minder degelijk, als na een paar jaar de anti aanbaklaag beschadigd raakt, kan hij weer bij het afval, maar eten klaarmaken gaat een stuk makkelijker en schoonmaken kan plotseling met een stukje papier of handvol gras.

Als SHTF uitrusting gaat er niets boven oneindige levensduur, maar voor regelmatig gebruik is zo'n anti aanbaklaag bijzonder handig.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Duidelijke reacties!
Ik heb een camping koekenpan, die gaat met de antiaanbaklaag maar een paar zomers mee, maar het bakt wel makkelijk een eitje.

Als deze pan op de camping gebruikt wordt is het dus voor de soep. Maar ik zie het vooral als een basis voor een survival set, om water te koken.
Ik heb al veel youtube mensen horen zeggen dat titanium snel aanbakt, maar ik ga er niet in bakken.
Ik wil minimaal rijst en pasta koken in de pan, heeft iemand daar ervaring mee? Als je de pan netjes boven een laagje kolen zet/hangt dan verdeeld de warmte toch goed genoeg?

Bordje van 12 cm, tja, maar het deksel werkt hopelijk ook om insecten en stof uit de pan te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Pasta en rijst in ruim water gaat prima @Hooiwagen. Zelf kook ik mijn rijst met afgepast water en dan moet je idd wel heel goed de warmte regelen met de kooltjes.
 

will

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@Hooiwagen

Is dit misschien nog een optie?

Nalgene Rvs drinkfles

Je kunt er in koken (water en voeding) dop er af!
Een bijkomend voordeel je kunt hem ook vullen met (drink)water voor onder weg.



TBS RVS Bottle hanger (Geen foto lijkt op een haak voor een visbek te speiden)
Met deze haak kun je de fles boven het vuur laten hangen, of de fles gewoon in het vuur zetten.
snare-and-lid-on-2.jpg images.jpeg


Gtz.

Will
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Hooiwagen
Het conceptuele probleem met een lekker lichte titanium 900 ml pot van 160 gram (om het gewicht op je rug laag te houden, goed idee!) is dat deze in de (survival/trekking) praktijk nooit combineert met een blik soep... blikken soep hebben namelijk een ontzettend slechte verhouding tussen gewicht en voedingswaarde (zorgt voor veel extra gewicht op je rug voor weinig calorieën, slecht idee!)

Ik heb zelf voor mijn solo wegwezen kit gekozen voor een 650 ml geval van 59 gram (van hetzelfde winkelplatform als waar jij nu aan het kijken bent), met een optionele deksel van nog eens 19 gram. Dat is net genoeg voor een enkele vriesdroogmaaltijd of een enkele portie warme havermout in de ochtend, met een bescheiden kopje dubbele espresso ernaast.

@Ray
Voor het koken van pasta en rijst in precies afgepast water kan je ook de nagaren-methode gebruiken, waarbij je de pan van het vuur neemt zodra deze (opnieuw) kookt, en deze dan voor zolang als de normale kooktijd goed geïsoleerd wegzet (bijvoorbeeld in een bult kleding of een deken). Je loopt dan geen risico met inbranden, en bovendien bespaart het behoorlijk wat brandstof (als je op een brandstofstelletje kookt i.p.v. kampvuur).
 

Hooiwagen

Senior Prepper
@will Ik heb een RVS drinkfles van 500ml, van Royal VKB, maar heb jij ervaring met voeding koken in de Nalgene fles? Het lijkt mij dat het erg lastig eruit te krijgen is. Zeker een survival optie om water in te koken en te vervoeren, maar ik zoek ook iets praktisch om uit te eten.
@De Bezorgde Burger Slechte verhouding gewicht en voedingswaarde is precies mijn probleem, ik pas ervoor om zo ontzettend duur gevriesdroogd eten te kopen. Mijn trekking maaltijden zijn karig, ze bestaan uit pasta met een tomaten(poeder)saus en een beetje peper. Of rijst met bonen. Of aardappelpuree met cornedbeef. Maar ik heb nooit langer dan 8 dagen aaneen gelopen, dus dan valt het gewicht wel mee.

Ik heb de pan toch besteld, ik zal mijn ervaringen met jullie delen, ik ben nu vooral benieuwd of het koken van aangemaakte (Two Cows poeder) melk gaat lukken, want havermout als ontbijt is een prima plan.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Trekkersvoer hoeft zeker niet allemaal gevriesdroogd te zijn hoor... (overigens kan je dat ook zelf thuis maken voor een fractie van de kosten van die poenige zakjes in de outdoorwinkel). Het was meer bedoeld als algemene opmerkingen over de calorie-gewicht ratio van een blik soep. Wat ik zelf echt altijd meepak als (redelijk betaalbaar) kampioenenvoedsel zijn (cashew)noten en bananenchips.

Overigens, Two Cows heb ik zelf ook, werkt supergoed. Ik maak thuis vooraf een mixje met de juiste verhoudingen, melkpoeder (33g), havermout (60g), handje noten (40g), handje rozijnen (40g), snufje zout. En dan het klaarmaken is gewoon een kwestie van 250ml water koken, als het kookt je mix toevoegen en dan kun je eigenlijk meteen de pan van het vuur halen, en even in een trui (o.i.d.) parkeren om hem zo langzaam mogelijk te laten afkoelen, af en toe even roeren (overigens, dat zou ik dus niet doen als je je pan in houtvuur zet, die roetvlekken in je trui zijn niet aan te raden). Na minder dan 10 minuten is het klaar, en dan is het ook meteen op eettemperatuur. Vanzelfsprekend kan je zelf verder experimenteren met wat voor jou fijne verhoudingen en toevoegingen zijn (ik doe wel eens bijvoorbeeld gedroogde abrikoos, dadel of vijgen voor variatie op langere tochten).
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wat ik zelf handig vind, is een toko wokpan (houtensteel).
Weegt niet heel zwaar, lekker breed en goed om water mee op te vangen en handig in de schoonaak, je kan er goed mee bakken maar net zo goed water mee koken, geen anti-aanbaklaag, gaat dus 100 jaar mee, die maak je zelf (of juist niet bij zure gerechten). Kost een tientje of twee bij de toko, zoals de naam al zegt.
 
Bovenaan