• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

uit nood laten drijven in water

boswachter

Survivor
Hello,

Ben van plan om binnenkort met mijn kajak op een grote meer te gaan varen. Het is er behoorlijk diep. Nu neem ik mijn vouwfiets op de kajak mee, en ik vroeg mij af of er iets bestaat wat in het water uitklapt en waardoor mijn fiets gaat drijven (mocht mijn fiets losraken van de kajak). Iets wat weinig pakvolume heeft en heel weinig weegt. Een reddingsboei ofzo...Maar dan gevouw en klein, en zodra het in water terecht komt zich ontpopt tot iets wat mijn vouwfiets laat drijven.
 

Marcov

Prepper goeroe
Wat denk je van een CO2 reddingsvest, of een gewoon reddingsvest. Vaak in de aanbieding bij Aldi ed. Mag ook overjarig zijn, je leven hangt er niet vanaf. Of een kleine boei met een lange lijn. Ligt je fiets wel op de bodem maar kun je hem zo terug halen. dan heb je aan een boeitje van 10 cm voldoende.
 

DO-it

Diehard Prepper
Ga je alleen in de kayak of met meer mensen? Hoe groot is die kayak en hoe groot is je vouwfiets?

Ik heb een waterdichte rugzak geleend gekregen van 70 liter, daar past veel in, misschien ook een vouwfiets???

Het idee van Marcov is ook goed. I.p.v. een boei zou je ook een skippybal kunnen gebruiken aan een lang touw. Verder zou je je fiets ook aan het bankje kunnen vastmaken. Als je dan omgaat, dan blijft je fiets in ieder geval zitten.

Met de ervaring van vorige week, kan ik je wel zeggen dat een kayak behoorlijk stabiel is (bij ons zaten er behoorlijk wat kilo’s in) en het heel gek moet gaa als je wil omkieperen. Een eenpersoons kano daarintegen :fluit::fluit:.

Andere tip, pak alles apart in zakken (sokken in een andere zak als de t-shirts). Mocht je dan iets nodig hebben, dan hoef je niet je hele tas uit te pakken. Verder hebben (of hadden) ze bij de Action waterproof tassen van 10 liter. Werkte erg goed. Alles wat toch nat kan worden, leg dat achter je neer, daar wordt het het minst nat.

Veel plezier!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

boswachter

Survivor
Ik ga alleen. De kajak is geloof ik iets van 4meter (?) lang. Mijn vouwfiets is wel aardig groot. Een reddingsvest doe ik sowieso zelf om. En ik maak de spullen goed aan mijn kajak vast, maar je weet het nooit...
 
F

forumlid 1447

Gast
Spullen in kleine tonnen, is het advies van de ervaren kajakkers .
Waterdicht, goed opgeborgen, en blijft drijven, lang touw aan handvat en aan fiets en
een hoop problemen zijn verdwenen.
Maar vooral, veel plezier en geniet ervan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

petroman

SHTF Expert
@boswachter, volgens mij wordt bedoeld dat je fiets een reddingsvest omkrijgt niet jijzelf.

Een skippybal meenemen in een kajak lijkt mij geen goed idee. Maar nu kayak ik niet echt vaak, lees nooit.
als nemd an een boei zoals vissers di ook gebruiken, die zijn bewezen goed.

Die waterdichte zak is een goed idee, voorop gesteld er zit genoeg lucht in om de fiets te laten drijven.
Als boei kan je er natuurlijk ook een waterdicht tonnetje met spulletjes aan binden. Maar dan spreek ik mij tegen...
 

boswachter

Survivor
Een ton is te groot om mee te nemen. Heb een opblaasbare kajak en een vouwfiets en een radical design cyclone iv fietskar (weekendtas op wielen). Een ton kan ik niet mee nemen. Daarom moet het lichtgewicht zijn en een kleinpakvolume hebben. Een 10cm reddingsboei is wel te doen, zeker als het opblaasbaar is en het kan minstens 20kg dragen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Je kunt waterdichte tassen vullen met lucht. Ik weet bv van wereldfietsers dat ze extra lucht in hun ortlieb fietstassen doen zodat de fiets blijft drijven.
Wat @DO-it al schrijft is dat de action waterdichte tassen heeft. Daar kan lucht in, maar je kunt ze ook als waterzak gebruiken. In jou geval kun je je t shirts in een waterdichte zak doen en extra lucht er in om hem als boei te gebruiken. Als je meerdere waterdichte tassen neemt neem dan verschillende kleuren, zodat je weet wat er in zit.

Ik kocht laatst een waterdichte 30 liter tas voor 30 ct bij een rommelmarkt :lol:
 

LoneDrone

Senior Prepper
Even voor mijn begrip: hebben we het nu over een kayak of een kano?
http://www.kanoweb.nl/kanovaren/kanovaren-kajakvaren-is-er-verschil-dan/

De termen worden namelijk door elkaar gebruikt, en zijn in het dagelijks taalgebruik synoniem geworden. En er zijn inmiddels allerlei tussen vormen en hybrides, maar er is wel een verschil:

Een kayak is dicht van boven en je zit op je kont met je benen naar voren.
Een kayak: https://getmyboat-user-images2.imgi...hance,redeye&fit=crop&h=615&quality=80&w=1024
Oorspronkelijk gebruikt door de inwoners van groenland en omgeving op o.a. op de poolzee op walvissen en ander zee zoogdieren te jagen. In een kayak vaar je met een dubbel bladige "peddel".

Kano (ook wel canadees genoemd) is open en je zit op je knieen of op een bankje. In een kano met een enkelbladige peddel
Een kano: https://assets.academy.com/mgen/50/10005750.jpg

In een kano zou je inderdaad je vouwfiest gewoon in kunnen zetten met een zwemvest oid eromheen of een lang touw met een drijver eraan (denk pet-fles oid). Bij zwemvest blijft hij dan drijven (en drijft ook weg, dus het kan gebeuren dat je er, na omgaan en weer overeind te zijn gekomen, er achteraan moet.
Bij touw met drijver moet je wel een touw hebben wat lang genoeg is om de fiets op de bodem te laten komen. Anders zinkt je drijver met je fiets mee bij een kleine drijver of drijft hij alsnog weg bij een grote drijver. Ook moet uiteraard je touw sterk genoeg zijn om je fiets weer mee naar boven te halen...

Overigens: het valt niet mee om iets zwaars en groots vanuit het water in een kano te tillen, zeker niet in je eentje. Je hangt over de rand, het gewicht van de fiets komt er ook nog eens bij en zelfs een stabiele kano gaat dan heel soepel om (weet ik uit ervaring....:mad:) Met 2 man kan je maat de andere kant uit gaan hangen en zo voor tegen-gewicht zorgen. Ook na omgaan vanuit het water weer in je kano komen is ook vaak een lastige (en ook dat weet ik uit ervaring....:mad:)
Mijn idee: ga voor iets van een zwemvest oid en zorg dat e.a. (ook de rest van je (waterdicht verpakte!!)) spullen drijven en met een lijn vast zitten aan je kano). In de meeste gevallen is het na omgaan toch naar de kant zwemmen en daar alles weer ordenen, zit alles vast aan je kano dan hoef je alleen je kano te duwen en neem je in een keer alles mee.

Met een kayak is je bagage intern opgeslagen. Dan zou ik mijn fiets op "het dek" van kayak binden, al vraag ik me af of je dan na omgaan weer overeind komt (eskimoteren/eskimorol : ) door het extra gewicht.
 

DO-it

Diehard Prepper
Bij ons was ook de tip: als de kano op z’n kop ligt in het water, eerst naar de kant ermee en dan pas omdraaaien. Meestal zit er een luchtkamer in je kano na het omgaan, maar probeer je hem weer rechtop te zetten, komt er alsnog water in.

Is jouw opblaasbare kano van zichzelf al niet een boei? Fiets vastbinden, eventueel zekeren met een lang touw en dan ben je volgens mij al.

Wat is de reden dat je je vouwfiets mee zou willen nemen? Als je start bij bv een camping, dan kun je die daar toch achter laten en op de terugweg weer meenemen? Wij zijn zelf gestart vanaf https://www.natuurkampeerterreinen.nl/terreinen/friesland/de-reidplum/ . Vlakbij kun je starten met je kano, fiets kun je laten staan. Supermarkten liggen bijna aan de kade. Zo zijn er in Friesland denk ik legio mogelijkheden.
 

boswachter

Survivor
Interessante ideeën. Bedankt voor het mee denken!

Ik heb het over een kajak en niet over een kano. De reden waarom ik mijn vouwfiets mee neem, is omdat ik niet vanuit startpunt (bijv een camping) begin, maar gewoon overal uitstap waar ik zin in heb om daar te wildkamperen of om verder te fietsen. Zo wil ik binnenkort Noorwegen door, al kajakken - fietsend - wildkamperend....Denk dat ik meerdere lichtgewicht opblaasbare reddingsvesten koop en die meeneem. Kan alleen heel weinig spullen meenemen, daar ik al heel veel eten en drinken en kampeergear meeneem.
 
J

J.J

Gast
Interessante ideeën. Bedankt voor het mee denken!

Ik heb het over een kajak en niet over een kano. De reden waarom ik mijn vouwfiets mee neem, is omdat ik niet vanuit startpunt (bijv een camping) begin, maar gewoon overal uitstap waar ik zin in heb om daar te wildkamperen of om verder te fietsen. Zo wil ik binnenkort Noorwegen door, al kajakken - fietsend - wildkamperend....Denk dat ik meerdere lichtgewicht opblaasbare reddingsvesten koop en die meeneem. Kan alleen heel weinig spullen meenemen, daar ik al heel veel eten en drinken en kampeergear meeneem.
Drinkwater @boswachter zou ik niet teveel mee nemen, een setje goede filter, waar onder een actieve kool filter en je kan van natuur water goed drinkwater maken.

Ik zou trouwens Absolut niet weg fietsen van een compleet bepakte Kajak.:eek:
 

Ray

SHTF Expert
Begrijp ik nu goed dat je een vouwfiets van bijna 20 kilo bovenop een kleine opblaasbare kano wil vervoeren?
Dat lijkt me een recept voor ellende.
 

Larik

Diehard Prepper
Als er een volwassen man in kan, kan zo een fiets er ook nog wel bij.
Helemaal als het zo een 2persoons is.
 

petroman

SHTF Expert
En ik zou er nog aan toe willen voegen: test het idee in een gecontroleerde omgeving voordat je er mee het open water op gaat .
 

Rataplan

Mankinds only hope
@boswachter

Wat is je backup plan voor als het anders verloopt dan de bedoeling is?
Weet iemand waar je bent/ vaart/fietst?
Kan iemand om je komen wanneer nodig?

Vind het nogal wat dat je alleen een groot/diep meer gaat oversteken op een ‘onderzoekende wijze’.
Een meer is geen zee, maar vergis je niet in wat opstekende wind kan veroorzaken.
 
Bovenaan