• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vegetarische gerechten zonder soja, peulvruchten of noten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ray

SHTF Expert
Ik zoek vegetarische opties voor de hoofdmaaltijd. Zonder soja producten, peulvruchten of noten.Geen zoetigheid, salades is geen probleem voor mij.

Ik heb het probleem dat ik last krijg van soja producten als tofoe, vleesvervangers met soja en uiteraard sojasaus. Een klein beetje gaat wel, maar in de zomer als het warm is, krijg ik al soms eczeem van een roerbakmix kuipje of zakje met sojasaus erin, laat staan dat ik het moet wagen een ons tofoe op te eten.

Peulvruchten, verreweg de meesten, daar gaan mijn darmen dusdanig van op de hobbel, dat het geproduceerde gas niet netjes het lichaam verlaat, wat resulteert in pijnen zoals ik ooit had, toen ik last had van een spastische darm. Tot en met creperend op de grond liggen, lijkwit worden en omstanders die de ambulance willen bellen.

Kikkererwten gaan wel, maar dat zijn eigenlijk ook geen peulvruchten. Doperwtjes ook nooit last van gehad, maar bruine bonen, kievitsbonen (dus ook die Italiaanse naam daarvoor), kidneybonen, capucijners mijdt ik als de pest.

Tja en noten, behalve de cashew noten (wat weer geen echte noten zijn), hebben een onaangename structuur en geen lekkere smaak, maar dat is puur een kwestie van smaak dus, geen allergie of andere problemen mee. 'k Kauw af en toe een paar paranoten op voor het selenium, voor de rest moeten het toch echt cashewnoten zijn wil ik het lekker vinden.

Ik raak dus altijd in discussie met mensen die minder vlees eten, dat ik dat best lastig vind omdat verreweg de meeste recepten die ik vind bovenstaande producten bevatten.

Dus, ik maak wel eens Tjaptjoi met cashewnoten ipv kip en een hartig taartje met spinazie, room, kaas en knoflook en dat is alles.

Ken je lekkere recepten met normale ingrediënten die je bij bv. de Lidl kan kopen die zonder vlees zijn en zonder soja, peulvruchten of noten, hartig, vooral niet zoet, dan hoor ik het graag.
 

PBear

Mankinds only hope
Wat denk je van een salade van zeer fijn gesneden rauwe witte kool, gemengd met gewelde rozijnen en een yoghurtsausje met wat mayonaise en karwijzaad? Een lepeltje honing erdoor kan ook geen kwaad. Het geheel is knapperig met een wat zoetige smaak. Dat eventueel aangevuld met een pasta (b.v. beetgaar gekookte spagetti) met tomaten-basilicum saus?
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben bang dat ik daaraan niet genoeg heb als diner @PBear. Zoetigheid mijdt ik als de pest, dus rozijnen en honing in de salade is niets voor mij.

Ook bv zo'n spinazietaartje eet ik met een salade erbij, monotoon zitten happen in een enkel gerecht is niet zo spannend eten. Salades zonder vlees/vis maken is geen enkel probleem voor mij.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Dan kom je uit op burgertjes maken van groenten/linzen/havermout.
Ik kan het hele recept overtypen, maar je kan het hier vinden. Met foto's erbij tijdens het maken.(sorry, deze bevat linzen,maar ik laat hem toch staan voor de liefhebber)
Annemiek heeft nog meer heerlijke burger recepten, maar dan wel met kikkererwten of bonen in de basis. Die heb ik nu dus niet opgezocht, mocht iemand die recepten graag willen, dan zoek ik die recepten ook nog wel op.

Kikkererwtenburger recept
Knolselderij/aardappel/champignon burger recept

Ow, en burgers...die maak je per tien/twintig ofzo he, die kunnen prima in de vriezer.

Erg lekker met geroosterde groenten, dat eet ik vaak als ik geen vlees eet bij de hoofdmaaltijd, geroosterde groenten en salade.

Ik geef maar even door wat ik zo geregeld eet zonder vlees, zonder bonen en soja, ter inspiratie.

Maaltijdsoep, evt met stokbrood/oud brood wat je even in de oven met olie en knoflook krokant gemaakt hebt.
Knolsederijfrietjes (uit de oven) met salade.
Spaghetti met bolognaisesaus(zonder vlees,met champignon)
Pasta met gebakken champignon, spinazie, knoflook, uitje, eventueel feta en tomaat.
Indiase groentecurry met rijst.
Risotto met padddenstoelen
Tortilla(aardappel ui groenten ei)
Flammkuchen of pizza,met ui, champignon, kaas
Shakshuka
Ratatouille
post_2231063.jpeg
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik het helemaal fout, maar linzen zijn toch peulvruchten @Stuudje en satesaus toch pinda's. :confused:
Kikkererwten gaan wel, daar krijg ik geen last van maar zijn idd geen peulvruchten.

En dat bedoel ik dus met problemen hebben met de sites die recepten geven, peulvruchten en noten zitten er zo vaak in.

Tweede link met die knolselderij burgers is wel een optie, daar zitten geen gevaarlijke ingrediënten in.
 

DO-it

Diehard Prepper
Heel simpel: ui fruiten, diverse paddestoelen erbij, even doorbakken, crème fraiche en roomkaas met kruiden er doorheen. Heerlijk met pasta en salade erbij, smullen maar.
Wat ik ook erg lekker vind (maar ik doe daar dan wat uitgebakken spekjes bij,:zonder ook erg lekker): uitje fruiten, knoflook, verse spinazie roerbakken, (gedroogde) tomaat erbij, geitenkaas of feta kaas erin, (mag je walnoten?) en dan met vijgen. Ik eet tegenwoordig geen pasta, rijst, aardappelen, maar ik denk dat dit prima te eten is met gebakken aardappels en pasta.
Wat ik ook erg lekker vind zijn de gevulde courgettes en paprika’s. Er zijn best veel recepten te vinden op Pinterest. Deze bijvoorbeeld: https://beaufood.nl/lasagne-van-zoete-aardappel/
Hmmm tijd om te gaan koken.....:off: Eet smakelijk!
 

Ray

SHTF Expert
Tjaptjoi is idd makkelijk, kip vervangen voor cashews zoals ik al schreef. Maar jouw recept gebruikt ketjap en dat is soja, maar ok dat weet natuurlijk niet iedereen. Ik reageer sterk op soja saus en dus ketjap, daar zit iets geconcentreerd in van de soja wat ik niet trek. Ik hou het wel bij m'n eigen tjaptjoi.

Ik eet verder gewoon, met pasta/rijst, aardappelen heb ik zelden.

Waar vul jij die courgettes dan mee? Hoe krijg je een echt hartige smaak zonder de gehakt? @DO-it? Pinterest doet lastig, ik mag niets zien zonder account.

En kun je straffeloos die zoete aardappelen vermijden door gewone te gebruiken, ik heb een hekel aan zoet.

Ik heb juist problemen om vegetarisch hartig te laten smaken.
 

Ray

SHTF Expert
Mensen lees alsjeblief even de openingspost voordat je reageert. Geen peulvruchten, geen soja, geen noten en geen zoetige dingen, hoofdgerechten zoek ik (gooi ik zelf wel de salade en rijst of pasta bij).

Hartig en zonder vlees/vis, mag rustig met runderbouillon poeder of kipbouillon poeder ik ben geen vegetarische extremist/ideoloog, ik wil gewoon wat minder vlees eten.
 

DO-it

Diehard Prepper
Geen idee hoe zoet zoet is. Ik vind dat bij ‘zoete’ aardappels echt wel meevallen. Dit is het recept van Pinterest

recept is voor 4 personen:
  • 2 zoete aardappels – zo’n 500 gr
  • 1 kleine aubergine
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 pakjes tomatenblokjes van 400 gr – Liefst biologisch en zonder toegevoegde suikers of andere gekke dingen
  • 150 ml kokosmelk
  • 1 flinke hand verse spinazie
  • 1 el gedroogde oregano
  • scheutje balsamico azijn
  • 40 gr Parzemazaanse kaas
  • verse basilicum

  • Verwarm je oven voor op 200 graden.

  • Begin met het maken van de saus. Snipper de ui, pers de knoflook fijn en verhit een scheutje olie in een koekenpan. Fruit de ui en knoflook even aan. Schep vervolgens de tomatenblokjes, balsamico, oregano en kokosmelk erbij. Roer door en laat op zacht vuur pruttelen.

    Ga verder met de lasagnevellen. Deze maak je door de aubergine en zoete aardappel zo dun mogelijk te snijden. Dit gaat het best met een keukenmachine met snijmes. Mocht je die niet hebben, probeer het dan met een groot mes maar kijk wel uit voor je vingers.


    Terug naar de saus. Schep de spinazie erdoorheen en proef even of hij op smaak is. Snufje zout erbij of misschien nog wat balsamico?

    Neem een ovenschaal en schep de helft van de saus hierin. Sluit de laag met plakjes zoete aardappel en aubergine. Schep de andere helft van de saus hieroverheen en sluit weer af met aardappel en aubergine. Strooi de parmezaanse kaas erover en eindig met blaadjes verse basilicum.

    Schuif de schaal voor 35 minuten in het midden van de oven. Serveer de lasagne wanneer hij klaar is met een extra basilicum erop.




 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

DO-it

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Courgetterolletjes met ricotta en spinazie
250 g ricotta
1 grote courgette
500 g verse spinazie
1 ui
8 zongedroogde tomaten
+- 350g tomatenpassata
1 bol mozzarella
Italiaanse kruiden
Peper en zout
Noormuskaat
Olijfolie
Verse peterselie

  • Snipper de ui fijn en stoof glazig in een beetje olijfolie
  • Voeg de spinazie toe en laat helemaal slinken
  • Verwijder het vocht van de spinazie en snij of mix fijn
  • Snij de zongedroogde tomaten in fijne stukjes
  • Meng de spinazie en zongedroogde tomaten door de ricotta
  • Kruid met peper, zout en nootmuskaat
  • Verwarm de oven op 200°C
  • Trek met een mandoline (of dunschiller) lange plakken van de courgette
  • Schep een flinke lepel van het ricottamengsel op de courgettelinten en rol ze op
  • Bedek de bodem van een grote ovenschaal met passata, meng er een eetlepel Italiaanse kruiden door
  • Leg de courgetterolletjes op de saus en kruid met peper en zout
  • Snij de mozzarella in dunne plakken en verdeel over de courgetterolletjes
  • Zet 30 minuten in de voorverwarmde oven
  • Werk af met verse peterselie en serveer

  • In plaats van de courgette met een dunschiller te lijf gaan, kun je de courgette ook over dwars doorsnijden. Met een lepel het zachte gedeelte eruit scheppen (klein snijden en dan bij het groente mengsel doen) groente mengsel in de halve courgettes leggen, mozzarella erover, evt nog wat gekruimelde kaas erbij. In de oven 30 min. en klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hartig laten smaken, daarvoor heb ik garam massala, greencurry pasta en red curry pasta.
Komijn, koriander en verse gember en piripiri(pepertjes) gebruik ik ook vaak. Ras al hanout, za'atar, knoflook en laurier. Veel kruiden uit Indiase keuken en middellandse zeegebied. Ik koop het meeste bij de toko, maar AH heeft het ook, Lidl deels ook.
Deze green curry pasta is van AH maar Lidl heeft ook zoiets.
(zit geen ketjap in. Ingrediënten: Spaanse peper(19%), knoflook, sjalot, Chinese gemberwortel, suiker, citroengras, zout, water, kaffir limoen, specerijen (korianderzaad, komijn, geelwortel, kardemom), galangal, voedingszuur: citroenzuur.)
Ook zelf te maken. recept
 

DO-it

Diehard Prepper
Of diverse groenten (uien, knoflook, paprika, prei, champignons en/ of andere paddestoelen) klein snijden, blikje met stukjes tomaat (of verse tomaat), zachte gedeelte van de courgette erbij, riccottakaas er doorheen, groene of rode pesto erdoor. Dit geheel schep je in de halve courgettes, mozzarella erop, gekruimelde kaas erop, in de voorverwarmde ovenoven 30 min.

Dit zelfde kun je ook doen, maar dan door ze in de paprika’s stoppen.
Soms laat ik de pesto weg en ga aan de gang met Italiaanse kruiden. Met rode pesto vind ik hem vaak lekkerder als met de groene. Voor diegene die niet van courgettes of paprika’s houden. Groenteprutje in een Italiaanse bol doen (brood eruit scheppen, kun je laten drogen voor bv paneermeel oid) mozzarella erop en gekruimelde kaas, schijnt ook erg lekker te zijn. Zelf eet ik geen brood, dus zeker weten doe ik het niet. Krijg van thuis wel te horen dat zij het lekker vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Papillon

Diehard Prepper
ok komt ie:

bananen havermout koeken

100 gram havermout
3 rijpe bananen

prakken en mengen dit is de basis

opties toevoegen dadels, noten, sesamzaad , rozijnen, stukjes pure choco

balletjes maken met lepel, 20 minuten op 200 graden in de oven.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Hey Ray,

Jongste hier mag ook de producten die jij noemt niet. En nog veel meer. En hij houd niet van vlees.

Vleesvervangers zonder deze producten zijn meestal op kaas basis.
Heb je wel eens gebakken kaasplak gemaakt? Een dikke kaasplank paneren en bakken. Evt kruiden door paneer doen. Ook gebakken camember is hartig. Op de laatste sc maakte @Pignonwiel champignons met kruidig bierbeslag. Erg lekker. Zoals hierboven al genoemd zijn paddestoelen ook een mooie vleesvervanger. Eet er niet te veel van omdat het wel schimmels zijn.

Om je bord op te leuken kun je ook groenten fermenteren op zout water. Lekker, hartig en goed voor je darmen.

Wat wij oa eten:
Nacho's
Mengsel van Doperwten, maïs en knoflook, kaas. Jij kunt er nog paprika, ui, tomaat door doen. Dit eet je met van die driehoekschips en evt avocado
De vulling past ook prima in een wrap.

Noedels of rijst.
Knoflook, wat je in huis hebt van wortel, spitskool, Tauge, broccoli, roerbakken. Met zout en peper en gemberpoeder of geelwortel. Je kunt ook ui en sambal toevoegen.

Zuurkool salade met winterpostelein

Leg de winter postelein in een ring op een schaal. Leg de zuurkool in het midden. Rooster zonnebloempitten en strooi die er over.
Zonnebloempitten, lijnzaad en sesamzaad gebruik ik wel regelmatig. Dat zijn geen noten.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
iu

Haloumi is ook kaas,een stevige kaas die je kan je grillen.
Loempia gevuld met groente, vietnamese loempiaatjes zeg maar.
Champignons kan je met beslag eten, maar bloemkool ook, in een tempura beslag bv (en vast nog meer groenten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Henk88

Diehard Prepper
Lastige uitdaging zo zonder peulvruchten, noten en soja, als je vooral op zoek bent naar een vegetarische eiwitbron in de hoofdmaaltijd;
- Sommige groenten zoals broccoli, spinazie en avocado bevatten relatief veel eiwit (4-5 gram per 200 gram)
- Havermout en vooral Quinoa (bijna 10 gram eiwit per 60 gram) bevatten veel eiwit
- Een minder natuurlijke optie is eiwitpoeder kopen (al dan niet plantaardig eiwitpoeder van bijvoorbeeld erwteneiwit)
- Daarnaast weet ik niet hoe strikt je bent maar vegetarische kaas (veganistisch is vaak weer gemaakt van soja) of biologische kippeneieren kunnen natuurlijk ook

Paar eenvoudige maaltijdsuggesties die je dan krijgt;
- Quinoa salade met mango, tomaat of fetakaas of bijvoorbeeld advocado en paprika
- Pasta met courgette of prei en ei
- Een ovenschotel met rijst, broccoli, kaas en tomaat (en eventueel ei)

Ik ben zelf niet zo'n fan van Quinoa dus als ik een dagje geen vlees of vis eet neem ik meestal gewoon een goede portie ei of kaas en dat is meestal wel voldoende.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Hoi @Ray, hier ook iemand die peulvruchten mijdt als de pest. Zelfde klachten als jou.

Wat erg lekker is is een plak gebakken rode biet met champignons, ui, knof en koolrabi frietjes uit de oven. Erg lekker met een knoflook citroen dip gemaakt met zure room. Je zou er nog avocado en mango bij kunnen eten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Lastige uitdaging zo zonder peulvruchten, noten en soja, als je vooral op zoek bent naar een vegetarische eiwitbron in de hoofdmaaltijd

Oh, maar het hoeft niet alleen vegetarisch te zijn, dus over eiwitten maak ik me geen zorgen. Het mogen ook gewone kippeneieren zijn ipv biologisch, het gaat mij niet om extreem naar de letter van de vegertarische bijbel te eten, maar gewoon wat minder vlees. Ik haal die eiwitten wel weer in op andere dagen. Quinoa gebruik ik wel gewoon zilvervliesrijst voor bv. Scheelt een hoop gedoe ipv zo'n raar product gebruiken. Het moet bovendien wel betaalbaar blijven, dat is nu eenmaal noodzaak.

@zonnebrood, grappig, ik ben dus niet de enige die op de hobbel gaat door peulvruchten.

@DO-it Dat zijn wat opties idd. Beetje aanpassen hier en daar, courgette ipv aubergine, aardappelen ipv zoete aardappelen, gewone kaas ipv dure kaassoorten, wat zou een mens anders kunnen gebruiken dan kokosmelk? Kokos vind ik niet bepaald lekker, maar al die kleine beetjes voor mij 'vreemde' ingrediënten gaat een koelkast vol restjes opleveren die met wat pech alleen nog de kliko halen.

De Aziatische kruiderij valt hier maar deels in de smaak, ze doen daar veel met citroengras, korianderblad (kattenpissmaak), groene curry's wat ik niet lekker vind, of dat Aziatische soort laurierblad, hoe heet het ook alweer, zit meestal in elk Indonesisch recept, brrrgghhh, zo zonde. :lol:Masala Curry gebruik ik weer heel veel, sambal badjak en korianderpoeder (van het zaad). Noord-Afrikaans/Oostelijk Middellandse zeegebied zit vaak weer stampvol komijn en munt, ook niet m'n ding.

Ben toch wat ouderwets Frans/Italiaans/Belgische keuken ingesteld.

Heb van de vegetarische slager de spekreepjes en kipstukjes geprobeerd zonder succes, want als ik daarvoor vervangers zou hebben, blijven er maar twee dagen in de week vlees over. Varken eet ik sowieso niet/weinig, de spekjes dus soms, vooral 's winters, rundvlees twee keer in de week, de rest is kip.

Haloumi heb ik meermaals gehad bij een kennis van me die het zelf maakt van melk van de boer. Daar gaat dan helaas een Noord-Afrikaanse kruiderij over met zware komijnachtige tonen en muntachtige smaken, maar dat kan anders natuurlijk. Paprikapoeder, Masala kerrie, misschien is het met kippenbouillon wel hartig en smakelijk te krijgen.

@Papillon Dat is mierzoet.
@Pignonwiel Tofu? Noten? Hoe valt dat te rijmen met geen soja geen noten? :confused:
 

DO-it

Diehard Prepper
Kokosmelk vervangen door crème fraiche? Ik zou het uitproberen. Alles ingrediënten kun je tegenwoordig ook bij de Lidl kopen.
Eet je wel eens hutspot? Dan kun je daar de volgende dag hutspot anders van maken (zo noemen wij het)
Groente die je normaal door de nasi doet even roerbakken, nasikruiden erbij, hutspot er doorheen warm maken, cashewnoten noten er evt. doorheen roeren. Kun je vegetarisch eten, maar ook met rookworst en natuurlijk een augurk. Aardappels zou je kunnen vervangen voor knolraap, maar dan wordt de hutspot wel wat zoeter van vind ik.

Eet je wel eens vis? Of hou je daar niet van?
Ook kun je heerlijk soepen maken van courgettes of broccoli of witlof of......Hieronder recept van witlofsoep, ik hoop dat het te lezen is, want ik kan het recept niet kopiëren, dus ik heb er een foto van gemaakt.

9166022C-D112-4727-AC0D-8A557014CDA8.jpeg 9166022C-D112-4727-AC0D-8A557014CDA8.jpeg

Wat ik me wel afvraag @Ray , wat vind je zo lastig? Gaat het om meer variatie aan te brengen in je menu? Er zijn namelijk heel veel groenten die je wel kunt eten. Of gaat het je om het hartig maken? Hoe doe je dat nu? Of gaat het je om recepten die je ook kunt gebruiken als er een shtf is en dus wellicht minder makkelijk aan verse groenten te komen is? Dan ben je inderdaad meer afhankelijk van pot en blikgroenten, die je kunt bewaren.
Wellicht dat het dan makkelijker maakt om in een goede richting mee te denken. Anders wordt dit een site met heel veel recepten ;).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan