• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

verlichting verwarming

yoeri

Prepper
beste allen ,

ben voor kampementen ( ww2 reenactment) eens aan het rondzien naar de beste optie ( en liefst een niet superdure maar toch betrouwbare optie) om in de tent ook snachts een beetje verwarming te hebben en verlichting ( word snel donker in een canvas tent )

kwam vroeger al eens op preppers maar dit is blijkbaar gestopt ( vandaar hier maar eens lid geworden )
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als men goed kan omgaan met kachels en lampen zeg ik petroleum.
dus 1 brandstof voor kachel en lamp.

De kachels zijn 2e hands op Marktplaats niet duur, voor een grote tent zijn de 6 KW kachels erg goed. Werden in het leger gebruikt. Zoals de Corona 23dk (heb er nog 2 te koop:))
Met nieuwe Lonten (Wicks)

En voor verlichting is een petroleumlamp ook goed, echter voor meer licht zijn de druklampen zoals de Petromax lampen erg goed. Een groot kenner heirvan is @petroman

Maar ben je per stuk toch 100 euro kwijt. (Qvist is de goedkoopste aanbieder).

Voor weinig koop je een Campingaz lamp met gasfles 2e hands voor weinig vanaf een 15 euro en dan nog de gasflessen.
Je kunt kiezen uit 3 systemen. Prikblik, CV cartridge of de Grotere Gasflessen R systeem. De lampen hiervoor zijn erg goedkoop en geven een bak licht zoals de Campingaqz Stellia vanaf 40 euro en ongeveer 150Watt licht.
De gasflessen zijn wel weer duurder, maar ook 2e hands wel redelijk. (Heb ook nog een volle 907 tank te koop, voor weinig). zal op de Mp rubriek zettten vanavond.

Pas stukje getypt over Campingaz https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/campingaz-voor-brander-en-lamp.1315/

Weet niet of je ook wilt koken, dan ook maar op gas denk ik.
Kom je in de 2 pits of 3 pits kook-toestellen.
Maar horen we wel, hoe men wil koken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
ben voor kampementen ( ww2 reenactment) eens aan het rondzien naar de beste optie ( en liefst een niet superdure maar toch betrouwbare optie) om in de tent ook snachts een beetje verwarming te hebben en verlichting ( word snel donker in een canvas tent )
Tja, voor warmte moet je IN je slaapzak blijven. Voor verlichting, gewoon een petroleumlampje, kost nog geen tientje. Het is wel zo wat verlichtinng betreft, is het donker, dan ga je slapen, is het licht,dan sta je op. Oorlog is geen feestje he, best beroerde tijd toen.
Wat zeggen de andere re-enacters eigenlijk, over licht en warmte?

5384-olive-camping-lantern-small-2a.jpg
 

Loreen

Last (wo)man standing
Tja, voor warmte moet je IN je slaapzak blijven.

Met nog een kleine aanvulling mijnerzijds:
mijn absolute tip als je het 's nachts warm wil hebben in een tent is een warme muts! En dan bedoel ik dus gewoon zo'n ding voor op je hoofd.
Niet echt een spannende of "wou hoe verzin je het!?"-tip, maar echt ik ben een keer gaan winterkamperen en had mezelf met 5 wollen dekens omgetoverd tot burrito en ik ben ongeveer 12x doodgegaan van de kou. Een andere keer ging ik winterkamperen met 1 wollen deken en een muts, en ik heb nergens last van gehad. Je verliest veel warmte door je hoofd, dus die muts scheelt echt heel veel :)
 

petroman

SHTF Expert
De mannen in WW2 hadden geen verwarming in hun tentje.
Dus beetje re-enactment ook niet. Grote tenten kan je een petroleumkachel in zetten, conform wat er toen gebruikt werd. Weet ik even niet maar zal vast wel bekend zijn bij je unit.
Persoonlijk zou ik geen enkele kachel/lamp in mijn tentje willen hebben. Maar dan ga ik uit van een 2pers tentje
 

Ray

SHTF Expert
Deze tent is wel net FF iets groter, vandaar de vraag :)

Die muts me wel wat

Beetje meer info is wel handig. Moet het WOII spul zijn, hoe groot is de tent, waar ben je al bekend mee of zie je een nieuwe hobby en leertraject met petroleumkachels wel zitten, etc.
Een kachel laten branden tijdens het slapen gaan wordt zeer sterk afgeraden, tenzij je voor de Darwin Awards gaat. ;)

Met licht hetzelfde. Moet het WOII spul zijn? Anders is er weinig wat een modern ledje verslaat qua gemak en kosten.
 

yoeri

Prepper
stuudje, de meningen zijn wat verdeeld.
In de tenten werd vroeger ook verwarming voorzien alleen vind je die niet zo snel origineel of Repro.
(Kan daar knap koud worden zonder iets van verwarming mocht ik al ervaren :) )

Is dan ook enkel voor de tent, in schutters putje is het door de kleine ruimte en het zeil op top van zichzelf al warmer

Zoek ik ook enkel in de koude maanden te voorzien moest het nodig zijn.

Voor koken heb ik een origineel brandertje, dat werkt zo vlot als in 40-45.

Die lamp ga ik eens bekijken, doel is enkel om toch wat zicht te hebben bij omkleden , miss nog wat lezen.

Alvast bedankt voor de vele tips
 

yoeri

Prepper
Ray, tent is 6*5 pyramidal.
Zelfs de Small wall's waren voor een brander voorzien( een goede Repro heeft ook die openingen)

Tenten werden toen ook wel verwarmd (niet altijd natuurlijk), hoeft ook maar even te branden bij zeer koud weer - de nacht zelf Lig ik eerder in m'n slaapzak

Ik zie een leerproces wel zitten, altijd leuk wat nieuws te leren.
Hoe veilig zijn die lampen bij vallen?

Qua origineel, als ik het vind geniet het MN voorkeur maar is soms niet haalbaar (onvindbaar, zeer duur,..)
 

Highway

Last (wo)man standing
Er zijn zeker wel kachels gebruikt in de grotere tenten. Vaak houtkachels, waarin ook een element voor olie of benzine in kon worden geplaatst. Deze is best wel geschikt, en niet echt duur:

 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Lampen en kachels met vloeibare brandstof zijn NIET veilig bij omvallen.

Maar ik vat hem nog niet helemaal. Is de tent nu voor 1 a 2 personen of een groep ?
En is de tent dan ww2 correct ? Als dan zou ik gaan voor een ex leger petroleumkachel, voor een groepstent, als dan niet : muts op en sokken aan.
Of een betere slaapzak natuurlijk.

Een kachel laten branden tijdens het slapen gaan wordt zeer sterk afgeraden, tenzij je voor de Darwin Awards gaat. ;)
Postuum dan toch....

ps heb je er aan gedacht dat kachels een schoorsteen hebben en je tent dus een gat er bij krijgt ?

pps in stijl, maar goed ook dan ga je voor de postume oorkonde. Al hoewel slapen doe je met zo'n kreng niet.

s-l1600.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Highway

Last (wo)man standing
Een Small Wall heeft in beide ingangen een opening voor een rookgasafvoer. En als ik het goed herinner heeft de pyramidal een opening in de nok en in 1 zijde.
Ooit had ik er eentje, met originele houtkachel, vandaar dat ik het 'weet' :lol:
 

yoeri

Prepper
die originele kachel mis ik nog :)
misschien komt die er wel eens , voorlopig zal het zonder zijn

pyramidal gaat een ijzeren hoedje op om de pijp door te steken :)
 
Bovenaan