• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met airco

joepmeloen

Prepper goeroe
Zijn er hier mensen die hen gehele huis verwarmen met een lucht / lucht warmtepomp, oftewel airco.

Ik zat er aan te denken om een airco single of een split unit voor de slaapkamers aan te schaffen voor de warme dagen, blijkt nu dat die dingen ook kunnen verwarmen en dat schijnen ze ook nog efficient te kunnen.

Afhankelijk van de buiten temperatuur (sommige kunnen nog verwarmen bij -20 ) dan gaat de cop / scop wel naar beneden.
De scop is een waarde die aangeeft hoeveel energie word omgezet naar warmte, dus bij een scop van 5 met 10 graden buiten temperatuur wordt 1000kwh stroom omgezet naar 5000kw warmte?

Edit: Kan iemand de titel aanpassen, dislectie komt weer eens om de hoek kijken.
 

logan1202

Prepper goeroe
Als je de plaats goed kiest zodat je niet op de trek zit of ligt zijn ze prima. Bij een split kan je alleen koelen of verwarmen, beide iets anders gaat niet.
En ze verplaatsen stof, dus regelmatig de filters even schoon maken.
Over het verbruik kan ik je niets zeggen, wij draaien eigen stroom :cool:
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb een warmtepomp voor de verwarming van het hele huis en het warm water. Hij kan alleen verwarmen helaas niet koelen. Het klopt dat bij een COP van 5 (ook hier boven de tien graden buitentemperatuur) je er 1 kWh in stopt en hij daarmee voor 5kWh aan warmte je huis in pompt.

De buurman van m'n vader heeft wel een airco met twee binnen units laten plaatsen, juist om ook te kunnen verwarmen in de winter, aangezien hij veel meer stroom opwekt met z'n zonnepanelen dan hij gebruikt. Dit bespaart hem dus gas.

Momenteel met de huidige prijzen is het om het even qua kosten, of je aardgas stookt of met een warmtepomp op elektra werkt. Gezien de plannen van het kabinet om de gasprijs uiteindelijk steeds verder te verhogen, komt er een moment waarop de grote investering voor een warmtepomp uit kan, als je geen zonnepanelen hebt. Met zonnepanelen is het uiteraard nu al voordeliger. Mijn energierekening met 32 x 320 watt PV's op 't platte dak is zo'n minus 35 euro per maand.

Een kuub aardgas kost zo'n kleine 50 cent met alles erop een aan en geeft maximaal 10kWh warmte (verliezen niet meegerekend). Twee kWh stroom kost iets minder en geeft bij een COP van 5 ook 10kWh aan warmte. Nu is het ook wel eens kouder dan 10 graden buiten dus het voordeel raak je daar weer kwijt.

Overigens daalt de COP eerst maar weinig, het moet echt gaan vriezen wil hij flink omlaag gaan. Pas onder de -10 gaan hij echt duiken naar de 2. De afgelopen winter 2019 op 2020 is de COP hier niet onder de 4,4 geweest.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij hebben een warmtepomp welke het gehele huis kan verwarmen, opzich een prima ding maar het gemis van een centrale verwarming is nog steeds groot:lol:

Zoals al genoemd, stof is een probleem, ook het verplaatsen er van. Sommige systemen maken nogal een lawaai bij het opstarten. Ze nemen veel plek in, binnen als buiten. Wij hebben een dakje over onze buiten unit zodat deze wat meer beschermd word.

Bij hele koude dagen moeten we echt extra houts stoken of de extra elektrische kachels aanzetten imdat bet niet genoeg is.

Ook is een unit met de hoofdfunctie verwarmen anders dan een koelunit. Waar ze geplaatst worden verschild, een koelunit word hoog gehangen terwijl een verwarmingsunit laag word gehangen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Bij hele koude dagen moeten we echt extra houts stoken of de extra elektrische kachels aanzetten imdat bet niet genoeg is.
Het is natuurlijk ook onzin om een "zwaardere/sterkere" warmtepomp te nemen voor een paar dagen per jaar. Juist daarom wordt geadviseerd eerst in huizen de kieren te dichten(dak/muur is beruchte kier,aansluiting kozijnen/muur ook) en te isoleren, en dán pas je warmtevraag uit te rekenen.
Voor een kort moment bijstoken is prima te doen, zeker met het vooruitzicht dat de hele aarde opwarmt en er steeds meer warmere winters komen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wij hebben een warmtepomp welke het gehele huis kan verwarmen, opzich een prima ding maar het gemis van een centrale verwarming is nog steeds groot:lol:

Sarcastisch of....?

Punt is bij mij dat de radiatoren aan het wegroesten zijn, 30 jaar oud en ook een beetje in de weg staan... sowieso moet daar wat mee gebeuren. De diverse offertes moet ik nog steeds van de schrik bij komen en voor minder kan er airco geinstalleerd worden.
Daarnaast denk ik dat we meer kier dan muur / dak hebben, al weet ik niet zeker hoe het zit. Dak isolatie = glaswol maar of dat optimaal is aangebracht,
We gebruiken nu 2000 kub gas per jaar voor een hoek huis met zn drieen, koken, douchen en stoken.
We hebben sinds een maand zonnepanelen 12x395WP= 6zuid/6oost niet optimaal, maar klein dakkie en er past niet meer bij. Ons energie verbruik is 4000kwh per jaar, dus in theorie en optimistisch nog 600kwh of zo over vanuit de panelen, maar hoe de panelen het im het jaar doen daar kan ik nog niets zinnigs over zeggen.

We hebben op sommige plekken nog enkel glas en houten kozijnen / deuren dus daar moeten we ook binnenkort nog wat mee gaan doen.

De vraag is meer van is het fijn om te hebben ipv centrale verwarming, het gaat nog niet zo zeer om het verbruik.

Ondertussen ook weer wat wijzer; die dingen kunnen ontvochtigen, bevochtigen, ioniseren, filteren, ventileren...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
We hebben op sommige plekken nog enkel glas en houten kozijnen / deuren dus daar moeten we ook binnenkort nog wat mee gaan doen.
Ik neem aan vóór je overgaat op aanschaf warmtepomp/elektrische verwarming.
Ik vind je verbruik van gas en elektra nu al heel hoog, maak er een sport van dat naar beneden te krijgen,apparaten uit ipv op standby,LED-lampen, tochtplekken aanpakken.
Overigens kan je vaak bij warmtepomp vaak gewoon gebruik maken van aanwezige radiatoren. Je stelt wel de aanvoertemperatuur anders(lager) in, als gevolg duurt opwarmen misschien wat langer...maar niet storend als je er rekening mee houdt.
Ook als je nog geen warmtepomp hebt kan je je CV beter af (laten) stellen. Google maar eens op waterzijdig inregelen.
 

petroman

SHTF Expert
@iedereen en @joepmeloen , ik zou het advies van @Stuudje volgen en eerst "isoleren".
Kieren sluiten een dubbel glas.

Het is natuurlijk ook onzin om een "zwaardere/sterkere" warmtepomp te nemen voor een paar dagen per jaar.
Dat gaat dan ook op voor die paar keer dat het heet is.
Twee weken heet weer, ja lastig, tropische nachten etc. maar de rest van het jaar ?

De vraag is meer van is het fijn om te hebben ipv centrale verwarming,
Stralingswarmte zoals bv van een radiator ervaar je heel anders dan warme lucht.
Vaak heb je meerdere radiatorren in een huis en ruimtes. Daardoor verdeel je de warmte en is het overal of daarw aar nodig behaaglijk.
een ventilatorkachel, als vergelijk, vind ik een onding. Veel te lokaal warmte en daar omheen weer koud.
Misschien werkt het als je bij de bouw alle (geisoleerde) kanalen naar elke hoek aanlegt maar hier en daar een unit lijkt mij niet praktisch.

Ondertussen ook weer wat wijzer; die dingen kunnen ontvochtigen, bevochtigen, ioniseren, filteren, ventileren...
In de folders wel ja, maar heb je zelf die "snufjes" nodig en werken die dan voor een heel huis ?
Als ik in woningen kom waar men een airco heeft is het in die ruimtes lekker koel maar zelden is het in het hele huis lekker.
Keuzes allemaal keuzes, sterkte daarmee.

Ik ben al jaren "bezig" om ventilatie aan te leggen in alle kamers in ons huis. Dat valt niet mee als je het zelf wil doen.
Maar voordat je overal inlaat en uitblaas units hebt zitten ben je even verder.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@joepmeloen , nee geen sarcasme. Het is gewoon heerlijk om het overal in huis heerlijk warm te hebben zonder dat je overal in huis de deuren moet open hebben, dat je een droge lucht krijgt in huis, stof, irritant geluid af en toe.

@Stuudje , wat wij meestal doen is nu al de boel warm maken in huis. Wij wonen in een wat een stabburhuis noemen en dat huis is wanneer het al echt koud niet meer warm te krijgen. Isoleren kan, wij moeten dan alleen al het hout aan de buitenkant weg halen, nieuwe kozijnen, ramen etc etc. Mn pa hoefde alleen zn gevel maar vol te laten spuiten. Grote verschil met houtskeletbouw en bakstenen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb nu twee offertes voor de kozijnen waar nog enkel glas in zit;
De een komt op 18k de andere op 14k.
Vanavond komt er nog iemand langs.

Offertes van de verwarmingen liggen tussen de 6000 budget en 9400 jager.
Geen enkele doet vloeren open / dicht maken, dus daar komt nog x bedrag bij voor de vloer en herstel werkzaamheden zoala stucen endergelijken.

Ook maar beginnen met zoeken naar spouw / dak en vloer isolatie.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou m'n geld steken in verbetering van isolatie en er nog een gewoon CV keteltje tegenaan gooien. En dan over tien jaar eens kijken hoe het dan zit met de verwarmingsopties. Als je nu een hele dikke warmtepomp moet gaan aanschaffen voor een slecht geïsoleerd huis, ben je nogal duur uit of ga je het koud krijgen.
 

logan1202

Prepper goeroe
Ik weet natuurlijk niet hoe dik jij in de slappe was zit maar bekijk eens wat je zelf kan doen. Als toch je halve huis gesloopt wordt kan je het goedkoper zelf.
Een radiator ophangen is niet zo moeilijk, en als de leidingen nog goed zijn zou ik dat doen. Wat @Ray al zegt, gewoon weer een ketel. Grote rollen isolatie van de bouwmarkt doet in een paar dagen op zolder ook een hoop. Hier ligt de isolatie op het plafond, dus het dak is onverwarmd.
Een hoop dingen lijken een stuk moeilijker dan het is.Zoek het eens op op youtube en beslis dan of je dat niet zelf ook kan.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Even een tip, voor wie al wel aan warmtepomp denkt maar nog even wil wachten maar ineens een kapotte CV heeft, de wisselketel.
https://www.installatie.nl/artikelen/wisselketel-tijdelijk-toestel-op-weg-naar-warmtepomp/

Andere tip is even kijken hoe anderen met een gelijksoortig huis het aangepakt hebben, DuurzameHuizenRoute
https://duurzamehuizenroute.nl/
Welke materialen gebruikten anderen, welke volgorde, welke dingen konden ze zelf,met welke aannemers kan je het beste werken(met het oog op kierdicht en écht duurzaam werken, nietde spullenboeren die snel klaar willen zijn).
 

petroman

SHTF Expert
Als je denkt aan ventilatie, warm of koud, in een bestaand huis dan moet je overal buizen aan leggen.
Ik was daar mee begonnen omdat plafond in badkamer en overloop er toch uit moest. Dus kon een deel tussen de vloerbalken. Maar als je vloeren, plafonds moet loshalen alleen daarvoor dan is het een hoop extra werk en kosten.
18000,00 euo voor een raam lijkt mij er veel. Wat zit daar bij ? Kozijn, steigers, hijskraan ?

Maar volgens mij begint alles met isoleren. Dat geeft een aangenaam klimaat: geen tocht.
Zonnepanelen geven geen ander binnenklimaat.
 

logan1202

Prepper goeroe
Ik begreep meer een unit op zolder en een unit in de slaapkamer, condenswater afvoer kan naar de dakgoot en de aansluitingen gewoon door het plafond en klaar. Alleen hoe krijg je stroom op zolder. Me een verlengsnoertje gaat dat niet lukken. maar misschien dat er wat over is van je zonnepanelen.
Dus alleen de slaapkamers. En voor beneden gewoon de oude cv updaten.
 

Arie

Diehard Prepper
Wij hebben sinds dit voorjaar een lucht lucht warmtepompen in huis.
Ofwel airco’s.
Dus meer ervaring dan een paar maanden heb ik nog niet.
In het voor jaar was het lekker als je een ruimte wilde verwarmen dat het alleen specifiek in die ruimte was en het gaat snel.
Werkt voor ons in de woonkamer en slaapkamers prima.
Wij hadden in het voor jaar de cv ook gewoon ingesteld maar dan lager, het lijkt erop dat onze energie kosten hoger zijn als geplant maar wij hebben deze zomer wel het hele huis gekoelt.
 

Roel

Mankinds only hope
Wij laten de verwarming een beetje voor wat het is en doen een trui aan als het kouder wordt.
Of we doen alleen nog in de keuken de kachel aan.
Je kunt immers maar op één plaats tegelijk zijn...
"Maar de kamer is koud!" Ja nou en? Ik loop er door en ben weer in de keuken...Pffff... :)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@logan1202 nou met de airco's zoals ik die in gedachte heb gaat het meeste leidingwerk via de buitengevel zoals in je filmpje goed te zien is.
In Nederland is dat een gecertificeerde STEK monteur die de koelleidingen aansluit, vacuum trekt en er koelmiddel in spuit / laat lopen.
Het zou wat anders worden met bijvoorbeeld vloer verwarming.
De ketel zelf is tien jaar maar vorig jasr is het hele binnenwerk vernieuwd en dan ook echt alles, abbonomentje van 30 per kwartaal, dus die is voorlopig weer goed.
Het gaat echt om de verwarmingen zelf en enkele buizen die lek zijn maar achter een muur / grond zitten, dat word dan sloopwerk en herstel werk buiten de 6k tot 9k die voor dus deman verwacht ik voor 18k de radiatoren te vervangen.

Of voor 8k aircos te laten plaatsen en de spouw muur na schatting 4k te laten vullen en de verwarmingen de deur uit te doen of voor plastic kozijnen van 10k met hr++ want schilderwek buiten laat ook te wensen over en kost ook rond de 2500 om dat te laten doen, vamdaar de besparing van niet schilderen, kozijnen plaatsen en iets beter geisolleerd zijn met hr+++.

@petroman idd een stijger gebouwd worden voor een raampje van 40×50 en indersaad ook een kraan voor het voorraam ivm arbo technisch, waarop mij antwoord was een extra mannetje meememen ;-).

Ik word binnenkort bezocht door meerdere isolatie boeren,
Gaat dan met name om de spouwmuren. Ik reken op € 30 per m3, maar ik kan er ook gigantisch naast zitren kwa bedragen. Het is een gaatje in de muur boren, slang er in duwen isolatie spul er in spuiten en gaatje dicht smeren en dan maae het volgende gaatje met de slang.

En een enkeling bied ook overige isolatie aan en kan dan ook eventueel naar vloer / kruipruimte en dak bekijken.

Voordeel wat ik heb is dat ik subsidie kan krijgen als ik twee projecten laat uitvoeren met betrekking tot verduurzaamheid, dus hr++ glas en spouw isolatie bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@joepmeloen Je hebt dus problemen met je huidige leidingwerk van de CV, een voordelige doe het zelf optie is om de lekke leidingen te vervangen door inpandige leiding langs de muur, ipv in de muur weg gewerkt. Ook de kruipruimte kun je gebruiken voor de leidingen uiteraard, daar kun je vrij simpel bij. Het is minder mooi, maar 't scheel heel wat duizendjes en dan kun je weer gewoon stoken met je radiatoren.

Airco's die ook verwarmen doen dat alleen op papier net zo goed als een echte warmtepomp voor dat doel. Des te kleiner het apparaat, des te lastiger om ook daadwerkelijk een hoge COP te halen in minder dan ideale omstandigheden.

Veel oudere huizen hebben dermate veel radiatoren dat er geen vloerverwarming of speciale radiatoren nodig zijn voor de eventuele warmtepomp in de toekomst. Hoe je ook je huis warm stookt, het begint bij de isolatie en goed isolerend dubbel of driedubbel glas.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik begreep meer een unit op zolder en een unit in de slaapkamer, condenswater afvoer kan naar de dakgoot en de aansluitingen gewoon door het plafond en klaar. Alleen hoe krijg je stroom op zolder. Me een verlengsnoertje gaat dat niet lukken. maar misschien dat er wat over is van je zonnepanelen.
Dus alleen de slaapkamers. En voor beneden gewoon de oude cv updaten.


Een verlengsnoer gaat sowieso niet werken want een warmtepomp moet officieel een eigen groep hebben...
 
Bovenaan