• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat met close familie

munckie

Prepper
weet niet of dit hier hoort... mss een onderdeel openen op het forum : prepping dillema's

Ik worstel al een tijd met een grote bezorgdheid en vind er maar het juiste antwoord niet op.
Wij hebben een close familie, die elkaar maar kunnen helpen waar het kan. Ze weten dat ik prep, aan de ene kant kunnen ze mijn 'bezorgdheid' begrijpen aan de andere kant zeggen ze dat ik een doemdenker ben: nu ieder zijn mening
Die close groep bestaat uit 8 volwassenen en 7 kinderen. Mijn schoonvader is een uitstekend visser en tuinier. Mijn schoonbroer , beer van een kerel, en handig in de bouwsector. Ik weet tijdens een shtf of opbouw erna hun ervaring ons kunnen helpen
Ik moet nu al preppen voor 5 en dat is al een hele boel om dagelijks mee bezig te zijn. Daarom vraag ik mij constant af of ik voor de close familie ook niet moet preppen? Is dat wel financieel haalbaar? Krijg dan later niet het deksel op de neus? ...
Zijn hier forummembers die kampen of gekampt hebben met dezelfde dillema's? Zoja , wat is jullie ervaring ,mening hierin?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je kan de kring van opvreters natuurlijk steeds groter maken. Eerst voor jezelf, dan je gezin, dan je familie, dan de straat, de buurt enz.
Dat ligt inderdaad deels aan de financiën die je tot je beschikking hebt, maar ook aan je sociale insteek, of verplichtingen die je voelt. Wat niet goed werkt is alsmaar zeuren bij familie dat zij ook moeten preppen. Geef ze zo nu en dan iets nuttigs, een brandalarm, een survivalboek, goede zaklamp. Help de oudjes in de familie met hun huis veilig maken en houden(vluchtroute naar buiten eens oefenen, lampjes in de gang die ook branden als stroom eraf is, antislip in de badkamer) Zonder preek he, maar omdat je hen graag veiligheid wilt bieden op hun oude dag.
Ow, reken bij dit alles dat je inderdaad een deksel op je neus krijgt...zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar. Doe het omdat je het graag doet, of niet. Laat het niet afhangen van hun dankbaarheid. Daar wordt je zelf vrolijker van.
 

Ray

SHTF Expert
Begrijpelijke zorg, waar iedere prepper wel mee kampt. Meer geliefden en naasten dan waarvoor je kunt preppen en waar leg je de grens? Want ook die directe naasten waarvoor jij prept hebben weer familie en vrienden.

Je kunt wellicht niet voor al die mensen voedsel, medicijnen, etc. inslaan, maar je hebt wel de kennis om ze een stuk verder te helpen, mocht dat nodig zijn, zoals jij ook de kwaliteiten van deze mensen ziet. Ook kan jouw waterfilter kan heel wat meer dan alleen voor jezelf water filteren en heeft zo'n moestuinierende/vissende schoonvader of bouwvakker schoonbroer weer andere opties/middelen.

Begrijpelijk dat niet iedereen over preppen nadenkt en ze daarvan overtuigen heeft eerder het tegenovergestelde effect. Een insteek zoals Stuudje beschrijft werkt veel beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

martin

Mankinds only hope
Zijn hier forummembers die kampen of gekampt hebben met dezelfde dillema's? Zoja , wat is jullie ervaring ,mening hierin?

Wat in mijn omgeving een beetje heeft geholpen is een stukje bewustwording bijbrengen. En dat is makkelijker dan je in eerste instantie zou denken.
Dus als het eens flink heeft gesneeuwd dan opperen "je zal maar 5 dagen niet meer wegkomen, hoeveel voedsel en water hebben jullie in huis?"
Of bij een situatie als gisteren (cycloon Debbie) toch maar even melden dat je "nooit verwacht had wat de nasleep kan zijn, en dat er in een situatie als deze het best wel handig kan zijn om wat drinkwater achter de hand te hebben"

Als je mensen indirect probeer te betrekken in een bepaalde situatie, dan is de kans groter dat ze wat meer bewust worden van de keuzes die men vooraf zou kunnen maken.

Het kost wat tijd (herhalen , niet drammen) maar diverse mensen in mijn omgeving hebben "spontaan" wat extra pakken rijst, een paar extra blikken soep, etc etc op de plank staan.
En dat is dus niet omdat ik heb verteld dat ze dat moeten doen, maar omdat ze wat meer bewust zijn van de kwetsbare en afhankelijke situatie waar we in terecht zijn gekomen.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Mmmmm ja. Dit is t slechte nieuws. Je kan voorlichten, rede zoeken, gelijk hebben etc. Maar Als er iets gebeurt...... Wil je niet dat mensen naar jou komen. (geloof me dat gaat gebeuren) maar wil je zeker zijn dat jij en jouw gezin voldoende hebben. Zo hard en egoistisch werkt dat helaas...
Jij moet niks, en zeker niet preppen voor jan en alleman. (psst iedereen buiten je gezin is helaas Jan en alleman)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Bij mij exact het zelfde, heb het volgende verzonnen en al grotendeels uitgevoerd.

Elk jaar met de Kerst geef ik mijn familie cadeaus, de laatste 2 jaar geeft ik Prep gerelateerde cadeaus.

De eerste was een Noodpakket zie: https://www.noodzaken.nl/noodpakket...kket-deluxe-met-freeplay-companion-radio.html

De tweede was een Sawyer Mini waterfilter (nagenoeg bij elke outdoor zaak tekoop)

Wel heb ik dit gekocht tijdens een speciale aanbieding of kortingsactie (hier moet je dus wel een jaar voor uittrekken, maar dan heb je het ook voor een goede prijs).

Mijn ervaring is dat m'n familieleden nu ineens meer open staan voor Preppen, mijn Zus heeft inmiddels water en voedsel in voorraad.

Ik verwacht dat de rest langzaam zal volgen, dus het heeft effect.

Voor dit jaar heb ik nog geen cadeau bedacht, het wordt steeds moeilijker, maar ik blijf op deze weg doorgaan.

Misschien kan je hier iets mee.

Prepze
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik worstel al een tijd met een grote bezorgdheid en vin Is dat wel financieel haalbaar? Krijg dan later niet het deksel op de neus? ...
wat is jullie ervaring ,mening hierin?

Je financiele situatie ken ik niet.
maar als het kan zoveel mogelijk preppen. Mocht je familie er geen gebruik van hoeven te maken dan kun je het zelf altijd gebruiken.

Deksel op je neus hoeft niet. Tenzij je de preps spreid over je familie en vervolgens eet ome Leo alle bonen op.

Ik heb geen ervaring de meeste hier van mijn familie zijn van voor de oorlog op mn moeder en tante na. Niemand wil er niet aan mee doen want het maakt niet uit hoeveel je opspaart je komt de oorlog toch niet door. Wijs advies ;-) Toch valt het op dat mijn familie leden allemaal kasten vol hebben liggen met crackers, potten, snoep, koek of is dat oma's eigen? Misschien toch onbewust, maar een fles water zal je er niet aan treffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux

Roel

Mankinds only hope
Mijn drie zoons plus vrouwen en kinderen weten dat zo gauw er iets echt mis gaat dat ze hier op de boerderij moeten zijn.
Hier is volop eten uit de tuin , voorraad, water etc.
En ze zijn welkome handen uit de mouwen bij al het werk dat moet gebeuren.
Want om opeens een gezin van 10 te onderhouden is best veel werk. Onderhoud tuin, watervoorziening, bewaking, brandhout, etc.
Gelukkig is oudste zoon een keukenwonder en jongste doet daar niet voor onder...:)
Middelste is meer de techneut, ook heel handig....;)
 

Myronprps

Prepper goeroe
Vind het wel erg mooi gezegd hier maar ik kan mij simpelweg niet voorstellen dat je je familie weg zou sturen omdat ze niet willen preppen. Ik hoor het in de prepgemeenschap wel vaker, hoe makkelijk erover gedaan word om mensen te weigeren/achter te laten maar als het moment eenmaal daar is ga je het toch doen met wat je hebt. Gewoon lekker door blijven preppen en met de situatie omgaan als die er is. meer kun je niet.
 

annanas

Prepper
Ik heb exact het zelfde probleem. Mijn familie is redelijk groot maar zeer close. Tijdens een SHTF situatie wil ik ze graag allemaal mee nemen naar een veilige plek. Financieel maak het niet uit. Maar ze weten niet dat ik prep. Mijn plan is om nu ook extra in te slaan voor als zij ook meegaan en als er een SHTF situatie is een rondje rijden (we wonen heel dicht bij elkaar) en iedereen vragen om mee te gaan. Ook zou ik graag mijn buren mee vragen want zei hebben kampeer ervaring. Als ze allemaal mee gaan hebben we een zeer sterke groep met:

Kampeerdes.
Auto techneut.
DIY expert.
Mensen die een wapen kunnen gebruiken.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik prep qua voorraden alleen voor mezelf. Ik ben close met mijn familie hoor, maar toch.
Ook afhankelijk wat er gebeurt natuurlijk...

Bij een watersnoodramp kan ik wel wat mensen opvangen, daar ben ik wel op ingesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Floshtf

Diehard Prepper
Het hangt er ook maar net van af of je prept voor een totale shtf of dat je close familie het eventjes kan uitzingen. Waar je natuurlijk aan moet denken is dat als je het je familie verteld....ook al vinden ze het nu doom denken...dat de familie straks misschien wel op je stoep staat. In hoe verre heb je dan genoeg? Wie sluit je uit en hoe veel heb je over als je gaat delen?
Persoonlijk prep ik voor mijn eigen gezin en bijna niemand weet er van. Wel dubbele basis dingen voor het geval dat. Maar de extra basis dingen, die wil ik zelf evt. weggeven. Zo kan ik iets doen voor een ander maar heb van te voren geen...nou laat ik maar drie dubbel inslaan.
Ik hou m’n opsec en zoveel mogelijk, zelf de regie in handen. Mocht de groep mensen dan groter zijn, wat ook voordelen heeft, dan is die optie er.

Wat ik wel gedaan heb is bijv. voor ouders...
-Tweedehands camping stel + gasfles gekocht....kijk pa, das handig voor oliebollen bakken.
-Pakken water in de schuur...kijk ma voor als er een keer een waterleiding knapt en je trek in koffie hebt.
-Voorraad plank verstevigd en gevuld met voorraad eten als verrassing na terugkomst van hun vakantie...kijk dan hoef je niet zo veel te tillen uit de supermarkt, kun je even voorruit. (Af en toe bijvullen)
-Op elke verdieping een goede zaklamp die automatisch brand bij stroom uitval....kijk ma hoef je niet zonder licht te zitten als de stroom eens uitvalt in de avond.
-Doos met batterijen...kijk pa, je knoeit altijd zo met batterijen....nu heb je een voorraad & had je al eens van Enneloop gehoord, die zijn echt goed, alsjeblieft.
-Hier pa een kachel voor in de schuur, is het niet zo koud als je een klusje moet doen voor ma.
-Pa ma ik heb hier een doos waar ik geen effe plek voor heb, kan die bij jullie staan...(waterfilter, zonnepaneeltje, radiootje etc, etc)
Zo kan sommige familie voorbereiden zonder de nadruk op preppen te leggen.

En de rest van de familie...daar prep ik niet voor. (niet close mee) Ik heb wel wat tips gegeven en in het algemeen gewezen op het evt. uitvallen van voorzieningen of dat het gewoon handig is een voorraadje te hebben. Pas een familielid die klaagde van ja, er is geen eten in huis, ik moet zo nog weg, m'n vent komt ook laat uit werk, verdorie geen eten, m'n kind voelde zich niet goed en medicijnen op...joh ik heb altijd een kleine voorraad, pasta, spam, blik soep, wat doosjes medicijnen, grijp je nooit mis...oowww ja das handig!
Er zijn er nu wel die ieder geval iets in huis hebben gehaald om het een kleine tijd uit te zingen.
 

munckie

Prepper
Ik dacht wel dat ik niet alleen was met mijn dillema's.

Eigenlijk heb ik ze het niet verteld dat ik prep, maar zijn erachter gekomen op een domme manier. Iemand had iets nodig en ik zei: neem het maar uit de kelder en daar staat mijn grootste reserve.
Daarna werd er openlijk gepraat over mijn bezigheden, maar hen dwingen of overhalen om te preppen. Nee, ik ben ik en zij zijn zij.
Nu ben ik eens gaan neuzen bij mijn schoonouders om te zien wat ze zo in huis hebben, ik wilde melk bij mijn koffie :)
En moet zeggen, was eigenlijk blij met wat ik aangetroffen heb. Melk, water, conserven, rijst, meel,...
Mijn schoonouders preppen zonder dat ze het weten en kunnen zeker 3 weken verder in het slechtste geval. Koken kunnen ze op hun gasbbq en water kunnen ze halen uit hun regenput. Mss dat ik hen een waterfilter en watertabletten cadeau doe voor de feestdagen (tip)

Maar ik weet gewoon dat ik hen nooit zou kunnen weigeren in een shtf. Daarvoor sta ik veel te dicht bij hen. Daarom zal ik blijven doen zoals @Myronprps

Gewoon lekker door blijven preppen en met de situatie omgaan als die er is
 

druif

Survivor
Naast het dilemma of je voor ze gaat preppen vind ik de grootste drama dat helaas om het te zeggen de meeste familie leden echt heel lief zijn maar geheel nutteloos. Ik hou van mijn zuster maar mijn zwager kan ik nog geen 30 min luchten. Maar ik vind het wel een heel goed idee om water filters te geven. Tot nu toe gaf ik de meeste familie leden altijd een doos met droog waren bij hun verjaardag. wel heel leuk om te geven. Kom je er aan met een hele grote doos bijna niet te tillen en zit er 20 kg meel in. succes allemaal.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Naast het dilemma of je voor ze gaat preppen vind ik de grootste drama dat helaas om het te zeggen de meeste familie leden echt heel lief zijn maar geheel nutteloos. Ik hou van mijn zuster maar mijn zwager kan ik nog geen 30 min luchten. Maar ik vind het wel een heel goed idee om water filters te geven. Tot nu toe gaf ik de meeste familie leden altijd een doos met droog waren bij hun verjaardag. wel heel leuk om te geven. Kom je er aan met een hele grote doos bijna niet te tillen en zit er 20 kg meel in. succes allemaal.

En waarschijnlijk de volgende dag de prullenbak in? Heel zonde / verspilling.

Bij mijn is de regel: Als ik geen plezier van je heb, hoef ik je narigheid ook niet.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Als thuiswonende prepper werk ik samen met mijn ouders. Broers & zussen weten ervan en kunnen aankloppen in nood. Close familie hier. Iedereen heeft wel iets bij te dragen aan een sterk geheel. Sommige mensen zijn zonder fysieke bezigheid al een moreel positieve aanwinst.

Bijna alle broers & zwagers hebben nu wel een leatherman Micra en/of Sawyer waterfilter gehad. Ik ben ook erg blij dat er mondjesmaat steeds meer verteld word in de meer geaccepteerde media (Reformatorisch dagblad) over bewust nadenken qua keuzes in veiligheid, waterflessen in huis, moestuintips/wecktips/tuinmeubeltips enz...

Toegegeven: de vrouwen van de familie zien méér het nut van preppen in dan de mannen. Laatstgenoemde groep maakt er vrij snel een zombie apocalypse butverhaal van:p.

Happy preppin'!;D

CtM
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Mijn schoonbroer "prept" voor de "zombie apocalyps" (niet dat je het echt preppen kan noemen, maar soit). En dan grapt hij dat als de zombie apocalyps uitbreekt, dat hij bij ons in het bos komt wonen en ons daar zal beschermen met zijn pijl en boog. En dan doe ik mee. Goed hij mag in ons bos verblijven als hij ons beschermt. Maar dan mag de zombie apocalyps nog niet binnen de eerste 10 jaar gebeuren, want er staan nog maar zo'n tiental jonge boompjes... ;)
 

K-59d

Elementary prepper
Interessant! Mijn familie weet niet dat ik (minimaal nog) prep. Wel dat ik graag moestuinier en mijn oogst langdurig wil bewaren (wecken, drogen, invriezen enz.), meer niet. Zie mijzelf nog als een beginner op dit gebied, nu kan ik nog het een en ander uitproberen. Verder prept niemand die ik ken, op mijn buren na dan.
Mocht het nodig zijn, dan zijn mijn ouders / schoonouders van harte welkom. Verder weet ik het nog niet zo. Daar ga ik ook niet voor preppen, dan kan ik wel een huis erbij kopen en dat is ook niet de bedoeling. Prepcadeaus geven is wel een leuk idee, maar ik geloof niet dat er daar iemand voor openstaat.
 

Sabrina

Senior Prepper
Herkenbaar dillemma. Ik prep al een tijdje, hetzij met langere periodes van onderbrekingen. Pas toen ik me op dit forum heb aangemeld en met mensen er over sprak, kwamen dit soort praktische zaken naar boven.

Want ja, je kunt wel preppen maar wat doe je in een shtf met je 'naasten'? Kunnen ze allemaal mee naar je bol en is er dan wel genoeg eten en drinken. Een vraag waar ik de komende tijd waarschijnlijk ook wat meer over zal gaan brainstormen.
 

AWOL

Prepper goeroe
Herkenbaar dillemma. Ik prep al een tijdje, hetzij met langere periodes van onderbrekingen. Pas toen ik me op dit forum heb aangemeld en met mensen er over sprak, kwamen dit soort praktische zaken naar boven.

Want ja, je kunt wel preppen maar wat doe je in een shtf met je 'naasten'? Kunnen ze allemaal mee naar je bol en is er dan wel genoeg eten en drinken. Een vraag waar ik de komende tijd waarschijnlijk ook wat meer over zal gaan brainstormen.

Op onderstaande link vind je wellicht wat uitingen die kunnen helpen je eigen argumenten te vormen om anderen te overtuigen of je kunt hen zelf laten kijken / luisteren:
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/overzicht-van-preppers-in-de-media.270/
 
Bovenaan