• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat met close familie

W-O-L-F

Senior Prepper
Delen is nivelleren

Nivelleren is armer worden voor degene die wel zijn best heeft gedaan
( beetje zoals de EU )

Resultaat van nivelleren is dat iedereen honger en dorst heeft, maar allemaal niet snel dood gaan.

Op momenten dat het er op aankomt zal je harde beslissingen moeten nemen, of leven met de consequenties.

Welke beslissing je ook neemt, wel of niet delen , beide hebben consequenties

Stel je helpt een buur met melkpoeder voor een kind
Dan staat diezelfde buur morgen weer aan je deur, en zeg dan maar eens NEE.
Zeg je nee, dan komt die buur snel terug met een wapen en neemt wat hij nodig heeft. Alleen al omdat hij WEET dat je het hebt, want je hebt al een keer gegeven
vergeet niet dat voor hem, overleven van het kind of hemzelf op het spel staat.

Beter, als je dan toch zo nodig de Samaritaan moet uithangen, dat je dan nachts stiekem een pot melkpoeder voor zijn deur kan zetten
dat scheelt je de hoofdpijn later.

En datzelfde geld voor familie
Je helpt de een, maar die vertelt aan een ander of vraagt voor marie ook …
en voor je het weet, is jouw kast leeg, en staat de woedende menigte aan je deur.

Zelfde geld voor het aannemen van hulp
voorbeeld, ga altijd in de rij staan voor die kan water, ook al heb je die niet nodig, zo val je minder op in de buurt.

Draag wijde kleding, dan is het niet zo goed zichtbaar dat jij nog gewoon eet.

Doe je ringen en ketting af, want die ben je zo kwijt en waarschijnlijk gelijk gewond, en dat kan je nou net niet hebben in een SHTF situatie.

Pas op met koken, de geur verraad je. En als iedereen honger heeft, is je stampotje een waar ANWB route bord naar je voordeur

Draag geen camo kleding, je valt teveel op en wordt een doelwit. Wees onzichtbaar.

Vertel VOORAL je familie niet dat je voorraden hebt, of lieg dat je barst.
Helaas is in veel gevallen je familie niet de meest betrouwbare omgeving.

Vergeet niet dat achter elke klaploper, er een hele verzameling mogelijk klaplopers zit.

Een geweten, empathie, gevoel, allemaal leuk en aardig.
Maar kan dodelijk zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
L

LadyPrepper

Gast
Vandaag gevaren met de boot (BOL 1), gewoon voor de lol en omdat het zulk mooi weer was. Niet echt iets met preppen te maken maar wat me wel opviel (we waren met 2 man/3 vrouw) dat het kleinste, meest tengere meisje, degene was waar we het meest aan hadden bij het aanleggen van de boot. Wat dat betreft dan ook mijn vraag; ik heb eerder hier gelezen dat sommigen van jullie een heel team aan preppers klaar hebben staan met breed geschouderde zoons en schoonzoons, maar is dat echt wat je nodigt hebt in een SHTF situatie? Er zijn namelijk mensen die niks doen, altijd in de weg lopen, geen gevoel voor timing hebben en ondanks hun brede schouders, staan te bibberen in een onverwachte situatie.
 

Nastrovje

Prepper
Vandaag gevaren met de boot (BOL 1), gewoon voor de lol en omdat het zulk mooi weer was. Niet echt iets met preppen te maken maar wat me wel opviel (we waren met 2 man/3 vrouw) dat het kleinste, meest tengere meisje, degene was waar we het meest aan hadden bij het aanleggen van de boot. Wat dat betreft dan ook mijn vraag; ik heb eerder hier gelezen dat sommigen van jullie een heel team aan preppers klaar hebben staan met breed geschouderde zoons en schoonzoons, maar is dat echt wat je nodigt hebt in een SHTF situatie? Er zijn namelijk mensen die niks doen, altijd in de weg lopen, geen gevoel voor timing hebben en ondanks hun brede schouders, staan te bibberen in een onverwachte situatie.
Is dit een poging tot pro-feminisme? Hahaha
Het ligt toch totaal aan de persoon en niet aan het geslacht/gewicht?
Mijn vriendin weegt 65kg maar is een echte doorbijter in alles wat ze doet, maar of ik veel aan haar heb tijdens een handgemeen met wat kerels betwijfel ik. Zo is iedereen weer ergens anders goed in. Btw, om haar skills te verbeteren volgt ze sinds kort krav maga lessen
 
L

LadyPrepper

Gast
Is dit een poging tot pro-feminisme? Hahaha
Het ligt toch totaal aan de persoon en niet aan het geslacht/gewicht?
Mijn vriendin weegt 65kg maar is een echte doorbijter in alles wat ze doet, maar of ik veel aan haar heb tijdens een handgemeen met wat kerels betwijfel ik. Zo is iedereen weer ergens anders goed in. Btw, om haar skills te verbeteren volgt ze sinds kort krav maga lessen
Waarom ga je uit van een handgemeen als zijnde het belangrijkste waar je iemand voor nodig hebt? En mijn post was een observatie en niet meer dan dat. Het had ook kunnen zijn dat de oudste deelnemer de meest nuttig was. Het viel me gewoon op dat er mensen zijn die ondanks hun aanwezige talenten (er was een man bij die de KMA had gedaan in zijn jongere jaren), geen gevoel voor timing hebben en heel erg in hun eigen bubbel zitten waardoor ze juist op het moment supreme, eerder belastend dan behulpzaam zijn. Daar helpt geen Krav Maga lessen bij ..
 

Nastrovje

Prepper
Waarom ga je uit van een handgemeen als zijnde het belangrijkste waar je iemand voor nodig hebt? En mijn post was een observatie en niet meer dan dat. Het had ook kunnen zijn dat de oudste deelnemer de meest nuttig was. Het viel me gewoon op dat er mensen zijn die ondanks hun aanwezige talenten (er was een man bij die de KMA had gedaan in zijn jongere jaren), geen gevoel voor timing hebben en heel erg in hun eigen bubbel zitten waardoor ze juist op het moment supreme, eerder belastend dan behulpzaam zijn. Daar helpt geen Krav Maga lessen bij ..
Ik noemde slechts een voorbeeldsituatie waarbij ik probeerde aan te duiden dat er voor iedere situatie mogelijk een ander type persoon het best tot zijn recht komt. Je moet je talenten en zwaktes kennen en deze waar mogelijk versterken/uitbuiten. Waarbij je samen met de rest van de groep zo breed mogelijk probeert te zijn (in die talenten dan.. niet fysiek). Hoe je dat doet is aan jezelf en het team...

Iemand die alleen de kma heeft gedaan zegt nog niet zoveel btw.. (Been there, done that)
 
L

LadyPrepper

Gast
Ik noemde slechts een voorbeeldsituatie waarbij ik probeerde aan te duiden dat er voor iedere situatie mogelijk een ander type persoon het best tot zijn recht komt. Je moet je talenten en zwaktes kennen en deze waar mogelijk versterken/uitbuiten. Waarbij je samen met de rest van de groep zo breed mogelijk probeert te zijn (in die talenten dan.. niet fysiek). Hoe je dat doet is aan jezelf en het team...

Iemand die alleen de kma heeft gedaan zegt nog niet zoveel btw.. (Been there, done that)

Ja, precies. My thoughts exactly. Nu heb ik niet echt een "team", mijn man begrijpt het nut van preppen en steunt me er in (Ik mag zelfs een BOB voor hem samenstellen :) ) en mijn zoon wil vooral wapens e.d. aanschaffen en woont als enige nog thuis dus dan zijn we met z'n 3en max. Maar ik realiseerde me vandaag ook dat er echt mensen zijn waar je "last" van kunt hebben en dat je dus ook niet moet beginnen met altruïstisch zijn (terwijl dat misschien wel mijn 1e insteek zou zijn). Mijn broer zou een goede toevoeging zijn want die is erg handig en praktisch maar die heeft nog kleine kinderen en zou waarschijnlijk kiezen voor een bug-in. Maar op zich zie ik die mannen (hij heeft louter zoontjes) nog wel aan wal staan met hun rugzakjes, klaar om in te stappen (en dat is dan ook prima). Maar geen vage kennissen (neem ik me nu vast voor). Hebben jullie dat ook? Dat jullie in gedachten lijstjes maken van wie je wel of niet zou helpen/redden mocht het zo ver komen ?
 

Nastrovje

Prepper
Ja, precies. My thoughts exactly. Nu heb ik niet echt een "team", mijn man begrijpt het nut van preppen en steunt me er in (Ik mag zelfs een BOB voor hem samenstellen :) ) en mijn zoon wil vooral wapens e.d. aanschaffen en woont als enige nog thuis dus dan zijn we met z'n 3en max. Maar ik realiseerde me vandaag ook dat er echt mensen zijn waar je "last" van kunt hebben en dat je dus ook niet moet beginnen met altruïstisch zijn (terwijl dat misschien wel mijn 1e insteek zou zijn). Mijn broer zou een goede toevoeging zijn want die is erg handig en praktisch maar die heeft nog kleine kinderen en zou waarschijnlijk kiezen voor een bug-in. Maar op zich zie ik die mannen (hij heeft louter zoontjes) nog wel aan wal staan met hun rugzakjes, klaar om in te stappen (en dat is dan ook prima). Maar geen vage kennissen (neem ik me nu vast voor). Hebben jullie dat ook? Dat jullie in gedachten lijstjes maken van wie je wel of niet zou helpen/redden mocht het zo ver komen ?
Door mijn vele verhuisbewegingen door heel NL zijn eigenlijk alle mensen die er voor mij toe doen (broer/ouders) waarsch te ver weg tijdens een shtf. Maar dat ligt aan de situatie. Schoonfamilie woont in the middle of nowhere in frankrijk dus dat zou voor ons een BOL zijn. En anders richting z-duitsland/oostenrijk. Maar ook mits transport nog enigzins mogelijk is. Kids hebben wij (nog) niet dus vooralsnog zijn we met zn 2tjes. Wel heb ik een paar bevriende stellen/collega's in de omgeving wonen waarvan ik zeker weet dat we op elkaar kunnen terugvallen. Dus dat bied rust.
 
L

LadyPrepper

Gast
Door mijn vele verhuisbewegingen door heel NL zijn eigenlijk alle mensen die er voor mij toe doen (broer/ouders) waarsch te ver weg tijdens een shtf. Maar dat ligt aan de situatie. Schoonfamilie woont in the middle of nowhere in frankrijk dus dat zou voor ons een BOL zijn. En anders richting z-duitsland/oostenrijk. Maar ook mits transport nog enigzins mogelijk is. Kids hebben wij (nog) niet dus vooralsnog zijn we met zn 2tjes. Wel heb ik een paar bevriende stellen/collega's in de omgeving wonen waarvan ik zeker weet dat we op elkaar kunnen terugvallen. Dus dat bied rust.
En juist die bevriende stellen zou ik zien als risico factor. Je moet iemand wel door en door kennen en in de meest moeilijke situaties hebben meegemaakt om een beetje te kunnen inschatten hoe ze zich onder de zwaarste omstandigheden zullen houden.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@LadyPrepper @Nastrovje mag ik mij even moeien in jullie onderonsje.
Volgens mij ligt je behulpzaamheid voor 90% in jou opvoeding.
Ik ken kerels ( zelfs hier op het forum ) als een boom. Maar als het op werken op aan komt zijn ze kort afgezaagd.
En dan ken ik mensen die veel meer doen of je er van verwacht. Ongeacht geslacht en uiterlijk.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Hebben jullie dat ook? Dat jullie in gedachten lijstjes maken van wie je wel of niet zou helpen/redden mocht het zo ver komen ?

Enkel wie ik WEL zou helpen/redden, nu al bedenken wie NIET is voor mij zinloos omdat ik gewoonweg niet weet hoe ik zou reageren op het moment dat....en een ander mens in de ogen kijken en zeggen; helaas, zoek jij het zelf maar uit, is voor nu niet mijn ding (wat aan de hand van de ernst van de situatie en ontwikkeling van randzaken kan veranderen natuurlijk)
 
L

LadyPrepper

Gast
Enkel wie ik WEL zou helpen/redden, nu al bedenken wie NIET is voor mij zinloos omdat ik gewoonweg niet weet hoe ik zou reageren op het moment dat....en een ander mens in de ogen kijken en zeggen; helaas, zoek jij het zelf maar uit, is voor nu niet mijn ding (wat aan de hand van de ernst van de situatie en ontwikkeling van randzaken kan veranderen natuurlijk)
Ik geloof dat je je mentaal kunt voorbereiden op dat soort situaties en dat het helpt als je er al over na hebt gedacht. Zeker als je een split second beslissing moet nemen.
 

herfst

Prepper
Zelf helaas komend uit (en nu werkend in) de schuldsanering raad ik iedereen aan een prepaid nokia te kopen met een extreem lange stand-by tijd (ca. 36 dagen).
De meeste kleinere shtfs (stroomuitval), middelgrote (dakloos/overstroming) en beginnende grote shtfs ben je zo vaak al deels voor.
Bovendien is het een leuk, relatief goedkoop gebaar om als gift te doen. Soortgelijk als een rookmelder :)
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
@LadyPrepper @Nastrovje mag ik mij even moeien in jullie onderonsje. Jullie hadden er gelijk een topic van kunnen maken.
Volgens mij ligt je behulpzaamheid voor 90% in jou opvoeding.
Ik ken kerels ( zelfs hier op het forum ) als een boom. Maar als het op werken op aan komt zijn ze kort afgezaagd.
En dan ken ik mensen die veel meer doen of je er van verwacht. Ongeacht geslacht en uiterlijk.
Sommigen zijn nu eenmaal beter in hoofdwerk dan handwerk. Zo doet eenieder zijn ding.
 

Flos

SHTF Expert
@Changing the Mindset nu vraag ik mij af.
Er moeten 2 dezelfde hoog dringende klussen uitgevoerd worden.
Je hebt 2 ploegen van tien man.
De ene ploeg bevat 9 denkers en een werker.
De andere ploeg 9 werkers en een denker.
Welke klus zal eerst klaar zijn.
Beter nog welke klus zal met de beste oplossingen geklaard worden.

Je hoeft mij niet te antwoorden een beetje verstaander zal het zelf wel weten.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik geloof dat je je mentaal kunt voorbereiden op dat soort situaties en dat het helpt als je er al over na hebt gedacht. Zeker als je een split second beslissing moet nemen.

En wat zijn dan je criteria waarop je selecteert?
Onbekend, eerste indruk, bijvoorbaat zowiezo niemand, geen kids, geen bejaarde, geen vrouwen, geen mannen etc?
En is dit dan vanuit een situatie waarbij je je nog bevind in het gezelschap van laat ik zeggen je gezin? en geld dit ook wanneer je elkaar uit het oog verliest en je er alleen voor komt te staan?
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
@Changing the Mindset nu vraag ik mij af.
Er moeten 2 dezelfde hoog dringende klussen uitgevoerd worden.
Je hebt 2 ploegen van tien man.
De ene ploeg bevat 9 denkers en een werker.
De andere ploeg 9 werkers en een denker.
Welke klus zal eerst klaar zijn.
Beter nog welke klus zal met de beste oplossingen geklaard worden.

Je hoeft mij niet te antwoorden een beetje verstaander zal het zelf wel weten.
Hangt er helemaal vanaf wat de inhoud van het werk is.
 

Niels

Mankinds only hope
@Changing the Mindset nu vraag ik mij af.
Er moeten 2 dezelfde hoog dringende klussen uitgevoerd worden.
Je hebt 2 ploegen van tien man.
De ene ploeg bevat 9 denkers en een werker.
De andere ploeg 9 werkers en een denker.
Welke klus zal eerst klaar zijn.
Beter nog welke klus zal met de beste oplossingen geklaard worden.

Je hoeft mij niet te antwoorden een beetje verstaander zal het zelf wel weten.
Daar zijn wij het behoorlijk over eens :thumbsup:.
De werkers hebben ook ervaring, en denken ook wel na.
Als je onderaan de streep kijkt, en zeker bij een SHTF ga ik voor de 9 werkers.
 
L

LadyPrepper

Gast
En wat zijn dan je criteria waarop je selecteert?
Onbekend, eerste indruk, bijvoorbaat zowiezo niemand, geen kids, geen bejaarde, geen vrouwen, geen mannen etc?
En is dit dan vanuit een situatie waarbij je je nog bevind in het gezelschap van laat ik zeggen je gezin? en geld dit ook wanneer je elkaar uit het oog verliest en je er alleen voor komt te staan?
Zoals ik er nu insta zou ik alleen mijn eigen gezin en naaste familie (broer en kids) eventueel mijn ouders als ze in de buurt zijn, meenemen naar een BOL. Verder niemand. Dus mijn criterium is heel simpel; ben je niet mijn gezin of familie, dan neem ik je niet mee. Ik heb minder moeite met delen van voorraden, zeker als ik nog thuis ben met een goed gevulde voorraad kamer maar on the road zou ik daar ook rechtlijnig in willen zijn (beperkte voorraad niet delen) maar of dat ook lukt is een tweede.
 
Bovenaan