• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

water bewaren in jerrycans

Bur

Elementary prepper
Ik heb zitten zoeken naar informatie over hoe je water kunt bewaren in jerrycans, maar kom er ondanks spitten in oude topics nog niet helemaal uit.

Hoe kan je nu precies het beste leidingwater bewaren in jerrycans?

Wat ik heb gevonden:
- Foodgrade containers gebruiken (ik had deze gevonden)
- Liefst niet te groot (want zwaar en daardoor lastig te verplaatsen)
- Koel en donker bewaren
- Minimaal 1 keer per jaar verversen

Wat me nog niet helder is:
1 - Hoe maak je de jerrycans schoon (voor eerste gebruik en bij verversen): is alleen omspoelen met water voldoende?

2 - Moet je nu wel of niet dunne bleek toevoegen aan het water om het te kunnen bewaren? Ik begreep dat het 3 druppels bleek per liter is, maar gebruik je dat nu bij het vullen of juist bij het gebruiken of beide?

Over bleek gebruiken bij het vullen:
Dunne bleek is beperkt houdbaar, dus mij lijkt dat het ook zijn werking verliest als je het in het water doet op het moment dat je het opslaat. Wat is dan de zin van het bij het opslaan toevoegen? En waarom moet je het water dan 20 minuten laten staan (las ik ergens) voordat je het gebruikt.
Ik las ook ergens iets over de doppen in dunne bleek leggen voordat je ze erop draait. Is dat dan in combinatie met bleek in het water of juist in de plaats van?

Over bleek gebruiken bij het drinken van het water:
Is het noodzakelijk om water van 1 jaar oud te behandelen met bleek of kan je het ook zo drinken? Als je het niet zo kan drinken, kan je het dan door een waterfilter halen in plaats van de bleek?

3 - Aan de hierboven vermelde waterjerrycans zit een tapkraantje. Moet je nog iets specifieks doen om die te onderhouden? Bijvoorbeeld iets om te voorkomen dat de rubbers in het kraantje uitdrogen? Of iets om te voorkomen dat hier bacterieën in gaan wonen?

4 - Hoe lang gaan dit soort waterjerrycans mee?
 

Richard434

Prepper goeroe
1 - Hoe maak je de jerrycans schoon (voor eerste gebruik en bij verversen): is alleen omspoelen met water voldoende?
Zelf spoel ik ze altijd eerst om met heet water, daarna met water en chloor/dunne bleek.

2 - Moet je nu wel of niet dunne bleek toevoegen aan het water om het te kunnen bewaren? Ik begreep dat het 3 druppels bleek per liter is, maar gebruik je dat nu bij het vullen of juist bij het gebruiken of beide?
Zelf voeg ik het vooraf toe, zodat eventuele bacteriën geen kans krijgen zich te ontwikkelen. Daarnaast zou ik bij een SHTF, als ik het water nodig heb het ook behandelen, gewoon voor de zekerheid.

Over bleek gebruiken bij het vullen:
Dunne bleek is beperkt houdbaar, dus mij lijkt dat het ook zijn werking verliest als je het in het water doet op het moment dat je het opslaat. Wat is dan de zin van het bij het opslaan toevoegen? En waarom moet je het water dan 20 minuten laten staan (las ik ergens) voordat je het gebruikt.
Ik las ook ergens iets over de doppen in dunne bleek leggen voordat je ze erop draait. Is dat dan in combinatie met bleek in het water of juist in de plaats van?
Het laten staan is om de bleek de tijd te geven om zijn werk te doen. ;)
Dat het de werking verliest en dus zinloos zou zijn om vooraf te gebruiken ben ik niet met je eens. Als de vloeistof en container volledig steriel zouden zijn, hoef je niet te filteren. We filteren nu ons drinkwater immers ook niet nog een keer nadat het al drinkbaar is gemaakt door het waterleidingbedrijf.
Het is niet zo dat de bacteriën uit het niets komen.
De doppen in dunne bleek leggen zorgt ervoor dat deze ook bacterievrij zijn zodat er via die weg en via het schroefdraad geen verontreinigingen in het water kunnen komen.

Over bleek gebruiken bij het drinken van het water:
Is het noodzakelijk om water van 1 jaar oud te behandelen met bleek of kan je het ook zo drinken? Als je het niet zo kan drinken, kan je het dan door een waterfilter halen in plaats van de bleek?
In theorie kan je het gewoon drinken. Tenminste als je water en je jerrycan volledig steriel waren op het moment van opslaan.
Omdat ik zelf liever op zeker speel (ik prep immers niet voor niets) zou ik het alsnog behandelen, met je filter, bleek of simpelweg koken.


3 - Aan de hierboven vermelde waterjerrycans zit een tapkraantje. Moet je nog iets specifieks doen om die te onderhouden? Bijvoorbeeld iets om te voorkomen dat de rubbers in het kraantje uitdrogen? Of iets om te voorkomen dat hier bacterieën in gaan wonen?
Uiteraard moet je er voor zorgen dat het tapkraantje ook bacterie vrij is. ;)

4 - Hoe lang gaan dit soort waterjerrycans mee?
Geheel afhankelijk van het gebruik. ;)
 

Ray

SHTF Expert
Ik doe het precies zo als @Richard434 beschrijft.

Foodgrade jerrycans, omspoelen met wat (verdunde) dunne bleek om te steriliseren. De doppen leg ik in een bakje met flinke scheut bleek en schud ik slechts wat af voordat ik ze erop draai.
Des te lager de concentratie dunne bleek, des te stabieler over tijd.

Jaarlijks vervang ik al het water en ben nog nooit een jerrycan tegengekomen die ik niet direct zou durven drinken.

Eerder gebruikte ik petflessen, maar dat is ontzettend veel werk om weer opnieuw te steriliseren en vullen. Tegenwoordig gebruik ik 20 liter jerrycans (van NL leger) en een verzameling 5 liter kannetjes. Ook heb ik nog wat 5 liter kannen staan die in de fabriek gevuld zijn, die zijn minimaal 10 jaar houdbaar en hoef ik niet jaarlijks te vervangen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Bur ,@Richard434 ,@Ray food grade jerrycans zijn goed natuurlijk ,maar als er iets anders in gezeten heeft
anders dan water ,dan is het heel lastig om ze schoon te krijgen en soms niet eens mogelijk want de oppervlakte van
PE en andere plastic soorten is poreus ,ook al zijn de porieen heel klein ze zijn groot genoeg dat er wat in gaat zitten
(zeker als het warmer is geweest want dan staan de porieen verder open ) en het ligt eraan wat erin zat maar sommige
dingen gaan in die porieen zitten en krijg je er met spoelen niet uit . Ik ga niet zeggen dat het water niet drinkbaar is
maar ik denk dat het beste is om nieuwe jerrycans te nemen of jerrycans waar enkel drinkwater in heeft gezeten .
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Bur

Ray

SHTF Expert
@Bur ,@Richard434 ,@Ray food grade jerrycans zijn goed natuurlijk ,maar als er iets anders in gezeten heeft
anders dan water ,dan is het heel lastig om ze schoon te krijgen en soms niet eens mogelijk want de oppervlakte van
PE en andere plastic soorten is poreus ,ook al zijn de porieen heel klein ze zijn groot genoeg dat er wat in gaat zitten
(zeker als het warmer is geweest want dan staan de porieen verder open ) en het ligt eraan wat erin zat maar sommige
dingen gaan in die porieen zitten en krijg je er met spoelen niet uit . Ik ga niet zeggen dat het water niet drinkbaar is
maar ik denk dat het beste is om nieuwe jerrycans te nemen of jerrycans waar enkel drinkwater in heeft gezeten .
gr will

Dat klopt, jerrycans waar bv. diesel of sojaolie in heeft gezeten kun je wel weggooien. Met beide ervaring.
Op het neus schone jerrycan uit de kringloop bleek na warm water weer enorm naar diesel te stinken. Gratis jerrycans waar sojaolie in had gezeten waren niet schoon te krijgen, de soja olie verzeepte en verbond zich met het kunststof van de jerrycan. Vijf liter jerrycannetjes waar siroop in had gezeten bleven naar siroop smaken, maar dat is natuurlijk minder erg. ;)
 

Ray

SHTF Expert
Dit type jerrycan is wel handig:

m_790.jpg


Door de grote opening makkelijk schoon te maken, je kunt er met je hand en sponsje in en door de ontluchtingsnippel makkelijk tappen zonder klok geluiden.
Het is wel opletten dat ze nog goed sluiten, het zijn conische flenzen en als die beschadigd zijn sluiten ze niet meer goed. Ik had ooit eens de pech er drie te kopen waarvan er twee niet meer goed waren en dan is 30 euro veel te veel.

Op het oude forum hebben ooit een inkoopactie gehad voor deze dingen, 7,50 per stuk is een hele goede prijs.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb er staan waar chloor heeft in gezeten. :) Chloor voor in zwembadden bij deze moet alleen wat langer spoellen om de chloor smaak er uit te krijgen. Voordeel is dat het blauwe jerrycans zijn en er dan ook minder licht aan het water kan.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
:) jerrycans voor Chloor in zwembaden bij deze moet alleen wat langer spoelen om de chloor smaak er uit te krijgen.
Het staat je bij dat vHeeswijk op het Prepper.nl/forum had geschreven dat je de Chloor smaak ook kunt neutraliseren met citroenpoeder.
Misschien zoiets te gebruiken om je jerrycans te neutraliseren.
Heel misschien is ook schoonmaak azijn te gebruiken, €1,59 per 5L
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux

Flos

SHTF Expert
Het staat je bij dat vHeeswijk op het Prepper.nl/forum had geschreven dat je de Chloor smaak ook kunt neutraliseren met citroenpoeder.
Misschien zoiets te gebruiken om je jerrycans te neutraliseren.
Heel misschien is ook schoonmaak azijn te gebruiken, €1,59 per 5L

Het staat je niet goed bij...hier het betreffende bericht. Chloorsmaak kan je maskeren met vitamine C
Ik heb een reinigingsmiddel gekocht in een zaak waar ze alles verkopen voor de wijn boer. Dus ook voor het reinigen van vaten en flessen.
Het is een poedertje wat er allemaal in zit weet ik niet uit mijn hoofd maar zeker citroen zuur.
Ik doe dit ook in mijn water waarmee ik mijn weckpotten mee schoon maak.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
"Kan je jerrycans direct op een betonvloer bewaren? Of moet hier iets tussen?" Met kunststof jerrycans lijkt me dat geen probleem. Metalen zou ik niet weten.
@Bur @Dreutel Voor kunststof jerrycans lijkt mij dat ook geen probleem.

Metalen jerrycans gebruik ik zelf alleen voor brandstof, en daarop plak ik onderop altijd zo'n twee lagen duct-tape om de coating te beschermen tegen beschadigen. En tegelijk een stukje tape bovenop, met daarop de soort en datum.

Houden jullie ook rekening met vorstvrije opslag? Als bevriezen echt niet te voorkomen is, dan niet helemaal vullen lijkt me (max 85% zou ik dan aanhouden).
 
  • Leuk
Waarderingen: Bur

dubbel0

Diehard Prepper
volgens mij zet water/ ijs pas uit als het weer ontdooit... correct me if i'm wrong

maar, winter is comming, doe een test zou ik zeggen :)
 
Bovenaan